Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-34/14-2/LK
z 15 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2014 r. (data wpływu 16 stycznia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odpowiedzialności solidarnej w zw. z obrotem gazem płynnym przeznaczonym do napędu silników spalinowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odpowiedzialności solidarnej w zw. z obrotem gazem płynnym przeznaczonym do napędu silników spalinowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka zajmuje się m.in. dystrybucją gazu płynnego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami reguluje zobowiązania podatkowe z tytułu podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności prowadzi kilka rozlewni gazu płynnego, posiadających status składów podatkowych na potrzeby ustawy o podatku akcyzowym, w których m.in. napełnia gazem płynnym (CN 27 11 12) butle FLT o zawartości 11 kg gazu, przeznaczone do napędu wózków widłowych.

Następnie, sprzedaje tak napełnione butle swoim klientom/odbiorcom. Jeden z kontrahentów Spółki, nabywa butle z gazem w celu ich wykorzystania we własnej działalności gospodarczej - do napędu wózków widłowych. Wózki widłowe nie są pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm). Napędzane są z wymiennej butli gazowej, którą po zużyciu gazu wymienia się na pełną, a próżną przeznacza do wymiany i ponownego napełnienia w składzie podatkowym Spółki.

Kontrahent ten, zwrócił się do Spółki z żądaniem złożenia kaucji gwarancyjnej, o której mowa w art. 105b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 Nr 177 poz. 1054, z późn. zm. - dalej „ustawa VAT”), w celu wyłączenia ewentualnego zastosowania odpowiedzialności solidarnej wobec niego. Kontrahent ten interpretując przepisy art. 105a ustawy VAT uznał, że butle z gazem płynnym przeznaczone do napędu wózków widłowych, napełnione w składzie podatkowym - mieszczą się w kategorii paliw wymienionych w poz. 10 zał. 13 do ustawy VAT – jako gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych - w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym i objęte są solidarną odpowiedzialnością.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy dostawa butli FLT z gazem płynnym, napełnionych w składzie podatkowym, przeznaczonych do używania w wózkach widłowych tj. w pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy - Prawo o ruchu drogowym, objęta jest zakresem stosowania odpowiedzialności solidarnej uregulowanej w art. 105a ustawy VAT?
  2. Czy do kategorii paliw wymienionych w poz. 10 załącznika nr 13 do ustawy VAT objętych odpowiedzialnością solidarną, o której mowa w art. 105a ustawy VAT, zalicza się butle FLT napełnione gazem płynnym w składzie podatkowym i przeznaczone do napędu wózków widłowych, objęte zwolnieniem od akcyzy na podstawie § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2013 poz. 212 z późn. zm.) czy odpowiedzialnością solidarną objęty jest gaz płynny - tzw. autogaz, dostarczany luzem z przeznaczeniem do wykorzystania do napędu pojazdów będących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, opodatkowany stawką akcyzy określoną w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a) tiret pierwsze ustawy o podatku akcyzowym?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 105a ust. 1 ustawy VAT Podatnik, o którym mowa w art. 15, na rzecz którego dokonano dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, odpowiada solidarnie wraz z podmiotem dokonującym tej dostawy za jego zaległości podatkowe w części podatku proporcjonalnie przypadającej na dostawę dokonaną na rzecz tego podatnika, jeżeli:

  1. wartość towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, nabywanych od jednego podmiotu dokonującego ich dostawy, bez kwoty podatku przekroczyła w danym miesiącu kwotę 50.000 zł, oraz
  2. w momencie dokonania dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, podatnik wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że cała kwota podatku przypadająca na dokonaną na jego rzecz dostawę tych towarów lub jej część nie zostanie wpłacona na rachunek urzędu skarbowego.


Natomiast w załączniku nr 13 do ustawy VAT w poz. 10 wymienione zostały kategorie paliw, do których zastosowanie ma instytucja odpowiedzialności solidarnej z art. 105a - tj. „Benzyny silnikowe, oleje napędowe, gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych - w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym”.

Spółka stoi na stanowisku, że butle FLT napełnione gazem płynnym w składzie podatkowym i przeznaczone do napędu wózków widłowych tj. pojazdów niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy — Prawo o ruchu drogowym, objęte zwolnieniem od akcyzy, nie kwalifikują się do kategorii paliw wymienionych w poz. 10 zał. Nr 13 do ustawy VAT objętych odpowiedzialnością solidarną. Odpowiedzialnością tą objęty jest gaz płynny (tzw. autogaz) dostarczany luzem z przeznaczeniem do wykorzystania do napędu pojazdów będących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy - Prawo o ruchu drogowym, dla który ustanowiona została stawka zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a) tiret pierwsze ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm. - dalej: ustawa o podatku akcyzowym).

Wskazać należy, że kategorie paliw wymienionych w poz. 10 zał. nr 13 do ustawy VAT należy klasyfikować na podstawie przepisów ustawy o podatku akcyzowym.


Przepisy ustawy o podatku akcyzowym i rozporządzeń wykonawczych w odniesieniu do gazu płynnego wyróżniają kilka rodzajów tego wyrobu akcyzowego różniących się między sobą składem chemicznym, statusem podatkowym i zastosowaniem, w tym do napędu silników spalinowych.

Ogólne odesłanie przepisów ustawy VAT do przepisów o podatku akcyzowym może sugerować, że wszystkie zastosowania gazu płynnego do napędu silników spalinowych, w tym gaz konfekcjonowany w niewielkich butlach FLT zwolniony od podatku akcyzowego, objęte są zakresem odpowiedzialności solidarnej z tytułu VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym paliwami silnikowymi są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Jednakże, na podstawie § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 poz. 212, z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy rozlewane do butli gazowych w składzie podatkowym i przeznaczone do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448) pozostałe węglowodory gazowe w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Skoro w wyżej przywołanym rozporządzeniu zwolniono od podatku akcyzowego gaz w butlach używany w pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi nie można uznać, że dostawa butli FLT napełnionych w składzie podatkowym a następnie używanych przez nabywcę do napędu wózków widłowych — objęta jest zakresem stosowania odpowiedzialności solidarnej uregulowanej w art. 105a ustawy VAT.

Ponadto, mając na uwadze cel wprowadzenia instytucji odpowiedzialności solidarnej uznać należy, że w odniesieniu do takich towarów jak gaz płynny w butlach FLT nie istnieje ryzyko, któremu ma przeciwdziałać przepis regulujący solidarną odpowiedzialność. Butle napełniane są w składzie podatkowym, za ścisłą ewidencją wyrobów zwolnionych, którego działalność podlega dozorowi podatkowemu.

Zdaniem Spółki, nabycie gazu w butlach FLT, napełnionych w składzie podatkowym i przeznaczonych do napędu wózków widłowych tj. pojazdów niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, zwolnione od akcyzy - nie jest objęte zakresem stosowania odpowiedzialności solidarnej, o której mowa w art. 105a ustawy VAT - gaz ten nie zalicza się bowiem do kategorii towarów wymienionych w poz. 10 załącznika nr 13 do ustawy VAT.

Do kategorii paliw wymienionych w poz. 10 załącznika nr 13 do ustawy VAT zaliczyć należy wyłącznie gaz płynny (tzw. autogaz) dostarczany luzem z przeznaczeniem do wykorzystania do napędu pojazdów będących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy - Prawo o ruchu drogowym, na który ustanowiona została stawka zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit, a) tiret pierwsze.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 105a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnik, o którym mowa w art. 15, na rzecz którego dokonano dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, odpowiada solidarnie wraz z podmiotem dokonującym tej dostawy za jego zaległości podatkowe w części podatku proporcjonalnie przypadającej na dostawę dokonaną na rzecz tego podatnika, jeżeli:

  1. wartość towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, nabywanych od jednego podmiotu dokonującego ich dostawy, bez kwoty podatku przekroczyła w danym miesiącu kwotę 50 000 zł, oraz
  2. w momencie dokonania dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, podatnik wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że cała kwota podatku przypadająca na dokonaną na jego rzecz dostawę tych towarów lub jej część nie zostanie wpłacona na rachunek urzędu skarbowego.


Cytowany art. 105a ust. 1 ustawy wprowadza instytucję odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zobowiązania podatkowe w podatku od towarów i usług sprzedawcy (odpowiedzialność solidarna) w obrocie towarami, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy.

W załączniku nr 13 do ustawy stanowiącym wykaz towarów, o których mowa w art. 99 ust. 3a oraz art. 105a ust. 1 ustawy o VAT. Wykaz ten, obejmuje 12 pozycji i zawiera towary z następujących grup: I - „wyroby stalowe” (poz. 1 – 9 załącznika), II - „paliwa” (poz. 10 – 11), III - „pozostałe towary” (poz. 12).

W części II tego załącznika, zawierającej grupę towarów pod nazwą „paliwa”, wymienione zostały: benzyny silnikowe, oleje napędowe, gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym (poz. 10 załącznika) oraz oleje opałowe i oleje smarowe – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym (poz. 11 załącznika).

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka zajmuje się m.in. dystrybucją gazu płynnego. W ramach swojej działalności prowadzi kilka rozlewni gazu płynnego, posiadających status składów podatkowych na potrzeby ustawy o podatku akcyzowym, w których m.in. napełnia gazem płynnym (CN 2711 12) butle FLT o zawartości 11 kg gazu, przeznaczone do napędu wózków widłowych. Następnie, sprzedaje tak napełnione butle swoim klientom/odbiorcom. Jeden z kontrahentów Spółki, nabywa butle z gazem w celu ich wykorzystania we własnej działalności gospodarczej - do napędu wózków widłowych. Wózki widłowe napędzane są z wymiennej butli gazowej, którą po zużyciu gazu wymienia się na pełną, a próżną przeznacza do wymiany i ponownego napełnienia w składzie podatkowym Spółki.


Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy dostawa butli z gazem płynnym przeznaczonych do używania w wózkach widłowych objęta jest zakresem stosowania odpowiedzialności solidarnej uregulowanej w art. 105a ustawy czy też odpowiedzialnością solidarną objęty jest gaz płynny - tzw. autogaz, dostarczany luzem z przeznaczeniem do wykorzystania do napędu pojazdów będących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, opodatkowany stawką akcyzy określoną w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a) tiret pierwsze ustawy o podatku akcyzowym.

Jak wskazano wyżej tzw. odpowiedzialność solidarna wynikająca z art. 105a ust. 1 ustawy dotyczy towarów wymienionych w załączniku nr 13 do ustawy. W załączniku tym ustawodawca – jako towary objęte odpowiedzialnością solidarną - wymienił w poz. 10 benzyny silnikowe, oleje napędowe, gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

Należy zatem zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że określając towary objęte poz. 10 załącznika nr 13 do ustawy należy odnieść się do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą akcyzową.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy akcyzowej paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy akcyzowej paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Natomiast stosownie do wskazanego przez Wnioskodawcę § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 212), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od akcyzy rozlewane do butli gazowych w składzie podatkowym i przeznaczone do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448) pozostałe węglowodory gazowe w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami z zakresu podatku akcyzowego wyroby energetyczne przeznaczone do użycia do napędu silników spalinowych stanowią w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy akcyzowej paliwa silnikowe. Przy czym należy zauważyć, że niniejsze przepisy nie uzależniają uznania wyrobów energetycznych za paliwo silnikowe od tego jaki jest to silnik spalinowy czy od tego w jakim urządzeniu czy pojeździe się on znajduje. Każde przeznaczenie wyrobu energetycznego do napędu silnika spalinowego powoduje, że wyrób ten - w przedmiotowym przypadku gaz – należy uznawać za paliwo silnikowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Natomiast zwolnienie przewidziane w § 4 rozporządzenia dotyczy pozostałych węglowodorów gazowych rozlewanych do butli gazowych przeznaczonych do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy Prawo o ruchu drogowym. Tak więc niniejsze zwolnienie obejmuje wszelkie użycie niezależnie czy w wyniku tego użycia dochodzi do napędu silnika spalinowego czy te nie. Zużycie to musi jedynie nastąpić w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy Prawo o ruchu drogowym. Innymi słowy niniejsze zwolnienie dotyczy pozostałych węglowodorów gazowych rozlewanych do butli gazowych stanowiących paliwa silnikowe w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy akcyzowej jak i pozostałych węglowodorów gazowych rozlewanych do butli gazowych, które nie stanowią paliw silnikowych w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy akcyzowej.

Zatem mając na uwadze, że Wnioskodawca wskazuje w stanie faktycznym, że przedmiotowy gaz będzie sprzedawał z przeznaczeniem do wykorzystywania do napędu wózków widłowych należy uznać, że gaz ten będzie przeznaczony do napędu silników spalinowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. Z faktu, że przedmiotowy gaz sprzedawany przez Wnioskodawcę jest objęty zwolnieniem wynikającym z § 4 rozporządzenia nie można wywodzić, że gaz ten nie jest objęty poz. 10 załącznika nr 13 do ustawy. Niezależnie bowiem od tego, że jest on objęty zwolnieniem będzie przeznaczony do napędu silników spalinowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. Podobnie z faktu, że wózki widłowe są pojazdami niebędącymi pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy Prawo o ruchu drogowym nie można wywodzić, że gaz ten nie jest objęty poz. 10 załącznika nr 13 do ustawy. Fakt zużycia przedmiotowego gazu w urządzeniach, maszynach czy pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy Prawo o ruchu drogowym jest istotny jedynie dla zastosowania zwolnienia wynikającego z § 4 rozporządzenia.


W konsekwencji przedmiotowy gaz sprzedawany przez Wnioskodawcę z przeznaczeniem do wykorzystywania do napędu wózków widłowych mieści się w kategorii towarów wymienionych w poz. 10 zał. 13 do ustawy.

Zatem dostawa butli z gazem płynnym przeznaczonych do używania w wózkach widłowych objęta jest zakresem stosowania odpowiedzialności solidarnej uregulowanej w art. 105a ustawy.

Podobnie w kategorii towarów wymienionych w poz. 10 zał. 13 do ustawy mieści się gaz płynny - tzw. autogaz, dostarczany luzem z przeznaczeniem do wykorzystania do napędu pojazdów będących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, opodatkowany stawką akcyzy określoną w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a) tiret pierwsze ustawy akcyzowej. Bowiem mając na uwadze, że gaz ten będzie dostarczany z przeznaczeniem do wykorzystania do napędu pojazdów będących pojazdami samochodowymi będzie przeznaczony do napędu silników spalinowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. Tym samym przedmiotowy autogaz również objęty jest zakresem stosowania odpowiedzialności solidarnej uregulowanej w art. 105a ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy oceniane jako całość należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj