Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-318/12-2/KC
z 20 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-318/12-2/KC
Data
2012.06.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dopłata
faktura
gmina
obrót
ścieki
woda


Istota interpretacji
W zakresie prawidłowego dokumentowania otrzymanych przez Spółkę od Gminy dopłat oraz świadczenia usługi dowozu dzieci na rzecz Gminy.



Wniosek ORD-IN 417 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27.02.2012 r. (data wpływu 20.03.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawidłowego dokumentowania otrzymanych od Gminy dopłat - jest nieprawidłowe,
  • świadczenia usługi dowozu dzieci na rzecz Gminy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego dokumentowania otrzymanych od Gminy dopłat oraz świadczenia usługi dowozu dzieci na rzecz Gminy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczona odpowiedzialnością jest spółką, w której 100% udziałów posiada gmina. Podstawową działalnością spółki będzie dostarczanie wody mieszkańcom gminy i odbiór ścieków. Na podstawie uchwały Rady Gminy, urząd gminy do stawki za wodę i ścieki będzie dopłacać spółce 0,39 zł + 8% VAT za zużyte m#179; wody oraz 2,53 zł + 8% VAT za odprowadzone ścieki. Odbiorcami wody są gospodarstwa domowe, lokale komunalne, socjalne oraz wspólnota mieszkaniowa.

Kolejną, planowaną działalnością spółki ma być dowożenie dzieci autobusami, które spółka otrzyma od urzędu gminy w użytkowanie. W spółce będą zatrudnieni kierowcy. Spółką jako czynny podatnik VAT, będzie kupowała paliwo do autobusów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka, obciążając urząd gminy w celu uzyskania dopłat za zużyte m#179; wody i odprowadzone m#179; ścieków, powinna wystawiać noty księgowe, czy powinna wystawić fakturę VAT...
  2. Czy Spółka za dowożenie dzieci do szkół powinna wystawić notę księgową obciążając urząd gminy, czy powinna wystawić fakturę VAT, w której uwzględnione będą koszty paliwa, praca kierowców...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jako spółka ze 100% udziałem gminy, powinna za zużyte m#179; wody i odprowadzone m#179; ścieków przez wspólnotę mieszkaniową obciążyć urząd gminy notą. Za zużytą wodę i odprowadzone ścieki przez mieszkańców gospodarstw domowych, lokali komunalnych i socjalnych spółka powinna wystawić fakturę VAT.

Sp. z o.o. dowożąc dzieci do szkół autobusami przekazanymi spółce w użyczenie przez urząd gminy i realizując zadanie urzędu gminy, powinien wystawić fakturę VAT za wykonaną usługę i zawierającą poniesione koszty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie prawidłowego dokumentowania otrzymanych od Gminy dopłat oraz za prawidłowe w zakresie świadczenia usługi dowozu dzieci na rzecz Gminy.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka - Wnioskodawca w której 100% udziałów posiada gmina, będzie zajmować się dostarczaniem wody mieszkańcom gminy i odbiorem ścieków. Na podstawie uchwały Rady Gminy, urząd gminy do stawki za wodę i ścieki będzie dopłacać Spółce 0,39 zł + 8% VAT za zużyte m#179; wody oraz 2,53 zł + 8% VAT za odprowadzone ścieki. Odbiorcami wody są gospodarstwa domowe, lokale komunalne, socjalne oraz wspólnota mieszkaniowa.

Pytanie pierwsze Wnioskodawcy dotyczy kwestii prawidłowego udokumentowania uzyskiwanych dopłat za zużyte m#179; wody i ścieków od gminy.

Wnioskodawca wskazuje, że jego podstawową działalnością jest dostarczanie wody mieszkańcom gminy i odbiór ścieków, natomiast gmina, na podstawie uchwały Rady Gminy, będzie dopłacać do kwoty pobieranej przez Spółkę do stawki za wodę i ścieki.

Z cytowanego powyżej art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż jeżeli dotacja kierowana będzie do podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczenia usług, a jej otrzymanie będzie miało wpływ na obniżenie ceny towarów lub świadczonych usług, wówczas będzie to dotacja podlegająca opodatkowaniu.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Otrzymanie takiej dotacji nie może być potwierdzone fakturą VAT, bowiem nie stanowi ona sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem skoro faktura ma dokumentować sprzedaż, a dotacja nie spełnia definicji sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy, ponieważ nie jest ani odpłatnym świadczeniem usług, ani też odpłatną dostawą towarów, tym samym Wnioskodawca nie może wystawić faktury VAT na rzecz Gminy.

Sposób dokumentowania dotacji określa art. 106 ust. 7 ustawy, który stanowi, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Skoro zatem zwrot dofinansowania następuje w oparciu o fakturę wewnętrzną, przez analogię należy uznać, że w takim przypadku również otrzymanie dotacji należy dokumentować fakturą wewnętrzną.

Reasumując, należy stwierdzić, że Wnioskodawca, otrzymując od gminy dopłaty za zużyte m#179; wody i odprowadzone m#179; ścieków, nie powinien wystawiać not księgowych ani faktur VAT, lecz fakturę wewnętrzną.

Zatem stanowisko w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

W pytaniu drugim Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy za dowożenie dzieci do szkół powinien wystawiać notę księgową czy fakturę VAT na rzecz odbiorcy usług, tj. Gminy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 9 ust. 1-4 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Wnioskodawca jako spółka planuje dowozić dzieci autobusami, które otrzyma od gminy w użytkowanie. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, Spółka będzie realizowała zadanie własne gminy, zatem powinna wystawić fakturę VAT za wykonaną usługę, z uwzględnieniem poniesionych kosztów, będących podstawa wyliczenia wysokości wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług.

Zatem stanowisko w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

W zakresie pytania Spółki dotyczącego aportu sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, tut. Organ wyda odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 , 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj