Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-371/14-2/EN
z 1 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku sygnowanym datą 13 stycznia 2014 r. (data wpływu 2 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży biletu wstępu na Makietę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży biletu wstępu na Makietę.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej udostępnia publiczności do oglądania stacjonarną makietę przedstawiającą świat w miniaturze, wyposażoną w animacje z zastosowaniem elektroniki (dalej: Makieta). Makieta została wybudowana w odrębnym, przeznaczonym do tego budynku i zajmuje powierzchnię ponad 250 m2. Makieta przedstawia modele kolei europejskich wśród krajobrazów współczesnej Europy. Na Makiecie znajdują się między innymi pociągi, oświetlone samochody i samoloty, miasta i wsie, park rozrywki, budynki, mosty, tunele, góry, doliny, lasy. Całość przyjmuje formę pokazu modelarstwa kolejowego. W trakcie wizytacji Makiety przez publiczność mają miejsce efekty dźwiękowe i wizualne, które mają na celu uatrakcyjnić pokaz. Makieta przedstawiona jest na zdjęciach (…). Makieta promowana jest poprzez stronę internetową.

Makieta udostępniana jest publiczności do oglądania na podstawie jednorazowego biletu wstępu. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę zostały zakwalifikowane przez Urząd Statystyczny jako PKWiU 93.29 „Pozostałe usługi związane z rozrywką i rekreacją” (pismo urzędu Statystycznego z dnia 11.10.2013 r.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować wobec biletów wstępu na Makietę?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż biletów wstępu podlega opodatkowaniu VAT według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 (pozycja 182, 183 lub 184 załącznika nr 3) w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Mając na uwadze powyższe brzmienie przepisów ustawy należy uznać, że sprzedaż biletów wstępu jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jako usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT dostawa towarów lub świadczenie usług podlega co do zasady opodatkowaniu stawką 23%. Jednocześnie na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT stawka podatku wynosi 8%.

Zgodnie z art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, co ma zastosowanie w szczególności do prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne.

W analizowanym stanie faktycznym świadczona usługa wstępu w ocenie Wnioskodawcy winna zostać zakwalifikowana do kategorii „usługi kulturalne i rozrywkowe” (poz. 182 Załącznika nr 3). Wynika to z faktu, że wizytacja Makiety ma służyć w szczególności rozrywce zarówno dzieci, młodzieży, jak również dorosłych. Oglądanie świata w miniaturze (skala 1:87), w którym oddano drobne detale, zgodne ze światem rzeczywistym, z dodatkowymi efektami dźwiękowymi i wizualnymi, jest z pewnością zajęciem ciekawym i rozrywkowym. Wizytacja Makiety jest więc z założenia atrakcyjną formą spędzenia wolnego czasu w gronie rodzin i przyjaciół. Dodatkowy aspekt kulturalny wizytacji Makiety przejawia się w możliwości obserwowania świata z innej perspektywy, będącego swoistym autorskim dziełem twórców Makiety. W tym aspekcie oglądanie makiety przypomina także wizytę w muzeum czy też oglądanie wystawy. Taka klasyfikacja Makiety pozwalałaby zaszeregować działania Wnioskodawcy do kategorii usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury (poz. 184 Załącznika nr 3). Wnioskodawca nie wyklucza również, iż realizowana usługa może zostać uznana za usługę z kategorii „usługi związane z rozrywką i rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne (poz. 183 Załącznika nr 3). Makieta może bowiem uchodzić za swego rodzaju park rozrywki, przeznaczony do wizytacji przez ludzi, dla rozrywki, angażujący ich wizualnie oraz akustycznie.

Biorąc zatem pod uwagę treść cytowanych przepisów oraz opisany we wniosku stan faktyczny, w tym zaszeregowanie usług świadczonych przez Wnioskodawcę przez Urząd Statystyczny jako PKWiU 93.29 „Pozostałe usługi związane z rozrywką i rekreacją”, stwierdzić należy, że świadczona przez Wnioskodawcę usługa polegająca na sprzedaży biletów wstępu uprawniających do wizytacji Makiety powinna być opodatkowana stawka VAT w wysokości 8%.

Dodać należy, że stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo przy stanie faktycznym podobnym do stanu faktycznego w niniejszej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, że bilety wstępu na wystawę opodatkowane powinny być stawką podatku w wysokości 7% (obecnie stawka ta wynosi 8%) (Indywidualna interpretacja podatkowa numer ITPP1/443-485a/10/BK z dnia 17 sierpnia 2010 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl przepisu art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia niejednokrotnie odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku Nr 3 do ustawy stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zawarto m.in. usługi:

  • poz. 182 - bez względu na symbol PKWiU - „Usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu: 1) na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe, 2) do obiektów kulturalnych”;
  • poz. 183 - bez względu na symbol PKWiU - „Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne”;
  • poz. 184 - bez względu na symbol PKWiU - „Usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu”;
  • poz. 186 - bez względu na symbol PKWiU - „Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu”.

Ponadto należy wskazać, że w załączniku nr 3 do Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), stanowiącym wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, do których można zastosować stawki obniżone, o których mowa w art. 98 - w poz. 7 wymieniony został wstęp na przedstawienia, do teatrów, cyrków, na targi, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na koncerty, do muzeów, ogrodów zoologicznych, kin, na wystawy oraz podobne imprezy i obiekty kulturalne.

Stosownie do art. 32 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 77, str. 1):

  1. Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.
  2. Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:
    1. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
    2. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
    3. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.
  3. Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Zatem z ww. przepisów Rozporządzenia Rady wynika, że świadczenie usług wstępu, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę obejmuje prawo wstępu na spektakle, występy cyrkowe, koncerty, wystawy, mecze, zawody, konferencje, seminaria.

Należy zauważyć, że w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie definiuje się pojęcia „wstępu”. W konsekwencji należy sięgnąć do wykładni językowej, aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem tym należy rozumieć „możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś”.

Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia „gdzieś”, co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata (bilet, karnet) za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej udostępnia publiczności do oglądania stacjonarną Makietę przedstawiającą świat w miniaturze, wyposażoną w animacje z zastosowaniem elektroniki. Makieta została wybudowana w odrębnym, przeznaczonym do tego budynku i zajmuje powierzchnię ponad 250 m2. Makieta przedstawia modele kolei europejskich wśród krajobrazów współczesnej Europy. Na Makiecie znajdują się między innymi pociągi, oświetlone samochody i samoloty, miasta i wsie, park rozrywki, budynki, mosty, tunele, góry, doliny, lasy. Całość przyjmuje formę pokazu modelarstwa kolejowego. W trakcie wizytacji Makiety przez publiczność mają miejsce efekty dźwiękowe i wizualne, które mają na celu uatrakcyjnić pokaz. Makieta udostępniana jest publiczności do oglądania na podstawie jednorazowego biletu wstępu. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę zostały zakwalifikowane przez Urząd Statystyczny jako PKWiU 93.29 „Pozostałe usługi związane z rozrywką i rekreacją”.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do sprzedaży biletów wstępu na Makietę.

W tym miejscu podkreślić należy, że treści poszczególnych pozycji załącznika nr 3 do ustawy nawiązują do nazw grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, która od 1 stycznia 2011 r. - na podstawie rozporządzenia rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. - ma zastosowanie dla potrzeb podatkowych. I tak, treść:

  • poz. 182 nawiązuje do nazwy grupowania 90.0 „Usługi kulturalne i rozrywkowe” oraz grupowania 90.04 „Usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych”;
  • poz. 183 nawiązuje do nazwy grupowania 93.2 „Usługi związane z rozrywką i rekreacją”, jednakże w pozycji tej ustawodawca wskazał wyraźnie których usług ta pozycja dotyczy;
  • poz. 184 nawiązuje do nazwy grupowania 91.0 „Usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury”;
  • poz. 186 nawiązuje do nazwy grupowania 93.29.1 „Pozostałe usługi związane z rekreacją”.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na udostępnianiu publiczności do oglądania stacjonarnej Makiety przedstawiającej świat w miniaturze, wyposażonej w animacje z zastosowaniem elektroniki zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 93.29 „Pozostałe usługi związane z rozrywką i rekreacją” mieszczą się w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, tj. „Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu”.

Reasumując, sprzedaż biletów wstępu, umożliwiających wejście do budynku i oglądanie wystawy modelarstwa kolejowego przedstawionego na Makiecie, której towarzyszą efekty dźwiękowe i wizualne mające na celu uatrakcyjnić pokaz podlega/będzie podlegać opodatkowaniu obniżoną do wysokości 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zawiązku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 186 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo tut. Organ wskazuje, że z uwagi na stwierdzenie Wnioskodawcy, że: „ (…)sprzedaż biletów wstępu podlega opodatkowaniu VAT według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 (pozycja 182, 183 lub 184 załącznika nr 3) w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT (…)” - stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj