Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1283/13/BK
z 24 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.) uzupełnionym w dniach 10 i 20 marca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku zbycia udziału we współwłasności nieruchomości w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – jest prawidłowe,
  • zwolnienia od podatku zbycia udziału we współwłasności nieruchomości poza prowadzoną działalnością gospodarczą – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 grudnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania czynności zbycia udziału we współwłasności nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zgodnie z aktem notarialnym (repertorium A……) z dnia 14 marca 2013 r. kupił Pan nieruchomość rolną, niezabudowaną, położoną w …….przy ulicy……, obręb nr .., stanowiącą działkę nr …. o obszarze …..ha. Zakup został dokonany wspólnie z małżeństwem ……w udziałach po ½ dla Pana oraz małżeństwem…….. Oświadczył Pan w akcie notarialnym, że zakupu dokonuje na cele związane z prowadzoną działalnością pn. …..z siedzibą w ……przy ulicy……... Sprzedający oświadczyli w akcie notarialnym, że w związku z tą sprzedażą nie są podatnikami podatku od towarów usług. Otrzymał Pan pismo z Urzędu Gminy i Miasta …..z dnia 7 listopada 2013 r., z którego wynika, że dla działki nr …. położonej w obrębie ewidencyjnym nr …. miasta …..nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz że Gmina nie przystąpiła do jego opracowania. Na przedmiotową nieruchomość nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Aktualnie nieruchomość jest niezabudowana. Zapisy ewidencji gruntów i budynków wskazują: typ księgi: nieruchomość gruntowa, sposób korzystania: nieruchomość rolna. Działka nr …. jest w trakcie podziału na dwie działki o numerach ….oraz …..w proporcjach 2/3 i 1/3. Zamierza Pan sprzedać podzieloną działkę nr …. tj. działkę nr …. i…... Jak wynika z uzupełnienia wniosku nieruchomość została nabyta, ponieważ planował Pan wraz z …..rozszerzyć działalność o działalność rolną. Po dokładnej analizie nie podjęto żadnych działań związanych z tą działalnością. Nieruchomość nie była wykorzystywana w żaden sposób, była i jest zarośnięta chwastami; nieogrodzona. Planowana jest sprzedaż gruntu wraz z małżeństwem ……w całości lub jednej z dwóch działek po podziale, w zależności od ofert kupna.


W drugim wariancie zamierza Pan dokonać zbycia gruntu poza prowadzoną działalnością na zasadzie oświadczenia woli właściciela o wycofaniu z działalności gospodarczej przedmiotowej nieruchomości i przeznaczeniu jej na majątek prywatny. Prowadzi Pan działalność w zakresie handlu samochodami, stację kontroli pojazdów, warsztat. Nie prowadzi Pan działalności związanej handlem nieruchomościami. W przeszłości dokonał Pan nabycia innych nieruchomości:


  • 3/4 domu - na cele mieszkalne w 2012 r. – wykorzystywana na cele mieszkalne,
  • działki pod stację kontroli pojazdów – wykorzystywana do działalności gospodarczej,
  • 1/2 działki rolnej w 2010 r. – wykorzystywana pod uprawy,
  • 1/2 działki rolnej w 2009 r. – wykorzystana pod uprawy.


Nieruchomości te nie zostały sprzedane i ich nabycie nie nastąpiło z zamiarem odsprzedaży. W związku z przygotowaniem gruntu do sprzedaży umieścił Pan ogłoszenie na portalu internetowym oraz dokonał podziału działki. Nie dokonał Pan uzbrojenia terenu, jest to grunt rolny.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy od sprzedaży opisanej nieruchomości niezabudowanej, dla której nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego a gmina nie przystąpiła do jego opracowania, należy odprowadzić podatek od towarów i usług w wysokości 23%, czy będzie to sprzedaż zwolniona z VAT, jeżeli sprzedaż nastąpi w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Pana?
  2. Czy od sprzedaży opisanej nieruchomości niezabudowanej, dla której nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego a gmina nie przystąpiła do jego opracowania, należy odprowadzić podatek od towarów i usług w wysokości 23%, czy będzie to sprzedaż zwolniona z VAT, jeżeli sprzedaż nastąpi poza działalnością gospodarczą prowadzona przez Pana?


Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, nie powstanie obowiązek w zakresie podatku od towarów usług, ponieważ sprzedaż ta będzie zwolniona z VAT. Grunt ten nie jest bowiem terenem budowlanym w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy o VAT.


Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, nie powstanie obowiązek w zakresie podatku od towarów usług, ponieważ sprzedaż ta będzie zwolniona z VAT. Grunt ten nie jest bowiem terenem budowlanym w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy o VAT. Nie ma przy tym znaczenia czy sprzedaż nastąpi w ramach prowadzonej działalności czy poza działalnością.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:


  • za prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku zbycia udziału we współwłasności nieruchomości w ramach prowadzonej działalności gospodarczej,
  • za nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku zbycia udziału we współwłasności nieruchomości poza prowadzoną działalnością gospodarczą.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Żeby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług – w świetle powyższych przepisów – jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze, czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być dokonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ze wskazanych regulacji wynika, że dostawa gruntów, co do zasady, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W świetle zaś definicji zawartych w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Odnosząc powyższe na grunt rozpoznawanego wniosku stwierdzić należy, że aby uznać planowaną sprzedaż działki przez osobę fizyczną jako podatnika podatku od towarów i usług, koniecznym jest by zakres sprzedaży przybrał formę zawodową. Aktywność taka musi odpowiadać działaniom, które podejmuje podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie obrotu nieruchomościami. Do czynności takich należałoby zaliczyć np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o uchwalenie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego terenu mającego być przedmiotem dostawy, czy też prowadzenie działalności gospodarczej zakresie usług developerskich lub innych usług o podobnym charakterze. Jest to tylko przykładowe wyliczenie, na to by uznać osobę za podatnika podatku od towarów i usług mogą wystąpić inne czynności, które będą skutkowały koniecznością zapłaty podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że osoba fizyczna nieprowadząca regularnej, czy zorganizowanej działalności gospodarczej, dokonująca jednorazowej lub okazjonalnych transakcji, nie występuje w charakterze podatnika od towarów i usług. Jeśli więc dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego (np. działek gruntu), a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Co do zasady stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z treści art. 2 pkt 33 ustawy wynika, iż przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów prawa w odniesieniu do pytania nr 1 prowadzi do wniosku, że słuszne jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów usług. Skoro bowiem – jak wskazano - grunt niezabudowany, dla którego nie istnieje plan zagospodarowania przestrzennego ani nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy został nabyty na cele związane z prowadzoną działalnością i jego zbycie miałoby nastąpić w ramach działalności gospodarczej, to dostawa ta będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Nie można jednak zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy wyrażonym w odniesieniu do pytania nr 2, że w przypadku zbycia wyżej opisanej nieruchomości, w sytuacji wcześniejszego wycofania jej z działalności gospodarczej i przekazania na cele prywatne Wnioskodawca będzie działał w tym przypadku w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stwierdzić bowiem należy, że mimo, iż grunty spełniają definicję towarów zawartą z art. 2 pkt 6 ustawy, z okoliczności niniejszej sprawy nie wynika, aby dokonując sprzedaży ww. gruntu, działał Pan w charakterze handlowca. Z treści wniosku wynika, że poza podziałem gruntu i zamieszczeniem ogłoszeń na portalu internetowym, nie podejmował Pan innych czynności mających na celu przygotowanie gruntu do sprzedaży. Powyższe wyklucza zatem handlowy cel transakcji. W konsekwencji należy stwierdzić, iż sprzedaż opisanych nieruchomości gruntowych oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Reasumując należy stwierdzić - mając również na uwadze aktualne orzecznictwo sądowe [w tym wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby (C-180/10) i Emilian Kuć, Halina Jeziorska-Kuć (C-181/10)] – że sprzedaż przedmiotowego gruntu – w okolicznościach, o których mowa w pytaniu nr 2 - nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest normatywnych przesłanek, aby z tytułu tej sprzedaży uznać Pana za podatnika tego podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, iż powyższe orzeczenie TSUE wyznacza aktualnie kierunki interpretacyjne i stanowi podstawę orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, np. NSA z dnia 18 października 2011 r. (sygn. akt I FSK 1536/10), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt I FSK 1658/11), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt. I FSK 1656/11) oraz WSA z dnia 1 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 670/11), z dnia 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 730/11), które zapadły na tle wyroku Trybunału.

Z powyższych wyroków wynika, że podejmowanie zorganizowanych działań, takich jak podział gruntu na mniejsze działki, uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, uzyskanie przed sprzedażą decyzji o warunkach zabudowy, wykonywanie czynności marketingowych, świadczy o tym, że czynności te przybierają formę zawodową (profesjonalną), a ponieważ w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia ze zbiorem tych zorganizowanych działań – planowana sprzedaż nieruchomości gruntowych – nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie jak wskazano - jest zwolniona. Dlatego też, z tego względu stanowisko Wnioskodawcy wyrażone w odniesieniu do pytania nr 2 uznano za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj