Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-315/14-2/IG
z 24 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia do podstawy opodatkowania dotacji na realizację projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 7 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia do podstawy opodatkowania dotacji na realizację projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203, z późn. zm.). Fundacja nie posiada statusu OPP. Fundacja złożyła zgłoszenie VAT-R jako podatnik korzystający ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9.


Celem działania Fundacji jest wykonywanie zadań statutowych. Fundacja prowadzi trzy rodzaje działalności statutowej:


  • nieodpłatną,
  • statutową odpłatną,
    gospodarczą.

Cele statutowe fundacji to:


  1. Celem Fundacji jest prowadzenie działalności społecznie użytecznej w sferze zadań publicznych:
    • zadań oświatowo-kulturalnych w zakresie wspierania, promocji i pomocy w rozwoju kariery młodych artystów oraz uczniów i studentów szkół i uczelni artystycznych i dorosłych twórców filmowych,
    • zadań służących doskonaleniu umiejętności artystycznych młodych artystów oraz uczniów i studentów szkół i uczelni artystycznych i dorosłych twórców filmowych w tym kursy mistrzowskie, warsztaty, plenery,
    • zadań służących prezentacji dokonań artystycznych młodych artystów oraz uczniów i studentów szkół i uczelni artystycznych i dorosłych twórców filmowych w tym konkursy, festiwale, przeglądy, wystawy, koncerty,
    • działań na rzecz promocji gmin miejskich oraz wspieranie ich rozwoju z zakresu zagadnień związanych ze sztuką filmową i fotograficzną oraz podejmowanie działań związanych z edukacją filmową gmin danego województwa.

W ramach działalności statutowej Fundacja realizuje projekt pn. „Plenery Film ...”, Realizacja projektu odbywa się poprzez organizację raz w roku interdyscyplinarnych warsztatów dla młodych twórców z branży audiowizualnej. Czas trwania warsztatów to 14 dni. W warsztatach może uczestniczyć od 150 do 200 osób. Środki na ten cel Fundacja pozyskuje między innymi z dotacji, na podstawie zawartych umów:


  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w ramach Programu Ministra. Priorytet: Edukacja/Edukacja artystyczna ze środków finansowych pochodzących z Funduszu Promocji Kultury),
  • Polski Instytut Sztuki Filmowej (w ramach Programu: Edukacja i upowszechnianie kultury filmowej. Priorytet I: Edukacja i kształcenie profesjonalne),
  • Województwo (w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych Województwa w dziedzinie kultury pn. „Mecenat X”),
  • Gmina (w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych Gminy w obszarze kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego pn. „Wzbogacenie oferty kulturalnej miasta - sztuki wizualne i performatywne”).

Z dotacji pokrywane są koszty ogólne projektu, w szczególności koszty wynajmu sal wykładowych, wynagrodzenia artystów pedagogów, wykładowców, koordynatorów artystycznych grup twórczych, wyżywienie, zakwaterowanie, podróże wykładowców prowadzących warsztaty, koszty obsługi technicznej warsztatów, promocję projektu, itp.


Ponieważ pozyskane dofinansowanie z dotacji do projektu według planowanych aktualizacji kosztorysu i preliminarza stanowi ok. 65 % kosztów projektu, dodatkowo Fundacja planuje pobierać bezzwrotne opłaty rezerwacyjne od uczestników projektu. Opłaty te mają stanowić gwarancję przyjazdu uczestnika na warsztaty. Wartość opłaty to 200 zł netto od jednego uczestnika. Planowana łączna wartość opłat pobieranych od uczestników ma stanowić 7.25 % kosztów projektu. Na wartość pobieranych opłat będą wystawiane faktury. Fundacja prowadzi rejestr sprzedaży zwolnionej zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Pozostałą część kosztów Fundacja planuje sfinansować z prowadzonej działalności gospodarczej lub ze środków od innych partnerów/sponsorów, do których Fundacja zwróciła się o pomoc w finansowaniu projektu. Fundacja nie jest:


  1. Jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Tym samym realizowane warsztaty nie są świadczone jak przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.
  2. Realizowane przez Fundację warsztaty w ramach ww. projektu nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  3. Fundacja nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przedmiotowe usługi szkoleniowe nie są objęte tą akredytacją.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dofinansowanie, które Fundacja otrzyma w formie dotacji z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Województwa oraz Gminy na realizację projektu pn. „Plenery Film ...” będzie wliczane do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie, które otrzymuje na realizację projektu nie jest wliczane do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Przez dostawę towarów, o której mowa w ww. przepisie rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towaru (art. 8 ust. 1 ustawy VAT).


Na mocy art. 29a ust. 1 podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów i usług. Otrzymane przez Fundację wsparcie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, a stanowi jedynie refundację ściśle określonych i faktycznie poniesionych wydatków koniecznych do zrealizowania projektu. Dotacja nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, lecz przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Nie spełnia zatem przesłanki dotacji wynikającej z art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie powinna być wliczana do podstawy opodatkowania. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowanej ze środków publicznych Fundacja nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Przeznaczona ona jest na realizację szeroko rozumianego celu społecznego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Należy jednakże zauważyć, że obecnie obowiązuje tekst ustawy o podatku od towarów i usług opublikowany w Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj