Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-153/14-4/KSU
z 10 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2014 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 13 marca 2014 r., data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim 17 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2014 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 7 maja 2014 r., data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim 12 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku ze zwrotem przez Spółdzielnię Mieszkaniową nadpłaconego wkładu budowalnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 28 kwietnia 2014 r., Nr IPTPB1/415-153/14-2/KSU na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 30 kwietnia 2014 r., następnie w dniu 7 maja 2014 r. uzupełniono ww. wniosek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny, doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku.

W roku 2005 do użytku został oddany blok. Koszty budowy tego zadania inwestycyjnego zostały pokryte z wkładów budowlanych mieszkańców posiadających prawo do lokali w ww. bloku. W koszty zadania inwestycyjnego weszły koszty niedoróbek, które miały być zrealizowane w późniejszym czasie (budowa pergoli). Kwota zabezpieczona na ten cel została zabezpieczona z wkładów budowlanych i zasiliła fundusz remontowy osiedla. Do końca 2013 r. nie wykonano robót, na które zabezpieczone zostały środki z wkładów budowlanych.

Mieszkańcy ww. nieruchomości wystąpili do Zarządu Spółdzielni z prośbą o rozliczenie i wypłatę tych środków. Zarząd Spółdzielni po rozpatrzeniu prośby podjął decyzję o rozliczeniu tych środków i po przeksięgowaniu na konto wkładów budowlanych wypłacił z tego konta należne środki mieszkańcom tego bloku.

Kwota ta była zabezpieczona na wykonanie pergoli, ale w związku z odstąpieniem od jej realizacji została ona rozliczona jako nadwyżka wkładu budowlanego i wypłacona mieszkańcom tej nieruchomości. Wnioskodawca – Spółdzielnia – dokonał wypłaty tej nadwyżki w grudniu 2013 r. Osoby, na rzecz których dokonano wypłaty nadwyżki z tytułu wkładu budowlanego, były członkami Spółdzielni, część z nich na dzień wypłaty posiadała spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, a część prawo odrębnej własności lokalu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy w zaistniałej sytuacji zasadne było wystawienie PIT-8C, mając na uwadze art. 20 ust. 1 ustawy o podatku od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku, w zaistniałej sytuacji wypłata środków stanowiących nadpłatę wkładu budowlanego stanowi dodatkowy przychód dla członków Spółdzielni.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W związku z powyższym Spółdzielnia, zgodnie z art. 20 ust. 1 oraz z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wystawiła PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników tego podatku, a także sporządzanie i przekazywanie informacji podatkowych o wysokości dochodów uzyskanych przez osobę fizyczną, normuje rozdział 7 ustawy. Regulacje zawarte w tym rozdziale są konsekwencją przepisów dotyczących źródeł przychodów (art. 10 ustawy) oraz momentu powstawiania przychodu (art. 11 ustawy).

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1222), członkowie spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych. Od chwili postawienia im lokali do dyspozycji uiszczają oni opłaty określone w ust. 1 albo 2.

Z przepisu art. 8 pkt 3 ww. ustawy wynika, że w sprawach nieuregulowanych w ustawie prawa i obowiązki członków spółdzielni dotyczące wnoszenia, ustalania i waloryzacji wkładu mieszkaniowego i budowlanego, określają postanowienia statutu.

Przepis art. 177 ww. ustawy stanowi, że jeżeli w wyniku ostatecznego rozliczenia kosztów budowy powstała różnica pomiędzy wysokością wstępnie ustalonego wkładu budowlanego a kosztami budowy lokalu, uprawniony albo zobowiązany z tego tytułu jest członek albo osoba niebędąca członkiem spółdzielni, którym w chwili dokonania tego rozliczenia przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Z przepisu art. 541 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przepisy ustawy stosuje się odpowiednio do spółdzielni mieszkaniowych będących w likwidacji lub w upadłości.

Wobec powyższego wkład budowlany stanowi formę, w jakiej członek spółdzielni uczestniczy w pokrywaniu kosztów budowy budynku (lokalu). Wydatki na wkłady mieszkaniowe do spółdzielni wpłacane są natomiast w celu uzyskania spółdzielczego prawa do lokalu lub odrębnej własności lokalu.

Zgodnie z uregulowaniem zawartym w art. 177 ww. ustawy, zwrot wkładu budowlanego ma miejsce wówczas, gdy w wyniku ostatecznego rozliczenia kosztów budowy zadania inwestycyjnego powstanie różnica pomiędzy wysokością wstępnie ustalonego wkładu budowlanego a kosztami budowy lokalu. Uprawnionym do otrzymania zwrotu nadpłaty wkładu budowlanego jest członek, któremu w chwili dokonania tego rozliczenia przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do rozliczanego lokalu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w 2005 r. do użytku został oddany blok. Koszty budowy tego zadania inwestycyjnego zostały pokryte z wkładów budowlanych mieszkańców posiadających prawo do lokali w ww. bloku. W koszty zadania inwestycyjnego weszły koszty niedoróbek, które miały być zrealizowane w późniejszym czasie (budowa pergoli). Kwota zabezpieczona na ten cel została zabezpieczona z wkładów budowlanych i zasiliła fundusz remontowy osiedla. Do końca 2013 r. nie wykonano robót, na które zabezpieczone zostały środki z wkładów budowlanych. Mieszkańcy ww. nieruchomości wystąpili do Zarządu Spółdzielni z prośbą o rozliczenie i wypłatę tych środków. Zarząd Spółdzielni po rozpatrzeniu prośby podjął decyzję o rozliczeniu tych środków i po przeksięgowaniu na konto wkładów budowlanych wypłacił z tego konta należne środki mieszkańcom tego bloku. Kwota ta była zabezpieczona na wykonanie pergoli, ale w związku z odstąpieniem od jej realizacji została ona rozliczona jako nadwyżka wkładu budowlanego i wypłacona mieszkańcom tej nieruchomości. Wnioskodawca – Spółdzielnia – dokonał wypłaty tej nadwyżki w grudniu 2013 r. Osoby, na rzecz których dokonano wypłaty nadwyżki z tytułu wkładu budowlanego, były członkami Spółdzielni, część z nich na dzień wypłaty posiadała spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, a część prawo odrębnej własności lokalu.

W art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określone zostały źródła przychodów, wśród których wymieniono w ust. 1 pkt 9 inne źródła.

Definicję przychodów z innych źródeł zawiera art. 20 ww. ustawy. Zgodnie z ust. 1 tego artykułu, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Powyższa definicja przychodów ma charakter ogólny i znajduje zastosowanie, o ile w przepisach szczególnych ustawodawca nie uregulował tej kwestii odmiennie. O przychodzie podatkowym możemy mówić wtedy, gdy ma on charakter trwałego przysporzenia majątkowego.

Natomiast jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Z treści powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak, więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku, których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Z tego względu do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie zalicza się kwot uzyskanych z różnego rodzaju zwrotów nakładów własnych. W takich przypadkach podatnik otrzymuje do swojej dyspozycji określoną kwotę pieniędzy, do wyłożenia której był wcześniej zobligowany.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że każdy właściciel lokalu ma obowiązek pokrywania kosztów budowy lokalu. Obowiązek ten - tak jak w niniejszej sprawie - jest realizowany poprzez dokonywanie wpłat wkładów mieszkaniowych do Spółdzielni. W ten sposób właściciele lokali mieszkalnych uczestniczą w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez Spółdzielnię. Jeżeli natomiast w wyniku ostatecznego rozliczenia kosztów budowy zadania inwestycyjnego powstanie różnica pomiędzy wysokością wstępnie ustalonego wkładu budowlanego a kosztami budowy lokalu, to Spółdzielnia dokonuje zwrotu wniesionych uprzednio przez mieszkańców wkładów budowlanych. Zatem, świadczenie to ma charakter zwrotny i nie powoduje przysporzenia majątkowego po stronie właścicieli lokali mieszkalnych. Na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zdarzenie takie jest neutralne podatkowo. Czynności zwrotu wkładów mieszkaniowych, które zostały wniesione wcześniej przez ww. osoby, nie można traktować jako przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Zwrot taki nie wykazuje bowiem cech przysporzenia majątkowego po stronie mieszkańców nieruchomości.

Reasumując, zwrot mieszkańcom przedmiotowej nieruchomości nadwyżki wkładów wniesionych do Spółdzielni w związku z niewykonaniem budowy pergoli, nie skutkuje powstaniem po stronie ww. osób fizycznych przysporzenia majątkowego podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W związku z tym, wartość tego zwrotu nie stanowi dla właścicieli poszczególnych lokali przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystawienia dla tych osób informacji PIT-8C za 2013 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj