Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-197/14-4/MK
z 6 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2014 r. (data wpływu 16 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego z faktur wystawionych w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego z faktur wystawionych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 maja 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz o pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Miastem na prawach powiatu oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tyt. umów cywilnoprawnych.

Miasto zamierza przystąpić do realizacji przedsięwzięcia pn. „...”.

Zakres przedsięwzięcia obejmuje:

  • rozbiórkę budynku gospodarczego w ogrodzie botanicznym,
  • remont ogrodzenia parku i ogrodu botanicznego,
  • remont fontanny w ogrodzie botanicznym,
  • remont alejek w parku i ogrodzie botanicznym,
  • remont stawu i umocnienie jego skarp,
  • remont kanału deszczowego,
  • remont rowu oraz przepustu wraz z kładką w ramach bieżącej konserwacji,
  • remont przyłączy wodociągowych,
  • wymianę lamp oświetleniowych z oprawami w istniejącej lokalizacji,
  • zabiegi pielęgnacyjne drzew i krzewów,
  • nasadzenia nowych drzew i krzewów,
  • nasadzenia trwałej roślinności zielnej,
  • mała architektura: ławki, kosze na śmieci, tablice informacyjne.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie realizacji ww. zakresu prac ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu Priorytetowego „...”. Indywidualna interpretacja w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwej ze względu na siedzibę Wnioskodawcy, jest jednym z obligatoryjnych załączników do wniosku o dotację z WFOŚiGW.

Park im. ... jest parkiem ogólnodostępnym, wpisanym do rejestru zabytków pod numerem 373 na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w X Nr ... z dnia .... Korzystanie z terenu parku jest nieodpłatne.

Nieruchomość parkowa obejmuje działki gruntu nr 27 o pow. 0,1165 ha oraz nr 26 o pow. 7,1640 ha, które stanowią własność Gminy - na podstawie decyzji Wojewody nr ... z dnia ... Nieruchomość objęta jest księgą wieczystą KW Nr ....

Realizacja zadania polegającego na utrzymywaniu parków i zieleni miejskiej jest realizacją zadań własnych gminy stosownie do art. 7 ust 1 pkt 12 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Wnioskodawca uzyskuje i po zakończeniu ww. przedsięwzięcia będzie uzyskiwał przychody z tyt. oddania części nieruchomości parkowej w trwały zarząd na rzecz Ośrodka Sportu i Rekreacji w X.

Na podstawie decyzji Prezydenta Miasta X z dnia ... znak: ... oraz decyzji z dnia ... Znak: ... część działki nr 26 o łącznej pow. ca 0,5235 oddana została w trwały zarząd na czas nieoznaczony na rzecz Ośrodka Sportu i Rekreacji w X na cele statutowe związane z działalnością sportową (prowadzenie 3 kortów tenisowych oraz sezonowego/ demontowanego lodowiska).

Ośrodek Sportu i Rekreacji jest gminną jednostką powołaną w celu organizowania działalności w dziedzinie sportu i rekreacji oraz utrzymania i tworzenia odpowiednich warunków materialno-technicznych dla jego rozwoju (zgodnie ze statutem OSIR zatwierdzonym Uchwałą Rady Miasta w X ... z dnia ..., zm. Uchwałą Nr ... z dn. ...). Ośrodek jest jednostką organizacyjną objętą budżetem Miasta i działa w oparciu o mienie przekazane do korzystania przez Miasto X. OSiR posiada status jednostki budżetowej.

Decyzją znak ... z dnia ... Prezydent Miasta X ustalił dla OSIR opłatę roczną z tyt. nabycia prawa trwałego zarządu w odniesieniu do części działki nr 26 w wysokości 1.245,58 zł.

Rada Miasta w X Uchwałą nr ... z dnia ... wyraziła zgodę na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych z tyt. prawa trwałego zarządu dla przedmiotowej nieruchomości oddanej w trwały zarząd OSIR. Od ... OSIR korzysta z 95% bonifikaty od opłat rocznych z tyt. trwałego zarządu.

Prace rewaloryzacji parku w obrębie części działki nr 26 o pow. ca 0,5235, która została oddana w trwały zarząd Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, w postaci remontu ogrodzenia okalającego wydzieloną na potrzeby OSIR działkę oraz prace pielęgnacyjne drzewostanu, stanowić będą dla Wnioskodawcy koszt niekwalifikowany.

Powstały w wyniku realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia majątek stanowić będzie własność Wnioskodawcy i nie będzie podlegał dalszej odsprzedaży ani dzierżawie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, że nabywane towary i usługi będą służyły Wnioskodawcy do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tak też wyodrębniony zostanie podatek VAT naliczony związany z nabywanymi towarami i usługami – jako związany wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyższe wynika stąd, iż urządzanie zieleni, parków i innych terenów zielonych jest zadaniem własnym Gminy. Jest to zadanie z zakresu administracji publicznej, które charakteryzuje się nieodpłatnością i udostępnianie parku nie będzie wykonywane na podstawie umowy cywilnoprawnej.

W świetle wyjaśnienia zawartego powyżej towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu w całości wyodrębnione są jako służące działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Tak też wyodrębniony zostanie podatek VAT naliczony związany z nabywanymi towarami i usługami – jako związany wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. A zatem – w konsekwencji – nie wystąpi możliwość dokonywania tzw. odliczeń mieszanych.

Wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu pn. „...” będą stanowić wydatki na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawionym powyżej przedsięwzięciem Miastu X przysługiwać będzie uprawnienie do zwrotu bądź odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT podatku naliczonego, zapłaconego wykonawcom, którzy na podstawie zawartych umów wykonają prace rewaloryzacyjne zabytkowego parku i wystawią w związku z tym Miastu faktury VAT zawierające ten podatek?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu w opisanym stanie faktycznym uprawnienie do zwrotu podatku naliczonego, ani też uprawnienie do pomniejszenia o podatek naliczony podatku należnego wynikającego ze sprzedaży opodatkowanej, ale nie związanej z realizowaną inwestycją, ponieważ w wyniku realizacji inwestycji polegającej na rewaloryzacji zabytkowego parku miejskiego Miasto X nie prowadzi i nie będzie prowadziło żadnej działalności gospodarczej skutkującej realizacją sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 18 ww. ustawy, nieruchomości mogą być oddawane jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz użyczane na cele związane z ich działalnością. Przez jednostkę organizacyjną, o której mowa w cyt. wyżej przepisie - w myśl art. 4 pkt 10 powołanej ustawy, należy rozumieć państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

W myśl przepisu art. 45 ust. 1 cyt. ustawy, trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji. Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze (art. 11 ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 26 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym organem wykonawczym jest prezydent miasta.

W komentarzu do ustawy o gospodarce nieruchomościami wskazano, że: „Trwały zarząd jest prawem niezbywalnym. Podlega ochronie prawnej i jest instytucją prawa administracyjnego powodującą powstanie stosunku prawnego pomiędzy osobą prawną prawa publicznego a jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej. Wobec powyższego Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego, przyznając trwałemu zarządcy określone uprawnienia w stosunku do nieruchomości, są zobligowane uregulować prawa i obowiązki związane z gospodarowaniem mieniem publicznym. Chodzi tu przede wszystkim o zakres odpowiedzialności jednostki organizacyjnej wobec organu wykonawczego reprezentującego właściciela oraz uprawnienia tej jednostki w stosunku do posiadanej nieruchomości. Ponieważ tych stosunków nie można regulować przepisami prawa cywilnego, ustawodawca postanowił, że ustanowienie na rzecz jednostki organizacyjnej trwałego zarządu odbywać się będzie w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez upoważnione właściwe organy, tj. w odniesieniu do nieruchomości Skarbu Państwa - starostę, zaś jednostek samorządu terytorialnego odpowiednio wójta, burmistrza, prezydenta miasta, zarząd powiatu lub zarząd województwa. Natomiast upoważnienie ustawowe do oddania nieruchomości Skarbu Państwa w trwały zarząd na rzecz jednostek organizacyjnych wymienionych w art. 60 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy posiada wyłącznie minister właściwy do spraw administracji publicznej”- Michał Horoszko w: „Gospodarka nieruchomościami. Komentarz”, red. dr Dariusz Pęchorzewski, C.H. Beck 2009 r.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, za nieruchomość oddaną w trwały zarząd pobiera się opłaty roczne. W związku z tym, że oddanie nieruchomości w trwały zarząd za odpłatnością jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towaru należy uznać, że jest ono świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT.

Zatem przekazanie nieruchomości stanowiącej przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego w trwały zarząd odpłatnie podlega opodatkowaniu, ale korzysta ze zwolnienia określonego w przepisach rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z poczynionych wyżej rozważań wynika, że w sytuacji przekazania nieruchomości przez Gminę w odpłatny trwały zarząd, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, mamy do czynienia z wykonywaniem czynności w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stanowisko, w świetle którego w analogicznym stanie faktycznym Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wyrażone zostało m.in. w interpretacjach indywidualnych nr IBPP3/443-1056/13/AŚ z dnia 2013.11.22, nr IBPP2/443-925/13/WN z dnia 2014.01.02 Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, a także w interpretacji nr IPTPP1/443-669/13-2/IG z dnia 2013.10.15 Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo – przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  • dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  • odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.), funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje:

  1. rada miasta;
  2. prezydent miasta.

Z kolei w myśl art. 92 ust. 2 ww. ustawy, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Zgodnie z art. 92 ust. 3 ww. ustawy, ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodne z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności do zadań własnych gminy należą sprawy zieleni gminnej i zadrzewień, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 12 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 o samorządzie gminnym, organami gminy są:

  1. rada gminy;
  2. wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Z kolei jak stanowi art. 11a ust. 3 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Miastem na prawach powiatu oraz zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto zamierza przystąpić do realizacji projektu pn. „...”.

Zakres przedsięwzięcia obejmuje:

  • rozbiórkę budynku gospodarczego w ogrodzie botanicznym,
  • remont ogrodzenia parku i ogrodu botanicznego,
  • remont fontanny w ogrodzie botanicznym,
  • remont alejek w parku i ogrodzie botanicznym,
  • remont stawu i umocnienie jego skarp,
  • remont kanału deszczowego,
  • remont rowu oraz przepustu wraz z kładką w ramach bieżącej konserwacji,
  • remont przyłączy wodociągowych,
  • wymianę lamp oświetleniowych z oprawami w istniejącej lokalizacji,
  • zabiegi pielęgnacyjne drzew i krzewów,
  • nasadzenia nowych drzew i krzewów,
  • nasadzenia trwałej roślinności zielnej,
  • mała architektura: ławki, kosze na śmieci, tablice informacyjne.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie realizacji ww. zakresu prac ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu Priorytetowego „…”. Korzystanie z parku jest nieodpłatne. Wnioskodawca uzyskuje i po zakończeniu ww. przedsięwzięcia będzie uzyskiwał przychody z tyt. oddania części nieruchomości parkowej w trwały zarząd na rzecz Ośrodka Sportu i Rekreacji w X. Ośrodek Sportu i Rekreacji jest gminną jednostką powołaną w celu organizowania działalności w dziedzinie sportu i rekreacji oraz utrzymania i tworzenia odpowiednich warunków materialno-technicznych dla jego rozwoju. Powstały w wyniku realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia majątek stanowić będzie własność Wnioskodawcy i nie będzie podlegał dalszej odsprzedaży ani dzierżawie. Część działki nr 26 na podstawie decyzji Prezydenta Miasta została oddana w trwały zarząd na czas nieoznaczony na rzecz Ośrodka Sportu i Rekreacji na cele statutowe związane z działalnością sportową. Nabywane towary i usługi będą służyły Wnioskodawcy do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tak też wyodrębniony zostanie podatek VAT naliczony związany z nabywanymi towarami i usługami – jako związany wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Urządzanie zieleni, parków i innych terenów zielonych jest zadaniem własnym Gminy. Jest to zadanie z zakresu administracji publicznej, które charakteryzuje się nieodpłatnością i udostępnianie parku nie będzie wykonywane na podstawie umowy cywilnoprawnej. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu w całości wyodrębnione są jako służące działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu pn. „…” będą stanowić wydatki na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zagadnienie dotyczące instytucji trwałego zarządu regulują przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarowaniu nieruchomościami (Dz. U. z 2010r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.). Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną.

Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego Skarbu Państwa oddaje się w trwały zarząd państwowej jednostce organizacyjnej, a nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego - odpowiedniej samorządowej jednostce organizacyjnej, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej (art. 43 ust. 5 ww. ustawy).

W myśl art. 44 ust. 1 ww. ustawy, trwały zarząd ustanawia się na czas nieoznaczony lub czas oznaczony.

Trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji, z zastrzeżeniem art. 60 ust. 2 oraz art. 60a ust. 3. (art. 45 ust. 1 powołanej ustawy).

Biorąc pod uwagę fakt, iż przekazanie w trwały zarząd jednostce organizacyjnej Powiatu do używania efektów realizowanego projektu odbywa się w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością, zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 18 ww. ustawy, nieruchomości mogą być oddawane jednostce organizacyjnej w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz użyczenie na cele związane z ich działalnością. Przez jednostkę organizacyjną, o której mowa w cytowanym wyżej przepisie – w myśl art. 4 pkt 10 powołanej wyżej ustawy, należy rozumieć państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, z których wynika oddanie nieruchomości powiatowych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

Tak więc przekazanie nieruchomości w trwały zarząd jednostce organizacyjnej przez Wnioskodawcę nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu będą – jak wskazał Wnioskodawca – służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego z faktur wystawionych w związku z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu– jak wskazał Wnioskodawca – będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy - z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny - uznano za prawidłowe, pomimo wskazania przez Wnioskodawcę odmiennej argumentacji niż w niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj