Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-245/14/AW
z 12 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na zarządzaniu projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2014 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na zarządzaniu projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską.

Wniosek został uzupełniony pismem z 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 12 maja 2014 r. nr IBPP1/443-245/14/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe/stan faktyczny:

Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, która będzie związana z szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską.

Świadczone usługi to:

  1. zarządzanie projektami z zakresu rozwoju zasobów ludzkich tj. edukacji dzieci i młodzieży, podnoszenia kwalifikacji ogólnych i zawodowych osób dorosłych, itp. realizowane w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki i finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, w szczególności:
  2. kontrola realizacji działań w obszarze administracji i finansów projektu, promocji i rekrutacji, przygotowaniu i realizacji zadań merytorycznych określonych w projekcie, koordynacja działań naprawczych itp.,
  3. prowadzenie korespondencji z instytucją finansującą,
  4. komunikacja z instytucją finansującą (mailowa, telefoniczna, faxowa, osobista),
  5. zawieranie umów,
  6. zbieranie i przesyłanie danych typu P.,
  7. zatwierdzanie wszystkich dokumentów związanych z projektem,
  8. prowadzenie biura projektu,
  9. kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu,
  10. realizacja projektu zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu,
  11. koordynacja prawidłowej realizacji projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  12. koordynacja przygotowywania sprawozdań z realizacji projektu,
  13. utrzymywanie stałego kontaktu z osobami decyzyjnymi w celu bieżącego przekazywania informacji o zaawansowaniu działań projektu oraz dotrzymywania terminowości w działaniach związanych z realizacją projektu,
  14. sporządzanie harmonogramów prac,
  15. organizacja i podział zadań oraz ustalanie zakresu współpracy pomiędzy osobami lub jednostkami realizującymi projekt,
  16. nadzór nad prawidłową realizacją projektu w zakresie merytorycznym oraz zgodności z przyjętym harmonogramem i planem działań,
  17. prowadzenie nadzoru nad dokumentami i korespondencją projektową w zakresie spraw merytorycznych i formalnoprawnych,
  18. nadzór nad zbieraniem danych na potrzeby monitoringu i sprawozdawczości dotyczącej realizacji projektu,
  19. nadzór nad prowadzeniem postępowań o udzielnie zamówień publicznych związanych z realizacją zadań projektu,
  20. monitoring realizacji działań projektu,
  21. kontaktowanie się z uczestnikami projektu,
  22. kontrola pracowników zaangażowanych w projekcie,
  23. ustalanie z pracownikiem od promocji i rekrutacji strategii promocyjnej,
  24. nadzór nad działaniami informującymi, promującymi, rekrutacyjnymi,
  25. udział w procedurach rekrutacyjnych,
  26. nadzór nad prowadzeniem strony internetowej projektu, w tym dbałość o aktualne dane,
  27. koordynowanie archiwizacji dokumentacji projektowej.

Usługi świadczone w powyższym projekcie byłyby realizowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i finansowane w 100% ze środków publicznych – tj. w 85% ze środków unijnych i w 15% ze środków krajowych. W celu właściwej realizacji projektu, podmiot publiczny/inna jednostka, wyłoni w drodze przetargu nieograniczonego lub innej przewidzianej prawem procedury – wykonawcę (kierownika projektu/zastępcę). W umowie z wykonawcą podmiot zawrze informację, że finansowanie przedmiotu umowy nastąpi ze środków publicznych.

Po realizacji zadań Wnioskodawca wystawi podmiotowi faktury lub rachunki. Zapłata za usługę nastąpi ze środków uwzględnionych w realizowanym projekcie na nabycie tego rodzaju usługi (koszt zaplanowany) zaś faktura/rachunek wystawiona przez Wnioskodawcę będzie stanowiła dowód poniesienia kosztu przewidzianego w planie wydatków projektu realizowanego przez podmiot gospodarczy lub inną jednostkę w projekcie, która zleciła Wnioskodawcy wykonanie opisanych powyżej czynności.

Dofinansowanie to przeznaczone jest na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu w związku z jego realizacją, tzw. wydatków kwalifikowanych w rozumieniu wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków właściwych dla danego programu, z którego finansowany jest konkretny projekt. Realizacja ww. zadań musi odpowiadać założeniom określonym w wytycznych dotyczących realizacji projektów (wydanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego), sposób działania jest wystandaryzowany. Nie ma tutaj mowy o doradztwie, a wyłącznie o kierowaniu tzw. projektem unijnym i będzie jedynie stanowić bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek.

Powyższe usługi według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane w podklasie 70.22.Z – „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”, chociaż podane przez Wnioskodawcę czynności de facto się do nich nie odnoszą.

Podklasa ta obejmuje:

-doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie:

  • planowania strategicznego i organizacyjnego,
  • strategii i działalności marketingowej,
  • kontroli kosztów i innych zagadnień finansowych,
  • zarządzania produkcją,
  • zarządzania zasobami ludzkimi, doradztwa personalnego,
  • planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania,
  • opracowania systemów prowadzenia rachunkowości kontroli wydatków;

-doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i administracji państwowej w zakresie:

  • planowania metod czy procedur dotyczących rachunkowości, programów związanych z kalkulowaniem kosztów, procedur dotyczących kontroli budżetu,
  • planowania, organizacji, efektywności i kontroli itp.

Będzie to pierwsza działalność gospodarcza Wnioskodawcy i nie przewiduje on w roku bieżącym jak również kolejnych przekroczenia kwoty 150.000,00 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie będzie prowadził doradztwa ani porad prawnych, a jedynie ww. (podane w punktach 1-27) czynności. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie zamierza wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Działalność miałaby polegać na bezpośrednim prowadzeniu projektów unijnych, które w głównej mierze finansowane są z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu Państwa. Projekty unijne charakteryzują się odrębnym budżetem, którym zarządza koordynator projektu lub jego zastępca lub wspólnie, zależnie od struktury projektu i założeń (wymiennie nazewnictwo: „Manager”, „Dyrektor projektu”, „Kierownik projektu” i odpowiednio: zastępca). Do obowiązków zarządzającego należy w głównej mierze, realizacja działań założonych i szczegółowo opisanych w projekcie (tzw. wniosku o dofinansowanie) i ostatecznie zakończenie go zgodnie z założonymi tam rezultatami.

Nadzór i weryfikacja działań w projekcie nie ma związku z szeroko rozumianym doradztwem czy doradzaniem tylko efektywnym zarządzaniem, które kończy się rozliczeniem z założonych rezultatów, harmonogramu działań i budżetu.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

  1. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą z datą 1 marca 2014 r.
  2. Wnioskodawca wybrał zwolnienie z podatku od towarów i usług.
  3. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.
  4. Pomoc w rozliczaniu projektów nie będzie miała w jakimkolwiek zakresie charakteru doradztwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poprawne jest domniemanie, że – ponieważ w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (opisanej w punkcie 68) Wnioskodawca nie będzie wykonywać czynności doradztwa zaliczanego do podklasy PKD 70.22.Z, a jedynie będzie świadczyć usługi pomocy dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek polegające na zarządzaniu szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską, niewymienionych w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów – Wnioskodawcy przysługiwać będzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT, o ile przewidywana wartość sprzedaży usług nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi, które będzie świadczyć osobiście w ramach prowadzonej działalności będą stanowić bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek. Ustawa o podatku VAT wyłącza ze zwolnienia podmiotowego usługi doradztwa, których świadczyć Wnioskodawca nie będzie. Istotą wymienionych powyżej czynności nie jest doradztwo a kierowanie. W związku tym Wnioskodawca będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Działalność gospodarczą, którą Wnioskodawca zamierza rozpocząć, a która będzie związana z szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską, jest sklasyfikowana w PKD w podklasie 70.22.Z – „pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”. Jednak faktycznie wykonywane przez Wnioskodawcę usługi będą polegały na: zarządzaniu projektami z zakresu rozwoju zasobów ludzkich, tj. edukacji dzieci i młodzieży, podnoszenia kwalifikacji ogólnych i zawodowych osób dorosłych, itp. realizowanymi i finansowanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz na sporządzaniu wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie projektów z zakresu rozwoju zasobów ludzkich, tj. edukacji dzieci i młodzieży, podnoszenia kwalifikacji ogólnych i zawodowych osób dorosłych itp. finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą polegały na doradztwie, a jedynie będzie on świadczył usługi związane z szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską, niewymienione w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w załączniku do powołanego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów. Wnioskodawcy przysługiwać będzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile przewidywana wartość sprzedaży usług nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca również podkreślił, iż w poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych. Wnioskodawca zatem stwierdził, że najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności. W analizowanym przypadku czynności wymienione w punkcie 68 nie noszą znamion czynności doradczych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje indywidualne wydane w analogicznych sprawach, stanie faktycznym i prawnym wydane przez 3 różne Izby Skarbowe, w tym Izbę w Katowicach:

  • interpretacja indywidualna sygnatura: IBPP1/443-38/13/BM z 22 kwietnia 2013 r. autorstwa Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach,
  • interpretacja indywidualna sygnatura: ITPP1/443-642/12/BK z 14 sierpnia 2012 r. autorstwa Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy oraz
  • interpretacja indywidualna sygnatura: IPPP2/443-391/13-2/RR z 12 lipca 2013 r. autorstwa Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie

-jednak z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca po raz pierwszy rozpoczyna działalność gospodarczą, chce jeszcze przed powstaniem jakichkolwiek zobowiązań upewnić się o słuszności swoich domniemań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług – zgodnie z art. 8 ust. 1 – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 powołanej ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

  1. transakcji związanych z nieruchomościami,
  2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
  3. usług ubezpieczeniowych

-jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3.odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ww. ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 9 tej ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, na mocy art. 113 ust. 10 ustawy o VAT, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Według art. 113 ust. 11a przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:

  1. prawnicze,
  2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  3. jubilerskie.

W świetle powyższego usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

W związku z wątpliwościami Wnioskodawcy dotyczącymi zastosowania zwolnienia podmiotowego należy rozstrzygnąć, czy świadczone usługi opisane we wniosku należy zaliczyć do usług w zakresie doradztwa, które nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

Podkreślić należy, iż ani ustawa o podatku od towarów i usług ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. Skoro jednak ustawa o podatku od towarów i usług w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zastrzega, że do osób świadczących usługi doradztwa nie stosuje się zwolnienia podmiotowego, określonego w ust. 1 i 9 należy – wobec braku w ustawie definicji doradztwa – posłużyć się znaczeniem językowym.

Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1996), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto doradza”. Natomiast „doradzić”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że od 1 marca 2014 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, która będzie związana z zarządzaniem projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską.

Świadczone usługi to:

  1. zarządzanie projektami z zakresu rozwoju zasobów ludzkich tj. edukacji dzieci i młodzieży, podnoszenia kwalifikacji ogólnych i zawodowych osób dorosłych, itp. realizowane w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki i finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, w szczególności:
  2. kontrola realizacji działań w obszarze administracji i finansów projektu, promocji i rekrutacji, przygotowaniu i realizacji zadań merytorycznych określonych w projekcie, koordynacja działań naprawczych itp.,
  3. prowadzenie korespondencji z instytucją finansującą,
  4. komunikacja z instytucją finansującą (mailowa, telefoniczna, faxowa, osobista),
  5. zawieranie umów,
  6. zbieranie i przesyłanie danych typu P.,
  7. zatwierdzanie wszystkich dokumentów związanych z projektem,
  8. prowadzenie biura projektu,
  9. kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu,
  10. realizacja projektu zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu,
  11. koordynacja prawidłowej realizacji projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  12. koordynacja przygotowywania sprawozdań z realizacji projektu,
  13. utrzymywanie stałego kontaktu z osobami decyzyjnymi w celu bieżącego przekazywania informacji o zaawansowaniu działań projektu oraz dotrzymywania terminowości w działaniach związanych z realizacją projektu,
  14. sporządzanie harmonogramów prac,
  15. organizacja i podział zadań oraz ustalanie zakresu współpracy pomiędzy osobami lub jednostkami realizującymi projekt,
  16. nadzór nad prawidłową realizacją projektu w zakresie merytorycznym oraz zgodności z przyjętym harmonogramem i planem działań,
  17. prowadzenie nadzoru nad dokumentami i korespondencją projektową w zakresie spraw merytorycznych i formalnoprawnych,
  18. nadzór nad zbieraniem danych na potrzeby monitoringu i sprawozdawczości dotyczącej realizacji projektu,
  19. nadzór nad prowadzeniem postępowań o udzielnie zamówień publicznych związanych z realizacją zadań projektu,
  20. monitoring realizacji działań projektu,
  21. kontaktowanie się z uczestnikami projektu,
  22. kontrola pracowników zaangażowanych w projekcie,
  23. ustalanie z pracownikiem od promocji i rekrutacji strategii promocyjnej,
  24. nadzór nad działaniami informującymi, promującymi, rekrutacyjnymi,
  25. udział w procedurach rekrutacyjnych,
  26. nadzór nad prowadzeniem strony internetowej projektu, w tym dbałość o aktualne dane,
  27. koordynowanie archiwizacji dokumentacji projektowej.

Powyższe usługi według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane w podklasie 70.22.Z – „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”, chociaż podane przez Wnioskodawcę czynności de facto się do nich nie odnoszą. Podklasa ta obejmuje:

-doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie:

  • planowania strategicznego i organizacyjnego,
  • strategii i działalności marketingowej,
  • kontroli kosztów i innych zagadnień finansowych,
  • zarządzania produkcją,
  • zarządzania zasobami ludzkimi, doradztwa personalnego,
  • planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania,
  • opracowania systemów prowadzenia rachunkowości kontroli wydatków;

-doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i administracji państwowej w zakresie:

  • planowania metod czy procedur dotyczących rachunkowości, programów związanych z kalkulowaniem kosztów, procedur dotyczących kontroli budżetu,
  • planowania, organizacji, efektywności i kontroli itp.

Będzie to pierwsza działalność gospodarcza Wnioskodawcy i nie przewiduje on w roku bieżącym jak również kolejnych przekroczenia kwoty 150.000,00 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie będzie prowadził doradztwa ani porad prawnych, a jedynie ww. (podane w punktach 1-27) czynności. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie zamierza wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Działalność miałaby polegać na bezpośrednim prowadzeniu projektów unijnych. Do obowiązków zarządzającego należy w głównej mierze, realizacja działań założonych i szczegółowo opisanych w projekcie (tzw. wniosku o dofinansowanie) i ostatecznie zakończenie go zgodnie z założonymi tam rezultatami.

Nadzór i weryfikacja działań w projekcie nie ma związku z szeroko rozumianym doradztwem czy doradzaniem tylko efektywnym zarządzaniem, które kończy się rozliczeniem z założonych rezultatów, harmonogramu działań i budżetu.

Wnioskodawca wybrał zwolnienie z podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Pomoc w rozliczaniu projektów nie będzie miała w jakimkolwiek zakresie charakteru doradztwa.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca będzie wykonywać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyłącznie czynności w zakresie opisanym w punktach od 1 do 27 wniosku i czynności te nie będą miały w jakimkolwiek zakresie charakteru czynności doradczych, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 150.000 zł – wówczas Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, oczywiście do momentu gdy faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę 150.000 zł.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Na marginesie należy dodać, że w przypadku rozpoczęcia działalności w trakcie roku podatkowego wartość limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT będzie odpowiednio niższa zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, tj. w proporcji do okresu prowadzonej działalności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego (w szczególności, gdyby Wnioskodawca wykonywał jakiegokolwiek rodzaju usługi doradcze – z wyjątkiem doradztwa rolniczego), lub zmiany stanu prawnego.

Tut. Organ zauważa ponadto, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163 poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj