Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1357a/13/AP
z 25 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 18 grudnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 19 marca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla dostawy budynku mieszkalnego jednorodzinnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m. in. określenia stawki podatku dla dostawy budynku mieszkalnego jednorodzinnego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. W lipcu 2013 r. aktem notarialnym dokonał sprzedaży:


  1. działki gruntu nr 247/6, położonej w M., obręb …, gmina D., powiat p., województwo z., dla której Sąd Rejonowy Sz. w Sz. XI Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych z siedzibą w P. prowadzi księgę wieczystą KW nr …, stanowiącej jego własność wraz z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego jednorodzinnego, murowanego, wolnostojącego o powierzchni użytkowego 135 m2, w stanie surowym otwartym. Do aktu notarialnego okazano pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego wraz z zewnętrznymi instalacjami. Jednocześnie Wnioskodawca jako sprzedający przeniósł na kupującego prawa związane z pozwoleniem na budowę oraz prawa do projektu budowlanego. Zarówno z pozwolenia na budowę, jak i projektu budowlanego wynika, że budynek jest budynkiem mieszkalnym;
  2. udziału wynoszącego 1/16 części w niezabudowanej działce gruntu nr 247/19, stanowiącej drogę wewnętrzną, położonej w M. przy ul. O., obręb …, gmina D., powiat p., województwo z., dla której Sąd Rejonowy Sz. w Sz. XI Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych z siedzibą w P. prowadzi księgę wieczystą KW nr ….


W akcie notarialnym wyszczególniono odrębnie kwotę za dostawę działki gruntowej wraz z budynkiem mieszkalnym i odrębnie za sprzedaż udziału w gruncie, stanowiącym drogę wewnętrzną.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19 marca 2014 r. sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości miała miejsce w lipcu 2013 r. Dla drogi wewnętrznej nie istnieje plan zagospodarowania przestrzennego, ale nieruchomość ta jest objęta odrębnym prawomocnym pozwoleniem na budowę osiedla domów jednorodzinnych wraz z instalacjami zewnętrznymi i drogą wewnętrzną, wydaną na podstawie decyzji o warunkach zabudowy. Obecnie droga jest w trakcie realizacji. Zostały tam wykonane wszystkie prace związane z pracami przygotowawczymi do ułożenia warstwy ostatecznej na drodze. W całości wykonano już elementy infrastruktury podziemnego uzbrojenia, tj.: sieć kanalizacji deszczowej, sieć kanalizacji sanitarnej, sieć gazowa, sieć wodociągowa oraz wykonane zostało również oświetlenie ulicy. Wszystkie wymienione powyżej obiekty samodzielnie spełniają definicję budowli, o której mowa w art. 3 ust. 3 w zw. z ust. 3a ustawy Prawo budowlane. Media - infrastruktura podziemnego uzbrojenia oraz oświetlenie ulicy zostało już odebrane i przekazane na rzecz gestorów sieci i Gminy. Budowle – obiekty liniowe zostały wybudowane przed nabyciem przez Pana udziału w przedmiotowym gruncie. Natomiast oświetlenie drogi zostało wykonane w czasie, gdy dysponował Pan już prawem do udziału w przedmiotowym gruncie. Nie ponosił Pan żadnych dodatkowych nakładów na te budowle i zainstalowanych tam sieci. Nie przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Grunt, na którym zostały wybudowane przedmiotowe budowle i na którym budowana jest droga został przez Pana nabyty w maju 2011 r. Nie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego.


W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.


Czy do sprzedaży budynku mieszkalnego w stanie surowym otwartym wraz z gruntem, na którym jest on posadowiony, należy zastosować stawkę podatku w wysokości 8%?


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości, stanowiącej działkę gruntową wraz z budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w stanie surowym otwartym o powierzchni użytkowej 135 m2 należy opodatkować stawką podatku 8%,.

Wnioskodawca w uzasadnieniu swojego stanowiska powołał treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 2 pkt 6 i pkt 12, art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Wnioskodawca dokonał dostawy nieruchomości budowlanej, będącej budynkiem mieszkalnym w stanie surowym otwartym wraz z gruntem. W związku z powyższym istotne jest ustalenie, czy przedmiot sprzedaży – obiekt budowlany, w trakcie inwestycji w stanie surowym jest budynkiem, którego sprzedaż korzysta z preferencyjnej stawki podatku 8%.

Ustawa nie definiuje pojęcia „budynek”. W tej sytuacji, w ocenie Wnioskodawcy, należy odnieść się do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. W art. 3 pkt 2 tej ustawy wskazano, że przez budynek budowlany należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zdaniem Wnioskodawcy, tak rozumiany budynek może być już klasyfikowany według PKOB, jako budynek mieszkalny, ponieważ wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej, zezwalającej na budowę określonego budynku w określonym miejscu, zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, jest tym budynkiem (obiektem) w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

Ponadto z unormowań zawartych w przepisach przytoczonych we wniosku wynika, że preferencyjna stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w budownictwie mieszkaniowym, objętym społecznym programem mieszkaniowym, które spełnia kryteria, dotyczące powierzchni użytkowej, o którym mowa w art. 41 ust. 12b ustawy.

Przedmiotowy budynek posiada powierzchnię użytkową 135 m2, tym samym spełnia kryterium powierzchni opisane w powołanym przepisie.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stwierdza, że rozpatrywana sprzedaż rozpoczętego budynku mieszkalnego w stanie surowym otwartym jest opodatkowana 8% stawką podatku, gdyż budynek ten spełnia wszystkie wymogi do sklasyfikowania go jako budynek objęty społecznym programem mieszkaniowym.

W przypadku, gdy wraz z dostawą obiektu budowlanego dokonywana jest dostawa gruntu, na którym obiekt ten jest posadowiony, z uwagi na treść art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, preferencyjną 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy gruntu.

Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 24 sierpnia 2009 r. znak ITPP1/443-513a/09/AT: ITPP1/443-513c/09/AT oraz z dnia 1 grudnia 2009 r. znak ITPP2/443-808/09/AP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Z uwagi na fakt, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej dotyczy stanu faktycznego zaistniałego w 2013 r., oceny prawnej tego stanowiska dokonuje się na podstawie przepisów obowiązujących w tym okresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku, do dnia 31 grudnia 2010r., wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku i zwolnienie od podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Natomiast, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.


W myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 tj. 8%, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:


  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Z powyższego wynika, iż o możliwości zastosowania 8% stawki podatku na podstawie ww. art. 41 ust. 12-12c ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

W celu właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże, stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy uwzględniać regulację wynikającą z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści powołanego wyżej artykułu wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.


Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, dział PKOB 11 obejmuje:


  • budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,
  • budynki zbiorowego zamieszkania – 113.


Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji budynku, dlatego też należy odwołać się do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U z 2010 r. Nr 243 poz. 1623 ze zm.).

Budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 2 cyt. ustawy Prawo budowlane).

Ponadto wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z opisu wniosku wynika, że w lipcu 2013 r. sprzedał Pan m.in. działkę gruntu wraz z rozpoczętą na niej budową budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wolnostojącego o powierzchni użytkowej 135 m2. Wskazał Pan, że nie ponosił nakładów na tym gruncie, jak również nie odliczył podatku naliczonego z tytułu jego nabycia. Jak wskazano, budynek spełnia wymogi do sklasyfikowania go jako budynek objęty społecznym programem mieszkaniowym.

Odnosząc zatem przedstawione okoliczności do powyższych przepisów prawa stwierdzić należy, że dostawa rozpoczętej budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego o pow. użytkowej 135 m2, spełniającego – jak wynika z wniosku – definicję budynku objętego społecznym programem mieszkaniowym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według obniżonej stawki podatku 8%. Okoliczności tej nie zmienia fakt, iż wskazane czynności dotyczą obiektu znajdującego się w początkowym etapie prac budowlanych. O zastosowaniu właściwej stawki podatku przesądza bowiem każdorazowo całokształt okoliczności faktycznych i prawnych. W analizowanej sprawie natomiast, zdaniem tutejszego organu, nie ulega wątpliwości, iż przedmiotem dostawy jest rozpoczęta budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego, będącego budynkiem objętym społecznym programem mieszkaniowym, co przesądza o zastosowaniu ww. preferencji. W tej sytuacji, opodatkowaniu stawką podatku 8% podlega również grunt, na którym posadowiony jest ww. obiekt, na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy.

Natomiast w zakresie sprzedaży udziału w niezabudowanej działce gruntu stanowiącego drogę wewnętrzną wydano postanowienie nr ... .


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj