Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-269/14-2/UNR
z 30 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…..”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniach 12.03.2014 r. - 14.03.2014 r. Urząd Marszałkowski przeprowadził merytoryczną kontrolę projektu pn. „.....”. W trakcie kontroli zlecono Wnioskodawcy wystąpienie o indywidualną interpretację Dyrektora Izby Skarbowej, w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ww. projekcie, uwzględniając fakt odpłatnego wydawania osobom zainteresowanym wszelkich kopii wypisów, wyrysów z ewidencji gruntów, map geodezyjnych przez Ośrodek Geodezji.

W styczniu 2009 r. Miasto zawarło umowę o dofinansowanie projektu pn. „....” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Projekt oparty został na koncepcji społeczeństwa informacyjnego, zaliczał się do działania IV.2 - E-usługi publiczne i zgodnie z przyjętymi w IV osi priorytetowej typami inwestycji obejmował:

  • budowę szeroko dostępnej dla obywateli platformy umożliwiającej dostęp przez internet do usług publicznych,
  • tworzenie oraz rozwijanie publicznych rejestrów referencyjnych na podstawie danych Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego - bazy danych ewidencji gruntów i budynków oraz zasadniczej mapy numerycznej miasta.

Celem projektu było:

  • efektywne stosowanie informacji przestrzennej oraz integracja baz danych niezbędnych do zarządzania miastem, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji kryzysowych, oraz
  • umożliwienie dostępu online do informacji zgromadzonych w zasobie geodezyjnym i kartograficznym.

Projekt realizowany był przez Ośrodek Geodezji (wówczas Miejski Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej) będący gminną jednostką budżetową Miasta, wykonującą zadania z zakresu geodezji i kartografii wynikające z przepisów ustawy z dnia 17 maja 1939 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy.

Wykonanie czynności administracyjnych związanych z prowadzeniem zasobu oraz jego udostępnianie jest odpłatne. Wysokość tych opłat określona została w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333). Opłaty za udostępnianie informacji oraz materiałów zasobu geodezyjnego i kartograficznego nie są odpłatnością za żadną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca poniósł wydatki na rozbudowę i integrację baz danych przestrzennych, zakup sprzętu komputerowego, aplikacji oraz innych narzędzi informatycznych niezbędnych wyłącznie do osiągnięcia celu projektu. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki były wystawiane na Wnioskodawcę. Dostawy towarów i usług zaliczono do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Realizację projektu zakończono w grudniu 2011 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ośrodek Geodezji miał możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług dokonywanych w celu realizacji projektu pn. „....”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługiwało mu prawo do zwrotu podatku naliczonego ani też prawo do pomniejszenia o podatek naliczony podatku należnego, wynikającego ze sprzedaży opodatkowanej, ale nie związanej z realizowanym projektem.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Ośrodek Geodezji jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dokonuje bezpośredniego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Tak więc jedynym warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego był związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Realizacja projektu pn. „....”:

  • miała na celu rozbudowę Systemu Informacji o Terenie wraz z modernizacją istniejącej infrastruktury informatycznej,
  • związana była z czynnościami polegającymi na tworzeniu, prowadzeniu i udostępnianiu danych z Systemu Informacji o Terenie, które należą do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej i w tym zakresie nie podlegają podatkowi od towarów i usług (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT),
  • obejmowała nabywanie towarów i usług, które nie były związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy Ośrodek Geodezji nie miał prawa do zwrotu podatku naliczonego, ani też prawa do pomniejszenia o podatek naliczony podatku należnego wynikającego ze sprzedaży opodatkowanej, ale nie związanej z realizowanym projektem pn. „....”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że z uwagi na fakt, iż jako przedmiot wniosku Wnioskodawca zaznaczył stan faktyczny oraz z opisu sprawy wynika, że przedmiot wniosku dotyczy możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji zakończonej w grudniu 2011 r., zatem niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Od wspomnianej zasady ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki. I tak na podstawie art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, będący gminną jednostką budżetową Miasta, wykonującą zadania z zakresu geodezji i kartografii wynikające z przepisów ustawy z dnia 17 maja 1939 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy, zrealizował projekt pn. „.....” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wykonanie czynności administracyjnych związanych z prowadzeniem zasobu oraz jego udostępnianie jest odpłatne. Wysokość tych opłat określona została w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego. Opłaty za udostępnianie informacji oraz materiałów zasobu geodezyjnego i kartograficznego nie są odpłatnością za żadną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca poniósł wydatki na rozbudowę i integrację baz danych przestrzennych, zakup sprzętu komputerowego, aplikacji oraz innych narzędzi informatycznych niezbędnych wyłącznie do osiągnięcia celu projektu. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki były wystawiane na Wnioskodawcę. Realizację projektu zakończono w grudniu 2011 r.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - opłaty za udostępnianie informacji oraz materiałów zasobu geodezyjnego i kartograficznego nie są odpłatnością za żadną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełniał tych warunków, zatem nie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „.....”, ponieważ opłaty za udostępnianie informacji oraz materiałów zasobu geodezyjnego i kartograficznego nie są odpłatnością za żadną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj