Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-204/14-4/IR
z 30 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2014 r. (data wpływu 12 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług reklamowych/promocyjnych niekorzystających ze zwolnienia, świadczonych w związku z gminną Imprezą – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT usług reklamowych/promocyjnych niekorzystających ze zwolnienia, świadczonych w związku z gminną Imprezą,
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na organizację gminnej Imprezy.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 kwietnia 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Gmina organizuje imprezy, w szczególności Gmina zorganizowała we wrześniu 2013 r. dożynki gminne (dalej: Impreza lub Projekt).

Było to przedsięwzięcie o charakterze kulturalno-rozrywkowym. W ramach przedmiotowego Projektu na terenie Gminy zorganizowane zostały w szczególności:

  • występy dzieci i młodzieży;
  • występ zespołu tanecznego „…”;
  • występ orkiestry dętej z …...

Projekt kierowany był do szerokiego grona odbiorców, tj. w szczególności mieszkańców Gminy i sąsiednich gmin, przedstawicieli sołectw Gminy i okolic, przedstawicieli miast/gmin partnerskich, przedstawicieli organizacji pozarządowych, etc. W ramach Projektu zorganizowane zostały liczne atrakcje, tj. m.in. konkurs koron dożynkowych, degustacja produktów lokalnych, pokaz sztucznych ogni, koncerty, etc.

W celu pozyskania środków na realizację Imprezy, Gmina wyświadczyła na rzecz kilku zainteresowanych przedsiębiorstw (sponsorów) szeroko rozumiane usługi reklamowe/ promocyjne, które udokumentowała fakturami VAT. Obrót z tytułu świadczonych usług Gmina wykazała w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz rozliczyła z tego tytułu VAT należny.

Świadczone przez Gminę usługi w powyższym zakresie polegały (w zależności od przypadku) w szczególności na:

  1. możliwości umieszczania materiałów informacyjnych przez usługobiorcę na terenie Imprezy;
  2. możliwości utworzenia stoiska handlowego sponsora;
  3. informacjach spikerskich dotyczących sponsora, wygłaszanych publicznie w trakcie Imprezy, w sposób zwyczajowo przyjęty i przy użyciu aparatury nagłaśniającej.

W związku z organizacją Imprezy Gmina poniosła wydatki m.in. na:

  1. wydruk plakatów;
  2. wydruk zaproszeń;
  3. wynajem nagłośnienia;
  4. wynagrodzenie dla zespołów uświetniających wydarzenie;
  5. obsługę energetyczną;
  6. widowisko pirotechniczne;
  7. zabezpieczenie i ochronę Imprezy.

Na organizację Imprezy Gmina pozyskała również środki pochodzące z darowizn. Wstęp na Imprezę dla mieszkańców i innych uczestników był nieodpłatny.

Gmina nie jest w stanie przyporządkować poniesionych przez siebie wydatków wyłącznie do czynności odpłatnych lub nieodpłatnych.

W przyszłości Gmina planuje zorganizować kolejne imprezy gminne, organizowane na tych samych zasadach.

W piśmie z dnia 30 kwietnia 2014 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż organizacja imprezy tj. dożynek gminnych należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), tj. zadań w zakresie obejmującym sprawy kultury.

Towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach realizacji ww. imprezy są/będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem do towarów i usług, przy czym kwestia opodatkowania VAT usług reklamowych/promocyjnych świadczonych przez Gminę jest przedmiotem zapytania objętego przedmiotowym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Gminy, nie ma ona obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z organizacją Imprezy, o której mowa we wniosku są/będą wystawione na Gminę.

Szeroko rozumiane usługi reklamowe/promocyjne, o których mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji, świadczone były na rzecz zainteresowanych przedsiębiorstw na podstawie zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Gminę usługi reklamowe/promocyjne stanowią/będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT? (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Gminę usługi reklamowe/promocyjne stanowią/będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.; dalej ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, że świadczenia Gminy dokonywane na rzecz sponsorów nie stanowią dostawy towarów, zdaniem Gminy należy je zaklasyfikować jako usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, tj. w analizowanym przypadku umowy na świadczenie usług reklamowych/promocyjnych, Gmina występuje w roli podatnika VAT.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 31 października 2012 r., sygn. ILPP1/443-728/12-4/KG, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru w rozumieniu art. 7 ustawy i świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, organizuje imprezy, w szczególności Gmina zorganizowała we wrześniu 2013 r. dożynki gminne. Było to przedsięwzięcie o charakterze kulturalno-rozrywkowym. Projekt kierowany był do szerokiego grona odbiorców, tj. w szczególności mieszkańców Gminy i sąsiednich gmin, przedstawicieli sołectw Gminy i okolic, przedstawicieli miast/gmin partnerskich, przedstawicieli organizacji pozarządowych, etc. W ramach Projektu zorganizowane zostały liczne atrakcje, tj. m.in. konkurs koron dożynkowych, degustacja produktów lokalnych, pokaz sztucznych ogni, koncerty, etc. Wstęp na Imprezę dla mieszkańców i innych uczestników był nieodpłatny. Niemniej jednak, w celu pozyskania środków na realizację Imprezy, Gmina wyświadczyła na rzecz kilku zainteresowanych przedsiębiorstw (sponsorów), szeroko rozumiane usługi reklamowe/promocyjne, które udokumentowała fakturami VAT. Obrót z tytułu świadczonych usług Gmina wykazała w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz rozliczyła z tego tytułu VAT należny.

Świadczone przez Gminę usługi w powyższym zakresie polegały (w zależności od przypadku) w szczególności na:

  1. możliwości umieszczania materiałów informacyjnych przez usługobiorcę na terenie Imprezy;
  2. możliwości utworzenia stoiska handlowego sponsora;
  3. informacjach spikerskich dotyczących sponsora, wygłaszanych publicznie w trakcie Imprezy, w sposób zwyczajowo przyjęty i przy użyciu aparatury nagłaśniającej.

W przyszłości Gmina planuje zorganizować kolejne imprezy gminne, organizowane na tych samych zasadach.

Nadto doprecyzowując Wnioskodawca wskazał, iż szeroko rozumiane usługi reklamowe/ promocyjne, świadczone były na rzecz zainteresowanych przedsiębiorstw na podstawie zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy zauważyć, że z uwagi na fakt, iż świadczone odpłatnie usługi reklamowe/promocyjne są/będą czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla tych czynności Gmina występuje/występować będzie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

A zatem należy stwierdzić, że odpłatne świadczenie usług reklamowych/promocyjnych podlega/będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie należy zauważyć, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla ww. usług będących przedmiotem wniosku.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że odpłatne świadczenie przez Gminę usług reklamowych/promocyjnych w związku z gminną Imprezą stanowi/będzie stanowić czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT usług reklamowych/promocyjnych niekorzystających ze zwolnienia, świadczonych w związku z gminną Imprezą. Natomiast wniosek w części dotyczącej prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na organizację gminnej Imprezy, został rozpatrzony odrębną interpretacją Nr IPTPP2/443-204/14-5/IR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj