Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-760/13-5/AG
z 27 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2013 r. (data wpływu 13 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do przychodów wpłat dokonanych przez rodziców dzieci objętych opieką żłobkową, przeznaczonych na pokrycie wkładu własnego w projekcie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 24 lutego 2014 r., Nr ….., na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 24 lutego 2014 r. (data doręczenia 28 lutego 2014 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 6 marca 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.), nadanym w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w dniu 6 marca 2014 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej prowadzi od stycznia 2001 r. Jej udziały w Spółce wynoszą 25%. Początkowo była to działalność w zakresie prowadzenia praktyki pielęgniarskiej. Uchwałą wspólników w roku 2011 działalność została poszerzona o świadczenie usług opiekuńczo-edukacyjnych dla dzieci do lat 3.

Spółka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawczyni podatek z działalności gospodarczej opłaca na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W dniu 25 września 2013 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Na warunkach określonych w powyższej umowie, instytucja pośrednicząca przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie na realizację Projektu, nie więcej niż 85% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu, w tym 85% jako płatność ze środków europejskich i 15% jako dotację celową z budżetu krajowego. Beneficjent zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego w wysokości 15% wydatków kwalifikowanych ze środków prywatnych. Są to pieniądze w części pokryte wpłatami rodziców. Celem Projektu jest pomoc dla matek powracających na rynek pracy, a jednocześnie objęcie opieką żłobkową dzieci w wieku do 3 lat. Do wykonania zadań związanych z realizacją Projektu zatrudniony został personel w ramach umów cywilno – prawnych, w tym zlecenia i dzieło oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – w tym za wykonywanie pracy Dyrektora żłobka (samozatrudnienie). Pracę swoją jako Dyrektora żłobka Wnioskodawczyni rozlicza na podstawie wystawionej przez siebie noty księgowo-obciążeniowej.

W piśmie z dnia 6 marca 2014 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że:

  1. instytucją pośredniczącą przyznającą dofinansowanie jest Minister Pracy i Polityki Społecznej;
  2. środki z dotacji otrzymała z pierwszej transzy w dniu 31 października 2013 r.;
  3. koszty z wkładu własnego ponoszone na realizację Projektu to:
    • wynagrodzenie pracowników;
    • wynagrodzenie dyrektora żłobka w ramach samozatrudnienia;
    • opłaty za media (prąd, woda, CO, gaz, wywóz śmieci, itd);
    • zabawki;
    • środki czystości;
    • apteczka z wyposażeniem medycznym;
    • środki opatrunkowo-medyczne;
    • materiały piśmienne i plastyczne;
    • druk plakatów, ulotek, opracowanie strony www;
    • zakup mebli;
    • zakup zmywarki o wartości powyżej 3500 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni uzyskane na podstawie noty księgowej, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego...
  2. Czy wkład własny w postaci pieniężnej wnoszony przez rodziców dzieci uczestniczących w Projekcie stanowi przychód z działalności gospodarczej...
  3. Czy koszty ponoszone na funkcjonowanie Projektu z wkładu własnego, 15% wszystkich kosztów Projektu, stanowią koszt uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie Nr 2. W zakresie pozostałych pytań wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, z uwagi na art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wkład własny wnoszony przez rodziców stanowi przychód z działalności gospodarczej, który nie podlega zwolnieniu z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody ze świadczenia usług opiekuńczo - edukacyjnych dla dzieci do lat 3 oraz prowadzenia praktyki pielęgniarskiej stanowią przychody ze źródła przychodu, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.).

Zgodnie bowiem z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 2 ww. ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Stosownie do art. 8 ust. 1 tej ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przepis art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższych przepisów, przychodem z działalności gospodarczej jest nie tylko faktyczne, rzeczywiste przysporzenie majątkowe (np. środki pieniężne), ale także tzw. przychód należny, to jest taki, który wynika z działalności gospodarczej i stał się w jej następstwie należnością (wierzytelnością), tyle tylko, że jeszcze faktycznie nieuzyskaną. Przychód należny oznacza więc przysporzenie majątkowe, które jeszcze nie powiększyło majątku podatnika, chociaż ten może żądać jego wydania (podatnik wykonał na rzecz kontrahenta usługę, wydał towar z magazynu).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej świadczy m.in. usługi opiekuńczo-edukacyjne dla dzieci do lat 3. Na mocy podpisanej w dniu 25 września 2013 r. umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki otrzyma dofinansowanie na realizacje projektu, którego celem jest pomoc matkom powracających na rynek pracy, a jednocześnie objęcie opieką żłobkową dzieci w wieku do 3 lat. Jako beneficjent tej pomocy zobowiązana jest do wniesienia w ramach tego projektu wkładu własnego w wysokości 15% wydatków kwalifikowanych ze środków prywatnych. Są to pieniądze w części pokryte wpłatami rodziców.

Mając na względzie przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz cytowane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż środki pieniężne, które Spółka cywilna otrzyma tytułem wpłat dokonanych przez rodziców dzieci objętych opieką żłobkową, przeznaczone na pokrycie wkładu własnego w projekcie, stanowić będą dla Wnioskodawczyni, stosownie do Jej udziału w Spółce, przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, na podstawie przepisu art. 14 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy.

W związku z tym, zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawczyni i nie ma zastosowania do pozostałych wspólników spółki cywilnej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…., ul. …., …., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj