Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1114c/13/MK
z 3 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2013 r. (data wpływu – 29 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 27 stycznia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązków związanych z likwidacją prowadzonej działalności gospodarczej po uprzednim wniesieniu przedsiębiorstwa do spółki cywilnej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązków związanych z likwidacją prowadzonej działalności gospodarczej po uprzednim wniesieniu przedsiębiorstwa do spółki cywilnej.

Wniosek uzupełniono w dniu 22 i 27 stycznia 2014 r.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą jako podatnik VAT (bez zwolnień podmiotowych) i VAT-UE. Przeważającym przedmiotem działalności jest pozostałe drukowanie (PKD 18.12.Z) a całość sprzedaży jest opodatkowana podatkiem VAT. Do prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca używa między innymi maszyn i urządzeń wykorzystywanych na podstawie umów leasingowych. W firmie jest prowadzona pełna księgowość. Wynagrodzenia pracowników są wypłacane do 10 dnia następnego miesiąca, składki ZUS są opłacane do 15 dnia miesiąca następującego po wypłaceniu pracownikom wynagrodzeń.

Na początku września 2014 r. Wnioskodawca zamierza założyć z córką dwuosobową spółkę cywilną a do nowopowstałej spółki ma zamiar wprowadzić aportem całe prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego wraz z pracownikami (art. 231 Kodeksu pracy). W nowopowstałej spółce cywilnej będą prowadzone księgi rachunkowe. Spółka będzie czynnym podatnikiem VAT i VAT-UE. Przedmiot działalności nowej spółki będzie się pokrywał z obecną działalnością. Działalność przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, składająca się między innymi ze struktury organizacyjnej i materialnej, będzie dalej w takich samych strukturach kontynuowana poprzez działalność spółki cywilnej. W zakresie struktur materialnych wszystkie składniki będące majątkiem przedsiębiorstwa, tj. zarówno wyposażenie, jak i środki trwałe, dalej na zasadzie kontynuacji będą wykorzystywane przez otrzymującą aport spółkę cywilną. Na dzień wniesienia przedsiębiorstwa do spółki cywilnej na pokrycie udziału w niej nastąpi sporządzenie sprawozdania finansowego obejmującego bilans i rachunek zysków i strat. W związku z tym, że w formie aportu przejdzie całe przedsiębiorstwo (ze zobowiązaniami i należnościami – zarówno cywilnoprawnymi jak i publicznoprawnymi) oznaczać to będzie, że otrzymane należności, które dotychczas należały się osobie fizycznej otrzyma spółka cywilna, jak również zobowiązania, które dotychczas miały być regulowane przez osobę fizyczną, ureguluje spółka. Jako osoba fizyczna prowadząca samodzielnie działalność gospodarczą Wnioskodawca „przestanie funkcjonować” od dnia następnego po wniesieniu aportu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał natomiast, że została już ustalona firma (nazwa) spółki cywilnej, zaś adres jej siedziby jest tożsamy z adresem, pod którym obecnie prowadzi działalność gospodarczą. Ponadto został przygotowany projekt umowy spółki, w której ustalono, że 99% udziałów będzie należała do Wnioskodawcy, zaś 1% - do córki.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 3).


Czy w przypadku wniesienia aportem przedsiębiorstwa będącego własnością osoby fizycznej (w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego) do spółki cywilnej a następnie zaprzestania prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej w dniu następnym, Wnioskodawca jest zobowiązany w którymś z tych dni (jeśli tak to w którym?) do sporządzenia inwentaryzacji i zawiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, fakt wniesienia aportem przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki cywilnej nie wywołuje obowiązku sporządzenia inwentaryzacji ponieważ kwestie związane z dokonywaniem aportu przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki osobowej w kontekście rozliczeń inwentaryzacyjnych nie są unormowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. W art. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest określony sposób postępowania w przypadku likwidacji działalności gospodarczej. Fakt dokonania aportu przedsiębiorstwa do spółki osobowej nie jest tożsamy z likwidacją działalności gospodarczej przy której powstaje obowiązek dokonania inwentaryzacji. Zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej a tym samym jej likwidacja w obecnej formie prawnej nastąpi dopiero w dniu następnym i wtedy dopiero pojawi się obowiązek sporządzenia inwentaryzacji. Pod jego datą zostanie dokonana aktualizacja w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej. Likwidacja działalności gospodarczej całego przedsiębiorstwa do spółki cywilnej nastąpi po dokonaniu aportu, zatem na dzień likwidacji Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnych składników majątku, ponieważ wszystkie wchodzące w skład przedsiębiorstwa, zostaną wniesione aportem do spółki osobowej. Tym samym wartość takiego remanentu likwidacyjnego wyniesie „0” w związku z czym nie wystąpi też dochód. Nie ma również obowiązku zawiadamiania o tym fakcie Naczelnika Urzędu skarbowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku (art. 9 ust. 1 ustawy).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1).

Natomiast z przepisu art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że w razie likwidacji działalności gospodarczej, w tym także w formie spółki niebędącej osobą prawną, lub wystąpienia wspólnika ze spółki niebędącej osobą prawną, sporządza się wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej lub na dzień wystąpienia wspólnika z takiej spółki. Wykaz powinien zawierać co najmniej następujące dane: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych oraz wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji.

Wskazać należy, ze przepis art. 24 ust. 3 ww. ustawy przewidujący obowiązek odprowadzenia podatku z tytułu remanentu likwidacyjnego został uchylony z dniem 1 stycznia 2011 r. na mocy ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 226, poz. 1478)

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść przedsiębiorstwo do spółki cywilnej. Działalność przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, składająca się między innymi ze struktury organizacyjnej i materialnej, będzie dalej w takich samych strukturach kontynuowana poprzez działalność spółki cywilnej. W zakresie struktur materialnych wszystkie składniki będące majątkiem przedsiębiorstwa, tj. zarówno wyposażenie jak i środki trwałe dalej na zasadzie kontynuacji będą wykorzystywane przez otrzymującą aport spółkę cywilną. Na dzień wniesienia przedsiębiorstwa do spółki cywilnej na pokrycie udziału w niej nastąpi sporządzenie sprawozdania finansowego obejmującego bilans i rachunek zysków i strat. W związku z tym, że w formie aportu przejdzie całe przedsiębiorstwo (ze zobowiązaniami i należnościami – zarówno cywilnoprawnymi jak i publicznoprawnymi) oznaczać to będzie, że otrzymane należności, które dotychczas należały się osobie fizycznej otrzyma spółka cywilna, jak również zobowiązania, które dotychczas miały być regulowane przez osobę fizyczną, ureguluje spółka. Następnego dnia po wniesieniu aportu nastąpi zamknięcie samodzielnie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

W myśl art. 24 ust. 2 zd. 1 ww. ustawy, u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14 a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.

Stosownie natomiast do § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej „spisem z natury”, na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności.

Na mocy zaś § 28 ust. 4 ww. rozporządzenia o zamiarze sporządzenia spisu z natury w innym terminie niż na dzień 1 stycznia, 31 grudnia oraz na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej podatnicy są obowiązani zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie co najmniej siedmiu dni przed datą sporządzenia tego spisu.

Materiały i towary handlowe objęte spisem z natury winny być wycenione według cen zakupu lub nabycia albo wg cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia (por. § 29 ust. 1 ww. rozporządzenia).

Zatem, biorąc pod uwagę przytoczone przepisy, w przypadku likwidacji działalności gospodarczej na podatniku nie ciąży obowiązek ustalania i uiszczania zobowiązania podatku od dochodu z remanentu likwidacyjnego.

Wskazać jednak należy, że niezależnie od powyższego Wnioskodawca obowiązany jest sporządzić spis z natury na dzień likwidacji działalności, o czym winien zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego. Jeżeli likwidacja jednoosobowej działalności gospodarczej nastąpi po wniesieniu przedmiotowego przedsiębiorstwa aportem do spółki cywilnej zarówno wykaz składników majątkowych o których mowa w art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i spis z natury, może być zerowy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii nie może być uznane za prawidłowe.

Ponadto zauważyć należy, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe (stan faktyczny) jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych dla drugiego ze wspólników (córki Wnioskodawcy). Chcąc uzyskać interpretację osoba ta winna osobiście lub za pośrednictwem ustanowionego pełnomocnika zwrócić się do tutejszego organu o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie i uiścić związaną z tym opłatę.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj