Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-210/14-4/EŻ
z 28 maja 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2014r. (data wpływu: 3 marca 2014r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2014r. (data nadania: 20 maja 2014r., data wpływu do BKIP w Płocku 22 maja 2014r.) na wezwanie z dnia 9 maja 2014r. Nr IPPB3/423-210/14-2/EŻ (data doręczenia 13 maja 2014r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 3 marca 2014r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokali zaadaptowanych z pomieszczeń wspólnoty.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wspólnota powstała z mocy prawa na podstawie przepisów ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 roku. Na podstawie ww. ustawy ogól właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Zakres działania wspólnoty mieszkaniowej obejmuje przede wszystkim utrzymanie nieruchomości wspólnej, przez którą zgodnie z ustawą rozumie się grunt pod budynkiem oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali (m.in. dach, elewacja, części konstrukcyjne budynku, klatki schodowe, pomieszczenia strychowe, instalacje elektryczne, wod-kan i inne).
W częściach wspólnych są dwa pomieszczenia suszarnia i biuro wspólnoty, przeznaczone do użytku właścicieli. Wspólnota podjęła uchwalę w sprawie zmiany przeznaczenia części wspólnej budynku wspólnoty - suszarni i biura wspólnoty na cele mieszkalne i zgody właścicieli lokali na sprzedaż przedmiotowej powierzchni oraz udzielenia pełnomocnictwa Zarządowi Wspólnoty do zawarcia umowy notarialnej wyodrębnienia własności lokalu i przeniesienia własności nowopowstałej nieruchomości lokalowej.
Dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu zaadaptowanego z pomieszczeń wspólnych, wspólnota zamierza przeznaczyć na pokrycie kosztów budowy balkonów w budynku.
W uzupełnieniu do wniosku Wspólnota wyjaśniła, że budowa balkonów dotyczy lokali mieszkalnych, wszystkie lokale w budynku są lokalami mieszkalnymi. Wspólnota zamierza ze środków zgromadzonych na funduszu celowym – na budowę balkonów oraz dochodu uzyskanego ze sprzedaży nowego lokalu pokryć koszty budowy balkonów dla wszystkich lokali mieszkalnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wspólnota powinna zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych od dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego zaadaptowanego z części wspólnej (pomieszczenia suszarni i biura wspólnoty), w przypadku przeznaczenia tego dochodu w całości na pokrycie kosztów robót w częściach wspólnych, polegających na dobudowaniu nowych balkonów do lokali mieszkalnych?
Zdaniem Wnioskodawcy dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu zaadaptowanego z powierzchni wspólnych, który przeznaczony jest w całości na pokrycie kosztów części wspólnych - budowa balkonów, jest wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wolne od podatku są: dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Warunki zwolnienia przedmiotowego są następujące;
- Dochód podatkowy musi być uzyskany przez podatnika (wspólnotę mieszkaniową) z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
- Dochód podatkowy ma być przeznaczony na cele związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.
Przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć nie tylko budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże, ale również pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim oraz urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki.
Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego zaadaptowanego z części wspólnych pochodzi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z gospodarowaniem zasobami mieszkaniowymi, tj. na budowę balkonów.
Balkon stanowi również część nieruchomości wspólnej, jako element elewacji zewnętrznej budynku. Wg orzeczeń Sądu Najwyższego elementy konstrukcyjne budynku stanowią część nieruchomości wspólnej, a zatem za remonty balkonu jako elementu konstrukcyjnego odpowiada Wspólnota (Uchwała Sądu Najwyższego z 7.03.2008 r., sygn. akt III CZP 10/08).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, w tym zakresie odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.