Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-807/13-6/JK2
z 14 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2013 r. (data wpływu 4 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2014 r. (data nadania 20 lutego 2014 r., data wpływu 24 lutego 2014 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 12 lutego 2014 r. Nr IPPB4/415-807/13-2/JK2 (data nadania 12 lutego 2014 r., data doręczenia 14 lutego 2014 r.) oraz pismem z dnia 3 marca 2014 r. (data nadania fax – 3 lutego 2013 r., za pośrednictwem poczty – 3 marca 2014 r., data wpływu fax – 3 lutego 2014 r., za pośrednictwem poczty – 5 marca 2014 r.) będącym uzupełnieniem na wezwanie telefoniczne z dnia 3 marca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej zakwalifikowania do działalności wykonywanej osobiście: wypłacanych zawodnikom i trenerom nagród oraz przychodu z tytułu udostępnienia wizerunku do przychodów,
  • prawidłowe – w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania stypendiów sportowych wypłacanych studentom i uczniom oraz zakwalifikowania wartości dofinansowanych szkoleń przyszłym instruktorom do przychodu z innych źródeł.


UZASADNIENIE


W dniu 4 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 12 lutego 2014 r. Nr IPPB4/415-807/13-2/JK2 (data nadania 12 lutego 2014 r., data doręczenia 14 lutego 2014 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz złożenie podpisu Wnioskodawcy lub osoby upoważnionej pod oświadczeniem, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.


Pismem z dnia 19 lutego 2014 r. (data nadania 20 lutego 2014 r., data wpływu 24 lutego 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie.


W związku z dalszymi wątpliwościami, tut. organ w dniu 3 marca 2014 r. wezwał telefonicznie Wnioskodawcę (na tę okoliczność została sporządzona notatka służbowa) do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie, które z zadanych zapytań mają być przedmiotem rozpatrzenia wniosku.


Pismem z dnia 3 marca 2014 r. (data nadania fax – 3 lutego 2013 r., za pośrednictwem poczty – 3 marca 2014 r., data wpływu fax – 3 lutego 2014 r., za pośrednictwem poczty – 5 marca 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił powyższe.


We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Fundacja powstała w marcu 2013 r. Fundacja nie zamierza zatrudniać sportowców i trenerów na podstawie umowy o pracę. Jedyną formą prawną regulującą zasady współpracy mają być umowy cywilno-prawne. Dofinansowanie sportowców będzie przybierało formę stypendiów sportowych, natomiast dofinansowanie trenerów pracujących z zawodnikami, przybierać będzie formę premii. Wypłata stypendiów sportowych i premii dla trenerów będzie odbywać się na podstawie umów o przystąpieniu do określonego programu realizowanego przez Fundację.

Wszelkie wydatki na cele realizowane przez Fundację będą pokrywane z własnych środków Fundacji. Fundacja nie prowadzi aktualnie działalności innej niż statutowa, ale nie jest wykluczone, że w przyszłości część działalności może mieć charakter komercyjny. Aktualnie Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. 2010 r., poz. 536, z późn. zm.), ale w przyszłości zamierza wystąpić z wnioskiem o przyznanie jej statusu organizacji pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności i pożytku publicznego.


Fundacja powołana została dla realizacji następujących celów:

  • propagowanie, inicjowanie oraz wspieranie przedsięwzięć mających na celu promocję sportu, w szczególności lekkiej atletyki;
  • wspieranie i promowanie wszechstronnego rozwoju sportowego w społeczeństwie,w szczególności wśród dzieci i młodzieży;
  • promowanie oraz wspieranie nowoczesnych systemów szkoleniowych w dziedzinie lekkiej atletyki, zwiększenie liczby instruktorów lekkiej atletyki w szkołach,
  • zabezpieczenie finansowe procesu treningowego młodych zawodników przygotowujących się do Igrzysk Olimpijskich w 2016 r.;
  • wspieranie działań mających na celu wyrównanie szans rozwoju dzieci i młodzieży
    w zakresie sportu, zwiększenie liczby dzieci i młodzieży uprawiających lekką atletykę,
  • wspieranie i promowanie budowy oraz rozbudowy infrastruktury niezbędnej do uprawiania sportu, w szczególności lekkiej atletyki;
  • walka ze zjawiskiem stosowania dopingu w sporcie;
  • krzewienie wśród dzieci i młodzieży idei fair play w rywalizacji sportowej i pozasportowej;
  • propagowanie i wspieranie działań na rzecz integracji sportowców niepełnosprawnych w społeczeństwie.


Fundacja współpracując ściśle z Polskim Związkiem Lekkiej Atletyki stworzyła dwa programy:


Program wsparcia zajęć sportowych dla dzieci w zakresie lekkiej atletyki w latach 2013-2014. Program został stworzony przez Fundację jako narzędzie realizacji jej następujących celów:

  • promowania oraz wspierania nowoczesnych systemów szkoleniowych w dziedzinie lekkiej atletyki;
  • wspierania i promowania wszechstronnego rozwoju sportowego w społeczeństwie, w szczególności wśród dzieci i młodzieży;
  • wspierania działań mających na celu wyrównanie szans rozwoju dzieci i młodzieży
    w zakresie sportu, w szczególności lekkiej atletyki;
  • propagowania, inicjowania oraz wspierania przedsięwzięć mających na celu promocję sportu, w szczególności lekkiej atletyki.


W celu realizacji Programu przewidziane są następujące zadania:

  1. Fundacja zleci organizację i sfinansuje kursy instruktorskie lekkiej atletyki dla osób pracujących z dziećmi w całej Polsce, w tym w szczególności dla nauczycieli wychowania
    fizycznego;
  2. Fundacja, na swojej stronie internetowej, będzie prowadziła poradnictwo dla nauczycieli i instruktorów w zakresie prowadzenia szkolenia lekkoatletycznego dzieci i młodzieży;
  3. Fundacja zorganizuje cykl zawodów lekkoatletycznych szczebla międzywojewódzkiego o Puchar C., w którym wezmą udział dzieci ze szkół i klubów sportowych i zawodnicy, eliminacje oraz finały odbędą się na podstawie Regulaminów ustalonych ogłoszonych przez Fundację.


Każdy instruktor, który przygotuje i wystawi drużynę do zawodów lekkoatletycznych o Puchar C. otrzyma od Fundacji premię w wysokości ustalonej przez Fundację. Instruktor, którego drużyna zakwalifikuje się do finałów otrzyma od Fundacji nagrodę w wysokości ustalonej przez Fundację.


Program wyrównania szans dla młodych lekkoatletów w latach 2013-2016, który został stworzony jako narzędzie realizacji jej następujących celów:

  1. wspierania i promowania wszechstronnego rozwoju sportowego w społeczeństwie;
  2. propagowania, inicjowania oraz wspierania przedsięwzięć mających na celu promocję sportu, w szczególności lekkiej atletyki;
  3. promowania oraz wspierania nowoczesnych systemów szkoleniowych w dziedzinie lekkiej atletyki.


Bezpośrednim celem niniejszego programu jest zabezpieczenie finansowe zawodników w celu wyrównania ich szans. W tym celu Fundacja zamierza wesprzeć finansowo:

  • zawodników zajmujących się sportem amatorsko i wyczynowo;
  • instruktorów i trenerów mających uprawnienia;
  • osoby zakwalifikowane do szkoleń dla przyszłych instruktorów, w tym nauczycieli
    wychowania fizycznego.


Przewiduje się stosowanie w szczególności następujące formy wsparcia finansowego:

  • stypendia sportowe z przeznaczeniem na pokrycie kosztów uczestnictwa na obozach sportowych, sfinansowanie pobytu w hotelach, wyżywienia, wydatków na rehabilitację, badania sportowe i inne o podobnym charakterze;
  • nagrody za wygrane w zawodach sportowych organizowanych przez Fundację we współpracy z firmami zawodowo zajmujących się organizowaniem imprez sportowych;
  • drobne jednorazowe nagrody dla dzieci uczestniczące w zawodach, nie przekraczające często kwoty 200 zł;
  • nagrody dla trenerów za wyniki osiągnięte przez zawodników, których oni trenują;
  • dofinansowanie przyszłych instruktorów w formie pokrycia im kursów szkoleniowych i innych wydatków określonych przez Fundację.


Stypendia sportowe dla zawodników, w tym uczniów, studentów i innych osób, będą przyznawane przez Fundację pod warunkiem przystąpienia do Programu Fundacji zatwierdzonego przez organy statutowe Fundacji udostępnionego do publicznej wiadomości na stronie internetowej. Kwota dofinansowania dla zawodnika przyznana najczęściej na okres jednego roku wynosi średnio 50.000 zł i jest wypłacana w następujący sposób:

  • stypendium sportowe wypłacane jest zgodnie z ustalonym harmonogramem w okresach miesięcznych po ok. 1.500 zł;
  • terminy i kwoty dofinansowania na cele szkoleniowe uzależnione są od potrzeb;


Premia dla trenera będzie wypłacana po wykonaniu przez Zawodnika rocznego zadania, nie więcej niż 8.000 zł.


Umowa o przystąpieniu do Programu ma charakter umowy o uprawnianie sportu, w której wynagrodzenie należne będzie za rzetelne wykonywanie zadań określonych dla danego zawodnika. Zaprzestanie treningów, rozpoczęcie uprawiania sportów ekstremalnych lub inne podobne zdarzenia, które w istotny sposób mogą wpływać na osiąganie przez zawodnika planowanych wyników, będzie podstawą do zaprzestania dalszego finansowania. Określona w niej roczna kwota dofinansowania przekroczy kwotę 3.800 zł. Zawodnikiem może być uczeń, student, osoba pracująca zawodowo lub osoba nie zatrudniona. Jednym z warunków umowy zawartej z zawodnikiem jest udostępnienie wizerunku Zawodnika na potrzeby działań promocyjnych i reklamowanych związanych z realizacją celów działalności Fundacji.

Dofinansowanie będzie przeznaczone również dla trenerów za zadania wykonane przez Zawodników pracujących z określonym trenerem. Wysokość nagrody dla trenera nie przekroczy 10.000 zł rocznie i będzie należna na podstawie umowy o przystąpieniu do Programu po spełnieniu zadań określonych w umowie.

Fundacja zamierza w przyszłości przeznaczyć pewne kwoty w formie nagród dla uczniów, ale będą to wypłaty jednorazowe o charakterze motywacyjnym (nagrody) w kwotach do 200 zł lub nieznacznie wyższych. Wypłaty te będą miały charakter uznaniowy i nie będą wypłacane w ramach oficjalnych konkursów.

Zasady nagradzania zawodników, trenerów, a także dzieci za udział w konkursach i zawodach będą określone w regulaminie konkursów i zawodów. Wartość nagród będzie uzależniona od puli nagród, będą to zatem nagrody do wysokości 760 zł, a niekiedy także wyższe.

Zgodnie z umową o przystąpieniu do programu Fundacji zawodnik w zamian za dofinansowanie uregulowane w tej umowie udziela Fundacji zgodę na rozpowszechnianie wizerunku na potrzeby działań promocyjnych, reklamowych, marketingowych związanych ze statutowymi celami Fundacji. W umowie nie określono odrębnego wynagrodzenia za udostępnienie wizerunku. W przypadku wykorzystania wizerunku zawodnika dla celów innych niż statutowe Fundacja jest zobowiązana powiadomić zawodnika o zakresie wykorzystania wizerunku a zawodnik musi wyrazić zgodę. W szczególnych przypadkach, gdy może to godzić w dobre imię Zawodnika, może on cofnąć zgodę na wykorzystywanie swojego wizerunku. Fundacja może podpisać z Polskim Związkiem Lekkiej Atletyki umowę na wykorzystanie swojego wizerunku. Fundacja może podpisać z Polskim Związkiem Lekkiej Atletyki umowę o wykorzystanie przez Fundację wizerunku Zawodnika jako członka reprezentacji narodowej.

Zasady finansowania zawodników, trenerów i przyszłych instruktorów będą określone w umowach indywidualnie zawieranymi z tymi osobami. Jedna z klauzuli zawartych w umowach z zawodnikami przewiduje udostępnienie wizerunku zawodnika na potrzeby działań promocyjnych i reklamowych związanych z realizacją celów działalności Fundacji. Udostępnienie wizerunku ma charakter nieodpłatny.

Z tytułu różnego rodzaju wypłat w formie pieniężnej lub korzyści o innym charakterze sportowcy i trenerzy będą uzyskiwali przychody podlegające opodatkowaniu lub zwolnione z opodatkowania na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym Fundacja zwraca się o potwierdzenie prawidłowości obowiązków, jakie ciążą na niej jako płatniku z tytułu przychodów realizowanych przez sportowców, trenerów i kandydatów na przyszłych instruktorów sportowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy stypendia sportowe wypłacane przez Fundację studentom i uczniom są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?
  2. Czy przychody uzyskiwane przez przyszłych instruktorów w formie dofinansowania szkoleń dla instruktorów sportu, którzy nie są pracownikami oni stypendystami sportowymi Fundacji i nie są zobowiązani do żadnych świadczeń wzajemnych na rzecz Fundacji podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy nagrody wypłacane zawodnikom za osiągnięcie w sporcie jak również nagrody przyznawane trenerom za wyniki osiągnięte przez sportowców pod ich kierunkiem w związku z realizowanymi przez Fundację programami i imprezami sportowymi (zawodami, konkursami itp.) należy zaliczyć do przychodów z działalności osobistej, o której mowa w art. 13 pkt 2, czy też do przychodów z innych źródeł art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  4. Czy udostępnienie praw do osobistego wizerunku sportowca lub trenera gdy odbywa się na podstawie umowy o wypłatę stypendium sportowego czy trenerskiego, bez wskazania odrębnego wynagrodzenia należy traktować w całości jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1 Jedną z form dofinansowania zawodników są stypendia sportowe. Przychody z tego tytułu zaliczane są do przychodów z osobiście wykonywanej działalności sportowej, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wprawdzie w ustawie pdof nie znajdujemy definicji pojęcia osobiście wykonywana działalność sportowa, ale można przyjąć definicję, którą posługuje się ustawodawca w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, gdzie działalność sportową definiuje się jako wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie i poprawę kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Stypendia sportowe wypłacane osobom aktywnie uprawiającym sport zaliczane są do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stypendia sportowe mogą być wypłacane w formie pieniężnej, przy czym podmiot wypłacający nie określa jakie konkretnie wydatki mają być sfinansowane ze stypendium, ale niekiedy ogólnie przyznana kwota dofinansowania przeznaczonego dla sportowca jest podzielona na część nie podlegającą dokumentowaniem wydatków i cześć, która powinna być przeznaczona na ściśle określone cele, np. na dofinansowanie obozu sportowego, szkolenia itp. Zdaniem Wnioskodawcy fakt podziału kwoty stypendium na część, która wydatkowana jest w sposób dowolny przez sportowca na część wymagającą udokumentowania i wydatkowaną w sposób dowolny nie zmienią charakteru, że każda z tych wypłat spełnia przesłanki uznania jej za stypendium sportowe.

Uzyskiwane w ciągu roku podatkowego przychody z tytułu tak rozumianych stypendiów sportowych pomniejszone o zryczałtowane koszty uzyskania określone w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy pdof, podlegają opodatkowaniu według stawki 18% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy pdof. Po zakończeniu roku uzyskane przychody łączy się z przychodami z innych źródeł i opodatkowuje według skali.

W art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawodawca zwalnia z podatku dochodowego stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego oraz stypendia dla uczniów przyznane przez organizację, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego (Dz. U. 2010 r., Nr 234, poz. 1530, z późn. zm.), na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł. Zwolnienie tu ma charakter podmiotowo przedmiotowy obejmuje również fundacje, jeżeli działają one w sferze zadań publicznych wymienionych w art. 4 ustawy o działalności w sferze pożytku publicznego. Wnioskodawca uważa, że wypłaty dokonywane przez Fundację LeFrak w ramach umów o osobiste wykonywanie sportu (w tym stypendia i inne formy dofinansowania określone w umowie o przystąpieniu do Programu) spełniają oba powyższe warunki, a zatem mogą być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy pdof.

Mając na uwadze tę regulację Wnioskodawca uznaje, że stypendia wypłacane uczniom i studentom z tytułu stypendiów sportowych, w tym również dofinansowania szkoleń i innych wydatków związanych z czynnym uprawianiem sportu, do wysokości 3.800 zł są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy pdof. Fundacja jako płatnik powinna zatem potrącać zaliczki na podatek dochodowy dopiero po przekroczeniu sumy wypłat 3.800 zł.


Ad. 2 Osoba uczestnicząca w kursie na instruktora sportu, która uzyskuje dofinansowanie na ten cel ze środków Fundacji i która ponosi niską opłatę własną lub nie ponosi z tego tytułu żadnych opłat, uzyskuje nieodpłatny przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy pdof. Przemawia za tym fakt, że osoby te nie pozostają z Fundacją w stosunku pracy, umowy zlecenia, nie prowadzą działalności gospodarczej, ani nie są stypendystami Fundacji, a ponadto uzyskane dofinansowanie nie zobowiązuje tych osób do ponoszenia żadnych wzajemnych świadczeń na rzecz Fundacji. Jeżeli jednak osoby takie były zobowiązane do jakichkolwiek wzajemnych świadczeń na rzecz Fundacji, to wartość uzyskanego dofinansowania do kursu instruktorskiego powinna być zaliczona do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 8 ustawy pdof.


Ad. 3 Nagrody wypłacane przez Fundację zawodnikom za osiągnięcie w sporcie, w tym nagrody za udział w konkursach i zawodach sportowych organizowanych lub finansowanych przez Fundację, jak również nagrody przyznawane trenerom za wyniki sportowców są zaliczone do źródła osobiście wykonywana działalność sportowa, o którym mowa w art. 13 pkt 2 ustawy pdof. Uzyskiwane w ciągu roku podatkowego przychody pomniejszone o zryczałtowane koszty uzyskania określone w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy pdof podlegają opodatkowaniu według stawki 18% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy pdof. Po zakończeniu roku uzyskane przychody łączy się z przychodami z innych źródeł i opodatkowane według skali.


Ad 4. Zawodnik, w zamian za dofinansowanie uregulowane w umowie o przystąpieniu do określonego Programu, udziela Fundacji zgodę na rozpowszechnianie wizerunku na potrzeby działań promocyjnych, reklamowych, marketingowych związanych ze statutowymi celami Fundacji. Udostępnienie wizerunku w analizowanych umowach jest świadczeniem wykonywanym w ramach umowy o przystąpieniu do Programu a wynagrodzenie uzyskiwane przez zawodnika lub trenera jest wynagrodzeniem łącznym za wszelkie formy aktywności, w tym działania o charakterze sportowym oraz udostępnianie wizerunku. Zdaniem Wnioskodawcy całość uzyskanego dofinansowania na podstawie umowy o przystąpieniu do Programu powinna być uznana za przychód z osobiście wykonywanej działalności sportowej lub trenerskiej w rozumieniu art. 13 pkt 2 ustawy pdof. W umowach pomiędzy Fundacją i osobami przystępującymi do Programu znajduje się stwierdzenie, że zawodnik w zamian za dofinansowanie udziela Fundacji zgodę na rozpowszechnianie jego wizerunku, ale strony nie określają wynagrodzenia z tego tytułu. Można zatem przyjąć, że warunkiem zawarcia umowy o dofinansowanie jest udzielenie zgody na udostępnienie wizerunku. Całość wynagrodzenia jakie otrzymują zawodnicy traktuje się w sposób jednolity jako wynagrodzenie z tytułu działalności wykonywanej osobiście.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego powyżej przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Źródła przychodów zostały wymienione w art. 10 ust. 1 ww. ustawy, w tym m.in. w pkt 2 wymieniono działalność wykonywaną osobiście, zaś w pkt 9 inne źródła.


Zgodnie z art. 13 pkt 2 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów są tzw. inne źródła, do których zalicza się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy podatkowej, wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł.


Z powyższego wynika, że zwolnienie z opodatkowania stypendiów – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł – zawarte w powołanym wyżej przepisie ustawy, może być zastosowane w sytuacji, jeżeli:

  • świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,
  • wysokość i zasady udzielania tych świadczeń są określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź
  • świadczenia te są przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego na podstawie regulaminów zatwierdzających przez organy statutowe udostępnionych do publicznej wiadomości we wskazanych formach.


Przepis art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy normuje sytuacje, w których wysokość i zasady udzielania stypendium są określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź stypendium jest przyznawane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. ustawy, organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.


Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 3 wyżej cytowanej ustawy działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

  1. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
  2. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
  3. spółdzielnie socjalne;
  4. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 i Nr 151, poz. 1014), które:

- nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.


Z treści wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że Fundacja będzie przyznawać stypendia dla uczniów i studentów na podstawie Regulaminu przyznawania pomocy przez Fundację, który został zatwierdzony przez organy statutowe Fundacji, oraz udostępniony jest do publicznej wiadomości.

Zatem mając na uwadze powyższe oraz przywołane uregulowania prawne zwolnione od podatku będą stypendia przyznawane przez Fundację dla osób posiadających status ucznia lub studenta do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł, pod warunkiem spełnienia pozostałych przesłanek wynikających z ww. artykułu.

W przypadku, gdy stypendia spełniają przesłanki do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawi art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to płatnik na podstawie art. 35 ust. 10 ww. ustawy ma obowiązek w terminie do końca lutego roku następnego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Informacja o wypłaconym stypendium powinna zostać sporządzona na druku PIT-8C – Informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych. Wzór nowego formularza PIT-8C został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z d 6 sierpnia 2013 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1054).

W przypadku stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy, w kwocie przekraczającej 3.800 zł w roku podatkowym mają zastosowanie odpowiednie ustępy art. 35 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ww. ustawy, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane: jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b). Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1–1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Ww. zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych ustala się bez uwzględnienia 20% kosztów uzyskania przychodu.


Z ust. 9 powyższego artykułu wynika, że zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w ust. 3–8, zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika.

Kwoty pobranych zaliczek na podatek płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a. (art. 38 ww. ustawy)

W myśl art. 38 ust. 1a powyższej ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru (na druku PIT-8C), i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37. Nie sporządza się informacji PIT-8C, jeżeli osoba otrzymująca stypendium złoży płatnikowi do 10 stycznia roku następnego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-12), że nie osiągała innych dochodów poza dochodami uzyskanymi od płatnika, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e wówczas zgodnie z art. 37 ustawy, płatnik będzie zobowiązany do sporządzenia rocznego obliczenia podatku PIT-40.

Podsumowując powyższe, stypendia sportowe wypłacane przez Fundację studentom i uczniom podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł. Na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek sporządzenia i wystawienia informacji PIT-8C wynikający z art. 35 ust. 10 ustawy. W przypadku stypendiów, których wysokość przekroczy w roku podatkowym 3.800 zł, Fundacja ma obowiązek poboru zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy o po zakończonym roku podatkowym, sporządzić informację o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.


Odnosząc się do skutków podatkowych otrzymanego przez instruktorów sportu, którzy nie są pracownikami ani stypendystami dofinansowania szkoleń, należy odwołać się do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 ustawy).


Stosownie do treści art. 11 ust. 2a ww. ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.


Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Zatem przy zastosowaniu wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenie „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 2003 r.). Tym samym należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie (mające konkretny wymiar finansowy), kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

Z treści wniosku wynika, że Fundacja zamierza przyszłym instruktorom sportu dofinansować koszty kursów szkoleniowych i innych wydatków uznanych przez Fundację. Zasady finansowania będą określone w umowach indywidualnie zawieranymi z tymi osobami. W zamian za dofinansowanie przyszli instruktorzy nie są zobowiązani do żadnych świadczeń wzajemnych na rzecz Fundacji

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy, należy stwierdzić, że dofinansowanie przez Fundację na rzecz przyszłych instruktorów, kosztów kursu szkoleniowego to nic innego jak przekazanie konkretnego świadczenia nieodpłatnego. Gdyby bowiem nie dofinansowanie wskazanych kosztów z majątku Fundacji przyszły instruktor musiałby w całości sam sfinansować omawiane wydatki (koszty) własnym majątkiem. Tym samym, przyszli instruktorzy uzyskują konkretne przysporzenie majątkowe kosztem majątku innego podmiotu (tutaj Fundacji). Bez znaczenia dla kwalifikacji tegoż świadczenia jako przychodu podatkowego jest to, że przyszli instruktorzy uczestnicząc w takich szkoleniach (kursach) wykonują ustawowy obowiązek podnoszenia kwalifikacji. Należy bowiem podkreślić, że fakt, że ustawodawca zobligował osoby wykonujące niektóre zawody do stałego podnoszenia kwalifikacji nie oznacza, że mają to czynić bezpłatnie (kosztem majątku innego podmiotu). Zatem, w sytuacji kiedy dana osoba bezpłatnie uczestniczy w szkoleniach, kursach czy też innych formach kształcenia w celu zdobywania określonej wiedzy, to tym samym uzyskuje nieodpłatne świadczenie.

Wartość ww. świadczeń stanowi przysporzenie majątkowe dla przyszłych instruktorów, które zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C zgodnie z art. 42a ww. ustawy.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.


Ustosunkowując się natomiast do nagród wypłacanych zawodnikom za osiągnięcia sportowe oraz nagród przyznawanych trenerom za wyniki osiągnięte przez sportowców, wyjaśnić należy, że w myśl art. 13 pkt 2 cytowanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, że co do zasady przychody z osobiście wykonywanej działalności, w tym przychody z uprawiania sportu, jako wymienione w treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych winny być, zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy opodatkowane według skali podatkowej, natomiast płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Stosownie natomiast do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie do art. 42 ust. 1a ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Analiza cytowanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, w sytuacji powstania dochodu z tytułu nagrody (wygranej) w konkursie, jest podmiot, który dokonuje świadczenia.

Z brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika zatem, że w przypadku przychodów z tytułu wygranych w konkursach (zawodach) podmiot wypłacający zobowiązany jest do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej.

W przepisach podatkowych brak jest definicji pojęcia konkursu. Zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego, konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac, itp., zwykle wyróżnianych nagrodami.

Ponadto ważnym elementem w przypadku konkursów jest element rywalizacji i współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami. Uczestnicy winni podejmować konkurencyjne, realne działania na potrzeby ogłoszonego konkursu. Zawody (rozgrywki) sportowe, z definicji mają wyłonić najlepszych zawodników danych zawodów sportowych, tym niemniej, aby mogły być uznane za konkurs niezbędne jest sporządzenie ich regulaminów, w których zostanie określona nazwa zawodów, wskazany organizator, uczestnicy zawodów, nagrody oraz sposób wyłaniania zwycięzców.

Jeżeli przyznawane zawodnikom i trenerom nagrody wiążą się bezpośrednio z wygranymi w poszczególnych zawodach, czyli związane są bezpośrednio z zajęciem odpowiedniego miejsca w trakcie całych zawodów – to nagrody te należy zaliczyć do przychodów uzyskanych w związku z uczestnictwem w rywalizacji sportowej. Dodatkowo, jeżeli ww. zasady rywalizacji zostały określone w regulaminie danych zawodów, to należy je oddzielić od przychodów zawodników uzyskanych z działalności wykonywanej osobiście – opodatkowanych stosownie do art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, a tym samym opodatkować zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, na zasadach określonych w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże zaznaczyć należy, że w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest bowiem wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Wskazany przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera przesłanki przedmiotowo – podmiotowe, których spełnienie jest niezbędne do zastosowania zwolnienia.


Warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Jak wynika z treści wniosku, Fundacja wypłaca nagrody zawodnikom za osiągnięcia sportowe oraz trenerom za osiągnięcia zawodników, których trenują. Zasady nagradzania zawodników, trenerów za udział w konkursach i zawodach będą określone w regulaminie konkursów i zawodów. Wartość nagród będzie uzależniona od puli nagród, będą to zatem nagrody do wysokości 760 zł, a niekiedy także wyższe.

Zatem, do wypłacanych nagród będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł. W przypadku, wygranych w konkursach (zawodach) przeprowadzonych z zakresu sportu – gdzie wartość przyznanej nagrody przekroczy zwolnioną kwotę (760 zł) oraz gdzie organizatorem konkursu jest instytucja nie będąca środkiem masowego przekazu, przyznane przez Wnioskodawcę nagrody będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na Wnioskodawcy wypłacającym nagrody z ww. tytułu ciąży obowiązek pobrania od wypłaconej nagrody zaliczki na podatek dochodowy, zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy.


Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Ponadto, zgodnie z umową o przystąpieniu do programu Fundacji zawodnik w zamian za dofinansowanie uregulowane w tej umowie udziela Fundacji zgodę na rozpowszechnianie wizerunku na potrzeby działań promocyjnych, reklamowych, marketingowych związanych ze statutowymi celami Fundacji. W umowie nie określono odrębnego wynagrodzenia za udostępnienie wizerunku. Udostępnienie wizerunku ma charakter nieodpłatny. W przypadku wykorzystania wizerunku zawodnika dla celów innych niż statutowe Fundacja jest zobowiązana powiadomić zawodnika o zakresie wykorzystania wizerunku a zawodnik musi wyrazić zgodę. W szczególnych przypadkach, gdy może to godzić w dobre imię Zawodnika, może on cofnąć zgodę na wykorzystywanie swojego wizerunku.

Jak już wcześniej wskazano, na podstawie art. 13 pkt 2 ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na postawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Przychody uzyskiwane przez sportowców z tytułu uprawiania sportu stanowią zatem, co do zasady, przychody z osobistego wykonywania działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy.

Jednocześnie, zgodnie z art. 18 ustawy, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), wizerunek należy do dóbr osobistych człowieka i pozostaje pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach. O ochronie tego dobra oraz roszczeniach związanych z jego naruszeniem stanowi art. 24 Kodeksu, w którym wprowadzono domniemanie, że każde naruszenie takiego dobra jest bezprawne, chyba że działanie powodujące zagrożenie tego dobra nie ma takiej cechy, co może nastąpić w sytuacji zgody na jego naruszenie.


Ochronę wizerunku przewidują również regulacje ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawach autorskich i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 90, poz. 631, z późn. zm.). W myśl bowiem art. 81 tej ustawy, rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenie zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie. Zezwolenia nie wymaga natomiast rozpowszechnianie wizerunku:

  1. osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych;
  2. osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.


Co prawda wynagrodzenie za korzystanie z wizerunku jest przychodem związanym z dysponowaniem dobrem osobistym, niemniej jednak z uwagi na fakt, że prawa osobiste nie mogą być przedmiotem obrotu cywilnoprawnego, nie można byłoby uznać, że mamy do czynienia z wynagrodzeniem za korzystanie z praw osobistych. Zgoda na rozpowszechnianie wizerunku, może być przedmiotem lub elementem różnego rodzaju stosunków lub zobowiązań prawnych, w tym umów o różnorakim charakterze (umowy o pracę, umowy o dzieło, zlecenia czy innej umowy cywilnoprawnej). Bez względu jednak na rodzaj umowy będącej podstawą udostępnienia wizerunku, na gruncie przepisów ustawy, uzyskany z tego tytułu przychód powinien być traktowany jako szczególny przypadek przychodu z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 ustawy. Przy dysponowaniu wizerunkiem mamy bowiem do czynienia ze szczególnym uprawnieniem majątkowym, które na warunkach określonych w art. 81 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zyskuje osoba korzystająca z wizerunku.

Jednocześnie, jak wynika z treści wniosku, zgodnie z umową o przystąpieniu do programu Fundacji zawodnik w zamian za dofinansowanie uregulowane w tej umowie udziela Fundacji zgodę na rozpowszechnianie wizerunku na potrzeby działań promocyjnych, reklamowych, marketingowych związanych ze statutowymi celami Fundacji. Udostępnienie wizerunku ma charakter nieodpłatny.

Przychód z tytułu świadczenia usług reklamowych i promocyjnych z wykorzystaniem prawa do własnego wizerunku należy kwalifikować do przychodów z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy. W związku z powyższym na Wnioskodawcy ciążą obowiązki wynikające z art. 41 ust. 1 ustawy.


Tym samym, w tej części stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


Końcowo, wyjaśnić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy jedynie oceny stanowiska Wnioskodawcy w kontekście zadanych pytań. Organ podatkowy nie dokonał oceny stanowiska Wnioskodawcy odnośnie zwolnienia z opodatkowania stypendium wypłacanego sportowcom (innym niż studenci i uczniowie) oraz trenerom, opodatkowania wypłacanych nagród dzieciom, a także zakwalifikowania wartości dofinansowanych szkoleń przyszłym instruktorom do przychodu z działalności wykonywanej osobiście w przypadku, gdy instruktorzy będą zobowiązani do wzajemnych świadczeń na rzecz Fundacji, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie – 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj