Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-166/14-4/KB
z 27 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2014 r. (data wpływu 21 lutego 2014 r.) uzupełnionym w dniu 8 maja 2014 r. na wezwanie Nr IPPP3/443-166/14-2/KB z dnia 28 kwietnia 2014 r. (data odbioru 5 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi o kodzie CN 2710 19 64 – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi o kodzie CN 2710 19 64.


Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2014 r. (data wpływu 8 maja 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 28 kwietnia 2014 r. (data odbioru 5 maja 2014 r.)


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca ma możliwość zawarcia poważnego kontraktu na dostawy oleju opałowego ciężkiego C-3 (inne nazwy: olej opałowy pozostałościowy, mazut, paliwo mazutowe) (CN 2710 19 64), nazywany dalej „towarem”. Olej Wnioskodawca kupowałby od dużej firmy produkcyjnej zlokalizowanej na terenie Unii Europejskiej, poza granicami Polski (zwanym dalej „wysyłającym”), a sprzedawałby polskim podmiotom gospodarczym. Obrót tym towarem wyniesie ok. 1000 - 2000 ton na miesiąc, a docelowo nawet więcej. Towar przychodziłby na skład podatkowy Wnioskodawcy w cysternach wysyłającego, z zabezpieczeniem akcyzowym wysyłającego, na dokumentach ADT.


Zadaniem Wnioskodawcy byłoby wprowadzenie towaru na skład podatkowy Wnioskodawcy w cysternach wysyłającego, bez rozładunku, zamknięcie dokumentu ADT na podstawie wagi netto deklarowanej przez wysyłającego, a następnie dystrybucja tego towaru na teren Polski:


  1. Poprzez sprzedaż bez przeładunku, w cysternach kolejowych wysyłającego:
    1. z zapłaconym podatkiem akcyzowym 64 zł za tonę na podstawie wagi deklarowanej przez wysyłającego,
    2. w zwolnieniu z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie do uprawnionego do tego zwolnienia podmiotu zużywającego, np. do producenta energii elektrycznej,
    3. w zwolnieniu z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie do podmiotu pośredniczącego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy jest dozwolone przyjęcie na skład podatkowy Wnioskodawcy oleju opałowego ciężkiego C-3 o kodzie CN 2710 19 64, następnie zamknięcie dokumentu ADT bez rozładunku, na podstawie wagi deklarowanej przez wysyłającego, a następnie sprzedaż towaru bez przeładunku, w cysternach kolejowych wysyłającego, na podstawie wagi deklarowanej przez wysyłającego

  1. z zapłaconym podatkiem akcyzowym 64 zł za tonę,
  2. w zwolnieniu z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie do uprawnionego do tego zwolnienia podmiotu zużywającego, np. do producenta energii elektrycznej,
  3. w zwolnieniu z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie do podmiotu pośredniczącego.

Stanowisko Wnioskodawcy:


Wnioskodawca proponuje następującą procedurę:


  1. z zapłaconym podatkiem akcyzowym:

Wnioskodawca zgłosi towar do wysyłki. Plomby celne pierwszego wysyłającego będą nienaruszone. Spółka zamknie dokument ADT na podstawie wagi netto deklarowanej przez pierwszego wysyłającego. Wnioskodawca zapłaci podatek akcyzowy wg wagi deklarowanej. Wyśle towar w procedurze z zapłaconą akcyzą na dokumencie handlowym do odbiorcy krajowego.


W przypadku sprzedaży towaru do pośrednika podatek akcyzowy Spółka rozliczy na podstawie wagi deklarowanej.


W przypadku sprzedaży towaru do odbiorcy końcowego Spółka otrzyma poświadczenie przyjęcia towaru wraz z dokumentem ważenia cysterny pełnej i pustej. Porówna rzeczywistą wagę netto towaru z wagą netto deklarowaną. W przypadku stwierdzenia nadwyżki towaru wg wagi odbierającego, zapłaci akcyzę od tej nadwyżki.


  1. w zwolnieniu z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie:

Spółka zgłosi towar do wysyłki. Plomby celne pierwszego wysyłającego będą nienaruszone. Wnioskodawca zamknie dokument ADT na podstawie wagi netto deklarowanej przez pierwszego wysyłającego. Wyśle towar w procedurze zwolnienia z akcyzy na dokumencie DD i zabezpieczeniu akcyzowym własnym.

W przypadku sprzedaży towaru do podmiotu pośredniczącego zabezpieczenie akcyzowe Spółka rozliczy na podstawie wagi deklarowanej.

W przypadku sprzedaży towaru do odbiorcy krajowego - podmiotu zużywającego, np. do producenta energii elektrycznej, uprawnionego do zwolnienia z akcyzy, Spółka otrzyma poświadczenie przyjęcia towaru wraz z dokumentem ważenia cysterny, pełnej i pustej. Porówna rzeczywistą wagę netto towaru z wagą deklarowaną. W przypadku stwierdzenia niedoboru towaru wg wagi odbierającego, Spółka zapłaci akcyzę od brakującej ilości towaru.

Uprawnienia do sprzedaży bez przeładunku posiadają zarejestrowany handlowiec oraz podmiot pośredniczący. Wnioskodawca posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego PL XXX, które opiewa na następujący rodzaj prowadzonej działalności: „Produkcja, Magazynowanie, Przeładowywanie, Przetwarzanie, Wprowadzanie, Wyprowadzanie”, a więc, zdaniem Wnioskodawcy również uprawnienie do sprzedaży bez przeładunku poprzez wprowadzanie i wyprowadzanie.

Zdaniem Wnioskodawcy opisany wyżej sposób postępowania uchroni Wnioskodawcę od zbędnego przeładunku towaru, co wiązałoby się również z koniecznością rozgrzewania każdej cysterny do temperatury przeładunku tj. min. 70°C. U odbiorcy towar musiałby być jednak ponownie podgrzewany. Korzyści, to większy zysk (a więc podatek dochodowy dla Skarbu Państwa) oraz ochrona środowiska naturalnego. Rodzaj towaru - mazut - nie jest też potencjalnym paliwem napędowym i zużyty może być tylko zgodnie z przeznaczeniem. Wg wnioskowanej procedury Wnioskodawca nie widzi zagrożenia dla interesów Skarbu Państwa.

Ponadto Wnioskodawca przywołuje konieczność zapewnienia swobodnego przepływu towarów, co potwierdził Europejski Trybunał Sprawiedliwości w orzeczeniu C-240/01 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie pomiędzy Komisją Europejską, a Republiką Federalną Niemiec. Trybunał podkreślił w swym orzeczeniu, że „jasnym jest, iż celem trzech dyrektyw <92/12/EWG, 92/81/EWG oraz 94/74/EWG> jest zapewnienie swobodnego przepływu paliw w ramach rynku wewnątrzunijnego i uniknięcie naruszenia konkurencji w tym zakresie”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


W poz. 27 załącznika nr 1 wymieniono pod kodem CN 2710 - Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.


Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9-12 ustawy:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;
  2. skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego;
  3. podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
  4. procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.


Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 10 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

  1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi – 232,00 zł/1000 litrów,
  2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów.

W myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:

  1. w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
  2. przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,
  3. przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

Zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju.


Stosownie do art. 40 ust. 5 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5. (ust. 6)

W poz. 20 załącznika nr 1 wymieniono od CN ex 2710 11 do ex 2710 19 69 - Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie z art. 41a ust. 1. pkt 1 ustawy przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i c oraz ust. 2 pkt 1-9.

Natomiast, w myśl ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c.

Stosownie do art. 41b. ust. 6 ustawy w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy e-AD jest przekazywany do Systemu przez właściwe dla podmiotu wysyłającego władze państwa członkowskiego Unii Europejskiej, a następnie jest przekazywany automatycznie do podmiotu odbierającego.

Zgodnie z art. 41e ust. 1 ustawy w przypadku otrzymania z Systemu informacji o zamiarze przeprowadzenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego kontroli odebranych wyrobów akcyzowych podmiot odbierający ma obowiązek przesłania do Systemu powiadomienia o przybyciu przemieszczanych wyrobów akcyzowych niezwłocznie po ich odbiorze. Podmiot odbierający nie dokonuje rozładunku wyrobów do momentu przeprowadzenia kontroli.


Stosownie do art. 41e ust. 2 ustawy podmiot odbierający przesyła do Systemu projekt raportu odbioru niezwłocznie po:

  1. przeprowadzeniu kontroli odebranych wyrobów akcyzowych albo
  2. odbiorze wyrobów akcyzowych, w przypadku nieotrzymania, do momentu odbioru tych wyrobów, informacji z Systemu o zamiarze przeprowadzenia kontroli odebranych wyrobów akcyzowych

- nie później jednak niż w ciągu 5 dni roboczych od dnia zakończenia przemieszczania.

W myśl art. 41e ust. 3 ustawy jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane, raport odbioru jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu odbierającego oraz do:

  1. podmiotu wysyłającego, w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, albo
  2. właściwych władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej podmiotu wysyłającego, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Zgodnie z ust. 7 ww. artykułu w momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru lub raportu wywozu następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym.


Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ma możliwość zawarcia poważnego kontraktu na dostawy oleju opałowego ciężkiego C-3 (inne nazwy: olej opałowy pozostałościowy, mazut, paliwo mazutowe) (CN 2710 19 64). Olej Wnioskodawca kupowałby od dużej firmy produkcyjnej zlokalizowanej na terenie Unii Europejskiej, poza granicami Polski, a sprzedawałby polskim podmiotom gospodarczym. Towar przychodziłby na skład podatkowy Wnioskodawcy w cysternach wysyłającego, z zabezpieczeniem akcyzowym wysyłającego, na dokumentach ADT. Zadaniem Wnioskodawcy byłoby wprowadzenie towaru na skład podatkowy Wnioskodawcy w cysternach wysyłającego, bez rozładunku, zamknięcie dokumentu ADT na podstawie wagi netto deklarowanej przez wysyłającego, a następnie dystrybucja tego towaru na teren Polski poprzez sprzedaż bez przeładunku, w cysternach kolejowych wysyłającego:

  1. z zapłaconym podatkiem akcyzowym 64 zł za tonę na podstawie wagi deklarowanej przez wysyłającego,
  2. w zwolnieniu z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie do uprawnionego do tego zwolnienia podmiotu zużywającego, np. do producenta energii elektrycznej,
  3. w zwolnieniu z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie do podmiotu pośredniczącego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy jest dozwolone przyjęcie na skład podatkowy ww. wyrobu i zamknięcie ADT bez rozładunku, na podstawie wagi deklarowanej przez wysyłającego, a następnie sprzedaż towaru również bez przeładunku.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących przyjęcia ww. wyrobu na skład podatkowy należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Powyższe przepisy regulujące kwestie przemieszczania wyrobów akcyzowych z użyciem eleketronicznego systemu EMCS określają moment rozpoczęcia oraz zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zakończenie przemieszczania następuje w momencie odbioru tych wyrobów przez podmiot do tego uprawniony. Przy czym, ww. przepisy nie utożsamiają pojęcia odbioru z rozładunkiem tych wyrobów. A zatem, nie później niż w ciągu 5 dni roboczych od dnia zakończenia przemieszczania, Wnioskodawca przesyła do Systemu projekt raportu odbioru i jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane, raport odbioru jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu odbierającego oraz do właściwych władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej podmiotu wysyłającego.

W konsekwencji, przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób przyjęcia wyrobów akcyzowych na skład podatkowy i „zamknięcia” e-AD jest dozwolony.

Natomiast odnośnie sprzedaży ww. wyrobu po zapłaceniu akcyzy należy zwrócić uwagę na art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5.


Stosownie do art. 8. ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.


Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).


Stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Przy czym należy wskazać, że wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w celu wydania ich do konsumpcji powoduje to, że procedura zawieszenia poboru akcyzy zostaje zakończona w momencie fizycznego wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza teren składu podatkowego. Obowiązek podatkowy w stosunku do wyprowadzanych wyrobów przekształca się w skonkretyzowany obowiązek zapłaty akcyzy przez podmiot prowadzący skład podatkowy, tj. zobowiązanie podatkowe. Wysokość podatku, tj. stawka oraz ilość i rodzaj wyrobów, jest określana w momencie wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego, a nie w dniu doręczenia tych wyrobów.

A zatem Spółka chcąc sprzedawać wyroby z zapłaconą akcyzą powinna składać, jako podatnik, bez wezwania organu podatkowego, deklaracje podatkowe oraz obliczać i wpłacać akcyzę w należnej wysokości, w związku z czynnością wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych stanowiących własność Spółki.

Natomiast odnośnie sprzedaży ze zwolnieniem ze względu na przeznaczenie należy zwrócić uwagę na art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. b) tiret drugi ustawy, w myśl którego, ubytki wyrobów akcyzowych to wszelkie straty objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyrobów energetycznych, z wyjątkiem wyrobów węglowych, przemieszczanych, a w przypadku podmiotu pośredniczącego, również magazynowanych.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.


Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Ponadto, na podstawie art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe jest zobowiązany podmiot prowadzący skład podatkowy.

Z uwagi na powołane przepisy, należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy i obejmuje wyroby zwolnione ze względu na przeznaczenie zabezpieczeniem akcyzowym to Wnioskodawca odpowiada za mogące powstać zobowiązania podatkowe. A zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w przypadku stwierdzenia ubytków to Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

W konsekwencji, odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że jest dozwolone przyjęcie na skład podatkowy oleju opałowego o kodzie CN 2710 19 64, następnie zamknięcie dokumentu e-AD bez rozładunku, na podstawie wagi deklarowanej przez wysyłającego, a następnie sprzedaż towaru bez przeładunku, w cysternach kolejowych wysyłającego po zapłaceniu akcyzy według właściwej stawki lub w zwolnieniu ze względu na przeznaczenie.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.


Zatem, wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, a nie na jakichkolwiek własnych ustaleniach faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Wniosek Strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj