Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-100/14-5/AG
z 26 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2014 r. (data wpływu 21 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2014 r. (data wpływu 16 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z uprawy i sprzedaży roślin, cebul i kłączy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2014 r. wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 7 maja 2014 r., Nr …. na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 7 maja 2014 r. (data doręczenia 9 maja 2014 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 14 maja 2014 r. (data wpływu 16 maja 2014 r.), nadanym za pośrednictwem polskiej placówki operatora wyznaczonego w dniu 15 maja 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest właścicielką 16-arowej działki, na której znajduje się dom, w którym zamieszkuje wraz z rodziną. Część tej działki, tj. 0,08 ha fizycznego zajmuje ogród.

Oprócz zainteresowań hobbistycznych, Wnioskodawczyni jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę. Nie prowadzi własnej działalności, nie jest płatnikiem KRUS.

Wnioskodawczyni w ogrodzie uprawia różne rośliny. Są one jednoroczne jak i wieloletnie: krzewy, kwiaty, byliny. Posiada wiele odmian oraz je kolekcjonuje. Zdobyła je od innych zagorzałych fanatyków, a także często kupuję cebulki, kłącza, krzewy na bazarach, u ogrodników w szkółkach, a nawet poza granicami kraju.

Wnioskodawczyni posiada tak wiele roślin, że nadwyżki sprzedaje zainteresowanym. Często znajduje odbiorców na aukcjach internetowych.

Podatniczka nie posiada szklarni, tunelów foliowych. Rośliny które uprawia rosną w ziemi, na wolnym powietrzu, bez specjalnym warunków uprawnych.

To co Wnioskodawczyni robi do tej pory sprawia Jej ogromną przyjemność, dlatego w dalszym ciągu zamierza sprzedawać cebulki, kłącza i sadzonki.

W piśmie z dnia 14 maja 2014 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że cebule, kłącza, sadzonki, które nabywa nie stanowią tylko i wyłącznie towaru handlowego. Uprawa roślin ozdobnych w ogrodzie to Jej hobby. Rośliny które nabywa przetrzymuje od chwili nabycia, co najmniej jeden miesiąc, w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

  1. Czy od tak osiągniętych dochodów należy odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych?
  2. Czy osiągnięty przychód ze sprzedaży roślin, cebul, kłączy, wyprodukowanych w ogródku przydomowym, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy działalność ta podlega zgłoszeniu w Organie podatkowym?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1 i Nr 2. W zakresie pytania Nr 3 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, prowadzi Ona działalność rolniczą, która nie jest zaliczona do działów specjalnej produkcji rolnej. Jest to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw. Minimalny okres przetrzymywania zakupionych roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynosi co najmniej jeden miesiąc.

Przychody ze sprzedaży roślin, cebul, kłączy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni powołując się na art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdziła, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Według art. 2 ust. 2 tej ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Powyższy przepis wskazuje, że przychody uzyskane z uprawy roślin, w tym kwiatów i krzewów ozdobnych, na wolnym powietrzu, których okres przetrzymywania, w którym następuje ich biologiczny wzrost, wynosi co najmniej miesiąc, stanowią przychody z działalności rolniczej.

W myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Stosownie do art. 2 ust. 3a tej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „Załącznikiem nr 2”.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. normy szacunkowe określono w Załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2013 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1171). Załącznik ten, tj. „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego”, określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej.

W świetle powyższych przepisów uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni na części swojej działki o powierzchni 0,08 ha fizycznego uprawia różne rośliny ozdobne jednoroczne i wieloletnie: krzewy, kwiaty, byliny. Jest to uprawa gruntowa. Wnioskodawczyni nie posiada szklarni i tunelów foliowych. Wnioskodawczyni kupuje cebulki, kłącza, krzewy na bazarach, u ogrodników w szkółkach, a nawet poza granicami kraju. Zakupione rośliny przetrzymuje co najmniej jeden miesiąc, licząc od chwili nabycia, w którym to czasie następuje ich biologiczny wzrost. Nadwyżki roślin sprzedaje, w tym na aukcjach internetowych.

Zauważyć należy, że uprawa roślin, cebul, kłączy na wolnym powietrzu nie występuje w tabeli stanowiącej załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2013 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, co oznacza, że dochody uzyskane z tego tytułu nie stanowią dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Tego typu uprawa roślin, cebul, kłączy, których okres przetrzymywania, w którym następuje ich biologiczny wzrost, wynosi co najmniej miesiąc, stanowi działalność rolniczą, a tym samym przychody uzyskane ze sprzedaży roślin, cebul i kłączy z ww. uprawy zaliczane są do przychodów z działalności rolniczej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przychody uzyskane z tytułu uprawy i sprzedaży roślin, cebul, kłączy będą stanowiły dla Wnioskodawczyni przychody z działalności rolniczej i będą wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym. Tym samym, dochód ze sprzedaży roślin, cebul, kłączy z własnej uprawy, tj. z działalności rolniczej, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj