Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-83/14/ICz
z 12 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 stycznia 2014r. (data wpływu 29 stycznia 2014r.), uzupełnionym pismem z 16 kwietnia 2014r. (data wpływu 22 kwietnia 2014r.), pismami z 12 maja 2014r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zamiany gruntu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2014r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zamiany gruntu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 16 kwietnia 2014r. (data wpływu 22 kwietnia 2014r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 9 kwietnia 2014r. znak: IBPP2/443-83/14/ICz oraz pismami z 12 maja 2014r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W dniu 23 grudnia 2013r sporządzono Akt Notarialny Repetytorium A (…) o umowie zamiany działek z Gminą Miasta J. Działka Stowarzyszenia objęta ww. aktem notarialnym położona jest w terenie oznaczonym symbolem 9U tereny zabudowy usługowej. Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Sprzedaż terenów budowlanych nie korzysta ze zwolnienia.

W piśmie uzupełniającym z 16 kwietnia 2014r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego i wyjaśnił, że:

  • nie dokonywał nigdy sprzedaży działek,
  • na przylegającej działce (całość posesji ogrodzona) znajduje się budynek gdzie mieści się Środowiskowy Dom Samopomocy,
  • nie była wykonywana żadna działalność opodatkowana,
  • działka będąca przedmiotem zamiany jest to teren zabudowy usługowej,
  • działka jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,
  • zamiana nic nie zmieniła w uatrakcyjnieniu posesji,
  • nie były podejmowane ze strony Wnioskodawcy żadne działania marketingowe w celu zamiany gruntu,
  • zamiana działek nastąpiła na wniosek Urzędu Miasta (celem było pozyskanie drogi dojazdowej do działek),
  • Wnioskodawca nie posiada żadnych gruntów do sprzedaży.

W pismach uzupełniających z 12 maja 2014r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił, że:

  1. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego art. 43 pkt 31b ustawy z 11 marca 2014r. o podatku od towarów i usług.
  2. Stowarzyszenie prowadzi nieopłatną działalność na rzecz osób niepełnosprawnych.
  3. Przedmiotowa działka została nabyta od Gminy Miasta J. w darowiźnie aktem notarialnym z dnia 13 lipca 1998r., na działce stoi budynek w którym mieści się Środowiskowy Dom Samopomocy.
  4. Zamiana dotyczy małej części działki, jest to część ogrodu gdzie wypoczywają niepełnosprawni podopieczni.
  5. Działka została wyodrębniona geodezyjnie.
  6. Działka była wykorzystana wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania.
  7. Działka nie jest zabudowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy stowarzyszenie musi się zarejestrować jako czynny podatnik VAT i zapłacić należny VA7? Po jakim okresie od dnia zarejestrowania tj. 23 grudnia 2013r jako czynny podatnik VAT Stowarzyszenie może dokonać wyrejestrowania z rejestru podatników VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z powyższym Stowarzyszenie musi się zarejestrować w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik VAT z dniem 23 grudnia 2013r. złożyć deklarację VAT do 25 stycznia 2014r. i wpłacić należny VAT w wysokości 3.628,97zł. Po roku czasu może się wyrejestrować.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Art. 2 pkt 6 ustawy o VAT stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii

Zatem grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.dokonujących dostaw:

  1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
  2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
  3. nowych środków transportu,

2.terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w grudniu 2013r. dokonał czynności zamiany działek z Gminą Miasta Jaworzna. Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wnioskodawca wyjaśnił, że na działce nie była wykonywana żadna działalność opodatkowana, działka służyła wykonywaniu czynności zwolnionych z opodatkowania. Działka jest wyodrębniona geodezyjnie. Działka będąca przedmiotem zamiany jest terenem zabudowy usługowej i jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zamiana nic nie zmieniła w uatrakcyjnieniu posesji. Wnioskodawca nie podejmował żadnych działań marketingowych w celu zamiany gruntu. Zamiana działek nastąpiła na wniosek Urzędu Miasta (celem było pozyskanie drogi dojazdowej do działek). Wnioskodawca nie posiada żadnych gruntów do sprzedaży.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega czynność odpłatna.

Zauważyć należy, że z przywołanego przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT nie wynika, iż odpłatność za czynność dostawy towarów lub świadczenia usług winna mieć postać pieniężną.

Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać:

  • rzeczową - towar lub usługa otrzymana jako zapłata, albo
  • mieszaną – zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa.

Zatem dla uznania czynności za odpłatną, musi zaistnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Zgodnie z treścią art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz.93 ze zm.), zamiana jest umową cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Natomiast zapis art. 604 Kc daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy.

W myśl powyższych regulacji prawnych należy uznać, że zamiana towarów, co do zasady jest czynnością objętą zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów oraz zawarty we wniosku opis sprawy należy wskazać, że Wnioskodawca będzie zbywał część majątku który był wykorzystywany w prowadzonej działalności zwolnionej z opodatkowania.

Zatem zamiana działki będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a dokonujący zamiany będzie działał w związku z tą czynnością jako podatnik podatku VAT. Wobec tego ww. czynność zamiany będzie wykonywana w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, jednak zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9, nie stosuje się podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę.

Dokonując zatem dostawy (zamiany) działki Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.

Ponadto jak wynika z wniosku przedmiotem zamiany jest grunt przeznaczony do zabudowy usługowej.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT. I tak stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolniona jest od podatku dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, przez pojęcie tereny budowlane, rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane.

Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że działka będąca przedmiotem zamiany jest terenem przeznaczonym na działalność usługową, zatem stanowi teren przeznaczony pod zabudowę. Zamiana nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług lecz będzie objęta 23% stawką podatku VAT, ponieważ przedmiotowa działka jest przeznaczona pod zabudowę.

W myśl natomiast art. 113 ust. 11 ustawy o VAT podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Należy zauważyć, że zwolnienie podmiotowe jest określane na cały rok. Oznacza to, że powrót do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwy jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od dnia 1 stycznia danego roku.

Skorzystanie zatem ze zwolnienia na podstawie tego przepisu będzie możliwe po upływie roku, licząc od końca roku, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia, pod warunkiem spełnienia wszystkich warunków wynikających z obowiązujących w tym zakresie przepisów tj. jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej za 2014r. nie przekroczy 150.000 zł oraz nie będą wykonywane czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zatem Wnioskodawca będzie mógł ponownie wybrać zwolnienie od podatku od 1 stycznia 2015r.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj