Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-200/14-4/AK
z 12 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2014r. (data wpływu 17 marca 2014r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2014r. (data wpływu 2 maja 2014r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2014r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „….”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 kwietnia 2014r. (data wpływu 2 maja 2014r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT, realizując ustawowe zadania na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym ma zamiar realizować zadanie inwestycyjne pn. ,,…” w ramach działania ,,Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego PROW na lata 2007-2013. Ponadto Wnioskodawca złoży wniosek o dotację do WFOSiGW. W kosztach inwestycji uczestniczyć będą mieszkańcy poprzez wniesienie wpłat na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.

Inwestycja będzie realizowana przez inwestora - Gminę zgodnie z projektem technicznym, specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót oraz na podstawie obowiązujących przepisów. Faktury od wykonawców będą wystawiane na Gminę. Przydomowe oczyszczalnie posadowione będą na działkach będących własnością użytkownika mieszkańca gminy.

Użytkownik użycza i oddaje Gminie do bezpłatnego używania część działki przeznaczoną do posadowienia przydomowej oczyszczalni ścieków na okres 5 lat. Inwestor na etapie realizacji inwestycji pokryje wydatki budowy 120 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków. Przydomowe oczyszczalnie ścieków stanowić będą mienie gminy, lecz oddane do bezpłatnego używania użytkownikowi na okres 5 lat. Po upływie okresu amortyzacji inwestycji, nie wcześniej jednak niż 5 lat, licząc od dnia dokonania przez instytucję płatniczą ostatecznej płatności w ramach realizowanej inwestycji, przydomowa oczyszczalnia ścieków zostanie przekazana nieodpłatnie na rzecz użytkownika.

Gmina po wybudowaniu przydomowych oczyszczalni nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z utrzymywaniem i obsługą tych oczyszczalni i nie będzie pobierała żadnych opłat od użytkownika. W posadowionych oczyszczalniach przydomowych w okresie 5 lat nie będzie prowadzona sprzedaż opodatkowana i sprzedaż zwolniona. Wszelkiego rodzaju koszty w użytkowaniu przydomowej oczyszczalni ponosił będzie użytkownik.

Udział użytkownika w finansowaniu inwestycji to wniesienie wpłaty w wysokości 2460 zł (brutto) na pokrycie kosztów budowy indywidualnej przydomowej oczyszczalni ścieków. Dokonanie wpłaty jest warunkiem wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków dla właściciela nieruchomości. Wpłaty dokonane przez użytkownika - mieszkańca będą opodatkowane i mogą być potwierdzane fakturą.

Wpłaty udziału finansowego zdeklarowanych mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków będą obowiązkowe i traktowane będą jako udział w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni. Wpłaty udziału finansowego dla wszystkich zdeklarowanych mieszkańców będą jednakowe oraz wnoszone jednorazowo. Warunki umowy cywilnoprawnej na wykonanie przydomowych oczyszczalni będą jednakowe dla wszystkich Zdeklarowanych mieszkańców.

Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Osady powstałe w przydomowych oczyszczalniach ścieków będą przyjmowane na funkcjonującą gminną oczyszczalnię ścieków. Wnioskodawca nie będzie mieć obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w ponoszonych wydatkach na realizację przydomowych oczyszczalni ścieków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będącej podatnikiem podatku VAT będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. ,,….” opisanego w poz. 69 wniosku?

Zdaniem Wnioskodawcy, (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku), budowa przedmiotowych oczyszczalni ścieków stanowi zadanie własne gminy realizowane na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminy. Posadowienie oczyszczalni służyć będzie mieszkańcom gminy. Mieszkaniec zgodnie z zawartą umową wnosi udział w finasowaniu inwestycji poprzez dokonanie wpłaty w kwocie 2460 zł (brutto) forma zaliczki. Od dokonania wpłaty będzie uzależnione wybudowanie przedmiotowej oczyszczali ścieków dla właściciela nieruchomości. Wybudowana oczyszczalnia będzie własnością gminy przez okres 5 lat licząc od dnia dokonania przez Instytucje Płatniczą ostatecznej płatności realizowanej inwestycji. Następnie na podstawie umowy cywilnoprawnej ww. oczyszczalnia zostanie przekazana nieodpłatnie na rzecz użytkownika. Gmina w okresie letnim nie będzie pobierała opłat, nie będzie czerpać zysków z wykonanej inwestycji. Fakt nieodpłatnego przekazania przedmiotowej oczyszczali na rzecz użytkownika stanowił będzie swoistego rodzaju dostawę towarów tym samym dajemy użytkownikowi prawo do rozporządzania oczyszczalnią jak właściciel oraz wzbogacamy go w sensie ekonomicznym. Pomiędzy gminą będącą czynnym podatnikiem VAT, a użytkownikiem zawierana jest umowa, jest wniesiona zaliczka, jest dostawa towaru.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że podczas realizowania tej inwestycji zaistnieje związek zakupu towarów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi i w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług z tytułu wydatków poniesionych na budowę przedmiotowych oczyszczalni ścieków (podatek naliczony) będzie Gminie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W oczyszczalniach przydomowych powstają osady, które trzeba usuwać i zagospodarować zgodnie z przepisami, inaczej dostarczyć do gminnej oczyszczalni ścieków.

Gmina po bardzo wnikliwej analizie deklaracji, umów oraz okoliczności, które mogą występować podczas realizacji budowy przydomowych oczyszczalni ścieków podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie przydomowych oczyszczalni ścieków, dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego przedstawione we wniosku pierwotnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co m.in. oznacza, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TS UE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TS UE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina ma zamiar realizować zadanie inwestycyjne pn. ,,…. w ramach PROW na lata 2007-2013. W kosztach inwestycji uczestniczyć będą mieszkańcy poprzez wniesienie wpłat na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Przydomowe oczyszczalnie posadowione będą na działkach będących własnością użytkownika mieszkańca gminy. Inwestor - Gmina na etapie realizacji inwestycji pokryje wydatki budowy 120 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków. Przydomowe oczyszczalnie ścieków stanowić będą mienie gminy, lecz oddane do bezpłatnego używania użytkownikowi na okres 5 lat. Po upływie okresu amortyzacji inwestycji, nie wcześniej jednak niż 5 lat, licząc od dnia dokonania przez instytucję płatniczą ostatecznej płatności w ramach realizowanej inwestycji. Przydomowa oczyszczalnia ścieków zostanie przekazana nieodpłatnie na rzecz użytkownika. Gmina po wybudowaniu przydomowych oczyszczalni nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z utrzymywaniem i obsługą tych oczyszczalni i nie będzie pobierała żadnych opłat od użytkownika. W posadowionych oczyszczalniach przydomowych w okresie 5 lat nie będzie prowadzona sprzedaż opodatkowana i sprzedaż zwolniona. Wszelkiego rodzaju koszty w użytkowaniu przydomowej oczyszczalni ponosił będzie użytkownik. Wpłaty udziału finansowego zdeklarowanych mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków będą obowiązkowe i traktowane będą jako udział w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni. Wpłaty udziału finansowego dla wszystkich zdeklarowanych mieszkańców będą jednakowe oraz wnoszone jednorazowo. Warunki umowy cywilnoprawnej na wykonanie przydomowych oczyszczalni będą jednakowe dla wszystkich Zdeklarowanych mieszkańców. Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury od wykonawców będą wystawiane na Gminę.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby odliczenia dokonywał podatnik i aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Należy zauważyć, iż czynności, do których zobowiązał się Wnioskodawca w zamian za otrzymane opłaty stanowią odpłatne świadczenie, które zgodnie z przywołanym art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, z uwagi na związek dokonanych zakupów na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy, zgodnie z cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową przydomowych oczyszczalni.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ,,….”, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj