Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-209/14-2/MH
z 12 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2014 r. (data wpływu 20 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi montażu schodów drewnianych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi montażu schodów drewnianych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji:

  1. wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa (PKD 16.23Z),
  2. zakładanie stolarki budowlanej (PKD 43.32Z).

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, prowadzi księgę przychodów i rozchodów, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalność Wnioskodawcy polega głównie na wytwarzaniu schodów drewnianych na indywidualne zamówienie klienta i montowanych wewnątrz budynków mieszkalnych i lokali w ramach umowy o świadczenie przez Zainteresowanego usługi remontowo-budowlanej - usługa zabudowy klatki schodowej.

Schody mają postać:

  1. schodów drewnianych wykładanych na posadzkach betonowych lub na konstrukcji stalowej, tzw. okładanie schodów betonowych przygotowanymi przez Wnioskodawcę z zakupionego drewna trepami drewnianymi, montowanie poręczy, tralek wyprodukowanych w warsztacie Wnioskodawcy lub zakupionych w innych podmiotach, lub montowanie stopni, podstopni, tralek, poręczy na konstrukcji stalowej;
  2. schodów wolnowiszących - schody wytworzone z zakupionej przez Wnioskodawcę tarcicy, zamontowane na stałe w budowanych lub remontowanych budynkach mieszkalnych.

Zlecenia Zainteresowany otrzymuje od osób fizycznych i od firm deweloperskich, usługa wykonywana jest w nowo budowanych domach i lokalach, jak i w domach remontowanych.

Kolejne etapy usługi:

  1. pomiary u klienta;
  2. stworzenie indywidualnego projektu zabudowy klatki uwzględniający w szczególności wielkość powierzchni, zabudowy, jakość, rodzaj wybranych przez klienta materiałów;
  3. podpisanie umowy o roboty remontowo-budowlane - zabudowa klatki schodowej;
  4. zakup materiałów u producentów (tarcicy, klejów, bejc, gwoździ, itd.);
  5. obróbka materiałów w stolarni Wnioskodawcy, wytworzenie elementów schodów gotowych do montażu w całość na miejscu u klienta;
  6. transport i montaż schodów na miejscu u klienta;
  7. odbiór usługi przez klienta, sporządzenie protokołu.

Usługa Wnioskodawcy ma charakter kompleksowy. Jej głównym elementem jest montaż u klienta, gdyż pochłania on najwięcej czasu i pracy przy składaniu elementów w całość i łączeniu ich ze ścianami, sufitem i podłogą klatki schodowej. Po zamontowaniu schodów, czy dokonaniu obkładki schodów w gotowe trepy schodowe, stanowią one całość z budynkiem. Nie nadają się do zdemontowania i ponownego zamontowania w innym miejscu.

Wnioskodawca nie występował do GUS o nadanie PKWIU na swoją usługę. Wnioskodawca kieruje się natomiast informacjami z indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej dla innego podatnika IPTPP1/443-619/13-4/MG z 04 listopada 2013 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w tym zakresie. Według tego podatnika uzyskał pismo z GUS - Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego z dnia 01.02.2010 r. znak …., gdzie powyższa usługa i wyroby – Wnioskodawca cytuje: ,,zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.( Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) mieszczą się w grupowaniu:

  • schody wykonane z drewna oraz elementy schodów z drewna do montażu na konstrukcji betonowej lub stalowej: stopnie, podstopnie, poręcze, tralki PKWiU 16.23.19.0 ,,Wyroby stolarskie i ciesielskie z drewna, gdzie indziej nie sklasyfikowane”;
  • instalowanie, drzwi, schodów drewnianych, obkładanie schodów elementami drewnianymi; montaż trwałej zabudowy wnęk( szaf wnękowych), wykonywanych według indywidualnych zamówień klientów PKWiU 43.32.10.0 „ Roboty instalacyjne stolarki budowlane”.

Od przyszłego roku Wnioskodawca zamierza zgłosić się do VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany zastanawia się, czy dokonując zabudowy klatki schodowej w ramach umowy o roboty remontowo-budowlane, w domach i mieszkaniach objętych społecznym programem mieszkaniowym będzie miał prawo do stosowania stawki VAT 8%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w obecnym stanie prawnym świadczenie kompleksowej usługi polegającej na zabudowie klatki schodowej, poprzez montaż schodów drewnianych wykonanych przez Wnioskodawcę z uprzednio nabytych materiałów i drewna, wykonywane na indywidualne zamówienie klienta w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, wykonane na podstawie umowy o świadczenie robót budowlano-remontowych, należy traktować jako usługę podlegającą opodatkowaniu stawką 8% VAT na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko w sprawie opodatkowania usługi budowlano-remontowej polegającej na wykonaniu kompleksowej usługi montażu schodów drewnianych wytworzonych przez Wnioskodawcę z zakupionych materiałów, świadczona w budynkach mieszkalnych, lokalach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, usługa ta podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT i wynosi 8%.

Stanowisko swoje Wnioskodawca opiera na interpretacji indywidualnej wydanej dla innego podatnika - IPTPP/443-120/12-5/IG z dnia 10 maja 2012 r oraz IPTPP1/443-619/13-4/MG z dnia 4 listopada 2013 r., wydane obie przez Dyrektora Izby Skarbowej. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się w myśl ust 12c ustawy o VAT- obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych (PKOB 11), oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w dziale PKOB 12.

Mając to na uwadze Wnioskodawca stwierdza, iż dokonując zabudowy klatki schodowej, poprzez montaż w niej schodów lub dokonania obkładki schodowej:

  1. w budynkach jednorodzinnych zaliczonych do grupy PKOB 11 o powierzchni użytkowej do 300 m2,
  2. w lokalach mieszkalnych zaliczanych do grupy PKOB 11 o powierzchni użytkowej do 150 m2,
  3. w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach niemieszkalnych zaliczanych do grupy PKOB 12, o powierzchni użytkowej nie przekraczających 150 m2,

zgłaszając się do VAT w roku 2014, Wnioskodawca będzie miał prawo stosować preferencyjną stawkę VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z brzmieniem ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Powołany przepis (art. 41 ust. 12 ustawy) stanowi implementację art. 98 ust. 1 i ust. 2 zdanie pierwsze Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.). Zgodnie z art. 98 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą stosować jedną lub dwie stawki obniżone. W myśl art. 98 ust. 2 zdanie pierwsze Dyrektywy 2006/112/WE, stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. W załączniku tym, zatytułowanym: „Wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, do których można zastosować stawki obniżone, o których mowa w art. 98”, w poz. 10 wskazano na dostawę, budowę, remont i przebudowę budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej.

Ponadto, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”, obniża się do wysokości 8% dla:

  • robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  • robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. pkt 2 i pkt 3 ww. rozporządzenia, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

Przy czym, zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy określa, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanego art. 2 pkt 12 ustawy, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Definicję lokalu mieszkalnego zawiera art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem, samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Zatem w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, a więc m.in. do budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy oraz do lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

W tym miejscu należy podkreślić, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie i w przepisach wykonawczych do ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów Prawa budowlanego oraz do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013, poz. 1409, ze zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei w oparciu o pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś. „Przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Budowa, modernizacja, przebudowa podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu, czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako modernizacja. Dopiero bowiem w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się, bądź też przywraca poprzedni stan techniczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, można ją traktować jako modernizację, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy.

Modernizacja, podobnie jak w przypadku innych czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, powinna zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa (PKD 16.23Z) oraz zakładanie stolarki budowlanej (PKD 43.32Z). Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalność Wnioskodawcy polega głownie na wytwarzaniu schodów drewnianych na indywidualne zamówienie klienta i montowanych wewnątrz budynków mieszkalnych i lokali w ramach umowy o świadczenie przez Zainteresowanego usługi remontowo-budowlanej - usługa zabudowy klatki schodowej.

Schody mają postać:

  1. schodów drewnianych wykładanych na posadzkach betonowych lub na konstrukcji stalowej, tzw. okładanie schodów betonowych przygotowanymi przez Wnioskodawcę z zakupionego drewna trepami drewnianymi, montowanie poręczy, tralek wyprodukowanych w warsztacie Wnioskodawcy lub zakupionych w innych podmiotach, lub montowanie stopni, podstopni, tralek, poręczy na konstrukcji stalowej;
  2. schodów wolnowiszących - schody wytworzone z zakupionej przez Wnioskodawcę tarcicy, zamontowane na stałe w budowanych lub remontowanych budynkach mieszkalnych.

Zlecenia Zainteresowany otrzymuje od osób fizycznych i od firm deweloperskich, usługa wykonywana jest w nowo budowanych domach i lokalach, jak i w domach remontowanych.

Kolejne etapy usługi:

  1. pomiary u klienta;
  2. stworzenie indywidualnego projektu zabudowy klatki uwzględniający w szczególności wielkość powierzchni, zabudowy, jakość, rodzaj wybranych przez klienta materiałów;
  3. podpisanie umowy o roboty remontowo-budowlane - zabudowa klatki schodowej;
  4. zakup materiałów u producentów (tarcicy, klejów, bejc, gwoździ, itd.);
  5. obróbka materiałów w stolarni Wnioskodawcy, wytworzenie elementów schodów gotowych do montażu w całość na miejscu u klienta;
  6. transport i montaż schodów na miejscu u klienta;
  7. odbiór usługi przez klienta, sporządzenie protokołu.

Usługa Wnioskodawcy ma charakter kompleksowy. Jej głównym elementem jest montaż u klienta, gdyż pochłania on najwięcej czasu i pracy przy składaniu elementów w całość i łączeniu ich ze ścianami, sufitem i podłogą klatki schodowej. Po zamontowaniu schodów, czy dokonaniu obkładki schodów w gotowe trepy schodowe, stanowią one całość z budynkiem. Nie nadają się do zdemontowania i ponownego zamontowania w innym miejscu. Zainteresowany zastanawia się, czy dokonując zabudowy klatki schodowej w ramach umowy o roboty remontowo-budowlane, w domach i mieszkaniach objętych społecznym programem mieszkaniowym będę miał prawo do stosowania stawki VAT 8%.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w przypadku usług wytworzenia schodów drewnianych i ich montażu wewnątrz budynku o ile czynności te wykonywane będą w ramach budowy, przebudowy, remontu, modernizacji termomodernizacji i świadczone będą w budynkach (lokalach mieszkalnych) objętych społecznym programem mieszkaniowym, to świadczenie przez Wnioskodawcę ww. czynności podlegać będą opodatkowaniu 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż kompleksowe świadczenie usługi modernizacji polegającej na montażu schodów drewnianych wykonywanych z uprzednio nabytych materiałów i drewna, wykonywane na indywidualne zamówienie klienta w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, wykonywane na podstawie umowy o świadczenie robót budowlano-remontowych podlegać będzie opodatkowaniu 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj