Interpretacja Ministra Finansów
PT8/033/282/904/TKE/13/RD138
z 2 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 24 stycznia 2013 r. Nr IPPP3/443-1154/12-4/LK, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, na wniosek z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.), uzupełniony pismem z dnia 14 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki importu towarów zakwalifikowanych do CN - 2202 901011, zmienia ww. interpretację z urzędu, stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 listopada 2012 r. wpłynął do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki importu towarów zakwalifikowanych do CN - 2202 901011.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 14 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 grudnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 10 grudnia 2012 r.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zgłaszany przez Wnioskodawcę towar, to napój na bazie aloesu zawierający 21% sproszkowanego żelu z aloesu i 9% żelu z aloesu. Kod CN towaru – 2202 901011. Wg rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. napoje zawierające powyżej 20% soku z owoców lub warzyw obciążone są w imporcie 5% podatkiem VAT/poniżej 20% – VAT 23%/


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż napój na bazie aloesu zawiera:

  • 57,88% wody mineralnej,
  • 21,00% sproszkowanego żelu z aloesu,
  • 9,00% żelu z aloesu,
  • 11,00% cukier trzcinowy,
  • 0,70% miód,
  • 0,20% mleczan wapnia,
  • 0,10% kwasek cytrynowy,
  • 0,07% smak winogronowy,
  • 0,03% cytrynian sodu,
  • 0,02% guma gellan.


Jak wynika z przedstawionego powyżej składu, napój ten jest napojem bezalkoholowym, niezawierającym tłuszczu mlekowego.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie.


Jaką stawkę VAT Wnioskodawca powinien zastosować w przypadku importu napoju z aloesu?

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt, że omawiany napój w swoim składzie nie zawiera soku z owoców lub warzyw, a sok z kaktusa, który też jest rośliną, upoważnia Wnioskodawcę do zastosowania 5% stawki VAT w imporcie.

W dniu 24 stycznia 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając, na podstawie przepisu § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w imieniu Ministra Finansów – wydał interpretację indywidualną Nr IPPP3/443-1154/12-4/LK, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej interpretacji przywołał przepisy: art. 5 ust. 1, art. 5a, art. 7 ust. 1, art. 41 ust. 1 i 2, art. 41 ust. 2a, art. 41 ust. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie (Dz.U. Nr 293, poz. 1727, z późn. zm.), rozporządzenie Komisji (WE) nr 161/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. dotyczące klasyfikacji niektórych towarów w Nomenklaturze Scalonej (Dz. Urz. UE L 51 z 20.02.2007, str. 5).

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w niniejszej sprawie analizował, czy aloes (jako roślinę) można zaliczyć do warzyw lub owoców. Po dokonanej analizie definicji pojęć ,,warzywa” oraz ,,owoc” zawartych w słowniku języka polskiego PWN oraz w świetle przywołanych przepisów, uznał, że aloes nie jest warzywem ani owocem, a napój ten jest napojem bezalkoholowym.

W związku z powyższym, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że Wnioskodawca ma prawo zastosować 5% stawkę importując napój z aloesu.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy stwierdzono, że interpretacja indywidualna z dnia 24 stycznia 2013 r. Nr IPPP3-443-1154/12-4/LK, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Stosownie do postanowień art. 41 ust. 2a w związku z art. 146a i poz. 31 pkt 1 załącznika nr 10 do ww. ustawy, opodatkowaniu 5% stawką podatku od towarów i usług podlegają pozostałe napoje bezalkoholowe (PKWiU ex 11.07.19.0, któremu w imporcie odpowiada kod CN 2202 z odnośnikiem nr 11) – wyłącznie niegazowane napoje, których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego.

Z treści art. 41 ust. 15 ustawy wynika, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych posiada uprawnienie do określenia w rozporządzeniu wykazu towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie (Dz.U. Nr 293, poz. 1727, z późn. zm.), określony został wykaz towarów i usług wymieniony w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) stanowiące odpowiednio załączniki nr 1 i 2 do tego rozporządzenia, które zostały objęte stawką tego podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 i art. 41 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług.

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia „Wykaz towarów, których import objęty jest stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług” pod poz. 176 pod symbolem 2202 wymieniono wody, włącznie z wodami mineralnymi i wodami gazowanymi, zawierające dodatek cukru lub innego środka słodzącego, lub wody aromatyzowane i pozostałe napoje bezalkoholowe, z wyłączeniem soków owocowych i warzywnych, objętych pozycją 200919.

W objaśnieniu do indeksu nr 19 wskazano wyłącznie niegazowane napoje, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz niegazowane napoje zawierające tłuszcz mlekowy.

Jednocześnie w objaśnieniach wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu importu towarów zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W załączniku nr 2 do rozporządzenia „Wykaz towarów, których import objęty jest stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług” w poz. 124 pod symbolem 2202 wymieniono wody, włącznie z wodami mineralnymi i wodami gazowanymi, zawierające dodatek cukru lub innego środka słodzącego, lub wody aromatyzowane i pozostałe napoje bezalkoholowe, z wyłączeniem soków owocowych i warzywnych, objętych pozycją 200911.

W objaśnieniu do indeksu nr 11 wskazano wyłącznie niegazowane napoje, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz niegazowane napoje zawierające tłuszcz mlekowy.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, że importowany towar, to napój na bazie aloesu zawierający: 21% sproszkowanego żelu z aloesu, 9% żelu z aloesu, 57,88% wody mineralnej, 11,00% cukru trzcinowego, 0,70% miodu, 0,20% mleczanu wapnia, 0,10% kwasu cytrynowego, 0,07% smaku winogronowego, 0,03% cytrynianu sodu, 0,02% gumy gellan. Ponadto napój ten jest napojem bezalkoholowym, niezawierającym tłuszczu mlekowego. Kod CN towaru – 2202 901011.

Ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia: „sok”, „aloes”, „warzywo”, „roślina”. W związku z tym należy posiłkować się w tym zakresie definicją zawartą w innych źródłach.

Według definicji zawartej w Słowniku wyrazów obcych PWN, aloes to bylina z rodziny asfodelowatych o grubych, mięsistych liściach zakończonych kolcami, pochodząca z Afryki, mająca zastosowanie w medycynie i kosmetyce, uprawiana także jako roślina doniczkowa (Słownik wyrazów obcych pod redakcją Mirosława Bańko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 45).

Aloes nie został wymieniony działach 7 i 8 dotyczących m.in. klasyfikacji owoców i warzyw Wspólnej Taryfy Celnej (rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. UE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.).

Główny Urząd Statystyczny w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w Sekcji A „Produkty rolnictwa, leśnictwa, łowiectwa i rybactwa oraz usługi wspomagające” (PKWiU 01), która zawiera m.in. rośliny uprawne i produkty pochodzenia roślinnego nie zawarł aloesu w grupowaniu wskazującym warzywa i owoce.

Ponadto rozporządzenie Komisji (WE) nr 161/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. dotyczące klasyfikacji niektórych towarów w Nomenklaturze Scalonej (Dz. Urz. UE L 51 z 20.02.2007, str. 5), w załączniku wskazuje iż „aloes nie jest owocem objętym działem 8, lecz rośliną objętą działem 6”, który obejmuje „drzewa żywe i pozostałe rośliny; bulwy, korzenie i podobne; kwiaty cięte i liście ozdobne”. Tym samym nie można aloesu zaliczyć do warzyw czy owoców, o których mowa w załączniku nr 2 pod poz. 124.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym oraz w świetle przytoczonych przepisów prawa należy przyjąć, że sok z aloesu nie stanowi soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego. Tym samym nie można uznać, że napój na bazie aloesu jest niegazowanym napojem zawierającym sok owocowy, warzywny lub owocowo-warzywny, a zatem napój sporządzony na bazie aloesu nie mieści się w poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy o VAT i w poz. 124 załącznika nr 2 do ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie.

Przedmiotowy napój przy imporcie, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym do importu napoju aloesu ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 5%, należy uznać za nieprawidłowe.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną z dnia 24 stycznia 2013 r. Nr IPPP3/443-1154/12-4/LK wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.


Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj