Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-113/14-4/IR
z 9 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla dostawy produkowanych wyrobów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla dostawy produkowanych wyrobów.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2014 r. poprzez doprecyzowanie przedstawionego opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 kwietnia 2014 r.).

Sp. z o.o. (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka jest producentem następujących wyrobów:

  1. … slim o smaku truskawek - suplement diety w postaci saszetek z proszkiem, o składzie: glukomannan 10-25%, erytrytol 60-65%, talk 5-10%, pektyna 5-10%, susz owocowy truskawka 5-10%, aromat 1-5%, koncentrat soku buraczanego 1-5%, kwas cytrynowy 1-5%.

Składniki aktywne:

Glukomannan - błonnik rozpuszczalny w wodzie, który po spożyciu zwiększa swoją objętość około 200 razy. Zwiększa uczucie sytości i zmniejsza łaknienie. Dzięki temu pozwala na ograniczenie ilości spożywanych pokarmów. W efekcie redukuje nadmierną masę ciała. Ponadto glukomannan zmniejsza wchłanianie cholesterolu z przewodu pokarmowego i obniża jego stężenie we krwi.

Erytrytol - naturalna substancja słodząca, słodzik stołowy, o wartości kalorycznej równej zero. Ma smak i wygląd zwykłego cukru, ale nie dostarcza organizmowi kalorii. Zastępuje cukier przy słodzeniu napojów, deserów, wypieków i innych produktów. Pozwala na zmniejszenie wartości kalorycznej spożywanych pokarmów i pomaga w redukcji masy ciała.

Wskazania do stosowania produktu …. slim o smaku truskawek:

  • redukcja nadmiernej masy ciała,
  • normalizacja stężenia cholesterolu we krwi.

Klasyfikacja statystyczna wyrobu …. slim o smaku truskawek - symbol PKWiU -10.89.19.0 (zgodnie z PKWiU z 2008 r. wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą od dnia 01 stycznia 2011 r. stosuje się dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług).

  1. … slim o smaku pomarańczy - suplement diety w postaci saszetek z proszkiem o składzie: glukomannan 10-25%, erytrytol 60-65%, talk 5-10%, pektyna 5-10%, susz owocowy pomarańcza 10-25%, aromat 1-5%, koncentrat soku buraczanego 1-5%, kwas cytrynowy 1-5%.

Składniki aktywne:

Glukomannan - błonnik rozpuszczalny w wodzie, który po spożyciu zwiększa swoją objętość około 200 razy. Zwiększa uczucie sytości i zmniejsza łaknienie. Dzięki temu pozwala na ograniczenie ilości spożywanych pokarmów. W efekcie redukuje nadmierną masę ciała. Ponadto glukomannan zmniejsza wchłanianie cholesterolu z przewodu pokarmowego i obniża jego stężenie we krwi.

Erytrytol - naturalna substancja słodząca, słodzik stołowy, o wartości kalorycznej równej zero. Ma smak i wygląd zwykłego cukru, ale nie dostarcza organizmowi kalorii. Zastępuje cukier przy słodzeniu napojów, deserów, wypieków i innych produktów. Pozwala na zmniejszenie wartości kalorycznej spożywanych pokarmów i pomaga w redukcji masy ciała.

Wskazania do stosowania produktu … slim o smaku pomarańczy:

  • redukcja nadmiernej masy ciała,
  • normalizacja stężenia cholesterolu we krwi.

Klasyfikacja statystyczna wyrobu … slim o smaku pomarańczy - symbol PKWiU - 10.89.19.0 (zgodnie z PKWiU z 2008 r. wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą od dnia 01 stycznia 2011 r. stosuje się dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług).

  1. … 500 - suplement diety w postaci kapsułek twardych po 500 mg o składzie: glukomannan 100%, kapsułka: żelatyna, tlenek tytanu.

Składniki aktywne:

Glukomannan - błonnik rozpuszczalny w wodzie, który po spożyciu zwiększa swoją objętość około 200 razy. Zwiększa uczucie sytości i zmniejsza łaknienie. Dzięki temu pozwala na ograniczenie ilości spożywanych pokarmów. W efekcie redukuje nadmierną masę ciała. Ponadto glukomannan zmniejsza wchłanianie cholesterolu z przewodu pokarmowego i obniża jego stężenie we krwi.

Wskazania do stosowania produktu …. 500:

  • redukcja nadmiernej masy ciała,
  • normalizacja stężenia cholesterolu we krwi.

Klasyfikacja statystyczna wyrobu … 500 - symbol PKWiU - 10.89.19.0 (zgodnie z PKWiU z 2008 r. wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą od dnia 01 stycznia 2011 r., stosuje się dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług).

Produkty … slim o smaku truskawek, … slim o smaku pomarańczy, MANNODIS 500 będą sprzedawane głównie przez internet, ale także w aptekach, drogeriach, sklepach ze zdrową żywnością, sklepach dla diabetyków.

Odbiorcami produktów … slim o smaku truskawek, … slim o smaku pomarańczy, … 500 będą klienci indywidualni (sprzedaż detaliczna) oraz przedsiębiorstwa prowadzące działalność handlową (sprzedaż hurtowa).

Wyżej wymienione wyroby: … slim o smaku truskawki (symbol PKWiU - 10.89.19.0), … slim o smaku pomarańczy (symbol PKWiU - 10.89.19.0) oraz … 500 (symbol PKWiU - 10.89.19.0) nie stanowią ekstraktów słodowych oraz nie są produktami o zawartości alkoholu powyżej 1,2%

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dla produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów tj. … slim o smaku truskawki (symbol PKWiU - 10.89.19.0). … slim o smaku pomarańczy (symbol PKWiU -10.89.19.0) oraz … 500 (symbol PKWiU - 10.89.19.0), właściwą stawką podatku VAT jest stawka 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, pismem z dnia 8 października 2013r. nr ….. (w załączeniu kserokopia) Urząd Statystyczny umieścił wytwarzane przez Spółkę wyroby tj.:

  1. … slim o smaku truskawek - suplement diety w postaci saszetek z proszkiem o składzie: glukomannan 10-25%, erytrytol 60-65%, talk 5-10%, pektyna 5-10%, susz owocowy truskawka 5-10%, aromat 1-5%, koncentrat soku buraczanego 1-5%, kwas cytrynowy 1-5%.
  2. … slim o smaku pomarańczy - suplement diety w postaci saszetek z proszkiem o składzie: glukomannan 10-25%, erytrytol 60-65%, talk 5-10%, pektyna 5-10%, susz owocowy pomarańcza 10-25%, aromat 1-5%, koncentrat soku buraczanego 1-5%, kwas cytrynowy 1-5%.
  3. … 500 - suplement diety w postaci kapsułek twardych po 500 mg o składzie: glukomannan 100%, kapsułka: żelatyna, tlenek tytanu

- w grupowaniu PKWiU symbol 10.89.19.0 ,,Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Mając na uwadze powyższą kwalifikację Spółki wyrobów w PKWiU do grupowania 10.89.19.0 oraz treść art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy VAT, zgodnie z którymi dla towarów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy VAT stawka podatku VAT wynosi 8%. W związku z tym, że w punkcie 48 załącznika nr 3 do ustawy VAT wskazano jako objęte 8% stawką podatku VAT pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2% (symbol PKWiU ex 10.89.19.0) zdaniem Wnioskodawcy, właściwą dla produkowanych przez Spółkę wyrobów tj.: … slim o smaku truskawki (symbol PKWiU -10.89.19.0), … slim o smaku pomarańczy (symbol PKWiU -10.89.19.0) oraz … 500 (symbol PKWiU - 10.89.19.0), stawką podatku VAT jest stawka 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast pod pojęciem towarów rozumieć należy, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak w świetle przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.

W poz. 48 załącznika Nr 3 do ustawy, wymienione zostały towary, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 2008 ex 10.89.19.0 Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

Jednocześnie w objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu – zastosowanie ma ta niższa stawka podatku lub zwolnienie od podatku.

Wskazać również należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru”.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest producentem następujących wyrobów: … slim o smaku truskawek oraz … slim o smaku pomarańczy stanowiących suplement diety w postaci saszetek z proszkiem jak również … 500 - suplement diety w postaci kapsułek twardych. Przedmiotowe wyroby zostały skalsyfikowane zgodnie z PKWiU z 2008 r. wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem PKWiU 10.89.19.0. Produkty … slim o smaku truskawek, … slim o smaku pomarańczy, … 500 będą sprzedawane głównie przez internet, ale także w aptekach, drogeriach, sklepach ze zdrową żywnością, sklepach dla diabetyków. Przedmiotowe produkty nie stanowią ekstraktów słodowych oraz nie są produktami o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Odnosząc zatem powołane przepisy prawa do przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy, należy stwierdzić, że dostawa produkowanych przez Spółkę towarów tzw. suplementów diety (…. slim o smaku truskawki, …. slim o smaku pomarańczy oraz ….), zaklasyfikowanych przez Wnioskodawcę według PKWiU z 2008r. do grupowania 10.89.19.0, niebędących produktami o zawartości alkoholu powyżej 1,2% i jednocześnie nie stanowiących ekstraktów słodowych, będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj