Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-64/14/LG
z 14 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 3 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przeliczenia podstawy opodatkowania na złote, przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów uprzednio zaimportowanych na terytorium Niemiec – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przeliczenia podstawy opodatkowania na złote, przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów uprzednio zaimportowanych na terytorium Niemiec.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi księgi zgodnie z ustawą o rachunkowości. Od 2014 r. Spółka podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Spółka jest podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem interpretacji jest zastosowanie kursu waluty do wyceny zakupu towarów z importu i do wyceny zakupu towarów z Chin z odprawą w Hamburgu oraz kursu waluty do wyceny podatku VAT.

Spółka zaimportuje towar, na który zostanie wystawiona faktura w walucie USD a na należności celne i VAT zostanie wystawiony dokument SAD. Spółka do przeliczenia wartości faktury importowej na PLN przyjmie kurs średni NBP waluty z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury importowej. Wartość podatku VAT zostanie przyjęta w wysokości określonej na dokumencie SAD. Spółka zaksięguje (ujmie w kosztach) fakturę importową w miesiącu przyjęcia towaru na magazyn. Gdyby Spółka nie otrzymała od kontrahenta faktury importowej to do wyceny wartości dostawy importowej w walucie Spółka przyjęłaby średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia dokumentu celnego SAD.

Spółka otrzyma towar z Chin z odprawą w Hamburgu. Kontrahent chiński wystawi fakturę w walucie USD. Na należności celne zostanie wystawiony dokument celny w Hamburgu w walucie EUR. Między datą wystawienia faktury od kontrahenta z Chin, dokumentem celnym wystawionym w Hamburgu a przyjęciem towaru do Spółki wystąpią rozbieżności czasowe. Na przykład, faktura od kontrahenta z Chin będzie wystawiona 4 lutego 2014 r., dokument odprawy celnej w Hamburgu będzie z 6 maja 2014 r. a towar do Spółki zostanie przyjęty 10 czerwca 2014 r. Spółka do wyceny faktury od kontrahenta z Chin przyjmie średni kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień wystawienia tej faktury, tj. z dnia 3 lutego 2014 r. Do wyceny należności celnych z dokumentu celnego wystawionego w Hamburgu Spółka przyjmie średni kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień wystawienia tego dokumentu celnego, tj. dzień 5 maja 2014 r. Do wyliczenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT tej dostawy spółka przyjmie średni kurs NBP waluty z dnia poprzedzającego 15 dzień miesiąca następującego po dostawie towaru do spółki, tj. z dnia 14 lipca 2014 r. Spółka zaksięguje (ujmie w kosztach) fakturę zakupu towaru wraz z należnościami celnymi w miesiącu przyjęcia towaru na magazyn - tj w czerwcu 2014 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowa jest wycena podstawy opodatkowania do VAT dokumentów zakupu wyrażonych w walucie?

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku podatku VAT Spółka postąpiła prawidłowo.

Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Ponieważ kontrahent z Chin nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej słusznie przyjęto, że datą ostateczną obowiązku podatkowego jest 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu dostawy. Przeliczenia podstawy opodatkowania VAT wyrażonej w walucie obcej Spółka dokona z zastosowaniem średniego kursu NBP ogłoszonego na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 za zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie zaś z art. 11 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Zatem zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy takie przemieszczenie towarów na terytorium kraju, uprzednio zaimportowanych na terytorium Wspólnoty, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W świetle natomiast art. 79 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L Nr 302, str. 1 ze zm.), zastosowanie procedury dopuszczenia do obrotu nadaje towarowi niewspólnotowemu status towaru wspólnotowego. Oznacza to, że po spełnieniu wszystkich formalności, a zwłaszcza po dokonaniu zgłoszenia celnego oraz zapłaceniu należności celno – podatkowych, można swobodnie dysponować towarem na obszarze celnym Wspólnoty Europejskiej.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca dokona importu towarów z Chin na terytorium Niemiec, a następnie dokonywane jest przemieszczenie tych towarów stanowiących własność Wnioskodawcy z terytorium Niemiec na terytorium Polski. Wnioskodawca posiada fakturę VAT w walucie USD a na należności celne i VAT zostanie wystawiony dokument SAD. Przeliczenie wartości faktury importowej na PLN nastąpi wg kursu średniego NBP waluty z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury importowej. Wartość podatku VAT zostanie przyjęta w wysokości określonej na dokumencie SAD. Gdyby Wnioskodawca nie otrzymał od kontrahenta faktury importowej to do wyceny wartości dostawy importowej w walucie zostałby przyjęty średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia dokumentu celnego SAD. Do wyliczenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT tej dostawy Wnioskodawca przyjmie średni kurs NBP waluty z dnia poprzedzającego 15 dzień miesiąca następującego po dostawie towaru do Wnioskodawcy.

W myśl art. 30a ust. 1 ustawy, do ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w tym również dokonywanego na podstawie art. 12a ust. 4-6, stosuje się odpowiednio art. 29a ust. 1, 6, 7, 10 i 11.

Do ustalenia podstawy opodatkowania w przypadkach, o których mowa w art. 11, stosuje się odpowiednio art. 29a ust. 2 (art. 30a ust. 2).

Art. 29a ust. 2 ustawy stanowi, że w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Natomiast w myśl art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z powyższych przepisów wynika, że podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy jest cena nabycia towaru (czyli wartość jaka znajduje się na fakturze wystawionej przez dostawcę towaru). powiększona o podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem kwoty podatku, oraz o wydatki dodatkowe (w szczególności: prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia) pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Stosownie do przepisu art. 31a ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Podatnik może wybrać sposób przeliczenia tych kwot na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego; w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro.

W przypadku gdy podatnik wystawia fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone na tej fakturze w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury. Przepis ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio – art. 31a ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze cytowany wyżej przepis należy stwierdzić, że podatnicy dokonujący przeliczania kwot stosowanych do określenia podstawy opodatkowania, wyrażonych w walutach obcych nie mają dowolności co do wyboru sposobu przeliczania waluty, gdyż zasady przeliczania tych kwot zostały wyraźnie określone w przywołanym przepisie.

Trzeba dodać, że wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9 oraz art. 20b. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio (art. 20 ust. 5 ustawy).

Mając na uwadze, że opisane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wynika z przemieszczenia towarów własnych Wnioskodawcy, nie wystąpi tutaj podatnik podatku od wartości dodanej, który by wystawił fakturę. Tym samym obowiązek podatkowy dla tego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru do Polski.

Biorąc pod uwagę treść art. 31a ustawy, wartość transakcji należało przeliczyć na złote według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Zatem kurs waluty obcej, który Wnioskodawca powinien przyjąć do przeliczenia na złote, podstawy opodatkowania dokonanego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powinien być zgodny z kursem średnim waluty obcej ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, w myśl art. 31a ust. 1 ustawy.

Reasumując: stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dla przedstawionego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów:

  • obowiązek podatkowy powstanie 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru do Polski,
  • przeliczenia podstawy opodatkowania VAT wyrażonej w walucie obcej Spółka dokona z zastosowaniem średniego kursu NBP ogłoszonego na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego,

jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Informuje się również, że ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych zostanie objęta odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj