Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-16/14/MK
z 16 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do kwoty uzyskanej z tytułu dotacji:


  • prawidłowe – w części dotyczącej możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanych środków,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej wskazania podstawy prawnej.


UZASADNIENIE


W dniu 14 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do kwoty uzyskanej z tytułu dotacji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Grupa Producentów Rolnych Spółka z o.o. posiada w swoim akcie założycielskim jako główny cel działania grupy poprawę efektywności gospodarowania poprzez planowanie produkcji oraz organizowanie sprzedaży produktów rolnych, świadczenie pomocy wspólnikom w zakresie prowadzonej przez nich działalności rolniczej, ochrony środowiska naturalnego. W tym celu Grupa Producentów świadczyć ma na podstawie zapisów aktu założycielskiego pomoc wspólnikom Grupy w szczególności poprzez:


  • wpływanie na wzrost produkcji prowadzonej przez wspólników i podnoszenie jej jakości,
  • nieodpłatne przekazywanie na ich rzecz środków produkcji zakupionych przez Spółkę (pasze, prosięta, warchlaki, loszki hodowlane, knury hodowlane, środki dezynfekcyjne, środki pielęgnacyjne, środki weterynaryjne, leki, itp.),
  • pomoc rzeczową polegającą na nieodpłatnym udostępnianiu i przekazywaniu członkom grupy sprzętu, maszyn i urządzeń zakupionych przez Spółkę,
  • świadczenie na rzecz wspólników specjalistycznych usług i doradztwa technologicznego oraz finansowanie takich usług świadczonych przez inne podmioty w celu dostosowania procesu produkcyjnego i produkcji trzody chlewnej do wymogów rynkowych w szczególności poprzez:


    1. świadczenie, organizowanie i finansowanie kompleksowej usługi weterynaryjnej i zootechnicznej w gospodarstwach członków grupy,
    2. usługi dezynfekcji obiektów produkcyjnych.



Świadczenia te nie wynikają ze skutecznej uchwały zgromadzenia wspólników Spółki o podziale zysku za określony rok podatkowy.

Spółka kupuje od członków Grupy Producentów trzodę chlewną według ceny ustalanej z producentami, którą sprzedaje odbiorcom doliczając marżę. Dochód z tej sprzedaży przeznaczono na częściowe pokrycie kosztów działalności grupy.

W dniu 4 września 2013 r. na podstawie art. 20 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich została wydana decyzja o przyznaniu Grupie Producenckiej Sp. z o.o. środków z tytułu pomocy finansowej.

Przyznanie środków z tytułu pomocy finansowej odbywa się w oparciu o niżej wymienione podstawy prawne. Na podstawie art. 35 rozporządzenia Rady (WE) 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), art. 10h ust. 10 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej.

Środki z tej dotacji pokrywają koszty związane z kompleksową usługą weterynaryjną i pozostałe koszty nie pokryte dochodem ze sprzedaży trzody chlewnej.

Wyżej wspomniane środki, zaliczane do pomocy udzielanej w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, pokrywają koszty związane z kompleksową usługą weterynaryjną i pozostałe koszty nie pokryte dochodem ze sprzedaży trzody chlewnej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  • Czy środki finansowe o których mowa art. 17 ust. 1 pkt 49 i 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą wolne od podatku, gdy zostaną przeznaczone na koszty usług weterynaryjnych, zootechnicznych w gospodarstwach członków grupy producenckiej, usług dezynfekcyjnych rolnych obiektów produkcyjnych, zakup środków produkcji przekazanych członkom Grup oraz pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania Spółki?
  • Czy Spółka powinna pobrać, jako płatnik, podatek dochodowy od przekazanych nieodpłatnie środków produkcji i świadczonych usług, np. weterynaryjnych, od członków grupy będących osobami fizycznymi prowadzącymi gospodarstwa rolne?


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane środki z dotacji przekazane członkom grupy z przeznaczeniem na pokrycie kosztów kompleksowych usług weterynaryjnych, usług zootechnicznych, w gospodarstwach członków grupy producenckiej, usług dezynfekcyjnych rolnych obiektów produkcyjnych, zakup środków produkcji przekazanych członkom Grup korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż zwolnienie od podatku, o którym mowa w tym przepisie ustawy ma charakter bezwarunkowy, co oznacza, że dochody podatników z określonego w tym przepisie źródła są wolne od podatku dochodowego bez względu na ich późniejszy sposób przeznaczenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:


  • prawidłowe – w części dotyczącej możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanych środków;
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej wskazania podstawy prawnej.


Zasady organizowania się producentów rolnych w grupy producentów i ich związki oraz zasady i warunki udzielania ze środków publicznych pomocy finansowej związanej z ich organizowaniem i funkcjonowaniem określone zostały w ustawie z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 tej ustawy, osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.


Na podstawie art. 3 ust. 1 ww. ustawy, grupa producentów rolnych prowadzi działalność jako przedsiębiorca mający osobowość prawną, pod warunkiem że:


  1. została utworzona przez producentów jednego produktu rolnego lub grupy produktów w celach określonych w art. 2,
  2. działa na podstawie statutu lub umowy, spełniających wymagania określone w art. 4,
  3. składa się z członków, udziałowców lub akcjonariuszy, z których żaden nie może mieć więcej niż 20% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników,
  4. przychody ze sprzedaży produktów lub grup produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy stanowią więcej niż połowę przychodów grupy ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona,
  5. określi obowiązujące członków grupy zasady produkcji, w tym dotyczące jakości i ilości produktów lub grup produktów oraz sposoby przygotowania produktów do sprzedaży.


Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest grupą producentów rolnych działającą na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw. Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez Marszałka Województwa i zyskała status grupy producentów rolnych. W dniu 4 września 2013 r. na podstawie art. 20 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich została wydana decyzja o przyznaniu Grupie Producenckiej Sp. z o.o. środków z tytułu pomocy finansowej. Środki z tej dotacji pokrywają koszty związane z kompleksową usługą weterynaryjną i pozostałe koszty nie pokryte dochodem ze sprzedaży trzody chlewnej.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że rozważając kwestię zastosowania przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez grupy producentów rolnych ze środków pomocowych, należy uwzględnić obowiązujący stan prawny w roku, w którym uzyskano pomoc.

Ramy prawne oraz szczegółowe warunki i zasady stosowane do finansowania z budżetu wspólnotowego wydatków na wspólną politykę rolną, w tym wydatków na rozwój obszarów wiejskich, w latach 2007-2013 określone zostały w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej. Rozporządzenie powyższe było podstawą do stworzenia Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), którego środki są przeznaczone na finansowanie wkładu Wspólnoty w programy rozwoju obszarów wiejskich, wdrażane zgodnie z odrębnym ustawodawstwem wspólnotowym dotyczącym wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków tego funduszu.

Należy również wskazać na regulacje Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (dalej: „EFRROW”) - Dz.U. UE l |z dnia 21 października 2005 r.

Regulacje prawne na poziomie ustawodawstwa krajowego zostały określone w ustawie z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 173).

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ww. aktem prawnym – ustawa reguluje zadania oraz właściwość organów i jednostek organizacyjnych w zakresie wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, określonym w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), oraz w przepisach Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia.


Z kolei art. 1 pkt 2 cytowanej ustawy - warunki i tryb przyznawania, wypłaty oraz zwracania pomocy finansowej:


  1. w ramach działań objętych programem rozwoju obszarów wiejskich,
  2. na realizację zadań określonych w art. 66 ust. 2 i 3 rozporządzenia nr 1698/2005,



  • w zakresie nieokreślonym w przepisach Unii Europejskiej, o których mowa w pkt 1, lub przewidzianym w tych przepisach do określenia przez państwo członkowskie Unii Europejskiej.

  • Natomiast stosownie do art. 4 ust. 2 wskazanej ustawy, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, akredytowana na podstawie przepisów odrębnych jako agencja płatnicza, realizuje zadania i kompetencje agencji płatniczej określone w przepisach, o których mowa w art. 1 pkt 1, oraz w ustawie.

    Na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich zostało opublikowane obwieszczenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 października 2007 r., w sprawie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. Nr 94, poz. 1035 ze zm.). W załączniku nr 1 do omawianego obwieszczenia w pozycji 5.3.1 wskazano „Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego”.

    Dla oceny przedmiotowych środków z tytułu pomocy finansowej należy zauważyć, że zastosowanie w niniejszej sprawie znajdą przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013, poz. 885 ze zm., dalej: „ustawa o finansach publicznych”).

    Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

    Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).


    Natomiast w myśl art. 5 ust. 3 pkt 4 ustawy o finansach publicznych, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:


    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, - dalej: „EFRG”
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


    W ustawie o finansach publicznych, w ramach budżetu państwa wyodrębniono budżet środków europejskich. Podstawę prawną tworzenia budżetu środków europejskich stanowi art. 117, na mocy którego budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.


    W ust. 2 tegoż artykułu określono, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:


    1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
    2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.


    Środki europejskie, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochód budżetu państwa (art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych).


    Zgodnie natomiast z art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, które na podstawie art. 186 ww. ustawy mogą być przeznaczone na:


    1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
    2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
    3. dotacje celowe dla beneficjentów;
    4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
    5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


    Na podstawie art. 208 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, środki europejskie w części dotyczącej Wspólnej Polityki Rolnej są przekazywane agencjom płatniczym przez Bank Gospodarstwa Krajowego w oparciu o umowę zawartą z Ministrem Finansów. Obsługę bankową rachunków agencji płatniczych w zakresie środków, o których mowa w ust. 2, prowadzi Narodowy Bank Polski na podstawie umów rachunku bankowego (art. 208 ust. 3 ww. ustawy).

    Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634 ze zm.), Agencja jest państwową osobą prawną.


    Zadaniem Agencji jest wspieranie (art. 4 ust. 1 ww. ustawy):


    1. inwestycji w rolnictwie, rybołówstwie, przetwórstwie produktów rolnych oraz przetwórstwie ryb, skorupiaków i mięczaków;
    2. przedsięwzięć związanych ze wznowieniem produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi lub lawinę, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich;
    3. poprawy struktury agrarnej, w tym zwłaszcza tworzenia i powiększania gospodarstw rodzinnych w rozumieniu przepisów o kształtowaniu ustroju rolnego;
    4. powstawania i rozwoju grup producentów rolnych i ich związków;
    5. rozwoju rolnictwa ekologicznego i edukacji w zakresie ekologii;
    6. kształcenia mieszkańców wsi uprawnionych do otrzymania pożyczek i kredytów na zasadach określonych w przepisach o pożyczkach i kredytach studenckich;
    7. zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie;
    8. realizacji innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi i przetwórstwa produktów rolnych lub ze Wspólnej Polityki Rolnej.


    Agencja realizuje zadania wymienione w ust. 1 zwłaszcza przez finansowanie lub udział w finansowaniu - w przypadku zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 – art. 4 ust. 2 pkt 5 powołanej ustawy.

    Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1065), środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej w części podlegającej refundacji ze środków EFRG oraz EFRROW są przekazywane agencji płatniczej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

    Środki, o których mowa w ust. 1, w części dotyczącej EFRROW są przekazywane agencji płatniczej na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, sporządzony na podstawie zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą (art. 10 ust. 3 ww. ustawy), natomiast środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej w części współfinansowania krajowego są przekazywane agencji płatniczej w formie dotacji celowej przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi lub ministra właściwego do spraw rynków rolnych na podstawie zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą (art. 10 ust. 4 ww. ustawy).

    Minister Finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi i ministrem właściwym do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb przekazywania na rachunek bankowy agencji płatniczej środków, o których mowa w ust. 1 i 4, oraz sposób postępowania ze środkami odzyskanymi od beneficjentów pomocy w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, mając na względzie dochowanie terminów dokonywania płatności oraz prawidłowe gospodarowanie środkami publicznymi – art. 10 ust. 5 cytowanej ustawy.

    I tak, zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 stycznia 2010 r. w sprawie środków na realizację wspólnej polityki rolnej (Dz. U. Nr 4, poz. 28 ze zm.), środki na prefinansowanie, w części dotyczącej zadań realizowanych z udziałem środków EFRROW, są przekazywane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na rachunek w Banku Gospodarstwa Krajowego, na podstawie wniosku ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, w kwocie określonej w tym wniosku (…). W myśl natomiast § 4 ww. rozporządzenia, środki na współfinansowanie są przekazywane agencji płatniczej przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi albo ministra właściwego do spraw rynków rolnych na rachunek bankowy agencji płatniczej, w kwocie określonej w zapotrzebowaniu (…).

    Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn zm. – dalej: „ustawa”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

    Zatem, w świetle ww. przepisu, otrzymana przez Spółkę pomoc finansowa, co do zasady, stanowi jej przychód podatkowy. Jednakże w opisanym stanie faktycznym znajdzie zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

    Biorąc pod uwagę powyższe rozważania oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że, środki finansowe (pomoc finansowa), które Spółka otrzymała tytułem pomocy finansowej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, stanowi przychód podatkowy w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, który będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy. Powyższa regulacja odnosi się tylko do kwot, w których przekazywaniu agencje pośredniczą, a które już przy przekazywaniu ich z budżetu państwa zostały przeznaczone na określony cel (tu: na wspieranie rozwoju grup producentów rolnych).

    Podkreślić należy, że zwolnienie to ma charakter bezwarunkowy, co oznacza, że dochody podatników z określonego w tym przepisie źródła są wolne od podatku dochodowego bez względu na ich późniejszy sposób przeznaczenia. Zatem bez znaczenia dla omawianego zwolnienia przedmiotowego jest to, że Spółka otrzymane środki pomocowe potraktowała (potraktuje) jako środki obrotowe. Tym samym cale dofinansowanie otrzymane przez Spółkę od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa objęte jest ww. regulacją.

    Reasumując, środki finansowe, które Spółka otrzymała tytułem pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich stanowić będą przychód podatkowy, który podlega zwolnieniu od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji nie można uznać za prawidłowe stanowiska Spółki, że pomoc pokrywająca koszty związane z kompleksową usługą weterynaryjną i pozostałe koszty nie pokryte dochodem ze sprzedaży trzody chlewnej – stanowi dochód, który na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolniony od podatku.

    Jednocześnie, w odniesieniu do wskazanego w pytaniu pierwszym przepisu art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych organ wskazuje, że zgodnie z tym przepisem wolne od podatku są dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków – w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.


    W myśl art. 17 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 49, uznaje się przy tym wydatki na:


    1. zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych,
    2. szkolenie członków grupy producentów rolnych.


    Natomiast na podstawie ust. 10 cytowanego art. 17 ww. ustawy, przepisy ust. 1b, 1e i 1f nie mają zastosowania do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 49.


    Wobec powyższego, stwierdzić należy, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Powołane przepisy ustanawiają następujące przesłanki materialnoprawne objęcia dochodów podatnika podatku dochodowego od osób prawnych tym zwolnieniem:


    1. podatnik ma status grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę grupy,
    2. dochód został uzyskany z określonego rodzaju działalności, tj. ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa producentów rolnych została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków,
    3. dochód został wydatkowany na rzecz członków tej grupy, tj. na zakup środków produkcji przekazanych członkom tej grupy lub na szkolenie członków tej grupy,
    4. wydatkowanie nastąpiło w roku podatkowym lub roku po nim następującym.


    W tym miejscu należy wskazać, że jednym z warunków zwolnienia z opodatkowania grupy producentów rolnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest uzyskiwanie dochodu z określonego rodzaju działalności, dla którego została powołana. Skoro zatem Spółka sprzedaje trzodę chlewną, to tylko dochód uzyskany z tego tytułu może korzystać z powyższego zwolnienia.

    Tym samym, regulacja ta nie może stanowić podstawy do zwolnienia dochodu w postaci środków pomocowych, choćby zostały one przekazane na zakup środków produkcji. Środki finansowe, które Spółka otrzymała tytułem pomocy finansowej w ramach działania Grupy producentów rolnych objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich, stanowią w całości przychód podatkowy, który podlega zwolnieniu od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Skoro otrzymane dofinansowanie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. regulacji, to nie może być – w części przeznaczonej na sfinansowanie zakupu środków produkcji – zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem, wydatkowanie przez Spółkę otrzymanych środków pomocowych, nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


    Reasumując stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:


    • prawidłowe – w części dotyczącej możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanych środków;
    • nieprawidłowe – w części dotyczącej wskazania podstawy prawnej.


    Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania dowodowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

    Organ wydając przedmiotową interpretację indywidualną wskazał zakres i sposób zastosowania norm prawa podatkowego ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz postawionego pytania. Jednocześnie ocenił stanowisko Wnioskodawcy pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. Co do zasady bowiem przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b Ordynacji jest sam przepis prawa podatkowego.


    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj