Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-105/14/MN
z 30 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.) uzupełnionym w dniu 11 kwietnia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 11 kwietnia 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania przedmiotowego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca będzie wypłacać stypendia stażowe studentom, którzy będą uczestnikami projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV: Szkolnictwo Wyższe i Nauka, Działanie 4.3 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni w obszarach kluczowych w kontekście celów Strategii Europa 2020 - Program Rozwoju X Szkoły Wyższej w obszarze architektury. Stypendia stażowe będą współfinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. 2009, Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Wnioskodawca będzie wypłacać stypendia stażowe studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych. Staże przeprowadzane będą w firmach zajmujących się projektowaniem, przygotowaniem i realizacją inwestycji oraz działalnością specjalistyczną związaną z budownictwem. W ramach projektu przewidziane są staże roczne i trzymiesięczne. O przyjęciu na staż decyduje procedura kwalifikacyjna oraz rozmowa z pracodawcą. Wynagrodzenia – stypendia – za płatne staże zawodowe wypłacane są zgodnie z umową trójstronną zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a studentem i pracodawcą. Stypendia przydzielane będą na zasadzie wewnętrznych regulaminów dla osób, które spełniają warunki konkursowe. Stypendia (pomoc udzielana uczestnikom projektu) mają z jednej strony charakter naukowy, a z drugiej umożliwiają uczestnikom odbycie szkoleń w celu podniesienia umiejętności, a ich celem jest również wzmocnienie praktycznych elementów nauczania, odbycie praktyk zawodowych przez najzdolniejszych studentów w urzędach i firmach, których działalność związana jest z gospodarką przestrzenną i tym samym promowanie najlepszych studentów na docelowym rynku pracy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy opisane wyżej stypendia są wolne od podatku dochodowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy ww. stypendia są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 powołanej ustawy. W związku z wprowadzeniem tego przepisu Wnioskodawca nie będzie pobierał zaliczek na podatek dochodowy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. W sytuacji przedstawionej we wniosku, Wnioskodawca prowadzi projekt, który jest realizowany w ramach Poddziałania 4.1.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wnioskodawca będzie wypłacał stypendia dla studentów odbywających 3-miesięczne i roczne staże pracownicze.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa Wnioskodawca stwierdza zatem, że stypendia dla studentów odbywających staże pracownicze –jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, w związku z wypłatą stypendiów korzystających ze zwolnienia przedmiotowego, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).


Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz.. 885 z poźn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa ośrodkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich stosownie zalicza się środki:


  1. pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b,
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:


    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;


  1. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:


    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji na wydatki, o których mowa w:


      1. art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz. Urz. UE L 209 z 11.08.2005, str. 1),
      2. art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej,


    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie wypłacać stypendia stażowe studentom, którzy będą uczestnikami projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV: Szkolnictwo Wyższe i Nauka, Działanie 4.3 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni w obszarach kluczowych w kontekście celów Strategii Europa 2020 - Program Rozwoju X Szkoły Wyższej w obszarze architektury. Stypendia stażowe będą współfinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. 2009, Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Wnioskodawca będzie wypłacać stypendia stażowe studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych. Staże przeprowadzane będą w firmach zajmujących się projektowaniem, przygotowaniem i realizacją inwestycji oraz działalnością specjalistyczną związaną z budownictwem. W ramach projektu przewidziane są staże roczne i trzymiesięczne. O przyjęciu na staż decyduje procedura kwalifikacyjna oraz rozmowa z pracodawcą. Wynagrodzenia – stypendia – za płatne staże zawodowe wypłacane są zgodnie z umową trójstronną zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a studentem i pracodawcą. Stypendia przydzielane będą na zasadzie wewnętrznych regulaminów dla osób, które spełniają warunki konkursowe. Stypendia (pomoc udzielana uczestnikom projektu) mają z jednej strony charakter naukowy, a z drugiej umożliwiają uczestnikom odbycie szkoleń w celu podniesienia umiejętności, a ich celem jest również wzmocnienie praktycznych elementów nauczania, odbycie praktyk zawodowych przez najzdolniejszych studentów w urzędach i firmach, których działalność związana jest z gospodarką przestrzenną i tym samym promowanie najlepszych studentów na docelowym rynku pracy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż stypendia stażowe, które Wnioskodawca będzie wypłacał studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych – uczestnikom projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym od wypłaconych kwot Wnioskodawca nie będzie obowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj