Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-154/14-4/KS
z 30 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014 r.) uzupełnionego pismem z dnia 26 marca 2013 r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 20 marca 2014 r. nr IPPB1/415-154/14-2/KS, IPPP1/443-170/14-2/MPe o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni działalność gospodarczą rozpoczęła w dniu 02.01.2014 r.. Wnioskodawczyni prowadzi P, jest czynnym podatnikiem VAT. W dniu 05.12.2013 r. otrzymała dofinansowanie na podjęcie działalności gospodarczej w ramach Projektu Systemowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z Powiatowego Urzędu Pracy (art. 46 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instrumentach rynku pracy). Otrzymane środki częściowo zostały wydatkowane w grudniu 2013 roku (materiały biurowe i urządzenia biurowe niezbędne do wykonywanej działalności np. laptop, urządzenie wielofunkcyjne). Pozostała kwota wydatkowana została w roku 2014 (zakup mebli biurowych, oprogramowania księgowego). Oprogramowanie księgowe, którego koszt przekracza 3.500,00 zł Wnioskodawczyni zaksięgowała jako wartość niematerialną i prawną, będzie ją amortyzowała, jednak amortyzacja ta nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu. Pozostałe zakupy (wartość poszczególnych wydatków nie przekracza 3.500,00 zł) Wnioskodawczyni ujęła w kosztach uzyskania przychodu, z wyjątkiem zakupów dokonanych w 2013 r.


Pismem z dnia 26 marca 2013 r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 20 marca 2014 r.nr IPPB1/415-154/14-2/KS, IPPP1/443-170/14-2/MPe Wnioskodawczyni doprecyzowała przedstawiony stan faktyczny, przeformułowała pytanie oraz zajęła własne stanowisko w sprawie.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni poinformowała, że w celu wyjaśnienia nieścisłości przedstawiała zakupy, które sfinansowane zostały z dotacji z Powiatowego Urzędu Pracy w 2013 roku:


  1. materiały biurowe (data wystawienia FV 06.12.2013 r.);
  2. urządzenie wielofunkcyjne, niszczarka, laptop, pakiet Microsoft Office, myszka do laptopa (data wystawienia FV 09.12.2013 r.);
  3. krzesła do sali konferencyjnej (data wystawienia FV 11.12.2013 r.);
  4. fotel obrotowy (data wystawienia FV 23.12.2013 r.).

Wymienione przedmioty nie zostały zaliczone do środków trwałych, natomiast laptop został zakwalifikowany jako wyposażenie. Dla przypomnienia działalność gospodarczą Wnioskodawczyni rozpoczęła z dniem 02.01.2014 r., natomiast dotację otrzymała 05.12.2013 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy koszty poniesione w 2013 roku na zakup wymienionych przedmiotów, sfinansowane z otrzymanej z Powiatowego Urzędu Pracy dotacji, Wnioskodawczyni może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu z dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. 02.01.2014 r.?


Zdaniem Wnioskodawczyni zgodnie z art. 22 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Wymienione w pkt 68 przedmioty sfinansowane z dotacji z Powiatowego Urzędu Pracy w 2013 r. zostały zakupione w celu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Stanowią podstawowe elementy niezbędne do wykonywania i kontynuowania podjętej działalności gospodarczej, a tym samym osiągania przychodów. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawczyni zakup określonych w pkt 68 przedmiotów może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. 02.01.204 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem kosztem uzyskania przychodów są wszystkie wydatki, których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów i nie są wymienione w art. 23 ww. ustawy. Jednakże ciężar wskazania owego związku spoczywa na Wnioskodawcy, który wywodzi z tego określone skutki prawne.


Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, iż poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:


  • pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

Analiza treści zarówno art. 22 ust. 1 jak i art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że co do zasady nie ma przeszkód, aby podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup składników majątku, niezaliczonych do środków trwałych, a które zostały sfinansowane ze środków dotacji otrzymanej z Powiatowego Urzędu Pracy. Warunkiem jest związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionymi wydatkami a przychodami z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.


Sfinansowanie wydatków na zakup składników majątku nie stanowiących środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych ze środków przyznanych osobie bezrobotnej z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej, nie wyklucza możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, mimo że przyznane środki mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten nie został bowiem wymieniony w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122,129, 136 i 137.


Przy czym wskazać należy, że zgodnie z § 3 pkt 7 i 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) pod pojęciem:


  • wyposażenie – rozumieć należy rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych;
  • środki trwałe – rozumieć należy środki trwałe w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Definicja środka trwałego, dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych, zawarta została w treści art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:


  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania (art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Zatem, wydatki poniesione na zakup składników majątku wykorzystywanego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (o ile w istocie nabyte składniki majątku nie spełniają kryteriów uznania ich za środki trwałe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Skoro zakupione ze środków otrzymanych na podjęcie działalności gospodarczej składniki majątku o wartości nieprzekraczającej 3.500 zł, nie zostały zakwalifikowane do środków trwałych i zostały uznane za wyposażenie to wydatki poniesione na ich nabycie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania, niezależnie od tego, że na ich zakup Wnioskodawczyni otrzymała dotację korzystającą ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym.


W świetle powyższego Wnioskodawczyni będzie mogła w dacie rozpoczęcia działalności gospodarczej zaliczyć wydatki na zakup ww. składników majątku sfinansowanych z otrzymanej dotacji do kosztów uzyskania przychodów.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj