Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-62/14-8/PR
z 8 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.) oraz z dnia 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 30 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych znajdujących się na terenie Wnioskodawcy – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej znajdujących się na terenie Wnioskodawcy – jest prawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych i budynkach użyteczności publicznej znajdujących się na terenie Gminy Y– jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z usługami nadzoru inwestorskiego, utworzeniem strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocją projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • nieopodatkowania podatkiem VAT wpłat otrzymywanych przez mieszkańców w związku z realizacją projektu;
  • braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych,
  • braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej,
  • braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z usługami nadzoru inwestorskiego, utworzeniem strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocją projektu,
  • zastosowania stawki podatku VAT dla robót budowlanych wykonywanych na budynkach osób fizycznych, budynkach użyteczności publicznej oraz dla kosztów nadzoru, stron internetowych, portalu internetowego, projektów budowlanych, nadzoru inwestorskiego przez kontrahentów Wnioskodawcy.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 11 kwietnia 2014 r. oraz z dnia 29 kwietnia 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina przystąpiła do realizacji projektu. Przedmiotowy projekt jest prowadzony w partnerstwie z Gminą Y, gdzie Gmina X występuje jako lider projektu, a Gmina Y jako partner projektu. Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2 Energia przyjazna środowisku. Wartość dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych. Projekt jest realizowany w latach 2013 - 2014. Celem nadrzędnym projektu jest poprawa stanu środowiska naturalnego w gminach X i Y przy jednoczesnym wzroście atrakcyjności gospodarczej i turystycznej regionu wraz z podniesieniem jakości życia lokalnych społeczności. Celem głównym jest dywersyfikacja regionalnych źródeł energii poprzez wykorzystanie energii słonecznej dla potrzeb ciepłej wody użytkowej - w przypadku budynków mieszkalnych osób fizycznych tylko w zakresie gospodarstw domowych. Inwestycja polegająca na wykonaniu instalacji solarnych należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 j.t), gdyż dotyczy spraw ochrony środowiska i przyrody.

Wdrażanie projektu odbywa się poprzez realizację następujących kontraktów.

Kontrakt na roboty budowlane (wg formuły zaprojektuj i wybuduj): – 5 336 685,09 zł.

Kontrakty na usługi:

Usługa inspektora nadzoru sprawującego w imieniu Zamawiającego nadzór nad realizacją inwestycji: - 38 868,00 zł.

Usługa polegająca na wykonaniu strony internetowej oraz aplikacji do transakcji on-line - 24 600,00 zł. Usługi mają na celu promocję projektu, OZE oraz zapewniają bezpośredni kontakt z użytkownikami zamontowanych instalacji solarnych. W serwisie zostały umieszczone formularze do wyrażania uwag, opinii i potrzeb oraz ankiety.

Promocja projektu zgodnie z zasadami promocji projektów dla beneficjentów RPO na lata 2007 - 2013 m.in. poprzez tablice informacyjne i tablice pamiątkowe - 6150,00 zł.

Planowana data zakończenia realizacji projektu upływa dnia 30.06.2014 r., a zakończenie robót związanych z wykonywaniem instalacji kolektorów słonecznych przewidziane jest do dnia 12.06.2014 r.

Gminy zobowiązały się do dofinansowania projektu (wniesienia wkładu własnego) proporcjonalnie do wartości przypadającej na poszczególnych partnerów, utrzymywania i zachowania w należytym stanie środków trwałych i wyposażenia będącego efektem realizacji oraz ponoszenia na nie nakładów przez okres obowiązywania partnerstwa, zapewnienia funkcjonowania projektu przez okres 5 lat od daty złożenia ostatniego wniosku o płatność. Majątek wytworzony w ramach projektu na terenie Gminy będzie własnością tej Gminy, odpowiednio lidera lub partnera projektu. Wszystkie faktury za ww. roboty i usługi będą wystawiane na Gminę X jako lidera projektu.

Zadania lidera obejmują m.in.: podpisanie umowy o dofinansowanie projektu oraz jej zmiany, realizację postępowań o udzielenie zamówień publicznych, zarządzanie budżetem i zarządzanie finansowe projektem, w tym występowanie z wnioskami o płatność, otrzymywanie płatności, nadzór i kontrolę nad prawidłowością rzeczową i finansową realizacji projektu, nadzór i kontrolę nad prawidłowością całości wydatków, które są ponoszone w ramach projektu przed instytucją, z którą podpisał umowę o dofinansowanie, koordynację, monitorowanie i kontrolę działań związanych z realizacją działań przyjętych do realizacji w projekcie, rozliczenie otrzymanych środków finansowych wraz ze sprawozdaniem końcowym z realizacji projektu, promocję, archiwizację i przechowywanie dokumentacji.

Do zadań partnera projektu należy m.in.: terminowe przekazywanie środków finansowych udziału partnera w projekcie (do wysokości wkładu własnego) na rachunek lidera w oparciu o noty księgowe wystawiane przez lidera w wysokości wkładu własnego, terminowe dostarczanie liderowi wszystkich informacji niezbędnych do przygotowania wniosku oraz dokumentów i oświadczeń niezbędnych do podpisania i złożenia wniosku o dofinansowanie, a także do uzupełnienia i poprawienia wniosku w przypadku takiej konieczności, a także dokumentów dla potrzeb kontroli i ewaluacji, współuczestnictwo przy organizacji i realizacji przedsięwzięć, prowadzonych w ramach projektu, nadzór nad przekazanymi środkami trwałymi i wyposażeniem zakupionym w ramach projektu, promocja projektu. Szczegółowy zakres obowiązków oraz pomiędzy liderem i partnerem określa umowa partnerska. Obie gminy posiadają status czynny podatnika VAT.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje instalację kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej 9 szt. i domach prywatnych 493 szt. w gminach X i Y. Kolektory słoneczne w domach prywatnych będą montowane na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia nieruchomości na potrzeby instalacji kolektorów zawartej między Gminą, a osobą fizyczną na okres trwałości projektu (5 lat). Kolektory słoneczne będą stanowić własność komunalną Gmin przekazaną w nieodpłatne użytkowanie i mieszkańcy zobowiązani będą do eksploatacji układów solarnych zgodnie z przeznaczeniem, utrzymania instalacji w należytym stanie, zakazem dokonywania jakichkolwiek zmian lub przeróbek i zapewnienia jej sprawnego działania oraz udostępnienia budynku do przeprowadzenia kontroli przez uprawnione organy.

Umowa użyczenia nie precyzuje, co stanie się z majątkiem po upływie okresu realizacji projektu (tj. po roku 2019). Nie przewiduje przekazania kolektorów na własność użytkownikom. Prawdopodobnie zostanie przedłużona o kolejne 5 lat, a więc do czasu zakończenia okresu amortyzacji kolektora. Relacje z mieszkańcami ukształtowane są według takich samych zasad u lidera i partnera projektu.

W ocenie Wnioskodawcy charakter wykonywanych robót w domach prywatnych pozwala na zakwalifikowanie ich jako termomodernizacji obiektów budowlanych. Zgodnie z art. 2 pkt 2 lit. d Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459, z późn. zm.) przedsięwzięciem termomodernizacyjnym jest całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji. Wykonanie instalacji kolektorów słonecznych jest zamianą dotychczasowego konwencjonalnego źródła energii cieplnej na źródło odnawialne - energię słoneczną. Budynki mieszkalne osób fizycznych, na których zainstalowane zostaną kolektory słoneczne to generalnie domy jednorodzinne, choć możliwa jest instalacja układów solarnych również w budynkach o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych. Mają to być budynki stałego zamieszkania. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych zaliczone do działu 11. Jeżeli więc powierzchnia użytkowa poszczególnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych nie przekracza 300 m2, a lokali mieszkalnych - 150 m2, stanowią one obiekty budownictwa mieszkaniowego objęte społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.). Co do zasady kolektory słoneczne mają być zainstalowane na dachach lub elewacji budynków mieszkalnych. W przypadkach, gdy instalacja kolektorów na dachach budynków mieszkalnych będzie nieuzasadniona lub niemożliwa, dopuszcza się zainstalowanie kolektorów na wolnostojących konstrukcjach w terenie, w bezpośrednim sąsiedztwie budynku. Kolektory słoneczne zainstalowane na dachach i zakotwione do ściany budynku stanowią instalacje wykonywane w obrysie budynku mieszkalnego. Kolektory zainstalowane na wolnostojących konstrukcjach powiązane są z budynkiem systemem przewodów, rur. Należy je traktować jako urządzenie budynku mieszkalnego. (Zdarzenie przyszłe).

Na etapie realizacji właściciele nieruchomości, gdzie będą montowane kolektory słoneczne zobowiązali się do dobrowolnej partycypacji finansowej w kosztach inwestycji do wysokości wkładu własnego w formie darowizny ponoszonej w związku z projektem. W roku 2013 mieszkańcy, którzy wyrazili taką wolę dokonali jednorazowej wpłaty w wysokości 1 000,00 zł od osoby (I transza). Wpłata miała charakter dobrowolny, jednakowy dla wszystkich i nie była uzależniona od wartości, wielkości montowanego zestawu czy liczby osób w rodzinie. Przyjmuje się, że w 2014 r. druga transza darowizny nie będzie większa niż 625,00 zł od osoby, gdyż jej łączna wysokość nie może przekroczyć 15% wkładu własnego Gmin do projektu.

Wnioskodawca nie uzależnia montażu instalacji solarnej od dokonywanych wpłat mieszkańców. Wpłaty z tego tytułu zostały ujęte w klasyfikacji budżetowej, jako środki na dofinansowanie własnych inwestycji Gmin pozyskane z innych źródeł - współfinansowanie innych środków bezzwrotnych. Obejmować będą współfinansowanie robót budowlanych oraz wszystkich usług realizowanych w projekcie, w tym kosztów promocji. (Stan faktyczny)

W pismach stanowiących uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż środki z dofinansowania projektu wpłyną na konto Gminy X jako lidera projektu. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców stanowią zwrot części kosztów realizowanej inwestycji, tj. do wysokości wkładu własnego gmin biorących udział w projekcie - maksymalnie 15% wartości projektu. Realizacja projektu nie będzie generować dochodu dla gmin.

Ponadto Zainteresowany wskazał, że pytanie nr 2 wniosku ORD-IN dotyczy wydatków poniesionych na instalację kolektorów słonecznych stanowiących własność wszystkich osób fizycznych objętych projektem - tj. na budynkach znajdujących się na terenie Gminy X oraz na budynkach z terenu Gminy Y.

W ocenie Gminy wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji na budynkach osób fizycznych nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Kolektory będą stanowić mienie komunalne gmin, (tj. Gminy X i Y), za korzystanie, z których użytkownicy nie będą ponosić dodatkowych opłat (np. opłata za zużycie ciepłej wody) z wyjątkiem udziału finansowego w kosztach inwestycji wnoszonych w formie darowizny na rzecz projektu na etapie jego realizacji.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, będących własnością Gminy X w odniesieniu i nie zostaną przekazane innym podmiotom.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, będących własnością Gminy Y, będą stanowić własność Gminy Y i nie zostaną przekazane innym podmiotom. Zgodnie z umową partnerską gmin dotyczącą realizacji przedmiotowego projektu efekty powstałe w wyniku realizacji projektu na terenie danej gminy i z udziałem środków finansowych danej gminy będą stanowiły jej własność. Gmina X przekaże Gminie Y kolektory wraz z końcem realizacji projektu zgodnie z postanowieniami partnerstwa. Przekazanie kolektorów słonecznych Gminie Y będzie miało charakter nieodpłatny.

W ocenie Wnioskodawcy wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji na budynkach użyteczności publicznej nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Kolektory będą stanowić mienie komunalne gmin, (tj. Gminy X i Y), za korzystanie z których użytkownicy nie będą ponosić dodatkowych opłat (np. opłata za zużycie ciepłej wody). Są to obiekty typu: szkoły, ośrodki kultury, urzędy, gdzie nie jest prowadzona sprzedaż opodatkowana.

W ocenie Zainteresowanego wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji na rzecz usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Podczas wykonywania tych czynności nie dojdzie do sprzedaży opodatkowanej. Nadzór inwestorski świadczy jednorazową usługę na rzecz Gminy w zakresie kontroli prawidłowej technicznej realizacji projektu, strona internetowa i portal do transakcji on-line mają charakter ogólnodostępny i nieodpłatny podobnie jak działania promocyjne w ramach projektu, typu: tablice pamiątkowe, naklejki, artykuły prasowe.

Wnioskodawca wskazał, że zakres pytania nr 5 wniosku dotyczy zastosowania stawek podatku od towarów i usług przez kontrahentów Wnioskodawcy. Zgodnie wskazaniem Gminy na etapie przetargu Wykonawca robót budowlanych przyjmuje dwie stawki: 23% w odniesieniu do obiektów użyteczności publicznej oraz 8% w odniesieniu do budynków prywatnych niezależnie od usytuowania kolektorów (dach, dach na konstrukcji, elewacja i grunt). Wobec pozostałych kontrahentów obowiązuje stawka 23%.

Umowa użyczenia zawarta z właścicielami budynków prywatnych nie określa zagadnień własności po upływie 5 lat od zakończenia realizacji projektu. Zgodnie z postanowieniami wniosku o przyznanie pomocy w ramach RPO 2007-2013 instalacje te zostaną przekazane nieodpłatnie na własność ich użytkownikom.

Gmina X przekaże Gminie Y zarówno efekty inwestycji dotyczące budynków mieszkalnych, jak i budynków użyteczności publicznej znajdujące się na jej terenie zgodnie z umową partnerską po zakończeniu inwestycji. Środki trwałe i wyposażenie, będące efektem realizacji projektu, należące odpowiednio do Lidera lub Partnera projektu w terminie 5 lat od dnia zakończenia realizacji nie mogą być zbyte ani w jakiejkolwiek sposób obciążone. Gmina Y jest zobowiązana do terminowego przekazywania środków finansowych udziału Partnera w projekcie (wkładu własnego) na rachunek Lidera w oparciu o noty księgowe wystawiane przez Lidera w wysokości wkładu własnego, w ciągu 7 dni od otrzymania noty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Gmina może odliczyć, uzyskać zwrot podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych? (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 2)
  2. Czy Gmina może uzyskać zwrot podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach stanowiących własność gmin partnerskich, biorących udział w realizacji projektu? (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 3)
  3. Czy Gmina może odliczyć, uzyskać zwrot podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line, promocji projektu? (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 (we wniosku Ad. 2)

Zgodnie przepisami ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) (art. 86-95) Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dostawa towaru lub świadczenia usług w ramach realizowanego projektu nie stanowią czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. Ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca podkreślił, że w myśl art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r, poz. 594 j.t), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zainteresowany zaznacza, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości, porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczna i cieplna oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Gminie nie przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku, gdyż możliwość odliczenia jest ściśle związana z wykorzystywaniem nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Ostatecznym konsumentem i odbiorcą usług należy uznać Gminy, które tworzą partnerstwo i uczestniczą w projekcie, co faktycznie wyłącza możliwość uznania prawa Wnioskodawcy do podatku naliczonego. Gmina nie może uzyskać zwrotu podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych.

Ad. 2 (we wniosku Ad. 3)

Instalacja kolektorów słonecznych na budynkach urzędu gminy, szkół, domów kultury realizowana jest w ramach zadań własnych i będzie przekazana w użytkowanie podmiotom, których organem prowadzącym jest Wnioskodawca lub jego partner. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyć Gminie do czynności opodatkowanych, lecz do wykonywania czynności zwolnionych od tego podatku. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca wykonuje jedno z zadań własnych Gminy, a towary nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanych. Zatem, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tej inwestycji, w części dotyczącej instalowania kolektorów słonecznych na obiektach użyteczności publicznej, tj. budynków urzędu gminy, szkół i domów kultury.

Ad. 3 (we wniosku Ad. 4)

Wydatki związane z nadzorem robót budowlanych, promocją projektu oraz tworzeniem strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line w ramach projektu stanowią realizację zadań własnych Gminy i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nie będą generowały przychodu, w związku z tym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych znajdujących się na terenie Wnioskodawcy – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej znajdujących się na terenie Wnioskodawcy – jest prawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych i budynkach użyteczności publicznej znajdujących się na terenie Gminy – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z usługami nadzoru inwestorskiego, utworzeniem strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocją projektu - jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

Według art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowe zasady obliczania proporcji przewidują przepisy art. 90 ust. 4-10 ustawy.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

W odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku należy wskazać, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi. Jednakże należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

W sytuacji natomiast, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Przy czym istotne jest ustalenie, czy czynności niepodlegające opodatkowaniu winny być uwzględniane przy ustalaniu proporcji.

Zgodnie z linią orzeczniczą NSA (por. wyroki NSA z 30 czerwca 2009 r., I FSK 903/08 oraz I FSK 904/08 oraz z dnia 8 stycznia 2010r. I FSK 1605/08) zawarte w przepisach art. 90 ust. 1 3 ustawy o podatku od towarów i usług sformułowanie „czynności w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia” należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, i niewykorzystywanych do działalności zwolnionej od opodatkowania VAT, w sytuacji gdy nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, podatnikowi przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z dnia 24 października 2011 r. sygn. I FPS 9/10, gdzie Sąd wskazał: „(...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy”.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym),
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwienia odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym),
  • ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Gmina przystąpiła do realizacji projektu. Przedmiotowy projekt jest prowadzony w partnerstwie z Gminą Y, gdzie Gmina X występuje jako lider projektu, a Gmina Y jako partner projektu. Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2 Energia przyjazna środowisku. Wartość dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych. Projekt jest realizowany w latach 2013 - 2014. Celem nadrzędnym projektu jest poprawa stanu środowiska naturalnego w gminach X i Y przy jednoczesnym wzroście atrakcyjności gospodarczej i turystycznej regionu wraz z podniesieniem jakości życia lokalnych społeczności. Celem głównym jest dywersyfikacja regionalnych źródeł energii poprzez wykorzystanie energii słonecznej dla potrzeb ciepłej wody użytkowej - w przypadku budynków mieszkalnych osób fizycznych tylko w zakresie gospodarstw domowych. Inwestycja polegająca na wykonaniu instalacji solarnych należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 5 ustawy o samorządzie gminnym.

Wdrażanie projektu odbywa się poprzez realizację następujących kontraktów.

Kontrakt na roboty budowlane (wg formuły zaprojektuj i wybuduj):– 5 336 685,09 zł.

Kontrakty na usługi: Usługa inspektora nadzoru sprawującego w imieniu Zamawiającego nadzór nad realizacją inwestycji: - 38 868,00 zł.

Usługa polegająca na wykonaniu strony internetowej oraz aplikacji do transakcji on-line - 24 600,00 zł. Usługi mają na celu promocję projektu, OZE oraz zapewniają bezpośredni kontakt z użytkownikami zamontowanych instalacji solarnych. W serwisie zostały umieszczone formularze do wyrażania uwag, opinii i potrzeb oraz ankiety.

Promocja projektu zgodnie z zasadami promocji projektów dla beneficjentów RPO W na lata 2007 - 2013 m.in. poprzez tablice informacyjne i tablice pamiątkowe - 6150,00 zł.

Planowana data zakończenia realizacji projektu upływa dnia 30.06.2014 r., a zakończenie robót związanych z wykonywaniem instalacji kolektorów słonecznych przewidziane jest do dnia 12.06.2014 r.

Gminy zobowiązały się do dofinansowania projektu (wniesienia wkładu własnego) proporcjonalnie do wartości przypadającej na poszczególnych partnerów, utrzymywania i zachowania w należytym stanie środków trwałych i wyposażenia będącego efektem realizacji oraz ponoszenia na nie nakładów przez okres obowiązywania partnerstwa, zapewnienia funkcjonowania projektu przez okres 5 lat od daty złożenia ostatniego wniosku o płatność. Majątek wytworzony w ramach projektu na terenie Gminy będzie własnością tej Gminy, odpowiednio lidera lub partnera projektu. Wszystkie faktury za ww. roboty i usługi będą wystawiane na Gminę Xjako lidera projektu.

Zadania lidera obejmują m.in.: podpisanie umowy o dofinansowanie projektu oraz jej zmiany, realizację postępowań o udzielenie zamówień publicznych, zarządzanie budżetem i zarządzanie finansowe projektem, w tym występowanie z wnioskami o płatność, otrzymywanie płatności, nadzór i kontrolę nad prawidłowością rzeczową i finansową realizacji projektu.

Do zadań partnera projektu należy m.in.: terminowe przekazywanie środków finansowych udziału partnera w projekcie (do wysokości wkładu własnego) na rachunek lidera w oparciu o noty księgowe wystawiane przez lidera w wysokości wkładu własnego, terminowe dostarczanie liderowi wszystkich informacji niezbędnych do przygotowania wniosku oraz dokumentów i oświadczeń niezbędnych do podpisania i złożenia wniosku o dofinansowanie, a także do uzupełnienia i poprawienia wniosku w przypadku takiej konieczności, a także dokumentów dla potrzeb kontroli i ewaluacji. Obie gminy posiadają status czynny podatnika VAT.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje instalację kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej 9 szt. i domach prywatnych 493 szt. w gminach X i Y.

Ponadto Zainteresowany wskazał, że pytanie nr 2 wniosku ORD-IN dotyczy wydatków poniesionych na instalację kolektorów słonecznych stanowiących własność wszystkich osób fizycznych objętych projektem - tj. na budynkach znajdujących się na terenie Gminy X oraz na budynkach z terenu Gminy Y.

W ocenie Gminy wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji na budynkach osób fizycznych nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Kolektory będą stanowić mienie komunalne gmin, (tj. Gminy X i Y), za korzystanie, z których użytkownicy nie będą ponosić dodatkowych opłat (np. opłata za zużycie ciepłej wody) z wyjątkiem udziału finansowego w kosztach inwestycji wnoszonych w formie darowizny na rzecz projektu na etapie jego realizacji.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, będących własnością Gminy Xw odniesieniu i nie zostaną przekazane innym podmiotom.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, będących własnością Gminy Y, będą stanowić własność Gminy Y i nie zostaną przekazane innym podmiotom. Zgodnie z umową partnerską gmin dotyczącą realizacji przedmiotowego projektu efekty powstałe w wyniku realizacji projektu na terenie danej gminy i z udziałem środków finansowych danej gminy będą stanowiły jej własność. Gmina X przekaże Gminie Y kolektory wraz z końcem realizacji projektu zgodnie z postanowieniami partnerstwa. Przekazanie kolektorów słonecznych Gminie Y będzie miało charakter nieodpłatny.

W ocenie Wnioskodawcy wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji na budynkach użyteczności publicznej nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Kolektory będą stanowić mienie komunalne gmin, (tj. Gminy X i Y), za korzystanie z których użytkownicy nie będą ponosić dodatkowych opłat (np. opłata za zużycie ciepłej wody). Są to obiekty typu: szkoły, ośrodki kultury, urzędy, gdzie nie jest prowadzona sprzedaż opodatkowana.

W ocenie Zainteresowanego wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji na rzecz usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Podczas wykonywania tych czynności nie dojdzie do sprzedaży opodatkowanej. Nadzór inwestorski świadczy jednorazową usługę na rzecz Gminy w zakresie kontroli prawidłowej technicznej realizacji projektu, strona internetowa i portal do transakcji on-line mają charakter ogólnodostępny i nieodpłatny podobnie jak działania promocyjne w ramach projektu, typu: tablice pamiątkowe, naklejki, artykuły prasowe.

Gmina X przekaże Gminie Y zarówno efekty inwestycji dotyczące budynków mieszkalnych, jak i budynków użyteczności publicznej znajdujące się na jej terenie zgodnie z umową partnerską po zakończeniu inwestycji. Środki trwałe i wyposażenie, będące efektem realizacji projektu, należące odpowiednio do Lidera lub Partnera projektu w terminie 5 lat od dnia zakończenia realizacji nie mogą być zbyte ani w jakiejkolwiek sposób obciążone. Gmina Y jest zobowiązana do terminowego przekazywania środków finansowych udziału Partnera w projekcie (wkładu własnego) na rachunek Lidera w oparciu o noty księgowe wystawiane przez Lidera w wysokości wkładu własnego, w ciągu 7 dni od otrzymania noty.

Ad. 1 (we wniosku Ad. 2)

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż w przypadku prawa do odliczenia podatku naliczonego, objętego zakresem pytania nr 2, które - jak wskazał Wnioskodawca - dotyczy wydatków poniesionych na instalację kolektorów słonecznych stanowiących własność wszystkich osób fizycznych objętych projektem, należy zauważyć, iż montaż zestawów słonecznych będzie wykonywany na budynkach znajdujących się na terenie Gminy X będącej Liderem projektu, jak i znajdujących się na terenie Gminy Y.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych znajdujących się na terenie Gminy X stwierdzić należy, że jak wskazano w interpretacji nr IPTPP2/443-62/14-7/PR – dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie dotyczą świadczenia usług montażu instalacji solarnych na domach prywatnych, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów, stanowią odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w świetle przepisów ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Tym samym w ww. przypadku zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji na budynkach osób fizycznych znajdujących się na terenie Gminy X będą miały związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych znajdujących się na terenie Gminy X, ponieważ będą one miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do kwestii prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych znajdujących się na terenie Gminy Y stwierdzić należy, że Wnioskodawcy także będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Podstawą do odliczenia podatku naliczonego jest związek z czynnościami opodatkowanymi polegającymi na odsprzedaży usług dla Partnera projektu. Wnioskodawca jest Liderem projektu, a faktury dokumentujące usługi montażu zestawów solarnych są wystawiane przez wykonawców na Wnioskodawcę. Z kolei Partner projektu przekazuje środki finansowe na rzecz Wnioskodawcy. Mamy więc do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia Wnioskodawcy na rzecz Partnera projektu. Wobec powyższego uznać należy, iż Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym, lecz na rachunek innego podmiotu, tj. Gminy Y A zatem koszty zakupu usług związanych z montażem zestawów solarnych, gdy odbiorcą jest inny podmiot (Partner projektu) niż podmiot obciążony (Wnioskodawca) przez świadczącego usługę, Wnioskodawca zobowiązany jest na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy przenieść na faktycznego odbiorcę (Partnera projektu). Tym samym, nabycie przez Wnioskodawcę usług świadczonych przez wykonawców dokonujących montażu zestawów solarnych na budynkach osób fizycznych znajdujących się na terenie Gminy partnerskiej winno być przedmiotem odsprzedaży tych usług dla Partnera projektu. Wnioskodawca występuje zatem w charakterze zarówno otrzymującego, jak i świadczącego usługi.

W ocenie tut. Organu, świadczenie usług przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera projektu, w zamian za otrzymywane środki finansowe, będzie - w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - czynnością opodatkowaną. A zatem - jak wyżej wskazano - wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji na budynkach osób fizycznych znajdujących się na terenie Gminy Y będą miały związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Zainteresowany w tej części także będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wobec powyższego w sytuacji, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Ad. 2 (we wniosku Ad. 3)

W przypadku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu, w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, znajdujących się na terenie Gminy X nie będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji na budynkach użyteczności publicznej nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, w przypadku wydatków poniesionych z tytułu usług montażu kolektorów słonecznych na budynku użyteczności publicznej znajdujących się na terenie Gminy X.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie natomiast przysługiwało Wnioskodawcy w przypadku wydatków na realizację projektu, w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, znajdujących się na terenie Gminy Y. Podstawą do odliczenia podatku naliczonego jest związek z czynnościami opodatkowanymi polegającymi na odsprzedaży usług dla Partnera projektu. Wnioskodawca jest Liderem projektu, a faktury dokumentujące usługi montażu zestawów solarnych są wystawiane przez wykonawców na Wnioskodawcę. Z kolei Partner projektu przekazuje środki finansowe na rzecz Wnioskodawcy. Mamy więc do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia Wnioskodawcy na rzecz Partnera projektu. Wobec powyższego uznać należy, iż Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym, lecz na rachunek innego podmiotu, tj. Gminy Y. A zatem koszty zakupu usług związanych z montażem zestawów solarnych, gdy odbiorcami jest inny podmiot (Partner projektu) niż podmiot obciążony (Wnioskodawca) przez świadczącego usługę, Wnioskodawca zobowiązany jest na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy przenieść na faktycznego odbiorcę (Partnera projektu). Tym samym, nabycie przez Wnioskodawcę usług świadczonych przez wykonawców dokonujących montażu zestawów solarnych na budynkach użyteczności publicznej znajdujących się na terenie Gminy partnerskiej winno być przedmiotem odsprzedaży tych usług dla Partnera projektu. Wnioskodawca występuje zatem w charakterze zarówno otrzymującego, jak i świadczącego usługi.

W ocenie tut. Organu, świadczenie usług przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera projektu, w zamian za otrzymywane środki finansowe, będzie - w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - czynnością opodatkowaną. A zatem - jak wyżej wskazano - wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji na budynkach użyteczności publicznej znajdujących się na terenie Gminy Y będą miały związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Zainteresowany w tej części będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wobec powyższego w sytuacji, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Ad. 3 (we wniosku Ad. 4)

Z kolei odnosząc się do wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji dotyczących usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu stwierdzić należy, iż – wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca - będą one miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług i z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym obowiązkiem Wnioskodawcy jest w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te będą związane. Wnioskodawca będzie miał zatem obowiązek odrębnego określenia z realizacją jakich czynności związany będzie podatek wynikający z otrzymanych faktur, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

A zatem, jeżeli będzie możliwe przyporządkowanie zakupów do poszczególnych rodzajów działalności, tj. opodatkowanej lub niepodlegającej, to Wnioskodawcy będącemu podatnikiem VAT – zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy – przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego w części, w jakiej poniesione wydatki służyć będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w części, w jakiej poniesione wydatki służyć będą do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast w sytuacji, gdy dany zakup wykorzystywany będzie przez Wnioskodawcę, będącym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarówno do czynności opodatkowanych tym podatkiem, jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu i nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku, a ponadto nie będzie obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodlegającymi podatkowi VAT, w świetle uchwały siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10), Wnioskodawcy będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zwrócić uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z:

  • instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych,
  • instalacją układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej,
  • usługami nadzoru inwestorskiego, utworzeniem strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocją projektu.

Natomiast zakresie:

  • nieopodatkowania podatkiem VAT wpłat otrzymywanych przez mieszkańców w związku z realizacją projektu,
  • zastosowania stawki podatku VAT dla robót budowlanych wykonywanych na budynkach osób fizycznych, budynkach użyteczności publicznej oraz dla kosztów nadzoru, stron internetowych, portalu internetowego, projektów budowlanych, nadzoru inwestorskiego przez kontrahentów Wnioskodawcy,

zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj