Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-64/14-4/UNR
z 6 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 30 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „….”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 kwietnia 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego, przeformułowania pytania oraz stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.(ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca prowadzi działalność od roku 1993. Wnioskodawca posiada nr NIP i nr REGON. Działalność związana jest z wykonywaniem projektów ogólnobudowlanych i usług związanych z zastępstwem inwestycyjnym w budownictwie w zakresie tych działalności. Zainteresowany jest podatnikiem podatku VAT od roku 1994. Wnioskodawca prowadzi również gospodarstwo rolne o pow. 5,0 ha w tym hoduje pszczoły w ilości 50 pni. Jest to pasja, Zainteresowany bardzo interesuje się ochroną środowiska i pozyskaniem wyrobów z ula na potrzeby polepszenia stanu zdrowia. Na tą działalność Wnioskodawca posiada REGON. W zakresie prowadzenia gospodarstwa rolnego Zainteresowany nigdy nie był płatnikiem podatku VAT, nigdy nie prowadził działalności specjalnej produkcji rolnej. Wnioskodawca uczestniczy w przyznaniu pomocy, umowa nr xxxx na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013. Zgodnie z zawartą umową z dnia 22 lutego 2012 r. z Samorządem Województwa, Wnioskodawca zobowiązał się do realizacji operacji pn. „….”, której celem jest upowszechnienie i promocja produktów pszczelich jako produktów lokalnych pochodzących z B.

Zakres rzeczowy małego projektu obejmuje:

  • opracowanie i wydruk ulotek, wizytówek promujących wyroby z ula w tym zakresie,
  • utworzenie strony internetowej i banneru reklamowego,
  • zakup stoiska do udziału w imprezach lokalnych, targach promujących zdrowotne aspekty wyrobów z ula,
  • zakup sprzętu multimedialnego,
  • zakup i przygotowanie produktów pszczelich wydawanych bezpłatnie na imprezach lokalnych.

Suma kosztów kwalifikowalnych projektu wynosi ogółem 30 500,19, w tym VAT 4470,30 zł. Kwota pomocy wynosi 21 350, 13 zł, w tym VAT 3129,21 zł, co nie przekracza 80% kosztów kwalifikowalnych. W związku z wystąpieniem o refundację kosztów zgodnie z umową o przyznanie pomocy w zakresie małych projektów, Urząd Marszałkowski żąda dostarczenia indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, dotyczącego podatku od towarów i usług, od organu upoważnionego, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją tego projektu. Od dostarczenia tej interpretacji Urząd Marszałkowski uzależnił dalsze rozpatrywanie wniosku o płatność.

W piśmie z dnia 14 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że celem realizowanego projektu jest promocja pożytków pszczelich z B, wytwarzanych przez pszczoły w lokalnych pasiekach, m.in. pasiecie Wnioskodawcy. Realizacja tego zadania wymagała poniesienia kosztów które obejmują: opracowanie i wydruk materiałów promocyjnych oraz uruchomienie strony internetowej, zakup sprzętu multimedialnego, koszty udziału w targach oraz koszty zakupu produktów z ula (pyłki pszczele, produkty różne). Materiałów niezbędnych do ich podania do degustacji (wafelków, dozowników). Zakupy udokumentowane są fakturami VAT oraz rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę. Zakupione towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu od towarów i usług. Przy przygotowaniu wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca złożył oświadczenie, że nie może w żaden sposób odzyskać zapłaconego podatku VAT, w związku z czym stanowi on koszt kwalifikowany objęty dofinansowaniem, pod warunkiem przedstawienia interpretacji indywidualnej wydany przez organ upoważniony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa. Zakupione materiały i usługi są i będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub niepodlegających opodatkowaniu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność rolniczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.(ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „….” Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku): Wnioskodawca, w zakresie działalności rolniczej nie jest podatnikiem podatku VAT – nie składał zgłoszenia rejestracyjnego do urzędu skarbowego – w związku z tym nie ma możliwości opodatkowania sprzedaży produktów pszczelich prowadzonej w ramach gospodarstwa rolnego podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur VAT, wystawionych przez sprzedawców towarów i usług z uwagi na fakt, iż w trakcie i po zakończeniu realizacji projektu „….” Wnioskodawca nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług możliwość obniżenia podatku ma wyłącznie podatnik, który prowadził działalność w zakresie opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne o pow. 5,0 ha w tym hoduje pszczoły w ilości 50 pni. Wnioskodawca w lutym zawarł umowę z Samorządem Województwa na realizację projektu pn. „….”, której celem jest upowszechnienie i promocja produktów pszczelich jako produktów lokalnych pochodzących z B. Zakupy udokumentowane są fakturami VAT oraz rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę. Zakupione materiały i usługi są i będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub niepodlegających opodatkowaniu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, gdyż towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „….”, ponieważ –jak wskazał Wnioskodawca - materiały i usługi są i będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub niepodlegających opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj