Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-87/14/EK
z 16 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 13 lutego 2014 r. (data wpływu 26 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i dystrybucja olejów smarowych oraz środków smarnych prowadzona w zakładach posiadających status składów podatkowych. Wyroby Spółki stanowią wyroby energetyczne w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej.

W jednym ze składów podatkowych Spółka (posiadająca status pośredniczącego podmiotu gazowego) nabywa od dostawcy (również posiadającego status pośredniczącego podmiotu gazowego) tzw. gaz opałowy niskociśnieniowy (kod CN 2711 29 00). Nabywany przez Spółkę gaz jest zużywany w jej składzie podatkowym do celów stricte produkcyjnych (technologicznych) jako źródło ciepła do prowadzonych procesów produkcyjnych na instalacji ekstrakcji furfurolem oraz na instalacji hydrorafinacji olejów smarowych. W szczególności gaz ten nie jest zużywany do celów grzewczych (nie są nim ogrzewane pomieszczenia, budynki administracji itp.).

Ilość oraz skład chemiczny otrzymywanego gazu uzależnione są od procesów produkcyjnych realizowanych przez dostawcę (zakład rafineryjny). Z tych powodów, jak również ze względów bezpieczeństwa infrastruktura produkcyjna Spółki została wyposażona w zawory bezpieczeństwa otwierające się w razie wzrostu ciśnienia gazu i konieczności przekierowania jego nadmiaru na tzw. flary (pochodnie) gdzie gaz ten ulega spaleniu. Ze względów technologicznych, nie jest możliwe prowadzenie przez Spółkę procesów produkcyjnych bez tego rodzaju instalacji zabezpieczającej (brak zrzutów nadmiaru gazu zagrażałby wzrostem ciśnienia, rozszczelnieniem instalacji, a w skrajnych wypadkach nawet ryzykiem wybuchu w zakładzie Spółki). Tym samym spalanie gazu na wspomnianych flarach (pochodniach) stanowi niezbędny element realizowanych w zakładzie Spółki procesów produkcyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 9c ust. 1 pkt 4 w związku z art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej spalenie gazu we flarach (pochodniach), jako użycie tego gazu w procesie produkcji wyrobów energetycznych, objęte jest zwolnieniem z akcyzy?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 9c ust. 1 pkt 4 w związku z art. 31 b ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej spalenie gazu we flarach (pochodniach), jako użycie tego gazu w procesie produkcji wyrobów energetycznych, objęte jest zwolnieniem z akcyzy.

Zgodnie z art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Zdaniem Spółki fakt, iż ze względów technologicznych nie jest możliwe prowadzenie procesów produkcyjnych bez opisanej instalacji odprowadzającej nadmiarowe ilości gazu niskociśnieniowego na tzw. flary (pochodnie), bowiem brak zrzutów nadmiaru gazu zagrażałby wzrostem ciśnienia, rozszczelnieniem instalacji, a w skrajnych wypadkach nawet ryzykiem wybuchu - stanowi wystarczające uzasadnienie dla uznania spalania gazu na wspomnianych flarach (pochodniach) za objęte zwolnieniem z akcyzy, jako dla gazu używanego w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Co prawda sama ustawa akcyzowa nie definiuje pojęcia „procesu produkcji” - niemniej zgodnie zarówno z powszechnym rozumieniem tych słów, jak i z ich definicjami słownikowymi, oznaczają one zespół następujących po sobie zjawisk pozostających w związku przyczynowym, zmierzających do wytworzenia określonych wyrobów (np. zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego przez „proces” należy rozumieć: „1. przebieg następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych zmian; (...) 3. kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne materii” natomiast „produkować” oznacza: „1. wytwarzać jakiś towar; 2. o organizmie żywym: wydzielać, formować...” - slownik/.../proces oraz .../produkowac).

Zdaniem Spółki zatem, proces produkcji wyrobów energetycznych (w rozumieniu art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej) powinien być rozumiany jako obejmujący wszelkie działania, bez których proces ten nie mógłby być prowadzony.

Tym samym skoro spalanie nadmiaru gazu na flarach (pochodniach) stanowi niezbędny element prowadzonych przez Spółkę procesów produkcyjnych - powinno ono również być objęte zwolnieniem z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej „ustawą” (Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 z późn. zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, określenie „wyroby gazowe” oznacza - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

-niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Pośredniczący podmiot gazowy, to w myśl art. 2 ust. 1 pkt 23d lit. b i c ustawy - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju (…):

  • używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub
  • używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, (…)

-który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 12 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot - będący pośredniczącym podmiotem gazowym używającym wyrobów gazowych.

Zakres opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych, w tym również wyrobów gazowych, został określony w rozdziale 1 działu IV ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

W ww. załączniku nr 1, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono pod pozycją 28, z kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

W myśl art. 9c ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.


W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych, zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy, sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu oraz może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę - może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.

Zgodnie z art. 31b ust. 3 pkt 3, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Pojęcie „procesu produkcji” nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku akcyzowym, należy w tym względzie posiłkować się jego potocznym rozumieniem. Zgodnie z Język polski. Współczesny słownik języka polskiego, pod red. B. Dunaj, Warszawa 2007, „produkować” to, w kontekście znajdującym zastosowanie w niniejszej sprawie, „wytwarzać dobra materialne”.

Natomiast zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego Wydawnictwa PWN (…) produkcja to:

  1. wytwarzanie dóbr i usług
  2. to, co zostało wytworzone.

Natomiast poprzez „proces” rozumie się:

  1. przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym (…) np. proces produkcyjny, proces nauczania,
  2. kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne (…).

Z przytoczonych powyżej definicji słownikowych wynika wprost, że proces produkcji to przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk - zmian fizykochemicznych pozostających między sobą w związku przyczynowym powodujących powstawanie, tworzenie się czegoś.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja i dystrybucja olejów smarowych oraz środków smarnych prowadzona w zakładach posiadających status składów podatkowych. Wyroby Spółki stanowią wyroby energetyczne w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej. W jednym ze składów podatkowych Spółka - posiadająca status pośredniczącego podmiotu gazowego - nabywa od dostawcy (również posiadającego status pośredniczącego podmiotu gazowego) tzw. gaz opałowy niskociśnieniowy (kod CN 27 11 29 00). Nabywany przez Wnioskodawcę gaz jest zużywany w jej składzie podatkowym do celów stricte produkcyjnych (technologicznych) jako źródło ciepła do prowadzonych procesów produkcyjnych na instalacji ekstrakcji furfurolem oraz na instalacji hydrorafinacji olejów smarowych. W szczególności gaz ten nie jest zużywany do celów grzewczych (nie są nim ogrzewane pomieszczenia, budynki administracji itp.).

Infrastruktura produkcyjna Spółki została wyposażona w zawory bezpieczeństwa otwierające się w razie wzrostu ciśnienia gazu i konieczności przekierowania jego nadmiaru na tzw. flary (pochodnie) gdzie gaz ten ulega spaleniu. Ze względów technologicznych, nie jest możliwe prowadzenie przez Spółkę procesów produkcyjnych bez tego rodzaju instalacji zabezpieczającej. Spalanie gazu na wspomnianych flarach (pochodniach) stanowi niezbędny element realizowanych w zakładzie Spółki procesów produkcyjnych dotyczących wyrobów energetycznych.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis sprawy zawarty we wniosku należy stwierdzić, że użycie przez Wnioskodawcę wyrobów gazowych w procesie produkcji wyrobów energetycznych, zgodnie z art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy, zwolnione jest od akcyzy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie stanu faktycznego. Wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego zostanie rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj