Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-197/14/RS
z 28 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniu 17 lutego 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług nadzoru inwestorskiego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 17 lutego 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług nadzoru inwestorskiego.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki akcyjnej. Świadczy usługi z zakresu nadzoru inwestorskiego, w tym usługi Inżyniera Kontraktu, Inwestora Zastępczego oraz Project Mangera wg zasad FIDIC (Żółta i Czerwona Książka), Unii Europejskiej i Banku Światowego. Do obowiązków inspektora nadzoru budowlanego/inżyniera kontraktu należy m. in. kontrolowanie i rozliczanie wykonywanych robót budowlanych, potwierdzenie zakończenia robót poprzez dokonywanie stosownego wpisu do dziennika budowy, potwierdzającego zakres wykonanych robót w danym okresie rozliczeniowym. W ramach swoich obowiązków wynikających z podpisanych umów cywilnoprawnych z zamawiającymi, inspektor nadzoru budowlanego/inżynier kontraktu zobowiązany jest do opracowania sprawozdania (raportu) ze świadczonej usługi nadzoru i zarządzania projektem za dany okres sprawozdawczy będący miesiącem kalendarzowym w terminie do 15 dnia następnego miesiąca po zakończeniu okresu sprawozdawczego. Następnie zamawiający weryfikuje sprawozdanie i je zatwierdza. Wystawienie faktury za świadczenie usług przez inspektora nadzoru/inżyniera kontraktu, zgodnie z umową, jest możliwe dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania przez zamawiającego. Na fakturze dotychczas inspektor nadzoru/inżynier kontraktu określał okres realizacji usług od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca okresu sprawozdawczego. Wystawianie faktur odbywa się cyklicznie co miesiąc w ramach usługi ciągłej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy obowiązek podatkowy związany z usługami inspektora nadzoru/inżyniera kontraktu powstaje w dniu zatwierdzenia sprawozdania przez zamawiającego?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 19a ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się za wykonaną, w przypadku wykonania części usług, dla której to części określono zapłatę. W przypadku usług nadzoru budowlanego wykonanego w danym miesiącu, obowiązek podatkowy powstanie w miesiącu sporządzenia raportu z wykonanej usług i zatwierdzeniu go przez zamawiającego. Wówczas można określić zapłatę przysługującą wykonawcy usługi.

Przykładowo, nadzór budowlany wykonywany jest w miesiącu styczniu 2014 r., do dnia 15 lutego 2014 r. inspektor nadzoru/inżynier kontraktu ma obowiązek sporządzić sprawozdanie z wykonanej usługi. Zatwierdzenie sprawozdania przez zamawiającego następuje do dnia 20 lutego 2014 r. i wówczas określone zostaje wynagrodzenie dla inspektora nadzoru/inżyniera kontraktu. Obowiązek podatkowy powstaje zatem w dniu 20 lutego 2014 r. Inspektor nadzoru/inżynier kontraktu ma obowiązek wystawić fakturę najpóźniej do dnia 15 marca 2014 r. i rozliczyć VAT w deklaracji za miesiąc luty 2014 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Regulacje dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., zawiera przepis art. 19a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ogólną zasadą, zawartą w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Na podstawie ust. 2 ww. artykułu, w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi do stwierdzenia, że skoro jak wynika z treści wniosku, w miesiącu sporządzenia raportu z wykonanej usługi i zatwierdzeniu go przez zamawiającego można mówić o wykonaniu części usługi dla której to części określono zapłatę, momentem powstania obowiązku podatkowego dla tych usług jest - stosownie do zapisu art. 19a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zawiązku z ust. 2 tego artykułu - tj. miesiąc zatwierdzenia ww. raportu.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj