Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-8/14/EK
z 25 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 7 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 10 kwietnia 2014 r. (data wpływu 16 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wyrobów gazowych jako finalny nabywca gazowy – prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wyrobów gazowych jako finalny nabywca gazowy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 10 kwietnia 2014 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 2 kwietnia 2014 r. znak: IBPP4/443-8/14/EK.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

X Spółka z o. o. jest podmiotem, który zarządza nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Miasta …oraz budynkami wspólnot mieszkaniowych.

W związku ze zmianami w ustawie o podatku akcyzowym w zakresie opodatkowania akcyzą gazu ziemnego wykorzystywanego do celów opałowych Spółka otrzymała od Y - dostawcy paliwa gazowego „Oświadczenia odbiorcy o przeznaczeniu paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego”, stanowiące załącznik do umowy.

Wobec powyższego pojawiły się wątpliwości, co do kwalifikacji Spółki jako pośredniczącego podmiotu gazowego czy finalnego nabywcy.

Nadmienić należy, że Spółka jako zarządca nieruchomości wpisana jest do umów kompleksowych jako odbiorca i otrzymuje od Y faktury za gaz dostarczany do nieruchomości zarządzanych przez siebie.

Na podstawie faktur źródłowych od Y, Spółka refakturuje koszty zużycia gazu na podmioty, które z niego bezpośrednio korzystają.

Podmioty gospodarcze, wynajmujące lokale użytkowe prowadzą działalność gospodarczą o różnym profilu (często w obrębie tej samej nieruchomości budynkowej), a gaz dostarczany do nieruchomości służy do celów opałowych nie tylko samych lokali, ale także części wspólnych tych nieruchomości (korytarze, klatki schodowe, sanitariaty). Procedura refakturowania (przenoszenia kosztów) odbywa się po cenie nabycia, bez doliczania marży, według odpowiednich kluczy podziałowych kosztów (np. m. kw. zajmowanej powierzchni).

Generalnie rzecz ujmując, gaz dostarczany do nieruchomości wykorzystywany jest finalnie do celów opałowych w lokalnych kotłowniach gazowych dla potrzeb ogrzewania lokali użytkowych, czy też gospodarstw domowych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1.Spółka nie dostarcza ciepła do wspólnot mieszkaniowych. Stanowią one odrębne byty prawne, które we własnym imieniu zawierają wszelkie umowy o dostarczanie mediów, w tym gazu. W zasobach Spółki znajdują się budynki, które posiadają własne kotłownie, służące do obsługi konkretnej nieruchomości.


Spółka jako zarządca nieruchomości wpisana jest do umów kompleksowych jako odbiorca i otrzymuje od Y faktury za gaz dostarczany do nieruchomości zarządzanych przez siebie. Na podstawie faktur źródłowych od Y, Spółka refakturuje koszty zużycia gazu na podmioty, które z niego bezpośrednio korzystają. W przypadku nieruchomości mieszkalnych Spółka rozlicza zużycie gazu w okresach rocznych. Najemcy lokali w ciągu roku wnoszą stosowne zaliczki na poczet zużycia gazu. Podmioty gospodarcze, wynajmujące lokale użytkowe prowadzą działalność gospodarczą o różnym profilu (często w obrębie tej samej nieruchomości budynkowej), a gaz dostarczany do nieruchomości służy do celów opałowych nie tylko samych lokali, ale także części wspólnych tych nieruchomości (korytarze, klatki schodowe, sanitariaty).

Procedura refakturowania (przenoszenia kosztów) odbywa się po cenie nabycia, bez doliczania marży, według odpowiednich kluczy podziałowych kosztów (np. m. kw. zajmowanej powierzchni, ponieważ lokale nie posiadają własnych odliczników).

2.Zarządzanie nieruchomościami jako podstawowy przedmiot działalności Spółki polega między innymi na:

(68.32.Z) Zarządzaniu nieruchomościami wykonywanymi na zlecenie, w tym :

  • sprawowanie w imieniu Gminy Miasta … zarządu budynkami stanowiącymi mienie komunalne Gminy Miasta …, a w szczególności:
  • utrzymywanie budynków, mieszkań i lokali użytkowych oraz ich otoczenia w należytym stanie technicznym i estetycznym,
  • wykonywanie oraz zlecanie wykonywania remontów, napraw i konserwacji zasobów lokalowych, w zakresie należącym do wynajmującego,
  • zawieranie umów najmu na lokale mieszkalne i użytkowe na zasadach określonych przez Radę Miejską i Prezydenta Miasta, a nadto egzekwowanie wykonywania tych umów,
  • przeprowadzanie kontroli prawidłowości użytkowania lokali mieszkalnych, użytkowych oraz pomieszczeń wspólnego użytku i otoczenia, z wydawaniem zaleceń w tych sprawach,

(68.20.Z) Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

3.Wyroby gazowe nabywane są przez Spółkę z zastosowaniem przez podmiot sprzedający zwolnienia z akcyzy - w przypadku gospodarstw domowych oraz z naliczeniami wartości akcyzy na fakturach - w przypadku budynków, w których lokale wynajmują podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

4.Spółka nie jest pośredniczącym podmiotem gazowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku akcyzowym.

5.Spółka nie nabywa wyrobów gazowych jako pośredniczący podmiot gazowy.

6.Spółka nie otrzymała pisemnego potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności jako pośredniczący podmiot gazowy.

7.Spółka jest jednym z podmiotów o którym mowa w art. 31b ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 10 kwietnia 2014 r.):

Czy Spółka jako zarządca nieruchomości, refakturując koszty zużycia gazu do celów opałowych, na najemców lokali użytkowych postępuje prawidłowo, występując w roli finalnego nabywcy gazowego, a nie pośredniczącego podmiotu gazowego, który winien naliczać i odprowadzać akcyzę we własnym zakresie?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie powinna naliczać akcyzy we własnym zakresie, ponieważ nie dokonała rejestracji jako pośredniczący podmiot gazowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby gazowe – wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrz
  • niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Na mocy art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Obrót wyrobami gazowymi w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

  1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
  2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
  3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

W przypadku wyrobów gazowych, zgodnie z art. 11b ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

  1. nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;
  3. powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

W myśl art. 16 ust. 3a ustawy, podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako (…), pośredniczący podmiot gazowy (…), jest obowiązany powiadomić o tym pisemnie właściwego naczelnika urzędu celnego przed dniem rozpoczęcia tej działalności.

Stosownie zaś do art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy, pośredniczącym podmiotem gazowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:

  1. dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub
  2. używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub
  3. używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub
  4. będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub
  5. będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub
  6. będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub
  7. będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym

-który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

Z pytania Wnioskodawcy jak i przedstawionego przez niego stanowiska wynika, że Wnioskodawca ma wątpliwości czy nabywając wyroby gazowe i refakturując koszty gazu do celów opałowych na najemców lokali użytkowych postępuje prawidłowo, występując w roli finalnego nabywcy gazowego, a nie pośredniczącego podmiotu gazowego.

Stosownie do powyższego, jak już wcześniej wskazano, zgodnie z art. 16 ust. 3a ustawy podmiot zamierzający prowadzić działalność jako pośredniczący podmiot gazowy, jest obowiązany powiadomić o tym pisemnie właściwego naczelnika urzędu celnego przed dniem rozpoczęcia tej działalności. Natomiast, w myśl art. 16 ust. 3b właściwy naczelnik urzędu celnego bez zbędnej zwłoki pisemnie potwierdza przyjęcie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności jako pośredniczący podmiot gazowy. Ponadto jak stanowi wskazany art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Zgodnie zaś z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca obowiązany jest ustalić czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu. Sprzedawca wyrobów gazowych może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę - może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.

Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że prowadzenie działalności jako pośredniczący podmiot gazowy nie jest obowiązkiem. Jednocześnie podmiot posiadający siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, który spełnia warunki bycia takim podmiotem ma prawo do prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot gazowy. Jeżeli zatem podmiot decyduje się prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot gazowy winien o tym powiadomić, przed rozpoczęcia takiej działalności, właściwego naczelnika urzędu celnego. Konkludując to podmiot decyduje o czy chce prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot gazowy.

Tym samym, odpowiadając Wnioskodawcy na pytanie, należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca nie prowadzi działalności jako pośredniczący podmiot gazowy to prawidłowo dokonuje nabycia wyrobów gazowych jako finalny nabywca gazowy. Zatem z tytułu zakupionego gazu z zapłaconą akcyzą do celów opałowych lokali użytkowych Wnioskodawca nie dokonuje naliczenia i odprowadzenia akcyzy we własnym zakresie.

Mając powyższe uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto interpretacja dotyczy tylko zagadnienia objętego pytaniem do którego Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj