Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-96/14/MN
z 23 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.) uzupełnionym w dniu 10 kwietnia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego:


  • w części dotyczącej odszkodowania za straty w uprawach powstałe podczas prowadzenia prac związanych z budową sieci gazowej oraz rekultywacji gruntów – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej odszkodowania za zmniejszenie wartości nieruchomości oraz ograniczenia w prawie wykonywania własności – jest nieprawidłowe


UZASADNIENIE


W dniu 24 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 10 kwietnia 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest właścicielem działki rolnej, która wchodzi w skład gospodarstwa rolnego. Gospodarstwo to Wnioskodawca przejął od rodziców we wrześniu 2012 r. W dniu 8 listopada 2008 r. ojciec Wnioskodawcy zawarł umowę z X w celu umożliwienia prowadzenia prac ziemnych związanych z budową gazociągu oraz umieszczenia na tym gruncie sieci gazowej wraz z infrastrukturą techniczną (zasuwy, słupy oznacznikowe itp.). Ustalono odszkodowanie w kwocie 80 000 zł. W roku 2013, czyli pięć lat po podpisaniu umowy X rozpoczęło budowę gazociągu. Biorąc pod uwagę odległy okres, tj. pięć lat od zawarcia umowy, uwzględniając inflację, w listopadzie 2013 r. sporządzono dodatkowo następną umowę w formie aktu notarialnego na kwotę 20 000 zł – dodatkową kwotę do ustalonych 80 000 zł związaną z budową ww. gazociągu. Odszkodowania te zostały wypłacone w październiku i listopadzie 2013 r. W styczniu 2014 r. Wnioskodawca otrzymał jeden PIT-8C na przychód w kwocie 80 000 zł i drugi na kwotę 20 000 zł, co w konsekwencji zobowiązuje do zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych. W przesłanym uzupełnieniu wskazano, iż odszkodowanie w kwocie 100 000 zł zostało wypłacone z tytułu szkód powstałych w uprawach rolnych, rekultywacji gruntów, zmniejszenia wartości nieruchomości, ograniczenia w prawie wykonywania własności.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy od otrzymanej kwoty odszkodowania w wysokości 80 000 zł Wnioskodawca powinien zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych?
  2. Czy od otrzymanej kwoty odszkodowania w wysokości 20 000 zł Wnioskodawca powinien zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych?


Wnioskodawca uważa, że od otrzymanych kwot odszkodowania nie powinien zapłacić podatku dochodowego ze względu na zastosowanie zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami. Poprzez budowę infrastruktury technicznej rozumie się budowę pod ziemią, na ziemi urządzeń ciepłowniczych elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.


Zdaniem Wnioskodawcy zwolnieniem od podatku dochodowego objęte jest odszkodowanie wypłacone posiadaczom gruntów rolnych z tytułu:


  1. ustanowienia służebności przesyłu
  2. rekultywacji gruntów,
  3. szkód powstałych w gruntach rolnych.


Według Wnioskodawcy zastosowanie tego zwolnienia wymaga spełnienia warunków:


  1. trzeba posiadać grunty, które wchodzą w skład gospodarstwa,
  2. odszkodowania są wypłacane na podstawie umowy,
  3. celem wypłaty odszkodowania jest naprawa szkód,
  4. inwestycja jest prowadzona na podstawie odrębnych przepisów.


Wyżej wymienione warunki wynikające z ustaw, zdaniem Wnioskodawcy, są spełnione.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania odszkodowania za straty w uprawach powstałe podczas prowadzenia prac związanych z budową sieci gazowej oraz rekultywacji gruntów oraz nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania odszkodowania za zmniejszenie wartości nieruchomości oraz ograniczenia w prawie wykonywania własności.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyty we wskazanym przepisie zwrot „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy bowiem mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy, wolne od podatku są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:


  1. ustanowienia służebności gruntowej,
  2. rekultywacji gruntów,
  3. szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie


  • w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.).


Artykuł 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi, że przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.

Wskazać przy tym należy, że ww. zwolnienie przysługuje tylko i wyłącznie posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, którego to pojęcia ustawa o podatku dochodowym nie definiuje. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła jednak, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1381 z późn. zm.).

W myśl art. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej (art. 2 ust. 1 ww. ustawy).

Z opisanego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem działki rolnej, która wchodzi w skład gospodarstwa rolnego. Gospodarstwo to Wnioskodawca przejął od rodziców we wrześniu 2012 r. W dniu 8 listopada 2008 r. ojciec Wnioskodawcy zawarł umowę z X w celu umożliwienia prowadzenia prac ziemnych związanych z budową gazociągu oraz umieszczenia na tym gruncie sieci gazowej wraz z infrastrukturą techniczną (zasuwy, słupy oznacznikowe itp.). Ustalono odszkodowanie w kwocie 80 000 zł. W roku 2013, czyli pięć lat po podpisaniu umowy X rozpoczęło budowę gazociągu. Biorąc pod uwagę odległy okres, tj. pięć lat od zawarcia umowy, uwzględniając inflację, w listopadzie 2013 r. sporządzono dodatkowo następną umowę w formie aktu notarialnego na kwotę 20 000 zł – dodatkową kwotę do ustalonych 80 000 zł związaną z budową ww. gazociągu. Odszkodowania te zostały wypłacone w październiku i listopadzie 2013 r. W styczniu 2014 r. Wnioskodawca otrzymał jeden PIT-8C na przychód w kwocie 80 000 zł i drugi na kwotę 20 000 zł, co w konsekwencji zobowiązuje do zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych. W przesłanym uzupełnieniu wskazano, iż odszkodowanie w kwocie 100 000 zł zostało wypłacone z tytułu szkód powstałych w uprawach rolnych, rekultywacji gruntów, zmniejszenia wartości nieruchomości, ograniczenia w prawie wykonywania własności.

Wskazać należy, że odszkodowanie jest szczególnym rodzajem świadczenia polegającym na naprawieniu szkody, czyli uszczerbku, jakiego doznaje poszkodowany we wszelkiego rodzaju dobrach chronionych przez prawo. Chodzi więc zarówno o uszczerbek majątkowy, jak i niemajątkowy. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na zwolnienie z opodatkowania odszkodowań wypłaconych na podstawie zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu ustanowienia służebności gruntowej, rekultywacji gruntów oraz szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie.

Odnosząc się do powyższego, po analizie zacytowanego z art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że zwolnieniem tym jest objęta ta część odszkodowania, którą Wnioskodawca otrzymał z tytułu szkód powstałych w uprawach rolnych i rekultywacji gruntów, na których jest realizowana inwestycja opisana we wniosku, a które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym.

Natomiast zwolnieniu nie podlega ta część odszkodowania, którą Wnioskodawca otrzymał z tytułu zmniejszenia wartości nieruchomości oraz ograniczenia w prawie wykonywania własności, gdyż nie mieści się w dyspozycji analizowanego przepisu. W konsekwencji odszkodowanie z powyższych tytułów stanowi dla Wnioskodawcy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej i wykazaniu w zeznaniu podatkowym, składanym za rok podatkowy, w którym ten przychód otrzymał.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj