Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-162/14-4/MKw
z 6 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2014 r. (data wpływu 20 lutego 2014 r.) uzupełnionym w dniu 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 3 kwietnia 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 8 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy i importu wyrobu o handlowej nazwie „krakers sezamowy z kawałkami pomarańczy i cynamonem” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy i importu wyrobu o handlowej nazwie „krakers sezamowy z kawałkami pomarańczy i cynamonem”.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 10 kwietnia 2014 r., złożonym w dniu 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 3 kwietnia 2014 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:


Spółka zamierza dokonywać importu wyrobu o handlowej nazwie „krakers sezamowy z kawałkami pomarańczy i cynamonem”, a następnie dokonywać jego dalszej odsprzedaży na terenie Polski, na rzecz podmiotów prowadzących działalność handlową, w tym podatników VAT oraz podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej (sprzedaż hurtowa i detaliczna). Wyrób zawiera następujący skład: sezam 31%, orzeszki ziemne 16%, ryż ekspandowany 15%, cukier 20%, glukoza 9%, skórka pomarańczowa 8,9% oraz cynamon 0,1%.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 10 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że w jego ocenie wyrób o nazwie „sezamowy krakers z kawałkami pomarańczy i cynamonem” i masie 50g zawierający w swym składzie: sezam 31%, orzeszki ziemne: 16%, ryż ekspandowany 15%, cukier 20%, glukozę 9%, skórkę pomarańczową 8,9% oraz cynamon 0,1%, powinien być klasyfikowany wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) do pozycji 10.39.25.0.

W ocenie Wnioskodawcy wyrób o nazwie „sezamowy krakers z kawałkami pomarańczy i cynamonem” i masie 50g zawierający w swym składzie: sezam 31%, orzeszki ziemne 16%, ryż ekspandowany 15%, cukier 20%, glukoza 9%, skórka pomarańczowa 8,9% oraz cynamon 0,1%, winien być klasyfikowany wg Nomenklatury Scalonej do kodu CN 2008 97 78.

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnił, że zakresem pytania nie była objęta klasyfikacja towarowa w zakresie PKWiU czy kodu CN lecz jedynie pytanie o właściwą stawkę podatku od towarów i usług w imporcie jak i dostawie wyrobu klasyfikowanego do kodu PKWiU 10.39.25.0, a w zakresie kodu CN do 2008 97 78. Jak zostało to wyjaśnione we wniosku klasyfikację towarową w zakresie PKWiU Wnioskodawca oparł na piśmie z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z dnia 17 stycznia 2014 r.. Z kolei, w zakresie klasyfikacji celnej czyli kodu CN ustalenie kodu taryfy celnej na Wiążącej Informacji Taryfowej niemieckiego Urzędu Celnego w Hannoverze z 1 listopada 2013 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Jaka jest właściwa stawka podatku od towarów i usług (VAT) przy dostawie wyrobu o handlowej nazwie krakers sezamowy z kawałkami pomarańczy i cynamonem?
  2. Jaka jest właściwa stawka podatku od towarów i usług (VAT) przy imporcie wyrobu o handlowej nazwie krakers sezamowy z kawałkami pomarańczy i cynamonem?

Zdaniem Wnioskodawcy:


W ocenie Wnioskodawcy wyrób powinien być opodatkowany według stawki VAT 7%, zarówno w imporcie jak i w dostawie na terenie kraju.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 8% zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

W dostawach tego wyrobu na terenie Polski przedmiotowy produkt mieści się w poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy o VAT - wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, ex 10.3 Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

Taka sama stawka powinna zostać zastosowana w imporcie towarów na podstawie poz. 168 załącznika nr 1 do rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r., w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie, gdyż powinien zostać zaklasyfikowany w taryfie celnej pod pozycją 2008 CN, a zatem jako „owoce, orzechy i pozostałe jadalne części roślin, inaczej przetworzone lub zakonserwowane, nawet zawierające dodatek cukru lub innej substancji słodzącej, lub alkoholu, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone”.

Zgodnie z wyjaśnieniami Urzędu Statystycznego Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatury z dnia 17 stycznia 2014 r., wyrób ten mieści się w ugrupowaniu PKWiU 10.39.25.0.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei, przez import towarów, stosownie do art. 2 pkt 7 ustawy, rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Natomiast, przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy ustawy powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r., w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonywać importu wyrobu o handlowej nazwie „krakers sezamowy z kawałkami pomarańczy i cynamonem”, a następnie dokonywać jego dalszej odsprzedaży na terenie Polski, na rzecz podmiotów prowadzących działalność handlową, w tym podatników VAT oraz podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej (sprzedaż hurtowa i detaliczna). Wyrób zawiera następujący skład: sezam 31%, orzeszki ziemne 16%, ryż ekspandowany 15%, cukier 20%, glukoza 9%, skórka pomarańczowa 8,9% oraz cynamon 0,1%. Wyrób został sklasyfikowany do symbolu PKWiU 10.39.25.0 oraz kodu CN 2008 97 78.

Na tle tak przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca powziął m.in. wątpliwości odnośnie właściwej stawki podatku od towarów i usług przy dostawie opisanego wyrobu.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie, na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3 zawierającym „wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%”, ustawodawca zawarł w poz. 26 produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.3 – „owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

Przez PKWiU ex zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „Towar (grupa towarów)”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

W konsekwencji, istotnym w opisanej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie sprzedawanego przez Wnioskodawcę wyrobu o handlowej nazwie „krakers sezamowy z kawałkami pomarańczy i cynamonem” do odpowiedniego symbolu PKWiU.

Jak wynika z opisu sprawy wyrób ten został sklasyfikowany do symbolu PKWiU 10.39.25.0.

Zatem, należy stwierdzić, że dostawa wyrobu o handlowej nazwie „krakers sezamowy z kawałkami pomarańczy i cynamonem” sklasyfikowanego do symbolu PKWiU 10.39.25.0 podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy.


W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 1 należało uznać za prawidłowe.


Z kolei, w odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie właściwej stawki podatku od towarów i usług przy imporcie opisanego wyrobu zakwalifikowanego do kodu CN 2008 97 78, należy zauważyć, że zgodnie z art. 41 ust. 15 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, do celów poboru podatku w imporcie, wykaz towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 22 grudnia 2011 r., w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie (Dz. U. 2013 r., poz. 206, z późn. zm.), w którym określił wykazy towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), stanowiące odpowiednio załączniki do nr 1 i 2 do tego rozporządzenia.

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia „wykaz towarów, których import objęty jest stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług” w poz. 168 pod symbolem CN * 2008 wymieniono „owoce, orzechy i pozostałe jadalne części roślin, inaczej przetworzone lub zakonserwowane, nawet zawierające dodatek cukru lub innej substancji słodzącej, lub alkoholu, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone”.

Natomiast w punkcie 7 objaśnień do podpozycji oznaczonych symbolem * umieszczonym w kolumnie Kod CN wskazano, że z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

Jak wynika z opisu sprawy, opisany wyrób zawiera następujący skład: sezam 31%, orzeszki ziemne 16%, ryż ekspandowany 15%, cukier 20%, glukoza 9%, skórka pomarańczowa 8,9% oraz cynamon 0,1%.

W konsekwencji, do importu wyrobu o handlowej nazwie krakers sezamowy z kawałkami pomarańczy i cynamonem ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 8%, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy, w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 168 załącznika Nr 1 do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 2 również należało uznać za prawidłowe.


Końcowo należy podkreślić, że analiza prawidłowości zaklasyfikowania opisanych towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W konsekwencji, minister finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska odnośnie klasyfikacji statystycznej opisanych towarów, a niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o klasyfikację podaną przez Wnioskodawcę.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52  §  3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54  §  1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj