Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-131/14/MW
z 25 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2014 r. (data wpływu: 6 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania odsetek od należności – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania odsetek od należności.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca w latach 1999-2007 prowadził działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Wnioskodawca w ramach spółki prowadził działalność w zakresie elektromechaniki sprzętu medycznego i laboratoryjnego oznaczonej wówczas PKD 33.10.B. Działalność przez cały okres jej prowadzenia, opodatkowana była w formie karty podatkowej. Kontrahent spółki nie uregulował należności za usługi wykonane od grudnia 2001 r. do listopada 2003 r. Wobec powyższego, spółka wystąpiła z powództwem do sądu. W 2004 r. spółka uzyskała nakaz zapłaty w postępowaniu nakazowym wydany przez Sąd Okręgowy przeciwko kontrahentowi spółki na kwotę 115 949,42 złotych wraz z odsetkami ustawowymi, liczonymi od dnia 10 lutego 2004 r. Egzekucja komornicza okazała się nieskuteczna. Dnia 31 marca 2007 r. Wnioskodawca wraz ze wspólnikiem rozwiązał spółkę cywilną i zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej. Pomimo zaprzestania działalności, byli wspólnicy przypominali o wierzytelności swojemu dłużnikowi. Dnia 30 kwietnia 2013 r. kontrahent spółki zapłacił Wnioskodawcy oraz byłemu wspólnikowi Wnioskodawcy na wskazany rachunek należność główną w kwocie 115 949,42 złotych oraz dnia 13 stycznia 2014 r. zapłacił odsetki w łącznej kwocie 132 849,45 złotych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy kwota otrzymanych odsetek od należności głównej powstałej w okresie prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wypłaconych po zaprzestaniu tej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu w jakiejkolwiek innej formie podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, kwota otrzymanych odsetek od należności głównej powstałej w okresie prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wypłaconych po zaprzestaniu tej działalności gospodarczej, nie podlega opodatkowaniu w jakiejkolwiek innej formie.

W ocenie Wnioskodawcy, z uregulowań zawartych w art. 24 ww. ustawy, wynika wprost, że podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej, są zwolnieni z obowiązku prowadzenia ksiąg. Ponadto z art. 26 tej ustawy wynika, że wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej ustala się według stawek miesięcznych, określonych w tabeli, stanowiącej załącznik do ustawy, a wielkość stawki uzależniona jest przede wszystkim od dopuszczalnej wielkości zatrudnienia. Z uregulowań zawartych w przedmiotowej ustawie wynika, że stawka karty podatkowej jest zryczałtowanym podatkiem za wszystkie przychody, osiągnięte ewentualnie w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej w tej formie. Podatek zapłacony w formie karty podatkowej jest zatem ostatecznym podatkiem zryczałtowanym z tytułu wszelkich przychodów osiąganych z tytułu tej działalności. Odsetki od niezapłaconych w terminie wierzytelności, za wykonane usługi, są zatem przychodem wynikającym z prowadzenia działalności opodatkowanej w formie karty podatkowej. Żaden przepis ww. ustawy nie reguluje tego przychodu w sposób szczególny. Wobec powyższego odsetki te – w opinii Wnioskodawcy – zostały faktycznie opodatkowane w okresie, kiedy powstało do nich prawo, poprzez opłacenie stawki karty podatkowej za tamten okres. W prawie podatkowym nie ma przepisu pozytywnego, który regulowałby status podatkowy odsetek od wierzytelności za wykonane usługi, powstałych w okresie prowadzenia działalności opodatkowanej w formie karty podatkowej, a wypłaconych podatnikowi już po zaprzestaniu tej działalności. W szczególności mogłyby tu mieć zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile byłyby zawarte w tej ustawie regulacje dotyczące opisanej sytuacji. W wymienionej ustawie nie ma również uregulowań dotyczących opisanej sytuacji. Wymieniona ustawa nie zawiera żadnych regulacji z zakresu kwalifikowania jako przychodu lub dochodu z odsetek, do których tytuł powstał w okresie opodatkowania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej, a wypłaconych wówczas, gdy działalność tą zakończono. Przedmiotowe odsetki, w żadnym też wypadku, nie mieszczą się w pojęciu dochodów z kapitału, uregulowanym wymienioną ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. W opisanej sytuacji, opodatkowanie otrzymania przedmiotowych odsetek, stanowiłoby faktycznie ponowne ich opodatkowanie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 chyba, że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zakres przedmiotowy, warunki, zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej oraz tryb poboru tego podatku regulują przepisy rozdziału 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 ze zm.). Uregulowana tą ustawą karta podatkowa jest szczególną formą opodatkowania dochodów niektórych podatników.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą opłacać osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej) uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Według art. 14 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2 nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek.

Odsetki od zobowiązań – jeżeli zostaną otrzymane – stanowią więc przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dochody z tytułu otrzymanych po likwidacji działalności gospodarczej odsetek, winny być opodatkowane na zasadach stosowanych do rozliczenia dochodów z działalności gospodarczej bezpośrednio przed zaprzestaniem działalności (zgodnie z wybraną dla działalności formą opodatkowania).


Zgodnie z art. 26 ust. 1 ww. ustawy wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, z zastrzeżeniem art. 27 ust. 4, ustala się:


  1. dla podatników prowadzących działalność gospodarczą określoną w art. 23 ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem tabeli „Usługi inne, gdzie indziej w załączniku niewymienione” i pkt 5-11 – według stawek miesięcznych określonych w tabeli,
  2. dla podatników prowadzących działalność gospodarczą określoną w art. 23 ust. 1 pkt 1 w tabeli „Usługi inne, gdzie indziej w załączniku niewymienione”, pkt 2-4 i ust. 1a – w granicach stawek miesięcznych określonych w tabeli, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności mające wpływ na rozmiary tej działalności.


Naczelnik urzędu skarbowego, uwzględniając wniosek o zastosowanie karty podatkowej, wydaje decyzję ustalającą wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, odrębnie na każdy rok podatkowy. Jeżeli działalność jest prowadzona w formie spółki, w decyzji tej wymienia się wszystkich jej wspólników (art. 30 ust. 1 ustawy).


Natomiast, stosownie do art. 30 ust. 2 ustawy, jeżeli naczelnik urzędu skarbowego stwierdzi brak warunków do zastosowania opodatkowania w formie karty podatkowej, wydaje decyzję odmowną. W tym przypadku podatnik jest obowiązany płacić:


  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnia warunki określone w rozdziale 2, albo
  • podatek dochodowy na ogólnych zasadach.


Podatnicy, o których mowa w ust. 2, korzystający dotychczas ze zwolnienia od obowiązku prowadzenia ksiąg albo ewidencji, o której mowa w art. 15 ust. 1, są obowiązani do założenia i prowadzenia właściwych ksiąg albo ewidencji, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została doręczona decyzja odmawiająca im zastosowania opodatkowania w formie karty podatkowej (art. 30 ust. 3 ustawy).

Przepis art. 24 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej są zwolnieni od obowiązku prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych oraz wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Podatnicy ci są jednak obowiązani wydawać na żądanie klienta rachunki i faktury, o których mowa w odrębnych przepisach, stwierdzające sprzedaż wyrobu, towaru lub wykonanie usługi, oraz przechowywać w kolejności numerów kopie tych rachunków i faktur w okresie pięciu lat podatkowych, licząc od końca roku, w którym wystawiono rachunek lub fakturę.

Jak wynika z przytoczonych przepisów, obliczanie podatku dochodowego jest w przypadku podatników opodatkowanych w formie karty podatkowej dokonywane w sposób uproszczony, bez ustalania podstawy opodatkowania zgodnie z jej podstawową konstrukcją przyjętą w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wysokość świadczenia podatkowego przy opodatkowaniu w tej formie wynika z treści przepisów prawa podatkowego.

Podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej są zwolnieni od obowiązku prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych, deklaracji o wysokości uzyskanego dochodu oraz wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Wobec tego podatnicy ci nie muszą wykazywać również rzeczywistych przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. Stawki karty podatkowej zostały bowiem tak skalkulowane, że odpowiadają wysokości podatków przypadających od przeciętnych w skali kraju przychodów i dochodów osiąganych przy określonym stanie zatrudnienia w danym rodzaju i zakresie działalności. Tym samym stawki karty podatkowej uwzględniają wszelkiego rodzaju przychody zaliczane do kategorii przychodów z działalności gospodarczej określonych w przepisach podatkowych, np. uwzględniają podatek należny od przychodów uzyskanych z tytułu otrzymanych odsetek od należności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w latach 1999-2007 prowadził działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej. Po zaprzestaniu działalności Wnioskodawca otrzymał od kontrahenta spłatę zaległych zobowiązań wraz z odsetkami.

Mając na uwadze przytoczone przepisy prawa oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że otrzymane po zakończeniu działalności odsetki od należności stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który został skalkulowany przy ustaleniu podatku w formie karty podatkowej. Zatem ww. odsetki nie stanowią dodatkowego dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, nie rodzą więc żadnych skutków podatkowych w postaci obowiązku opodatkowania tych środków w momencie ich otrzymania.

Reasumując, Wnioskodawca nie jest obecnie zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymanych odsetek.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj