Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-258/14/AP
z 19 maja 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 19 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 7 grudnia 2009 r. Gmina podpisała z Województwem porozumienie w sprawie przygotowania projektu pn. „…”, polegającego na pozyskaniu środków finansowych z priorytetu II. Turystyka, Działania 2.2. Regionalnego Programu Operacyjnego ... na lata 2007-2013 - Promocja Województwa i jego oferty turystycznej. Celem porozumienia było określenie roli stron w realizacji ww. projektu oraz współdziałania z Województwem w zakresie prowadzenia związanych z tym zadań. Podczas trwania projektu wprowadzono zmiany do porozumienia, które zostały uwzględnione w 7 aneksach podpisanych przez obydwie ze stron w:
- Aneks ... – 23 marca 2010 r.,
- Aneks ...– 16 listopada 2010 r.,
- Aneks ... – 7 marca 2011 r.,
- Aneks ... – 6 luty 2012 r.,
- Aneks ... – 10 grudnia 2012 r.,
- Aneks ... – 20 grudnia 2012 r.,
- Aneks ... – 27 listopada 2013 r.
W ramach ww. projektu Gmina zrealizowała następujące zadania:
- W roku 2011 roku wykonano prace remontowo-budowlane oraz modernizacyjne lokalu Centrum Informacji Turystycznej, znajdującego się przy ul. … w ... . W ramach prac wykonano m.in.:
- wymurowano ścianki oraz przeprowadzono remont posadzek,
- wymieniono okna zespolone,
- osadzono nowe drzwi,
- docieplono styropianem ściany zewnętrzne lokalu,
- położono nową instalację elektryczną,
- położono nowe tynki oraz podłogi,
- wymieniono grzejniki,
- wyposażono pomieszczenie sanitarne,
- zmodernizowano taras oraz zamontowano poręcz stalową przy podjeździe dla osób niepełnosprawnych.
- W grudniu 2011 roku zakupiono i dostarczono sprzęt biurowy i komputerowy do lokalu Informacji Turystycznej w ... .
- W styczniu 2012 roku wykonano, dostarczono oraz zamontowano meble w lokalu Informacji Turystycznej w ... .
- W kwietniu 2012 roku zakupiono i dostarczono oznakowanie do lokalu informacji turystycznej w ... .; przedmiotem zamówienia była gablota wolnostojąca dwudrzwiowa zewnętrzna oraz gablota naścienna dwudrzwiowa zewnętrzna.
Faktury w ww. postępowaniach wystawiane były na Urząd Miasta i Gminy w ... . Podatek VAT był kosztem kwalifikowanym. Wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym opisem, zadano następujące pytanie:
Czy Gmina jako partner w projekcie pn. „…”, polegającym na pozyskaniu środków finansowych z priorytetu II. Turystyka, Działania 2.2. Regionalnego Programu Operacyjnego ... na lata 2007-2013 - Promocja Województwa i jego oferty turystycznej ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Gmina realizując ww. projekt nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług oraz nie mogła skorzystać z odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Wskazać należy, iż przepis ten (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy), na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2013 r. poz. 35), z dniem 1 stycznia 2014 r., otrzymuje brzmienie: „kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług”.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.
W analogiczny sposób kwestia była uregulowana, w rozdziale 9 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247 z późn. zm.).
Natomiast do dnia 5 kwietnia 2011 r. tożsama regulacja obowiązywała na podstawie rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 246, poz. 1649).
Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca realizował projekt pn. „…”. W ramach realizowanego projektu wykonano prace remontowo-budowlane i modernizacyjne lokalu Centrum Informacji Turystycznej oraz wyposażono obiekt m.in. w sprzęt biurowy, komputerowy i meble. Wydatki na realizację projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku, ponieważ z treści wniosku wynika, że zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanych rozporządzeniach.
Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.