Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-54/14/BP
z 7 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 5 lutego 2014 r. (data wpływu 7 lutego 2014 r.), udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do czynności prowadzenia rozpoznania w zakresie potrzeb kontrahenta krajowego, pozyskiwania dla niego materiałów przetargowych oraz prowadzenia promocji firmy kontrahenta krajowego na terytorium Rosji i Ukrainy;
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2014 r. został złożony do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług pośrednictwa związanego z eksportem towarów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na pośrednictwie w sprzedaży eksportowej na terytorium Rosji oraz Ukrainy. Zawarł umowę agencyjną z kontrahentem polskim, przedmiotem której jest pozyskanie dla kontrahenta krajowego odbiorców jego towaru na terytorium Rosji i Ukrainy. Po sfinalizowaniu transakcji tj. kiedy firma eksportująca (kontrahent krajowy) wysyła towar bezpośrednio do odbiorcy za granicą ww. otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie (prowizję).

Przedmiotem umowy są następujące czynności:

  • prowadzenie rozpoznania w zakresie potrzeb kontrahenta krajowego oraz pozyskiwanie dla niego materiałów przetargowych,
  • prowadzenie promocji firmy kontrahenta krajowego na terytorium Rosji i Ukrainy,
  • udzielenie kontrahentowi krajowemu odpowiedniego doradztwa handlowego, pomocy na etapach akwizycji, przygotowywania ofert, negocjowania kontraktów oraz ich realizacji,
  • rozmowy wstępne z odbiorcą zagranicznym w imieniu kontrahenta krajowego, uzgadnianie istotnych warunków kontraktu oraz udział przy podpisaniu kontaktu,
  • reprezentowanie interesów kontrahenta krajowego w czasie realizacji kontraktu,
  • organizowanie transportu towaru do kontrahenta zagranicznego t.j. wyszukiwanie firm transportowych, uzgadniane cen oraz terminów dostaw,
  • informowanie o wszelkich zmianach mogących mieć wpływ na przebieg sprzedaży.

Płatności za zakupione towary firma zagraniczna realizuje w formie przelewów bankowych bezpośrednio na rachunek eksportera w Polsce. Za usługę pośrednictwa Wnioskodawca wystawia obecnie fakturę VAT ze stawką 23% dla kontrahenta w Polsce, na podstawie której otrzymuje zapłatę. Spółka dysponuje dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji tj. kserokopią potwierdzenia dokonania eksportu MRN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi które Wnioskodawca wykonuje na podstawie zawartej umowy agencyjnej oraz dokumenty jakie posiada uprawniają do zastosowania stawki VAT 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy, fakturę za usługę pośrednictwa sprzedaży w eksporcie należy wystawić ze stawką VAT w wysokości 0%, gdyż zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 b ustawy są to usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów świadczone na podstawie umowy agencyjnej zawartej z kontrahentem w Polsce. Według ww. posiadane dokumenty potwierdzają bezpośredni związek wykonywanych czynności z eksportem towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do czynności prowadzenia rozpoznania w zakresie potrzeb kontrahenta krajowego, pozyskiwania dla niego materiałów przetargowych oraz prowadzenia promocji firmy kontrahenta krajowego na terytorium Rosji i Ukrainy;
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

W myśl postanowień zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

-jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Podstawowa stawka podatku, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz dał możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

I tak w myśl art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:

  1. dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,
  2. świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

Stwierdzić należy, że z uwagi na treść ww. przepisu, katalog usług opodatkowanych 0% stawką podatku jest dość szeroki, niemniej jednak muszą być one nakierowane bezpośrednio na eksportowany towar.

Analizując zapis powołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy stwierdzić należy, że podstawowym warunkiem zastosowania obniżonej 0% stawki podatku jest wykonywanie czynności bezpośrednio związanych z towarami będącymi przedmiotem eksportu. Zatem wszelkie czynności, które nie są bezpośrednio związane z eksportowanym towarem nie mogą korzystać z wyżej wskazanej preferencji.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że aby zastosować obniżoną, 0% stawką podatku do usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b związanych bezpośrednio z eksportem towarów muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  • po pierwsze wykonywane czynności muszą dotyczyć towarów eksportowych,
  • po drugie - muszą być świadczone na podstawie jednej z umów, tj. maklerskiej, agencyjnej, zlecenia lub pośrednictwa.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 83 ust. 2 powołanego artykułu, opodatkowaniu stawką podatku 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Przepis art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 – uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Unii Europejskiej.

Wobec braku w tym zakresie rozporządzenia wykonawczego do ustawy, warunkiem koniecznym do uznania posiadanych przez podatnika dokumentów za dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy jest, aby miały one rangę dowodów, w związku z czym, muszą w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktyczną przez nie dowodzoną. Zatem aby podatnik świadczący usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów mógł skorzystać ze stawki 0%, powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji eksportu towarów.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą prawa do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do ww. usług świadczonych w ramach umowy agencyjnej.

Jak wskazano wyżej stawka podatku 0% znajduje zastosowanie gdy usługi związane są bezpośrednio z eksportem towarów. Tym samym w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć czy czynności świadczone przez Wnioskodawca można uznać za usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów. Zatem tylko czynności związane z towarem eksportowym, można uznać za usługi bezpośrednio związane z eksportem.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na pośrednictwie w sprzedaży eksportowej na terytorium Rosji oraz Ukrainy. Zawarł umowę agencyjną z kontrahentem polskim, przedmiotem której jest pozyskanie dla kontrahenta krajowego odbiorców jego towaru na terytorium Rosji i Ukrainy. Po sfinalizowaniu transakcji tj. kiedy firma eksportująca (kontrahent krajowy) wysyła towar bezpośrednio do odbiorcy za granicą ww. otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie (prowizję).

Przedmiotem umowy są następujące czynności:

  • prowadzenie rozpoznania w zakresie potrzeb kontrahenta krajowego oraz pozyskiwanie dla niego materiałów przetargowych,
  • prowadzenie promocji firmy kontrahenta krajowego na terytorium Rosji i Ukrainy,
  • udzielenie kontrahentowi krajowemu odpowiedniego doradztwa handlowego, pomocy na etapach akwizycji, przygotowywania ofert, negocjowania kontraktów oraz ich realizacji,
  • rozmowy wstępne z odbiorcą zagranicznym w imieniu kontrahenta krajowego, uzgadnianie istotnych warunków kontraktu oraz udział przy podpisaniu kontaktu,
  • reprezentowanie interesów kontrahenta krajowego w czasie realizacji kontraktu,
  • organizowanie transportu towaru do kontrahenta zagranicznego t.j. wyszukiwanie firm transportowych, uzgadniane cen oraz terminów dostaw,
  • informowanie o wszelkich zmianach mogących mieć wpływ na przebieg sprzedaży.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że czynności związane z prowadzeniem rozpoznania w zakresie potrzeb kontrahenta krajowego oraz pozyskiwanie dla niego materiałów przetargowych i prowadzenie promocji firmy kontrahenta krajowego na terytorium Rosji i Ukrainy, nie można uznać za usługi bezpośrednio związane z eksportem, gdyż ww. czynności mają charakter ogólny nie związany z konkretną dostawą eksportową. Zatem usługi te nie będą korzystać z preferencyjnej, 0% stawki podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym, że ww. czynności nie są objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku na podstawie innych przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, będą podlegały opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Natomiast czynności:

  • udzielenie kontrahentowi krajowego odpowiedniego doradztwa handlowego, pomocy na etapach akwizycji, przygotowywania ofert, negocjowania kontraktów oraz ich realizacji,
  • rozmowy wstępne z odbiorcą zagranicznym w imieniu kontrahenta krajowego, uzgadnianie istotnych warunków kontraktu oraz udział przy podpisaniu kontaktu,
  • reprezentowanie interesów kontrahenta krajowego w czasie realizacji kontraktu,
  • organizowanie transportu towaru do kontrahenta zagranicznego t.j. wyszukiwanie firm transportowych, uzgadniane cen oraz terminów dostaw,
  • informowanie o wszelkich zmianach mogących mieć wpływ na przebieg sprzedaży.

-można zaliczyć do czynności bezpośrednio związanych z eksportem towarów do których Wnioskodawca będzie mógł zastosować stawkę podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług. Ww. czynności są już bowiem związane bezpośrednio z konkretną transakcją mającą stanowić eksport towarów. Jednakże dla potrzeb zastosowania tej preferencji Wnioskodawca winien posiadać stosowne dokumenty, tj. takie z których będzie wynikać, że ww. czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w analizowanym przepisie oraz konieczne jest aby czynności te były związane z zrealizowaną dostawą eksportową.

Tym samym należy wskazać, że zastosowanie 0% stawki podatku wymaga – jak wskazano wyżej - prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. Jednakże ustawodawca nie określił katalogu dokumentów, które musi posiadać podatnik, stąd uznać należy, że może nim być każdy dokument, który jednoznacznie potwierdza spełnienie warunków, o których mowa w danym przepisie.

Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że posiadana przez Spółkę kserokopia potwierdzenia dokonania eksportu MRN będzie dokumentem na podstawie którego, możliwe jest zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0% do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów, objętych tym dokumentem, wykonanych w ramach zawartej umowy agencyjnej z kontrahentem.

Przy czym należy zastrzec, że dokument potwierdzający eksport towarów (MRN) winien być powiązany z konkretną usługą jaką Wnioskodawca wyświadczył, a która jest związana bezpośrednio z eksportem towarów tj. dokument MRN powinien być przyporządkowany do konkretnej faktury, którą Wnioskodawca wystawia swojemu kontrahentowi, a która dokumentują usługi opodatkowane stawką VAT w wysokości 0%.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do czynności prowadzenia rozpoznania w zakresie potrzeb kontrahenta krajowego, pozyskiwania dla niego materiałów przetargowych oraz prowadzenia promocji firmy kontrahenta krajowego na terytorium Rosji i Ukrainy;
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj