Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-82/14/KJ
z 7 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 13 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 18 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • przypisania numeru NIP oraz statusu podatnika VAT wyłącznie dla podatnika Miasto R. – jest prawidłowe,
  • wystąpienia o nadanie odrębnego numeru NIP dla samorządowej jednostki budżetowej Urzędu Miasta – jest prawidłowe,
  • wyrejestrowania podatników VAT – samorządowych jednostek budżetowych – jest nieprawidłowe,
  • sposobu ustalenia właściwości naczelnika urzędu skarbowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2014 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • przypisania numeru NIP oraz statusu podatnika VAT wyłącznie dla podatnika Miasto R.,
  • wystąpienia o nadanie odrębnego numeru NIP dla samorządowej jednostki budżetowej Urzędu Miasta R.,
  • wyrejestrowania podatników VAT – samorządowych jednostek budżetowych,
  • sposobu ustalenia właściwości naczelnika urzędu skarbowego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 18 kwietnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 4 kwietnia 2014 r. znak: IBPP1/443-82/14/KJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

R. miasto na prawach powiatu posiada numer identyfikacyjny REGON …. Do powyższego numeru przypisane są między innymi następujące informacje:

Szczególna forma prawna: … wspólnoty samorządowe; Własność: … własność samorządowa; Rodzaj przeważającej działalności wg PKD 2007:8411Z kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej.

Natomiast Urząd Miasta R. posiada numer identyfikacyjny REGON: …. Do powyższego numeru przypisane są między innymi następujące informacje:

Szczególna forma prawna: 29 gminne samorządowe jednostki organizacyjne; Własność: … własność samorządowa; Rodzaj przeważającej działalności wg PKD 2007:8411Z kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej.

Gmina jako organ władzy publicznej, a zarazem osoba prawna, do wykonywania ciążących na niej zadań wykorzystuje inne jednostki organizacyjne - w szczególności jednostki budżetowe. W mieście R. działa 95 samorządowych jednostek budżetowych (w tym Urząd Miasta R.). Wszystkie jednostki budżetowe (za wyjątkiem Urzędu Miasta R., którego sytuację opisano poniżej) posiadają odrębne numery identyfikacji podatkowej, dwie jednostki mają status czynnego podatnika VAT, jedna - zwolnionego.

W 7 lipca 1995 r. Urząd Skarbowy w … wydał decyzję w sprawie nadania numeru identyfikacyjnego (VAT-5/B) oraz potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego (VAT-5) Gminie Miejskiej - Urzędowi Miejskiemu numer identyfikacyjny NIP: ….

Od 1 stycznia 2004 r. podatnik o numerze NIP: … został przekazany do Urzędu Skarbowego w ….

W dniu 18 marca 2009 r. Miasto R. jako beneficjent projektu unijnego na swój wniosek (nr … z dnia 11 marca 2009 r.) otrzymało od Naczelnika Urzędu Skarbowego zaświadczenie potwierdzające, że czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług o numerze NIP … jest Urząd Miasta R.

Pismem z dnia 7 września 2009 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego zwrócił podatnika (NIP: …) Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w … jako podatnika niespełniającego kryteriów określonych w art. 5 ust. 9b ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz.U. Nr 121, poz. 1267 ze zm.).

Począwszy od rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług za III kwartał 2009 r. - podatnik składa deklaracje VAT-7D (obecnie VAT-7) Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w ….

W dniu 11 lipca 2011 r. podatnik otrzymał od Naczelnika Urzędu Skarbowego w … potwierdzenie rejestracji zaświadczające, że czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług o numerze NIP … jest Urząd Miasta R.

W sprawozdaniu finansowym Urzędu Miasta za 2011 r. i 2012 r. przychody z tytułu dochodów budżetowych wyniosły odpowiednio: 472 032 037,88 zł oraz 494 008 595,92 zł, w tym dochody z podatków i opłat lokalnych, udziałów gminy i powiatu w podatkach dochodowych, opłat za zajęcie pasa drogowego oraz dotacje i subwencje stanowiły odpowiednio w 2011 r. 440 106 446,47 zł, a w 2012 r. 435 811 955,77 zł.

Przychody z tytułu dochodów budżetowych po odjęciu kwot podatków i opłat lokalnych, udziałów gminy i powiatu w podatkach dochodowych, opłat za zajęcie pasa drogowego oraz dotacji i subwencji wyniosły w roku 2011 - 31 925 591,41 zł, a w roku 2012 - 58 196 640,15 zł, z czego przychód netto (z wyłączeniem sprzedaży majątku trwałego) wykazany w deklaracjach sporządzanych na potrzeby podatku od towarów i usług (przez podatnika o numerze NIP …) wyniósł w 2011 r. 18 564 560,81 zł, a w 2012 r. - 37 583 806,08 zł. Jednostka budżetowa Urząd Miasta nie wykazuje w sprawozdaniu finansowym (rachunku zysków i strat) przychodów netto ze sprzedaży, wszelkie przychody ujmuje natomiast w pozycji przychody z tytułu dochodów budżetowych.

Zgodnie ze sprawozdaniem łącznym sporządzanym na podstawie sprawozdań jednostkowych samorządowych jednostek budżetowych i samorządowego zakładu budżetowego przez jednostkę samorządu terytorialnego - Miasto R. - przychód netto ze sprzedaży uzyskany przez jednostki budżetowe miasta R. wynosił:

w roku 2011 - 1 325 520,71 zł,

w roku 2012-1 412 373,26zł.

Ponadto (zgodnie ze sprawozdaniem łącznym) przychody z tytułu dochodów budżetowych jednostek budżetowych miasta R. (w tym rozpisane powyżej według rodzaju dochody Urzędu Miasta R.) wynosiły:

w roku 2011 - 507 773 685,38zł,

w roku 2012 - 544 428 776,93zł.

Podatnik (NIP …) zamierza dokonać aktualizacji zgłoszeń polegających na:

  1. Przypisaniu numeru NIP: … oraz statusu podatnika VAT wyłącznie dla podatnika Miasto R.
  2. Wystąpieniu o nadanie odrębnego numeru NIP dla samorządowej jednostki budżetowej Urzędu Miasta R.
  3. Wyrejestrowaniu podatników VAT - samorządowych jednostek budżetowych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że:

  1. W mieście działa 95 samorządowych jednostek budżetowych, dwie mają status czynnego podatnika VAT, jedna - zwolnionego, pozostałe jednostki budżetowe nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT, ponieważ ich obroty związane ze sprzedażą opodatkowaną nie przekraczają kwoty, o której mowa w art. 113 ustawy o VAT.
  2. Miasto zamierza wyrejestrować dwie jednostki posiadające status czynnego podatnika VAT i jedną - posiadającą status podatnika zwolnionego.
  3. 7 lipca 1995 r. Urząd Skarbowy w … wydał decyzję w sprawie nadania numeru identyfikacyjnego (VAT-5/B) oraz potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego (VAT-5) „Gminie Miejskiej - Urzędowi Miejskiemu” numer identyfikacyjny NIP: …. Od 1 stycznia 2004 r. podatnik o numerze NIP: … został przekazany do Urzędu Skarbowego. W dniu 18 marca 2009 r. Miasto R. jako beneficjent projektu unijnego na swój wniosek (nr … z dnia 11 marca 2009 r.) otrzymało od Naczelnika Urzędu Skarbowego w … zaświadczenie potwierdzające, że czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług o numerze NIP … jest „Urząd Miasta R.”.
  4. W odpowiedzi na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu: „Czy od momentu zarejestrowania w 1995 r. dokonano zmian „nazwy” podmiotu przypisanego do tego numeru NIP poprzez składanie zgłoszeń aktualizacyjnych, jeśli tak to proszę wskazać kiedy aktualizacje te miały miejsce i co dokładnie było zmieniane, jaką „nazwę” zmieniono na jaką?”, Wnioskodawca odpowiedział, że nie dysponuje dokumentacją potwierdzającą dokonywanie zgłoszeń aktualizacyjnych do nazwy podatnika. Jednakże 18 marca 2009 r. Miasto R. jako beneficjent projektu unijnego na swój wniosek (nr … z dnia 11 marca 2009 r.) otrzymało od Naczelnika Urzędu Skarbowego w … zaświadczenie potwierdzające, że czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług o numerze NIP … jest „Urząd Miasta R.”.
  5. W odpowiedzi na pytanie tut. organu „Dla jakich celów, tj. jakich czynności Wnioskodawca chce ustalić właściwość naczelnika Urzędu Skarbowego dla siebie i dla swoich jednostek budżetowych?”, Wnioskodawca odpowiedział, że samorządowa jednostka Urząd Miasta R. i pozostałe samorządowe jednostki budżetowe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych pobieranego z tytułu zatrudniania pracowników - są odrębnymi płatnikami, a właściwym organem jest dla nich Urząd Skarbowy w …. Natomiast w zakresie podatku od towarów i usług dla podatnika - Miasto R. - właściwym będzie naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w … (ze względu na wartość przychodu netto ze sprzedaży generowanego przez osobę prawną Miasto R. wraz z jego jednostkami organizacyjnymi - samorządowymi jednostkami budżetowymi).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy planowana aktualizacja zgłoszeń polegająca na:

  1. Przypisaniu numeru NIP: … oraz statusu podatnika VAT wyłącznie dla podatnika Miasto R.
  2. Wystąpieniu o nadanie odrębnego numeru NIP dla samorządowej jednostki budżetowej Urzędu Miasta R.
  3. Wyrejestrowaniu podatników VAT - samorządowych jednostek budżetowych, będzie działaniem prawidłowym?

Czy w przypadku jednostek budżetowych miasta (w tym Urzędu Miasta) właściwym będzie Naczelnik Urzędu Skarbowego w …, a w przypadku Miasta będzie to Naczelnik Urzędu Skarbowego w …?

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie wypełniania wszelkich obowiązków z tytułu podatku od towarów i usług właściwym podmiotem tych czynności będzie Miasto, nie zaś Urząd Miasta. Niemiej, mimo późniejszej rejestracji Miasta zachowana jest ciągłość podatnika VAT ze względu na tożsamość, gdyż Urząd działa jako reprezentant Miasta. Tym samym kwestia oddzielenia dla celów VAT Miasta od Urzędu Miasta ma jedynie charakter techniczny - czynności mającej uporządkować rozliczenia z tytułu VAT. Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, pozwala na zachowanie ciągłości rozliczeń podatkowych z tytułu VAT i nie ma wpływu na ocenę poprawności rozliczeń. Przypisanie numeru NIP: … oraz statusu podatnika VAT dla podatnika Miasto jest działaniem prawidłowym, uzasadnionym przede wszystkim sposobem rozliczania projektów finansowanych ze środków unijnych, gdzie w umowach o dofinansowanie beneficjentem było i jest Miasto o numerze NIP: …. Natomiast - zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych pobieranego przez samorządowe jednostki budżetowe - każda jednostka pozostaje odrębnym płatnikiem. Wszystkie samorządowe jednostki budżetowe posiadają odrębne numery NIP, a jednostka Urząd Miasta zamierza dokonać stosownego zgłoszenia.

Odrębną kwestią jest zbiorcze rozliczanie podatku od towarów i usług przez podatnika Miasto. Zdaniem Wnioskodawcy - rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży i zakupów dokonywanych przez samorządowe jednostki budżetowe w imieniu i na rzecz Miasta dokonywać powinien podatnik Miasto (NIP: …). Stąd wyrejestrowanie jednostek budżetowych posiadających status podatnika VAT - jest działaniem prawidłowym.

W przypadku jednostek budżetowych miasta (w tym Urzędu Miasta) właściwym będzie Naczelnik Urzędu Skarbowego w …. Jednakże w przypadku Miasta będzie to Naczelnik Urzędu Skarbowego w ….

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

  • za prawidłowe - w zakresie przypisania numeru NIP oraz statusu podatnika VAT wyłącznie dla podatnika Miasto R.,
  • za prawidłowe - w zakresie wystąpienia o nadanie odrębnego numeru NIP dla samorządowej jednostki budżetowej Urzędu Miasta,
  • za nieprawidłowe - w zakresie wyrejestrowania podatników VAT – samorządowych jednostek budżetowych.
  • za nieprawidłowe - w zakresie sposobu ustalenia właściwości naczelnika urzędu skarbowego.

Zasady powstania powszechnego obowiązku ewidencyjnego dla celów podatkowych, w którego zakres wchodzi w szczególności obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego składanego w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej, reguluje ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 1314 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Stosownie do ust. 2 i ust. 3 powołanego przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Biorąc pod uwagę regulacje prawne wskazane w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, należy stwierdzić, że każdy podmiot, który należy do jednej z wymienionych kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Konsekwencją wydania ww. decyzji jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu poprzez jego NIP i nazwę.

W myśl art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013r. poz. 594 ze zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta). Jak stanowi natomiast art. 11a ust. 3 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta. W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu.

Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289) urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno - organizacyjnej te osoby prawne.

Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.).

Urząd jest więc aparatem pomocniczym organu wykonawczego, który nie posiada podmiotowości prawnej. Powyższe oznacza, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do działalności gospodarczej może być wyłącznie Gmina, w żadnym zaś przypadku Urząd.


Z wniosku wynika, że 7 lipca 1995 r. Urząd Skarbowy w … wydał decyzję w sprawie nadania numeru identyfikacyjnego (VAT-5/B) oraz potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego (VAT-5) „Gminie Miejskiej - Urzędowi Miejskiemu” numer identyfikacyjny NIP: …. Od 1 stycznia 2004 r. podatnik o numerze NIP: … został przekazany do Urzędu Skarbowego w …. W dniu 18 marca 2009 r. Miasto R. jako beneficjent projektu unijnego na swój wniosek (nr … z dnia 11 marca 2009 r.) otrzymało od Naczelnika Urzędu Skarbowego w … zaświadczenie potwierdzające, że czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług o numerze NIP … jest „Urząd Miasta R.”.

Wnioskodawca zamierza dokonać aktualizacji zgłoszenia polegającego na przypisaniu numeru NIP: … oraz statusu podatnika VAT wyłącznie dla podatnika Miasto R.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT jest wyłącznie Gmina (Miasto) jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną dlatego dla potrzeb podatku od towarów i usług powinna być zarejestrowana wyłącznie Gmina (Miasto). Brak jest podstaw do rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług Urzędu Gminy (Urzędu Miasta) a w konsekwencji do składania deklaracji przez Urząd Gminy (Urzędu Miasta) w imieniu własnym (tj. używając własnej nazwy) w ramach realizacji zadań Gminy (Miasta). Z powyższego jednoznacznie wynika, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy (miasta) podmiotowość urzędu gminy (urzędu miasta). Gmina (Miasto) i Urząd Gminy (Urząd Miasta) nie mogą być odrębnymi (odrębnie zarejestrowanymi) podatnikami podatku od towarów i usług, gdyż są to ściśle ze sobą związane podmioty.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego” (art. 96 ust. 4).

Zgodnie z art. 96 ust. 12 ww. ustawy, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana (…).

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Wskazane powyżej przepisy dotyczące rejestracji w zakresie podatku VAT oraz składania deklaracji VAT jednoznacznie odwołują do podatnika, o którym mowa w art. 15. Są to – jak już wskazano powyżej – podmioty będące osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej lub osobami fizycznymi wykonującymi samodzielnie działalność gospodarczą (w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 2 ustawy) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ponieważ jak wynika z wniosku pierwotne zgłoszenie i przyznanie numeru identyfikacji podatkowej miał podmiot określony jako „Gmina Miejska – Urząd Miejski” należy w ocenie tut. organu przyjąć, że NIP nadano w istocie Gminie Miejskiej oraz, że to Gmina była zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Zasadnym będzie więc dokonanie aktualizacji zgłoszeń w taki sposób, aby wyeliminować określenie Urzędu w zgłoszeniu dla celów NIP i dla celów podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Urząd Gminy (Miasta) powinien wystąpić o nadanie mu odrębnego NIP-u dla celów dokonywania przez niego rozliczeń jako płatnika podatku dochodowego oraz składek ubezpieczeniowych.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego wynikający z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie jest tożsamy z obowiązkami zgłoszeniowymi czy aktualizacyjnymi nałożonymi przepisami ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 i ust. 1a ustawy o NIP, podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków, z tym że osoby fizyczne są obowiązane dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego tylko w przypadku dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 i Nr 120, poz. 690). Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem stwierdzić, iż przepisy powołanej wyżej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników nie determinują obowiązków wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego Urząd Miasta nie może być zarejestrowany jako odrębny od Miasta podatnik VAT, w związku z czym nie ma prawa wystawiać faktur i otrzymywać faktur, nie może składać deklaracji VAT-7. Natomiast jako podatnik podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT powinno być zarejestrowane wyłącznie Miasto (Gmina) jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną.

Ponadto Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną będąca podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej swojej działalności, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP dotyczące czynności przypisanych prawnie Miastu, powinna sygnować własnym numerem NIP (odrębnym od numeru NIP Urzędu Miasta dla celów rozliczeń podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenia społeczne – ZUS) nadanym jej zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że przypisanie numeru NIP: … oraz statusu podatnika VAT dla podatnika Miasto R. jest działaniem prawidłowym, natomiast Urząd Miasta jako płatnik w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek ZUS powinien wystąpić o nadanie nowego numeru NIP, należało uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca wskazał również, że w mieście działa 95 samorządowych jednostek budżetowych, dwie mają status czynnego podatnika VAT, jedna - zwolnionego, pozostałe jednostki budżetowe nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT, ponieważ ich obroty związane ze sprzedażą opodatkowaną nie przekraczają kwoty, o której mowa w art. 113 ustawy o VAT.

Wnioskodawca zamierza wyrejestrować dwie jednostki posiadające status czynnego podatnika VAT i jedną - posiadającą status podatnika zwolnionego.

W tym miejscu wskazać należy, że Gmina, zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
    3a. działalności w zakresie telekomunikacji,
  4. lokalnego transportu zbiorowego,
  5. ochrony zdrowia,
  6. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
    6a. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
  7. gminnego budownictwa mieszkaniowego,
  8. edukacji publicznej,
  9. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  10. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  11. targowisk i hal targowych,
  12. zieleni gminnej i zadrzewień,
  13. cmentarzy gminnych,
  14. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  15. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
  16. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
  17. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,
  18. promocji gminy,
  19. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.),
  20. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie zakładu lub jednostki budżetowej.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ww. ustawy, gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa (art. 9 ust. 3 cyt. ustawy).

Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania, w oparciu o art. 33 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy. Zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednostka samorządu terytorialnego - gmina, nie zaś urząd gminy. Urząd gminy jest jedynie aparatem pomocniczym gminy.

Podkreślić przy tym należy, że inne niż urzędy gmin (powiatów) i urzędy marszałkowskie, gminne jednostki organizacyjne, działające w formie np.: samorządowych zakładów budżetowych i jednostek budżetowych, o ile oczywiście spełniają kryteria dotyczące statusu podatnika VAT przewidziane w powołanym w niniejszej interpretacji art. 15 ustawy, powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku i posiadać odrębne dla potrzeb VAT oznaczenie (numery) NIP.

Z powyższych regulacji wynika więc, że jednostki budżetowe Gminy są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które po przekroczeniu określonego progu obrotu dla celów podatku VAT powinny zarejestrować się jako (odrębni) podatnicy VAT. Zatem zarówno Gmina, jak i jej jednostki budżetowe (inne niż Urząd Gminy) będą składały w stosunku do każdego okresu rozliczeniowego odrębne deklaracje VAT, w których wykazują podatek należny oraz podatek naliczony od zrealizowanych przez siebie czynności.

Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ stwierdza, że Wnioskodawca nie może dokonać wyrejestrowania dwóch jednostek budżetowych posiadających status czynnego podatnika podatku VAT i jednej posiadającej status podatnika zwolnionego, gdyż będąc one odrębnymi od Wnioskodawcy podatnikami podatku VAT takiej czynności mogą one dokonać jedynie same, bądź też w dalszym ciągu rozliczać się odrębnie (składać deklaracje VAT) z tytułu podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży i zakupów dokonywanych przez samorządowe jednostki budżetowe w imieniu i na rzecz Miasta dokonywać powinien podatnik Miasto, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do ostatniej wątpliwości Wnioskodawcy dotyczącej wskazania czy w przypadku jednostek budżetowych miasta (w tym Urzędu Miasta R.) właściwym będzie Naczelnik Urzędu Skarbowego w …, a w przypadku Miasta R. będzie to Naczelnik Urzędu Skarbowego w … należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 9 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.), właściwość miejscową naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych określa się według terytorialnego zasięgu działania odpowiednio urzędu skarbowego i izby skarbowej, z uwzględnieniem ust. 9a, a także z uwzględnieniem zadań i terytorialnego zasięgu działania tych organów określonych w programach pilotażowych, o których mowa w ust. 1a i 1b.

W myśl art. 5 ust. 9a ww. ustawy terytorialny zasięg działania określonego urzędu skarbowego wyłącznie w zakresie:

  1. niektórych kategorii podatników,
  2. wykonywania niektórych zadań określonych w ust. 6

-może obejmować terytorialny zasięg działania innych urzędów skarbowych.

Stosownie do art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a ww. ustawy, wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego zgodnie z ust. 9a następuje w przepisach określonych na podstawie ust. 9c i może dotyczyć w szczególności osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego.

Zatem, wobec kryterium określonego w ww. przepisie, „dużym” urzędom skarbowym podlegają osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro.

Stosownie do art. 5a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o urzędach i izbach skarbowych, dla podatników, o których mowa w art. 5 ust. 9b, zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego na właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników następuje:

  1. z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym nastąpiło ich włączenie do danej kategorii podatników - w przypadku podatników wymienionych w art. 5 ust. 9b pkt 1-6 oraz w pkt 7 lit. b-d;
  2. z dniem 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a - w przypadku podatników wymienionych w tym przepisie.

Zgodnie z art. 5a ust. 2 ww. ustawy spełnienie warunku, o którym mowa w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a, stwierdza się na podstawie danych wynikających z zatwierdzonego sprawozdania finansowego za ostatni rok podatkowy. Naczelnik urzędu skarbowego może stwierdzić z urzędu w trakcie czynności sprawdzających, kontroli podatkowej albo postępowania podatkowego spełnienie warunku, o którym mowa w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a, i poinformować o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

W myśl art. 5a ust. 3 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 5 ust. 9b, są obowiązani, w przypadku ustalenia właściwości zgodnie z art. 5 ust. 9a pkt 1, zawiadomić o zmianie właściwości dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego rok, od którego nastąpi ta zmiana, składając zawiadomienie według ustalonego wzoru. W przypadku gdy włączenie ich do kategorii podatników określonych w art. 5 ust. 9b pkt 1-6 i pkt 7 lit. b-d nastąpiło w okresie od dnia 15 października do dnia 31 grudnia, zawiadomienie powinno nastąpić w terminie 7 dni od tego włączenia, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia poprzedzającego rok, od którego następuje zmiana właściwości.

Zgodnie z art. 5a ust. 5 ww. ustawy dla podatników, dla których właściwym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników i którzy przez dwa kolejne lata podatkowe nie należeli do kategorii podatników, o których mowa w art. 5 ust. 9b, zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego z naczelnika właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników następuje z dniem 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło ich wyłączenie z danej kategorii podatników.

Zgodnie natomiast z art. 5a ust. 6 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 5, są obowiązani zawiadomić o zmianie właściwości dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego do dnia 15 października roku po upływie roku podatkowego, w którym nastąpiło ich wyłączenie, składając zawiadomienie według ustalonego wzoru. Przepis ust. 3 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

W związku z powyższym, iż jak już zostało to rozstrzygnięte w niniejszej interpretacji, skoro Miasto i jego jednostki budżetowe są odrębnymi podatnikami podatku VAT, to zarówno Wnioskodawca powinien dokonać odrębnie analizy własnego osiągniętego przychodu netto w ostatnim roku podatkowym (a nie przychodu jednostek budżetowych) pod kątem zgłoszenia do właściwego urzędu skarbowego.

Powyższego przeliczenia Wnioskodawca jako odrębny podatnik podatku VAT powinien dokonać według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego zgodnie z wskazanym wyżej art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a ustawy o urzędach i izbach skarbowych. Również jednostki budżetowe będące odrębnymi podatnikami powinny dokonać ustalenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego we własnym zakresie.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy, że właściwość naczelnika urzędu skarbowego winien określić w oparciu o przychód Miasta oraz przychody jednostek budżetowych, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj