Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-82/14/AB
z 30 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 18 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na świadczone usługi sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 96.03 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie stawki podatku VAT na świadczone usługi sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 96.03.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 18 kwietnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 4 kwietnia 2014 r. znak: IBPP2/443-82/14/AB.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu następujących usług:

  • wykonaniu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem na podstawie aktu zgonu,
  • wykonaniu nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą,
  • montażu kwatery; wymurowaniu katakumby,
  • wykonaniu kompleksowej usługi tj. montażu nagrobka i kwatery,
  • wykonaniu odkrycia i zakrycia istniejącego grobu, wykopaniu grobu ziemnego,
  • wykopaniu grobu ziemnego wraz z wykonaniem katakumby,
  • renowacji istniejącego nagrobka,
  • sprzedaży zakupionego wcześniej nagrobka bez usługi montażu.

Nagrobki są montowane z materiałów zakupionych lub powierzonych. Podkreślenia wymaga fakt, iż nie są prowadzone kompleksowe usługi pogrzebowe, związane bezpośrednio z pochówkiem, wykonywane przez tzw. zakłady pogrzebowe. A jedynie pojedyncze czynności składowe z powyższego katalogu, związane z pogrzebaniem zmarłego. Powyższe usługi zakwalifikowano jako "Usługi pogrzebowe i pokrewne" (PKWiU 96.03), w związku z czym aktualnie są opodatkowywane obniżoną stawką VAT - 8%.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  • wykonanie nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem na podstawie aktu zgonu,
  • wykonanie nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą powyżej 75 lat,
  • wykonanie nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą bez względu na wiek,
  • montaż kwatery,
  • wykonanie kompleksowej usługi, tj. montażu nagrobka i kwatery,
  • wykonanie odkrycia i zakrycia istniejącego nagrobka,
  • wykonanie grobu ziemnego,
  • wykonanie grobu ziemnego wraz z wykonaniem katakumby,
  • renowacji istniejącego nagrobka,

zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie ww. usługi wchodzą w skład usług pogrzebowych i pokrewnych, sklasyfikowanych w załączniku nr 3 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, poz. 180, zakwalifikowanych do PKWiU 96.03 i winny być opodatkowane obniżoną stawką 8%. Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy w okresie od dnia I stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 180 mieszczą się "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub unią".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na wszystkie wymienione przez Wnioskodawcę usługi powinna być zastosowana obniżona stawka VAT - 8%, czy też na wymienione czynności powinna być zastosowana stawka VAT 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie wymienione powyżej usługi powinny być opodatkowane obniżoną stawką VAT - 8%. Świadczone usługi są ściśle związane z pochówkiem, a te należy uznać jako pokrewne usługom pogrzebowym i zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. powyższe usługi mieszczą się w grupowaniu 96.03 tj. „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczonych wraz z trumną lub urną".

Załącznik nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 8%. Pod pozycją 180 mieszczą się sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 96.03 - usługi pogrzebowe i pokrewne.

Wykonywane są usługi jedynie dla osób fizycznych. Wnioskodawca nie wykonuje usług dla podmiotów gospodarczych, świadczących kompleksowe usługi pogrzebowe.

Usługi - sprzedawane kompleksowo albo każda z osobna - składają się na jedno świadczenie związane z pochówkiem. Wnioskodawca przytacza stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, oraz orzecznictwo polskich sądów, które w swym orzecznictwie powołują się na koncepcje świadczeń powiązanych, składających się w konsekwencji na jedno świadczenie – w tym przypadku pogrzebowe.

W powołanym orzecznictwie usługi składające się na usługę kwalifikowaną, mogą być świadczone osobno, jednak nie zmienia się cel świadczenia (bo czy można wymurować kwaterę na cmentarzu w innym celu niż pochówek...). Usługi świadczone kompleksowo albo osobno nie wykluczają koncepcji świadczeń złożonych. Trybunał wyrokiem z dnia 25.02.1999 r., (C-349/96 Card Protection Plan Ltd v. Commissioners of Customs Excise) stwierdził „że gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych". Natomiast w wyroku z 2105.2002 r. (RN 66/01) Sąd Najwyższy uznał, iż „podział jednorodnej, kompleksowej usługi na dwa odrębne rodzaje jest podziałem sztucznym i nie może stanowić podstawy do podziału kwoty należnej za tę usługę na dwie części, z czego każda jest objęta inną stawką podatku od towarów i usług."

Z wyroku NSA z dnia 16.09.2010 r. (I FSK/10), oraz wyroku WSA w Krakowie (I SA/Kr 1657/09) wnioskować należy, iż stanowisko w którym selekcjonujemy świadczenia nierozerwalnie związane z usługą główną nadając im samoistny, nowy i odrębny charakter i wymiar podatkowy jest „pozbawione sensu ekonomicznego z punktu widzenia podatnika". Samo wymurowanie katakumby, czy wykopanie grobu bądź wykopanie grobu z jednoczesnym wymurowaniem katakumby na cmentarzu jest nierozerwalnie związane z pochówkiem. Wymienione przez Wnioskodawcę usługi są częściami składowymi usługi pogrzebowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego w części odnoszącej się do wskazanych usług zaklasyfikowanych według PKWiU do grupowania 96.03 uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 5a cyt. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od 1 stycznia 2011 r.

Należy podkreślić również, że do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. Bowiem w myśl Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono klasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.03 – usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu następujących usług:

  • wykonania nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem na podstawie aktu zgonu,
  • wykonania nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą powyżej 75 lat,
  • wykonania nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą bez względu na wiek,
  • montażu kwatery,
  • wykonania kompleksowej usługi, tj. montażu nagrobka i kwatery,
  • wykonania odkrycia i zakrycia istniejącego nagrobka,
  • wykonanie grobu ziemnego,
  • wykonanie grobu ziemnego wraz z wykonaniem katakumby,
  • renowacji istniejącego nagrobka.

Wszystkie ww. usługi wchodzą w skład usług pogrzebowych i pokrewnych, sklasyfikowanych w załączniku nr 3 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, poz. 180, zakwalifikowanych do PKWiU 96.03 i winny być opodatkowane obniżoną stawką 8%.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz ww. przepisy należy stwierdzić, że ww. usługi, które świadczy Wnioskodawca, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 96.03, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 i w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

Jednocześnie należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług) lub zmiany stanu prawnego.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie uznano za prawidłowe.

Kwestia dotycząca stawki podatku przy sprzedaży przez Wnioskodawcę zakupionego wcześniej nagrobka bez usługi montażu została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj