Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-87/14/AT
z 26 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z póżn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2014 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 23 kwietnia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia lokalu użytkowego oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 23 kwietnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia lokalu użytkowego oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG. Będzie „płatnikiem” VAT – zakres działania: m.in. doradztwo gospodarcze, wynajem nieruchomości, szkolenia, outsourcing usług biurowych. Działalność gospodarczą rozpocznie od dnia … … 2014 r. W małżeństwie Wnioskodawcy występuje rozdzielność majątkowa, planowane jest prowadzenie ewidencji księgowej w postaci księgi przychodów i rozchodów, „podatek dochodowy na zasadach ogólnych”, kwartalne rozliczenie w zakresie podatku dochodowego oraz VAT. Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej Wnioskodawca rozpoczął poszukiwania lokalu w celu prowadzenia działalności gospodarczej. W dniu … 2014 r. uczestniczył w licytacji komorniczej lokalu użytkowego. Występował jako licytant (nabycie w części ułamkowej wraz z innymi osobami – część przypadająca na Wnioskodawcę w wys. ½). Wnioskodawca wylicytował w części ułamkowej ww. nieruchomość. W miesiącu … 2014 r. nastąpiła zapłata wadium, natomiast w m-cu … 2014 r. dokonano opłaty od przybicia oraz uiszczenie reszty ceny nabycia (nabycie ze środków własnych oraz z zewnętrznych źródeł finansowania). Zgodnie z wyjaśnieniami komornika, wystawiona zostanie faktura VAT.

Jest to nieruchomość – lokal użytkowy składający się z 2 izb oraz pomieszczeń przynależnych. Z lokalem użytkowym związany jest udział w częściach wspólnych oraz w prawie użytkowania wieczystego gruntu.

Wnioskodawca zamierza wykorzystywać ww. nieruchomość do prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z powyższym pojawiają się pytania dotyczące należnych podatków i opłat oraz uprawnień Wnioskodawcy, który zamierza wykorzystywać ww. nieruchomość w działalności gospodarczej. Pytania dotyczącą uprawnień i obowiązków podatkowych – m.in. przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych (w zakresie zaliczenia odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów), możliwości odliczenia podatku VAT, skrócenia okresu amortyzacji, konieczności uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych.

W bieżącym roku Wnioskodawca brał udział w licytacji komorniczej i wylicytował w części ułamkowej ww. nieruchomość – lokal użytkowy. Jest to prawo własności lokalu – lokalu niemieszkalnego nr … położonego w … przy ul. … – udział w nieruchomości wspólnej i w prawie użytkowania wieczystego przysługujący w wielkości ½ zgodnie z przedłożonymi dokumentami, w tym postanowieniem Sądu z dnia … r. Lokal wylicytowano za cenę … zł (zapłacono ½ kwoty czyli … zł). Stanowi on lokal użytkowy o powierzchni … m² oraz pomieszczenia przynależne o pow. … m² oraz pomieszczenie gospodarcze o pow. … m² – zgodnie z ….

W momencie licytowania Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej, ale podjął decyzję o rejestracji działalności w przypadku wylicytowania ww. nieruchomości. Zarejestrował się i rozpoczął działalność gospodarczą – data rozpoczęcia działalności … 2014 r. Wnioskodawca jednocześnie informuje, że wraz z rozpoczęciem działalności dokonał rejestracji jako „płatnik” VAT (aktualnie tylko czynności opodatkowane VAT). W załączeniu przedłożono akt notarialny ustanowienia odrębnej własności lokalu, wyciąg z operatu szacunkowego sporządzonego na potrzeby licytacji, obwieszczenie o licytacji, postanowienie Sądu z dnia … 2014 r., postanowienie Sądu z dnia … 2014 r., doręczenie oraz KRS dłużnika.


Wnioskodawca przedłożył chronologicznie ww. działania:


Wadium licytacja – wpłata

Data operacji: … 2014 r.

Data księgowania: … 2014 r.

Kwota przelewu: … PLN

Wadium licytacja – wpłata

Data operacji: … 2014 r.

Data księgowania: … 2014 r.

Kwota przelewu: … PLN

Opłata od przybicia:

Data operacji: … 2014 r.

Data księgowania: … 2014 r.

Kwota przelewu: … PLN

Reszta ceny nabycia

Data operacji: … 2014 r.

Data księgowania: … 2014 r.

Kwota przelewu: … PLN

Data rozpoczęcia działalności: … 2014 r., dokonano również rejestracji jako „płatnik” VAT.


Pozyskano od Komornika operat szacunkowy oraz akt notarialny ustanowienia odrębnej własności lokalu (… 2000 r.) W załączeniu przedłożono również odpis KW. Zgodnie z odpisem zupełnym, można stwierdzić, że prawdopodobnie nastąpiła zmiana właściciela nieruchomości.

Utrudnione jest precyzyjne określenie kiedy dokładnie nastąpiło wybudowanie obiektu –Wnioskodawca pozyskał akt ustanowienia odrębnej własności lokalu (… 2000 r.), nie uzyskał informacji odnośnie wydania do użytkowania ww. lokalu poprzedniemu właścicielowi, wydatków poniesionych na ulepszenie. Trudne jest do określenia od kiedy poprzedni właściciel wykorzystywał ten lokal i czy był od wynajmowany – informacje zawarte w KW nie są precyzyjne, natomiast z dłużnikiem (dotychczasowym właścicielem) nie ma możliwości kontaktu. Wnioskodawca nie ma możliwości sprawdzenia dokumentacji księgowej (poprzedniego) właściciela nieruchomości. Jednakże z pewnością ww. lokal był wykorzystywany na cele prowadzonej działalności gospodarczej, co potwierdza tabliczka informacyjna na drzwiach wejściowych z nazwą „…”. Ww. lokal jest stosunkowo nowy, jednakże nie uzyskano informacji czy były ponoszone znaczne nakłady na ulepszenie. Aktualnie zakłada się, że ww. lokal oraz udział w prawie użytkowania wieczystego gruntu będzie służył wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT. Jednakże nie jest wykluczone, że w przyszłości Wnioskodawca będzie dokonywał również czynności nieopodatkowanych VAT (tj. pośrednictwo ubezpieczeniowe i finansowe).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Jakie skutki prawno-podatkowe, prawa i obowiązki będą związane z nabyciem lokalu użytkowego (w części ułamkowej) oraz prawa użytkowania wieczystego gruntu (w części ułamkowej) z licytacji komorniczej. Nabycie na cele prowadzenia działalności gospodarczej, wpłata wadium i reszty ceny nabycia przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Sprzedaż będzie udokumentowana fakturą VAT ze wskazaniem nr NIP nabywcy. Jakie obowiązki podatkowe będą wynikały z tego tytułu oraz jakie uprawnienia podatkowe dla Wnioskodawcy – czy będzie możliwość odliczenia VAT z tytułu nabycia ww. lokalu oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego?


W uzupełnieniu wniosku doprecyzowano, że pytanie w zakresie VAT dotyczy możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia opisanego we wniosku lokalu oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego. W związku z tym interpretacji udzielono wyłącznie w zakresie określonym wskazanym pytaniem, oceniając w tym aspekcie stanowisko.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w złożonym pierwotnie wniosku, ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów dokonanych przed rejestracją, o ile będą wykorzystywane do bieżącej i przyszłej działalności opodatkowanej. Podatnik musi też uzyskać status czynnego podatnika VAT i rozliczyć te wydatki w deklaracji VAT.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11,12,16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11). Art. 88 ust. 4 ustawy o VAT nie wymaga posiadania statusu podatnika zarejestrowanego w momencie otrzymania faktur zakupu. Status podatnika VAT czynnego konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia, nie musi natomiast istnieć na dzień, w którym miały miejsce czynności, z których wynika podatek podlegający odliczeniu (wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 stycznia 2006 r., sygn. akt I SA/Ol 445/05, orzeczenie prawomocne). Należy bowiem rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego od momentu skorzystania z tego prawa. Podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego zasadniczo z chwilą otrzymania faktury VAT dokumentującej zakup określonego np. towaru/usługi/środka trwałego. Natomiast realizacja tego prawa następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, w której podatnik wyraża swoją wolę skorzystania z przysługującego mu (wcześniej powstałego) prawa. I właśnie w tym momencie podatnik musi posiadać status zarejestrowanego podatnika VAT czynnego. „Nabycie miejsca postojowego wiązało się z zamiarem rozpoczęcia w perspektywie kilku miesięcy działalności gospodarczej, to wówczas przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z ww. faktur VAT”.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2010 r., nr ILPP1/443-420/10-4/BD, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z dokonaną transakcją zakupu gruntów przed rozpoczęciem działalności gospodarczej pod warunkiem, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT i nie zaistnieją negatywne przesłanki zawarte w art. 88 ustawy o VAT. Interpretacja ta odnosi się do sytuacji, kiedy wnioskodawca jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej na własne imię i nazwisko nabył na podstawie aktu notarialnego grunt od urzędu miasta i gminy.

Wnioskodawca uważa, że będzie mógł odliczyć VAT.

W uzupełnieniu wniosku wyrażono pogląd, że w przypadku uzyskania przez Wnioskodawcę faktury VAT (faktura VAT zostanie wystawiona przez Komornika po zakończeniu całej wymaganej prawem procedury), będzie przysługiwało Jemu prawo do odliczenia VAT w pełnej wysokości (tj. liczonej od kwoty brutto … zł). Wartość VAT: … PLN. Bez znaczenia jest fakt, że jest to prawo własności lokalu – lokalu niemieszkalnego – udział w nieruchomości wspólnej i w prawie użytkowania wieczystego.

Uzasadniając stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług Wnioskodawca ponowił jednocześnie w uzupełnieniu wniosku dotychczasową argumentację prezentowaną w pierwotnie wyrażonym stanowisku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zaznacza się, że szczegółowe zasady odliczania podatku naliczonego, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., przedstawiają się następująco:

Kwotę podatku naliczonego stanowi: suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

W kontekście powyższego stwierdzić należy, że jednym z podstawowych warunków do odliczenia – w aspekcie niniejszej sprawy – jest, prócz związku dokonanego nabycia – dysponowanie przez Wnioskodawcę fakturą, z której wynika kwota podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na podstawie ust. 2 wyżej wskazanego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Katalog przesłanek wyłączających prawo podatnika do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku zawiera art. 88 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Aby zatem jednoznacznie rozstrzygnąć czy Wnioskodawcy przysługuje w przedmiotowej sprawie prawo do odliczenia podatku naliczonego należy wykluczyć przesłankę wskazaną w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W kontekście powyższego istotny jest również status podatnika dokonującego dostawy towaru. Zaznaczyć bowiem należy, że zasadą jest, iż czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług dokonują podatnicy tego podatku.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 18 ustawy, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. nr 229, poz. 1954, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów. Oznacza to, że organy egzekucyjne i komornicy sądowi stają się płatnikami tego podatku, jednakże tylko od tych czynności, które – gdyby wykonywane były przez podatnika podatku od towarów i usług – rodziłyby obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towarów. Aby więc ww. organy egzekucyjne i komornik sądowy stały się płatnikiem tego podatku, dłużnik musi być podatnikiem podatku od towarów i usług i podlegać obowiązkowi podatkowemu z tego tytułu.

Do obowiązków płatnika, zgodnie z treścią art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm), należy natomiast obliczenie i pobranie od podatnika podatku i wpłacenie go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W złożonym wniosku poinformowano, że Wnioskodawca planuje prowadzić działalność gospodarczą, będzie „płatnikiem” VAT – zakres działania: m.in. doradztwo gospodarcze, wynajem nieruchomości, szkolenia, outsourcing usług biurowych. Działalność gospodarcza rozpocznie się od dnia … 2014 r. W dniu … 2014 r. Wnioskodawca uczestniczył w licytacji komorniczej lokalu użytkowego. Występował jako licytant (nabycie w części ułamkowej wraz z innymi osobami – część przypadająca na Wnioskodawcę w wys. ½). Wnioskodawca wylicytował w części ułamkowej ww. nieruchomość. W miesiącu … 2014 r. nastąpiła zapłata wadium, natomiast w m-cu … 2014 r. dokonano opłaty od przybicia oraz uiszczenie reszty ceny nabycia (nabycie ze środków własnych oraz z zewnętrznych źródeł finansowania). Zgodnie z wyjaśnieniami komornika, wystawiona zostanie faktura VAT. Jest to nieruchomość – lokal użytkowy składający się z 2 izb oraz pomieszczeń przynależnych. Z lokalem użytkowym związany jest udział w częściach wspólnych oraz w prawie użytkowania wieczystego gruntu. Wnioskodawca zamierza wykorzystywać ww. nieruchomość do prowadzenia działalności gospodarczej.

W momencie licytowania Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej, ale podjął decyzję o rejestracji działalności w przypadku wylicytowania ww. nieruchomości. Zarejestrował się i rozpoczął działalność gospodarczą – data rozpoczęcia działalności … 2014 r. Wnioskodawca jednocześnie informuje, że wraz z rozpoczęciem działalności dokonał rejestracji jako „płatnik” VAT (aktualnie tylko czynności opodatkowane VAT).

Jednocześnie wskazano, że utrudnione jest precyzyjne określenie kiedy dokładnie nastąpiło wybudowanie obiektu – Wnioskodawca pozyskał akt ustanowienia odrębnej własności lokalu (… 2000 r.), nie uzyskał informacji odnośnie wydania do użytkowania ww. lokalu poprzedniemu właścicielowi, wydatków poniesionych na ulepszenie. Trudne jest do określenia od kiedy poprzedni właściciel wykorzystywał ten lokal i czy był od wynajmowany – informacje zawarte w KW nie są precyzyjne, natomiast z dłużnikiem (dotychczasowym właścicielem) nie ma możliwości kontaktu. Wnioskodawca nie ma możliwości sprawdzenia dokumentacji księgowej (poprzedniego) właściciela nieruchomości. Jednakże z pewnością ww. lokal był wykorzystywany na cele prowadzonej działalności gospodarczej, co potwierdza tabliczka informacyjna na drzwiach wejściowych z nazwą „…”. Ww. lokal jest stosunkowo nowy, jednakże nie uzyskano informacji czy były ponoszone znaczne nakłady na ulepszenie. Aktualnie zakłada się, że ww. lokal oraz udział w prawie użytkowania wieczystego gruntu będzie służył wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT. Jednakże nie jest wykluczone, że w przyszłości Wnioskodawca będzie dokonywał również czynności nieopodatkowanych VAT (tj. pośrednictwo ubezpieczeniowe i finansowe).

Wobec tego w chwili obecnej na tle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca wyraża wolę wykorzystywania wskazanego lokalu do czynności opodatkowanych VAT.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym należy stwierdzić, że jednym z warunków odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca winien ponadto dysponować stosowną fakturą, z której wynika kwota podatku naliczonego. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem części ułamkowej nieruchomości (udział w części ułamkowej lokalu użytkowego w wysokości ½ oraz udział w częściach wspólnych oraz w prawie użytkowania wieczystego gruntu) w zakresie wskazanym w art. 86 ust. 1, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy, przy czym podstawą do odliczenia jest faktura, z której wynika kwota podatku naliczonego. W tej sytuacji odliczenie przysługuje z uwzględnieniem przepisów art. 86 ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 ustawy, według stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. – nabycie nastąpiło w tym stanie prawnym, jako że miało ono miejsce – jak wskazano – w dniu … 2014 r.

Jednocześnie zgodzić należy się z twierdzeniami Wnioskodawcy, że ustawa o VAT nie wymaga posiadania przez podatnika statusu czynnego podatnika tego podatku w momencie otrzymania faktur zakupu. Status ten, jak słusznie zauważył Wnioskodawca, konieczny jest w momencie realizacji uprawnienia (w chwili wykazania odliczenia).

Reasumując, pomimo potwierdzenia poglądu Wnioskodawcy sprowadzającego się do wywodu, że przysługuje Jemu prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowego udziału w lokalu użytkowym oraz udziału w częściach wspólnych oraz w prawie użytkowania wieczystego gruntu, z uwagi na podanie w uzasadnieniu tych twierdzeń nieobowiązujących już przepisów prawa, określających szczegółowo terminy i inne zasady odliczania podatku naliczonego, stanowisko prezentowane we wniosku uznano za nieprawidłowe.

Jednocześnie biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, że opisane powyżej rozważane propozycje wykorzystania lokalu wykazują, poprzez swoją formę – co do zasady – związek z czynnościami opodatkowanymi. Jednak przyjęte założenia nie wykluczają przyszłego związku również z czynnościami zwolnionymi.

Powyższe oznacza, że wykorzystywanie przedmiotowego lokalu do czynności zwolnionych od podatku rzutować będzie na prawo do odliczenia podatku naliczonego, co wymaga stosownego uwzględnienia normy art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Końcowo wskazuje się, że analiza dokumentów załączonych do wniosku wykracza poza dyspozycję art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z tym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy. W tym miejscu wskazuje się, że przedmiotem oceny jest wyłącznie stanowisko Wnioskodawcy sformułowane na tle opisanego we wniosku stanu faktycznego, a załączniki nie stanowią takiego opisu. Ponadto organ wydający interpretację nie prowadzi postępowania dowodowego, w toku którego mógłby zweryfikować materiał dowodowy poprzez jego stosowną ocenę.

Ponadto zaznacza się, że interpretacja została udzielona przy założeniu, że dostawa przedmiotowego lokalu użytkowego nie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj