Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-66/14-4/IM
z 29 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 23 kwietnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 9 kwietnia 2014 r., znak ILPB1/415-66/14-2/IM, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 kwietnia 2014 r., a w dniu 23 kwietnia 2014 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 22 kwietnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Politechnika (...) bierze udział w projekcie pt. (…) Umowa Grantowa nr (…), finansowany z 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej, program szczegółowy LUDZIE (People) w ramach akcji (…) Międzynarodowy program wymiany pracowników naukowych (IRSES: International Research Staff Exchange Scheme).

Agencja Wykonawcza do spraw Badań Naukowych (REA) delegowana przez Komisję Unii Europejskiej podpisała umowę z Politechniką (...) będącą pierwszym beneficjentem występującym w charakterze koordynatora konsorcjum („koordynator”), („pierwszy beneficjent”).

Do umowy w sprawie przyznania grantu Politechnika (...) przystąpiła jako drugi beneficjent, przyjmując na siebie prawa i obowiązki ustanowione Umową, do której przystąpili również dwaj inni beneficjenci, zawierając umowę konsorcjum, określającą wewnętrzną jego organizację.

Komisja Unii Europejskiej przekazała wkład finansowy na rzecz realizacji projektu o nazwie (...) w ramach akcji (...): Międzynarodowy program wymiany pracowników naukowych (...) na warunkach określonych w sprawie przyznania grantu.

W ramach projektu na Politechnikę (...) przyjeżdżają naukowcy z Ukrainy w celu prowadzenia działalności naukowo-dydaktycznej. Z przyjeżdżającymi naukowcami Uczelnia zawarta umowę, na podstawie której, naukowcom wypłacane jest stypendium w wysokości 1.900 euro na miesiąc na pokrycie kosztów utrzymania, podróży, ubezpieczenia zdrowotnego i od wypadków oraz wizy.

Wysokość stypendium jest zgodna z budżetem projektu (...), zaakceptowanym przez Komisję Europejską. Przyjeżdżający naukowiec w czasie pobytu na Politechnice (…) zobowiązany jest do realizacji zadań polegających na zapoznaniu się z zagadnieniami dotyczącymi danej dziedziny naukowej oraz przeprowadzeniu cyklu wykładów.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że naukowcy przyjeżdżający na Politechnikę (...) z Ukrainy mają miejsce zamieszkania do celów podatkowych na Ukrainie oraz posiadają na Ukrainie rezydencję podatkową.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wypłata stypendium w kwocie 1.900 euro na miesiąc na pokrycie kosztów utrzymania, podróży, ubezpieczenia zdrowotnego i wypadków oraz wizy dla naukowców przyjeżdżających na Politechnikę (...) z Ukrainy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych stypendiów?


Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata stypendium na pokrycie kosztów utrzymania, podróży, ubezpieczenia zdrowotnego i wypadków oraz wizy dla naukowców przyjeżdżających z Ukrainy na Politechnikę (...) realizujących zadania ujęte w 7 Programie Ramowym w projekcie (...) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy, na podstawie którego przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, oraz stosownie do art. 9 ust. 1, opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zwolnienie nie ma zastosowania do środków osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle ww. przepisu zastosowanie zwolnienia byłoby możliwe po spełnieniu łącznie wymienionych w powyższej regulacji przesłanek, co oznacza, iż dochód uzyskany przez podatnika musi pochodzić od podmiotów wymienionych w lit. a) przepisu ze środków bezzwrotnej pomocy, natomiast zwolnienia nie stosuje się do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z zrealizowanym przez niego programem.


W przedstawionej sytuacji przesłanka dotycząca pochodzenia dochodów została spełniona, jednakże nie spełniony został wymóg lit. b) art. 21 ust. 1 pkt 46, gdyż bezpośrednim beneficjentem pomocy jest Uczelnia, która na podstawie umowy zobowiązuje przyjeżdżającego naukowca do zrealizowania określonych zadań.


Tym samym na płatniku - Politechnice (...) - ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych stypendiów zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 oraz sporządzenia informacji IFT-1R na podstawie art. 42 ust. 6 ustawy i przekazania podatnikowi, o którym mowa w art. 3 ust. 2a oraz urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


W myśl z art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


W myśl art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.


Jak dowodzi powyżej użyte sformułowanie „w szczególności” definicja dochodów (przychodów) uważanych za osiągane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby zaliczyć do nich również inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie.


Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca – Politechnika bierze udział w projekcie pt. (...) Umowa Grantowa nr (...), finansowany z 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej, program szczegółowy (...).

Do umowy w sprawie przyznania grantu Politechnika (…) przystąpiła jako drugi beneficjent, przyjmując na siebie prawa i obowiązki ustanowione Umową, do której przystąpili również dwaj inni beneficjenci, zawierając umowę konsorcjum, określającą wewnętrzną jego organizację. Komisja Unii Europejskiej przekazała wkład finansowy na rzecz realizacji projektu o nazwie Rozwój wielodomenowych modeli mikrposystemów dla celów edukacyjnych (...) na warunkach określonych w sprawie przyznania grantu.

W ramach projektu na Politechnikę (...) przyjeżdżają naukowcy z Ukrainy w celu prowadzenia działalności naukowo-dydaktycznej. Z przyjeżdżającymi naukowcami Uczelnia zawarta umowę, na podstawie której, naukowcom wypłacane jest stypendium w wysokości 1.900 euro na miesiąc na pokrycie kosztów utrzymania, podróży, ubezpieczenia zdrowotnego i od wypadków oraz wizy. Naukowcy przyjeżdżający na Politechnikę (…) z Ukrainy mają miejsce zamieszkania do celów podatkowych na Ukrainie oraz posiadają na Ukrainie rezydencję podatkową.

Naukowcy przyjeżdżający na Politechnikę (...) z Ukrainy mają miejsce zamieszkania do celów podatkowych na Ukrainie oraz posiadają na Ukrainie rezydencję podatkową.

W myśl art. 22 ust. 1 konwencji z dnia 12 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1994 r. Nr 63, poz. 269 ze zm.) osoba fizyczna, która przebywa czasowo w Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych na uniwersytecie, w szkole pomaturalnej bądź innej placówce oświatowej i która ma lub bezpośrednio przed tą wizytą miała stałe miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, będzie zwolniona od opodatkowania w pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych, jeżeli okres pobytu tej osoby nie przekracza dwu lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu.

Na podstawie art. 22 ust. 2 ww. konwencji postanowienia niniejszego artykułu nie mają zastosowania do dochodów z tytułu prac badawczych, jeżeli takie prace są podejmowane nie w interesie publicznym, ale głównie dla prywatnej korzyści określonej osoby lub określonych osób.

Z treści wniosku wynika, że przyjeżdżającym naukowcom z Ukrainy Uczelnia wypłaca stypendium w wysokości 1.900 euro na miesiąc na pokrycie kosztów utrzymania, podróży, ubezpieczenia zdrowotnego i od wypadków oraz wizy. Zatem przedmiotowe stypendium nie może być utożsamiane z wynagrodzeniem za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych.


W konsekwencji, w niniejszej sprawie uznać należy, że stypendium otrzymane przez naukowców, którzy przebywają w celu realizacji umowy stypendialnej opisanej w zdarzeniu przyszłym, będzie podlegało opodatkowaniu jako „inne dochody”, zgodnie z art. 21 ww. Konwencji.

Zgodnie z tym przepisem części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a które nie zostały wymienione w poprzednich artykułach niniejszej konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Powyższy zapis art. 21 ust. 1 cyt. Konwencji oznacza, że stypendia osób mających miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, wypłacane na pokrycie kosztów związanych z pobytem w Polsce, finansowane ze środków Unii Europejskiej, nie zostały wymienione w artykułach konwencji polsko – ukraińskiej, a więc stanowią przychody objęte tym przepisem i podlegają opodatkowaniu tylko na Ukrainie.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W konsekwencji, w niniejszej sprawie uznać należy, że skoro stypendia otrzymywane przez naukowców przyjeżdżających na Politechnikę (...) mających miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy w ogóle nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, to nie znajdzie zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym otrzymane przez naukowców z Ukrainy stypendia na pokrycie kosztów utrzymania (podróży, ubezpieczenia zdrowotnego i od wypadków oraz wizy) w ogóle nie podlegają opodatkowaniu w Polsce w związku z powyższym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowym od osób fizycznych od wypłaconych stypendiów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj