Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-472/13/BM
z 7 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2013r. (data wpływu 4 marca 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 maja 2013r. (data wpływu 14 maja 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na budowę i modernizację infrastruktury drogowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na budowę i modernizację infrastruktury drogowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 maja 2013r. (data wpływu 14 maja 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 maja 2013r. znak: IBPP1/443-217/13/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność deweloperską polegającą na wznoszeniu budynków mieszkalnych wielorodzinnych i sprzedaży lokali mieszkalnych znajdujących się w tych budynkach. Inwestycje prowadzone są na gruntach będących w posiadaniu Spółki na podstawie prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego gruntów. Wraz ze sprzedażą wyodrębnionych lokali przenoszony jest udział we własności gruntu lub w prawie użytkowania wieczystego gruntu. W celu realizacji poszczególnych inwestycji Spółka musi czasem sfinansować budowę, przebudowę lub remonty dróg publicznych oraz chodników i miejsc postojowych, znajdujących się na gruntach będących własnością gmin lub Skarbu Państwa. Wynika to z różnego rodzaju pozwoleń na realizację inwestycji. Spółka zawiera wówczas umowy lub porozumienia z Zarządcą drogi (np. gminą lub Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta), które regulują sposób wykonania i finansowania budowy, rozbudowy, remontu instalacji drogowych.

Budowa/przebudowa/remont wskazanych we wniosku obiektów (dróg publicznych, chodników, miejsc postojowych) jest dokonana w celach służących działalności gospodarczej Wnioskodawcy, gdyż bez wykonania takiej inwestycji Spółka nie otrzymałaby pozwolenia na budowę budynków mieszkalnych, co jest podstawową działalnością Wnioskodawcy. Aby dokonać czynności opodatkowanych w postaci sprzedaży lokali w wybudowanych budynkach mieszkalnych Spółka zobowiązana jest wybudować/przebudować/wyremontować wskazane obiekty, zatem infrastruktura ta jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Decyzja zezwalająca na budowę infrastruktury oraz określająca jej parametry techniczne i warunki zezwolenia jest wydawana przed uzyskaniem pozwolenia na budowę konkretnej inwestycji deweloperskiej. Wybudowanie obiektów infrastruktury dokonywane jest w czasie realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego. Przekazanie właścicielowi gruntów (np. Gminie, Zarządowi Dróg i Utrzymania Miasta) następuje po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie budynków przez Nadzór budowlany. W zaistniałej sytuacji decyzja ZDiUM zezwalająca na budowę drogi publicznej została wydana 26 listopada 2010r., pozwolenie na budowę zostało wydane 14 grudnia 2010r., pozwolenie na użytkowanie budynków zostało wydane 10 grudnia 2012r., zaś przekazanie drogi publicznej do ZDiUM zostało dokonane protokołem przekazania w dniu 5 lutego 2013r.

Obowiązek zrealizowania inwestycji na gruncie należącym do Gminy lub Skarbu Państwa wynika z art. 16 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2007r. Nr 19 poz.155, z późn. zm.). Przepis ten mówi, iż: „budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg (...) określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji nie drogowej." Umowa o realizację infrastruktury drogowej podpisana jest w oparciu o ww. przepis, co jest w umowie wyraźnie zaznaczone.

Wnioskodawca w ramach umowy dotyczącej realizowania inwestycji na gruncie należącym do Gminy lub Skarbu Państwa jest zobowiązany do dokonania przebudowy pasa drogowego.

W szczególności do zadań i obowiązków Spółki należy:

  • wykonanie wszelkich świadczeń inżynierskich i architektonicznych;
  • wykonanie przedmiotu umowy z materiałów własnych;
  • urządzenia w sposób estetyczny placu i zaplecza budowy oraz oznakowania i zabezpieczenia ich zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • koordynowanie robót, nadzoru BHP, zabezpieczenia p.poż., utrzymania czystości;
  • powiadomienia organu zarządzającego ruchem o terminach wprowadzenia zmian w organizacji ruchu;
  • zapewnienia bieżącej obsługi geodezyjnej;
  • rozebrania, przechowania i ochrony mienia miasta;
  • utrzymania w obszarze prowadzonych robót wygrodzonych ciągów pieszych o utwardzonej powierzchni;
  • zapewnienia bezpieczeństwa dla ruchu pieszego i kołowego podczas prowadzenia robót;
  • uporządkowania i przywrócenia do stanu pierwotnego terenu budowy (likwidacja zaplecza budowy);
  • zabezpieczenia wszelkich przyłączy mediów znajdujących się na placu budowy lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie;
  • wykonania dokumentacji budowy, dokumentacji powykonawczej w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane;
  • zabezpieczenia wykonywanych świadczeń i robót, aż do przejęcia do eksploatacji.

Za czynności te Wnioskodawca nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia.

Właściciel gruntu nie ponosi wydatków związanych z budową/przebudową/remontem ww. obiektów, co jest zgodne z zapisem art. 16 cytowanej ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych.

Wnioskodawca buduje/przebuduje/remontuje ww. obiekty z własnych środków, które nie zostaną mu nigdy i w żaden sposób zwrócone. Wynika to z zapisu art. 16 cytowanej ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych, na podstawie którego zawarta jest umowa o budowę ww. obiektów.

Nie ma zawężonego kręgu użytkowników dróg publicznych, chodników, miejsc postojowych. Z korzystaniem z dróg, chodników i miejsc postojowych przez ich użytkowników nie są związane żadne opłaty na rzecz Spółki, a po przekazaniu na rzecz Gminy lub Skarbu Państwa nowy właściciel może wprowadzić np. opłaty za miejsca postojowe. Nie jest to jednak już zależne od Wnioskodawcy, gdyż Spółka nie będzie już właścicielem.

Fakt ukończenia budowy/przebudowy/remontu i rozpoczęcia eksploatacji wiąże się ze sporządzeniem protokołu przekazania - przyjęcia środka trwałego przez Wnioskodawcę na rzecz właściciela gruntu.

Przekazanie ww. obiektów na rzecz właściciela gruntu następuje nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na budowę i modernizację infrastruktury drogowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na budowę i modernizację infrastruktury drogowej prowadzonej na podstawie umów lub porozumień zawartych z Zarządcą na gruntach należących do gminy. Stosownie do art. 86 ust. l ustawy o VAT przesłanką uzyskania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest istnienie funkcjonalnego związku pomiędzy działalnością podatnika, a usługami i towarami, z tytułu nabycia których miałoby nastąpić odliczenie. Fakt ten powinien być oceniany w kontekście całej działalności podatnika, a nie tylko czynności polegającej na nieodpłatnym przekazaniu infrastruktury drogowej.

Budowa infrastruktury drogowej ma na celu zapewnienie dojazdu do budowanych osiedli, co jest niezbędne do uzyskania pozwolenia na użytkowanie budowanych lokali i ich sprzedaży. Partycypacja inwestora w budowie drogi do budowanych osiedli jest ponadto wymagana przez ustawę o drogach publicznych, zatem należy uznać, iż inwestycje tego rodzaju są pośrednio związane z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Spółkę. Podobnie stanowisko prezentuje również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, który w interpretacji z dnia 3 września 2007r. sygn. IP-PP2-443-4/7-2/PS stwierdził: „(...), iż co prawda wybudowanie obiektów budowlanych (m.in. drogi) przez Spółkę nie jest czynnością opodatkowaną, to jednak przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów związanych z realizacją przedmiotowych inwestycji budowlanych, albowiem ich wykonanie będzie niewątpliwie związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, która jest opodatkowana.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy bezpośrednio więc wiąże się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakupy towarów i usług nie przyczynią się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów. Ważne jest, aby miały charakter cenotwórczy w odniesieniu do opodatkowanych czynności danego podatnika.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność deweloperską polegającą na wznoszeniu budynków mieszkalnych wielorodzinnych i sprzedaży lokali mieszkalnych znajdujących się w tych budynkach. W celu realizacji poszczególnych inwestycji Spółka musi czasem sfinansować budowę, przebudowę lub remonty dróg publicznych oraz chodników i miejsc postojowych, znajdujących się na gruntach będących własnością gmin lub Skarbu Państwa. Budowa/przebudowa/remont wskazanych we wniosku obiektów (dróg publicznych, chodników, miejsc postojowych) jest dokonana w celach służących działalności gospodarczej Wnioskodawcy, gdyż bez wykonania takiej inwestycji Spółka nie otrzymałaby pozwolenia na budowę budynków mieszkalnych, co jest podstawową działalnością Wnioskodawcy. Aby dokonać czynności opodatkowanych w postaci sprzedaży lokali w wybudowanych budynkach mieszkalnych Spółka zobowiązana jest wybudować/przebudować/wyremontować wskazane obiekty, zatem infrastruktura ta jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca w ramach umowy dotyczącej realizowania inwestycji na gruncie należącym do Gminy lub Skarbu Państwa jest zobowiązany do dokonania przebudowy pasa drogowego.

W szczególności do zadań i obowiązków Spółki należy:

  • wykonanie wszelkich świadczeń inżynierskich i architektonicznych;
  • wykonanie przedmiotu umowy z materiałów własnych;
  • urządzenia w sposób estetyczny placu i zaplecza budowy oraz oznakowania i zabezpieczenia ich zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • koordynowanie robót, nadzoru BHP, zabezpieczenia p.poż., utrzymania czystości;
  • powiadomienia organu zarządzającego ruchem o terminach wprowadzenia zmian w organizacji ruchu;
  • zapewnienia bieżącej obsługi geodezyjnej;
  • rozebrania, przechowania i ochrony mienia miasta;
  • utrzymania w obszarze prowadzonych robót wygrodzonych ciągów pieszych o utwardzonej powierzchni;
  • zapewnienia bezpieczeństwa dla ruchu pieszego i kołowego podczas prowadzenia robót;
  • uporządkowania i przywrócenia do stanu pierwotnego terenu budowy (likwidacja zaplecza budowy);
  • zabezpieczenia wszelkich przyłączy mediów znajdujących się na placu budowy lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie;
  • wykonania dokumentacji budowy, dokumentacji powykonawczej w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane;
  • zabezpieczenia wykonywanych świadczeń i robót, aż do przejęcia do eksploatacji.

Właściciel gruntu nie ponosi wydatków związanych z budową/przebudową/remontem ww. obiektów, co jest zgodne z zapisem art. 16 cytowanej ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych.

Wnioskodawca buduje/przebuduje/remontuje ww. obiekty z własnych środków, które nie zostaną mu nigdy i w żaden sposób zwrócone.

Z wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej z dnia 7 czerwca 2013r. Nr IBPP1/443-217/13/BM wynika, iż nieodpłatnie przekazywane nakłady poniesione w związku z budową/przebudową/remontem wskazanych we wniosku obiektów (dróg publicznych, chodników, miejsc postojowych) na gruncie Gminy lub Skarbu Państwa, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ ww. inwestycja związana jest z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem.

Należy jednak zauważyć, że powyższe nieodpłatne przekazanie ww. nakładów na rzecz Gminy lub Zarządu Dróg, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, nie ma wpływu na przysługujące Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków z związanych z budową/przebudową/remontem wskazanych we wniosku obiektów.

Zgodnie bowiem z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż – jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego dokonywana przez Wnioskodawcę budowa/przebudowa/remont wskazanych we wniosku obiektów (dróg publicznych, chodników, miejsc postojowych) jest niezbędna do dokonania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych w postaci sprzedaży lokali w wybudowanych budynkach mieszkalnych. Bez wykonania takiej inwestycji Spółka nie otrzymałaby pozwolenia na budowę budynków mieszkalnych, co jest podstawową działalnością Wnioskodawcy. Zatem infrastruktura ta jest niezbędna do ww. prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy opodatkowanej podatkiem VAT.

Ponadto obowiązek wykonania ww. inwestycji jest warunkiem koniecznym uzyskania pozwolenia na budowę konkretnej inwestycji deweloperskiej. Obowiązek ten wynika z art. 16 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 21 marca 1985r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2007, Nr 19, poz. 115), zgodnie z którym budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.

Wnioskodawca budując/przebudowując/remontując wskazane we wniosku obiekty dąży zatem do zapewnienia możliwości wykonywania w przyszłości czynności opodatkowanych w postaci sprzedaży lokali w wybudowanych budynkach mieszkalnych. Istnienie ww. obiektów (dróg publicznych, chodników, miejsc postojowych) przekłada się zatem wprost na możliwość wykonywania tej działalności.

Biorąc powyższe pod uwagę budowa/przebudowa/remont wskazanych we wniosku obiektów (dróg publicznych, chodników, miejsc postojowych) pozostaje w ścisłym związku z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem, gdyż są to wydatki konieczne do wybudowania przez Spółkę budynków, a następnie sprzedaży znajdujących się w nich lokali. Zatem dotyczą one wyłącznie czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi nakładami na budowę/przebudowę/remont wskazanych we wniosku obiektów (dróg publicznych, chodników, miejsc postojowych), bowiem towary i usługi, z których nabyciem podatek jest naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie na podstawie danych zawartych w opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, a zatem traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy też zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem ORD-IN zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj