Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-31/14-6/KSU
z 24 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 lutego 2014 r. i z dnia 2 kwietnia 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r. i 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika (pytanie nr 3):

  • w części dotyczącej obowiązku sporządzenia informacji podatkowej PIT-8C dla byłego zleceniobiorcy, za którego płatnik dokonał zapłaty zaległych składek na ubezpieczenie społeczne, do sfinansowania których zobowiązany był zleceniobiorca – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Następnie pismem z dnia 26 lutego (data wpływu 3 marca 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

Wniosek uzupełniony ww. pismem nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 24 marca 2014 r., Nr IPTPB1/415-31/14-3/KSU, IPTPB3/423-19/14-3/KJ na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 26 marca 2014 r., następnie w dniu 7 kwietnia 2014 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 2 kwietnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie aktu notarialnego z dnia 30 września 2013 r., przeniosła na Wnioskodawcy - Y Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością część prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny na pokrycie udziałów obejmowanych w Y Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Przedsiębiorstwo stanowiące przedmiot aportu to X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, (przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny), stanowiące zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, działające dotychczas pod firmą X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą, która prowadzi w szczególności następującą działalność:

  • usługi outsourcingu sprzedaży na rzecz podmiotów z różnych branż, w tym FMCG, finanse, usługi teleinformatyczne i inne;
  • tworzenie sieci sprzedaży i zarządzanie dystrybucją;
  • administracja kadrowo-płacowa zespołów sprzedażowych;
  • obsługa systemów zbierania i przetwarzania danych w oparciu o ręczne i mobilne metody raportowania;
  • zarządzanie narzędziami pracy;
  • kompleksowe zarządzanie flotą samochodową, komputerami przenośnym i telefonami (palmofonami);
  • obsługa magazynów, transport, zarządzanie procesami składowania na terenie całego kraju

i które stanowi, jedyną jednostkę organizacyjną, w skład której wchodzą rzeczy, prawa, innego rodzaju wartości majątkowe oraz pracownicy, faktycznie i prawnie związani z działalnością przedsiębiorstwa.

Do poszczególnych składników aportu należą:

  • prawo własności ruchomości wchodzących w skład przedsiębiorstwa (w tym środków trwałych, urządzeń i środków transportu, wyposażenia (w tym meble biurowe, komputery oraz inne podobne składniki), nabyte materiały, surowce i towary, wyroby i półwyroby włącznie z wszystkimi ich częściami;
  • wartości niematerialne i prawne przedsiębiorstwa, w tym nieujęte w księgach handlowych przedsiębiorstwa, prawo do know-how (tajemnicy przedsiębiorstwa - handlowej i produkcyjnej, licencje na programy komputerowe);
  • prawa i zobowiązania wynikające ze stosunków pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę i umów cywilnoprawnych;
  • ogół praw i obowiązków wynikających z umów związanych z działalnością przedsiębiorstwa, w tym zawartych z kontrahentami, dostawcami, odbiorcami, z przedsiębiorstwami leasingowymi, z dostawcami mediów do nieruchomości, itp.;
  • prawa do znaków towarowych:
    1. „X” zarejestrowanego przez Urząd Patentowy RP pod numerem prawa ochronnego x;
    2. „Z” zarejestrowanego przez Urząd Patentowy RP pod numerem prawa ochronnego z;
  • wierzytelności - ustalone co do osoby wierzycieli kwoty i terminu zapłaty, w tym objęte tytułami egzekucyjnymi i wykonawczymi oraz objęte trwającymi postępowaniami sądowymi. W zakresie powyższym umowa dotycząca aportu przedsiębiorstwa do Wnioskodawcy stanowi jednocześnie przelew tych wierzytelności w rozumieniu art. 509 i nast. Kodeksu cywilnego;
  • zobowiązania - (długi), ustalone co do osoby wierzycieli kwoty i terminu zapłaty, w tym zobowiązanie kredytowe wynikające z UMOWY O KREDYT W RACHUNKU BIEŻĄCYM zawartej dnia 18 września 2008 r. z Bankiem w wysokości 1.680.000 PLN (słownie złotych: jeden milion sześćset osiemdziesiąt tysięcy 00/100) należności głównej oraz związanych z tą należnością odsetek, prowizji, opłat i kosztów (w zakresie powyższym umowa dotycząca aportu przedsiębiorstwa stanowi przejęcie długu w rozumieniu art. 519 i nast. Kodeksu cywilnego) oraz wynikającego z Umowy faktoringowej nr 2432 zawartej w dniu 28 maja 2013 r. z Bankiem w wysokości 991.742,12 zł (słownie: dziewięćset dziewięćdziesiąt jeden tysięcy siedemset czterdzieści dwa tysiące złotych 12/100);
  • wszystkie udziały w spółkach i innych podmiotach przysługujące Wnoszącemu;
  • środki pieniężne w kasie;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie działalności gospodarczej związanej ze składnikami przedsiębiorstwa wymienionymi w punktach powyżej z wyłączeniem ksiąg rachunkowych i dokumentacji podatkowej;
  • akta osobowe pracowników;
  • bazy danych i zbiory informacji w formie elektronicznej związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa;
  • pozostałe elementy przedsiębiorstwa włącznie z ich składnikami i akcesoriami oraz pozostałe zobowiązania związane z przedsiębiorstwem, włącznie z wszystkimi ich składnikami i akcesoriami.

Na mocy umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością aport przedsiębiorstwa został przyjęty ze skutkiem od dnia 1 października 2013 r.

Prawną konsekwencją nabycia przedsiębiorstwa przez Wnioskodawcę jest przejście zakładu pracy z Wnoszącego na Wnioskodawcę w rozumieniu art. 231 § 1 ustawy Kodeks pracy i ze skutkiem w dniu 1 października 2013 r. Wskutek tego, Wnioskodawca stał się w dniu przejścia z mocy prawa pracodawcą w stosunkach pracy z pracownikami, których stanowiska pracy znajdują się w przedsiębiorstwie. Wszyscy przejmowani pracownicy wyrazili zgodę na przejście do nowego pracodawcy. Wszystkie prawa i zobowiązania należące do przedsiębiorstwa, włącznie z prawami i obowiązkami wynikającymi ze stosunków pracy z pracownikami Wnoszącego przeniesiono na Wnioskodawcę na dzień wniesienia. Ponadto prawa własności do rzeczy, inne prawa, jak również wartości majątkowe, które służą lub ze względu na swój charakter mają służyć do eksploatacji przedsiębiorstwa jako aportu przeszły na Spółkę na dzień wniesienia, za wyjątkiem tych praw i innych wartości majątkowych, w przypadku których odpowiednie prawo nabywane jest dopiero po uzyskaniu zgody. W tym celu Wnoszący oraz Wnioskodawca zobowiązali się, że w terminie 30 dni od daty zawarcia ww. umowy doprowadzą swoimi staraniami do podpisania trójstronnych porozumień pomiędzy Wnoszącym, Wnioskodawcą oraz stronami wszelkich umów zawartych przez Wnoszącego lub uzyskania od stron tych umów jednostronnych pisemnych oświadczeń o wyrażeniu zgody na wstąpienie Wnioskodawcy w prawa i obowiązki Wnoszącego wynikające z tych umów. Wnoszący oraz Wnioskodawca zobowiązali się ponadto do udzielania sobie wzajemnie w maksymalnym stopniu współdziałania potrzebnego do tego, aby należycie i terminowo przeprowadzone zostały wszelkie czynności i działania, aby pozyskano wszelkie wymagane akceptacje, stanowiska, pozwolenia i decyzje, które są konieczne i niezbędne do właściwego przeprowadzenia aportu przedsiębiorstwa. W szczególności zobowiązali są do wzajemnego udzielania sobie informacji, sporządzania potrzebnych dokumentów, współudziału w posiedzeniach lub ewentualnych, postępowaniach administracyjnych, itp. Zobowiązali się również do współpracy przy rejestracji przeniesienia przedsiębiorstwa oraz podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy w rejestrze podmiotów gospodarczych. Rzeczy wchodzące w skład przedsiębiorstwa Wnoszący przekazał Wnioskodawcy w zależności od ich charakteru poprzez ich wydanie Wnioskodawcy, ich określenie przez Wnoszącego w obecności Wnioskodawcy, wyszczególnienie ich lokalizacji oraz ich odpowiednią specyfikację przez Wnoszącego dla Wnioskodawcy oraz ewentualnie poprzez przekazanie dokumentu potwierdzającego własność danej rzeczy ruchomej, który jest niezbędny do dysponowania tą rzeczą. Prawa (włącznie z należnościami), know-how oraz inne wartości majątkowe wchodzące w skład przedsiębiorstwa Wnoszący przekazał Wnioskodawcy poprzez przekazanie Mu potrzebnych wyjaśnień i odpowiedniej dokumentacji, która potwierdza istnienie danego prawa, lub w której wartość majątkowa utrwalona jest w sposób umożliwiający jej wykorzystanie.

Aktywa finansowe, które wchodzą w skład wniesionego przedsiębiorstwa, Wnoszący przekazał Wnioskodawcy w następujący sposób: gotówka w kasie przedsiębiorstwa została przekazana jako rzecz ruchoma. Podkreślić należy, że przedmiotem aportu było całe przedsiębiorstwo włącznie z rzeczami, prawami i innymi wartościami majątkowymi i zobowiązaniami związanymi z przedsiębiorstwem bez względu na to, czy zostały one explicite wymienione w akcie notarialnym z dnia 30 września 2013 r., czy też nie wymieniono ich dosłownie.

Z aportu wyłączone natomiast zostały następujące elementy:

  1. prawa do nazwy przedsiębiorstwa (firmy) X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;
  2. prawa do strony internetowej: www.x.pl;
  3. wierzytelności Wnoszącego:
    1. wierzytelność z tytułu pożyczki w stosunku do Y Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z dnia 26 listopada 2012 r. na kwotę 20.000 zł;
    2. wierzytelność z tytułu pożyczki w stosunku do Y Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z dnia 26 listopada 2012 r. na kwotę 30.000 zł;
    3. wierzytelności z tytułu usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy przez Wnoszącego, wynikające z faktur wymienionych w załączniku nr 10 do Umowy;
    4. wierzytelność z tytułu pożyczki udzielonej przez Wnoszącego dnia 19 marca 2008 r. w stosunku do B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w kwocie 2.884.400 zł wynosząca na dzień 30 września 2013 r. kwotę 3.209.318,48 zł, w tym 2.139.400 zł należności głównej i 1.069.918,48 zł odsetek ustawowych;
    5. wierzytelności Wnoszącego do A.G. w kwocie 235.493,57 zł, wymienione w załączniku nr 11 do Umowy,
  4. księgi rachunkowe i dokumentacja podatkowa Wnoszącego;
  5. prawa i zobowiązania wynikające z zawartych przez Wnoszącego umów o prowadzenie rachunku bankowego ;
  6. środki pieniężne, zgromadzone przez Wnoszącego na rachunkach bankowych Wnoszącego w Bank na dzień 30 września 2013 r.;
  7. bieżące koszty (zobowiązania) i przychody (wierzytelności) operacyjne dotyczące usług i sprzedaży wykonanej przez Wnoszącego we wrześniu 2013 r., które odpowiednio spłaci i otrzyma Wnoszący, a Wnioskodawca nie będzie ich otrzymywać lub spłacać i zaliczać do swych kosztów podatkowych jako niedotyczących Jego działalności. Przy czym ustalono, że w terminie 30 dni od dnia przeniesienia własności przedsiębiorstwa Wnoszący i Wnioskodawca sporządzą bilans na dzień 30 września 2013 r. określający rozliczenie i wykaz tych przychodów i kosztów operacyjnych działalności Wnoszącego we wrześniu 2013 r. i na jego podstawie dokonają ewentualnie odpowiednich wzajemnych rozliczeń z tym związanych.

Ponadto Wnoszący oraz Wnioskodawca zobowiązali się, że bez zbędnej zwłoki po dniu wniesienia poinformują osoby trzecie, w szczególności wierzycieli, dłużników, partnerów handlowych, których nie poinformowano o tym przed dniem wniesienia, że doszło do cesji przedsiębiorstwa z Wnoszącego na Wnioskodawcę. W szczególności Wnioskodawca zobowiązał się do poinformowania bez zbędnej zwłoki wierzycieli o przejęciu zobowiązań, natomiast Wnoszący zobowiązał się do poinformowania dłużników o cesji należności na Wnioskodawcę. Dodatkowo, Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki Y Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, tj. Wnioskodawcy, podjęło uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego poprzez utworzenie 1800 nowych udziałów o wartości nominalnej 500 zł każdy udział. Wnoszący aport, tj. X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością natomiast objął wszystkie nowoutworzone udziały po cenie wyższej niż nominalna, tj. 9.894,17 zł za jeden udział, przy czym nadwyżka ceny objęcia udziałów ponad ich wartość nominalną została przeznaczona na kapitał zapasowy Wnioskodawcy. Wspólnik X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pokrył wszystkie nowoutworzone udziały wkładem niepieniężnym - aportem w postaci przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny, stanowiącego zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, działający dotychczas pod Firmą X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 lutego 2014 r. dodano, że Wnioskodawca zatrudnia na podstawie umowy zlecenia osoby fizyczne będące przed przejęciem przedsiębiorstwa (i w konsekwencji zakładu pracy) X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością stronami umów zlecenia (zleceniobiorcami) zawartych z poprzednim pracodawcą, tj. X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W wyniku kontroli prawidłowości obliczania, potrącania i opłacania składek, Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej ZUS) ustalił, że X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w stosunku do niektórych ze zleceniobiorców, nieprawidłowo ustalił podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, w związku z czym powstała zaległość w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne i nadpłata składek na ubezpieczenie zdrowotne (w stosunku do ww. zleceniobiorców w ogóle nie naliczono składek na ubezpieczenie społeczne, a jedynie na ubezpieczenie zdrowotne). Nieprawidłowe ustalenie podstawy wymiaru składek spowodowane zostało nieprawdziwymi oświadczeniami złożonymi przez zleceniobiorców w zakresie podlegania przez nich ubezpieczeniu społecznemu z innego tytułu. Zleceniobiorcy oświadczyli bowiem, że z innych tytułów niż umowa zlecenia zawarta z Wnioskodawcą (a poprzednio X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) odprowadzają składki na ubezpieczenie społeczne. Na skutek czego X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością dokonała błędnego zgłoszenia zleceniobiorców do ubezpieczeń, a mianowicie zgłoszeni oni zostali jedynie do ubezpieczenia zdrowotnego, a powinni byli zostać zgłoszeni również do ubezpieczeń społecznych. Błąd został wykryty przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który nakazał dokonanie korekt rozliczeń za lata 2008-2011. W związku z ustaleniami ww. kontroli ZUS X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością skorygował za odpowiednie okresy lat 2008-2011 deklaracje rozliczeniowe ZUS DRA i imienne raporty rozliczeniowe za tych zleceniobiorców, którym nieprawidłowo ustalił podstawę wymiaru składek i przed zbyciem przedsiębiorstwa na rzecz Wnioskodawcy zapłacił w całości z własnych środków zaległe składki na ubezpieczenie społeczne. W stosunku do zleceniobiorców, którzy poprzez złożenie nieprawdziwego oświadczenia przyczynili się do powstania zaległości w składkach, Wnioskodawca jako następca prawny X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (nabywca wierzytelności X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wobec tych zleceniobiorców wchodzących w skład przedsiębiorstwa wniesionego aportem do Wnioskodawcy przez X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) podjął decyzję o obciążeniu ich częścią składek z tytułu ubezpieczenia społecznego, która zgodnie z przepisami prawa podlega finansowaniu ze środków ubezpieczonych. Wnioskodawca będzie w przyszłości dochodzić od nich zwrotu tych składek na drodze polubownej lub sądowej - w przypadku odmowy dobrowolnej ich zapłaty przez przedmiotowych zleceniobiorców. Wnioskodawca nie będzie występował o zwrot od byłych zleceniobiorców X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, pokrytych z własnych środków X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, składek na ubezpieczenia społeczne, jedynie w części, w jakiej powstała nadpłata z tytułu składek na ubezpieczenia zdrowotne, która nie została i nie będzie zwrócona byłemu zleceniobiorcy, i którą X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jeszcze przed przeniesieniem przedsiębiorstwa na rzecz Wnioskodawcy, zaliczył na poczet zapłaconych z własnych środków składek na ubezpieczenia społeczne, tym samym zmniejszając wysokość wierzytelności X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, wobec zleceniobiorców o zwrot zapłaconych z własnych środków składek na ubezpieczenia społeczne, które to wierzytelności w ramach przedsiębiorstwa X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, nabył Wnioskodawca.

Z większością zleceniobiorców, o których mowa powyżej, za których zostały opłacone jeszcze przez X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zaległe składki, Wnioskodawcy nie łączy stosunek prawny.

Następnie w uzupełnieniu z dnia 2 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że

  • Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością X wniosła na pokrycie udziałów obejmowanych w Spółce Wnioskodawcy wkład niepieniężny w postaci prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa. Jest to przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 4a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  • nazwą przedsiębiorstwa stanowiącego przedmiot aportu jest: X Sp. z o.o.;
  • zakres obowiązków księgowania oraz wpłacania składek w związku z korektami ZUS za lata ubiegłe związany jest z wszczęciem ze strony Zakładu Ubezpieczeń Społecznych kilkudziesięciu postępowań na okoliczność poprawnego schematu podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu wykonywania umowy zlecenia przez Zleceniobiorców X Sp. z o. o. Wnioskodawca zatrudnia bowiem lub zatrudniał na podstawie umowy zlecenia osoby fizyczne będące przed przejęciem przedsiębiorstwa (i w konsekwencji zakładu pracy) X Sp. z o.o. stronami umów zlecenia (zleceniobiorcami) zawartych z poprzednim pracodawcą, tj. X Sp. z o.o. W wyniku kontroli prawidłowości obliczania, potrącania i opłacania składek, Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej ZUS) ustalił, że X Sp. z o.o. w stosunku do niektórych ze zleceniobiorców, nieprawidłowo ustalił podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, w związku z czym powstała zaległość w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne i nadpłata składek na ubezpieczenie zdrowotne (w stosunku do ww. zleceniobiorców w ogóle nie naliczono składek na ubezpieczenie społeczne, a jedynie na ubezpieczenie zdrowotne). Nieprawidłowe ustalenie podstawy wymiaru składek spowodowane zostało nieprawdziwymi oświadczeniami złożonymi przez zleceniobiorców w zakresie podlegania przez nich ubezpieczeniu społecznemu z innego tytułu. Zleceniobiorcy oświadczyli bowiem, że z innych tytułów niż umowa zlecenia zawarta z Wnioskodawcą (a poprzednio X Sp. z o.o.) odprowadzają składki na ubezpieczenie społeczne. Na skutek czego X Sp. z o.o. dokonała błędnego zgłoszenia zleceniobiorców do ubezpieczeń, a mianowicie zgłoszeni oni zostali jedynie do ubezpieczenia zdrowotnego, a powinni byli zostać zgłoszeni również do ubezpieczeń społecznych. Błąd został wykryty przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który nakazał dokonanie korekt rozliczeń za lata 2008-2011. W związku z ww. ustaleniami kontroli ZUS, X Sp. z o.o. skorygował za odpowiednie okresy lat 2008-2011 deklaracje rozliczeniowe ZUS DRA i imienne raporty rozliczeniowe za tych zleceniobiorców, którym nieprawidłowo ustalił podstawę wymiaru składek i przed zbyciem przedsiębiorstwa na rzecz Wnioskodawcy zapłacił w całości z własnych środków zaległe składki na ubezpieczenie społeczne. W stosunku do zleceniobiorców, którzy poprzez złożenie nieprawdziwego oświadczenia przyczynili się do powstania zaległości w składkach, Wnioskodawca jako następca prawny X Sp. z o.o. (nabywca wierzytelności X Sp. z o.o. wobec tych zleceniobiorców wchodzących w skład przedsiębiorstwa wniesionego aportem do Wnioskodawcy przez X Sp. z o.o.) podjął decyzję o obciążeniu ich częścią składek z tytułu ubezpieczenia społecznego, która zgodnie z przepisami prawa podlega finansowaniu ze środków ubezpieczonych. Wnioskodawca będzie w przyszłości dochodzić od nich zwrotu tych składek na drodze polubownej lub sądowej - w przypadku odmowy dobrowolnej ich zapłaty przez przedmiotowych zleceniobiorców. Wnioskodawca nie będzie występował o zwrot od byłych zleceniobiorców X Sp. z o.o., pokrytych z własnych środków X Sp. z o.o., składek na ubezpieczenia społeczne, jedynie w części w jakiej powstała nadpłata powstała z tytułu składek na ubezpieczenia zdrowotne, która nie została i nie będzie zwrócona byłemu zleceniobiorcy, i którą X Sp. z o.o., jeszcze przed przeniesieniem przedsiębiorstwa na rzecz Wnioskodawcy zaliczył na poczet zapłaconych z własnych środków składek na ubezpieczenia społeczne, tym samym zmniejszając wysokość wierzytelności X Sp. z o.o., wobec zleceniobiorców o zwrot zapłaconych z własnych środków składek na ubezpieczenia społeczne, które to wierzytelności w ramach przedsiębiorstwa X Sp. z o.o., nabył Wnioskodawca;
  • zakres obowiązków Wnioskodawcy, jako pracodawcy z tytułu rozliczeń z ZUS, związany jest z potrąceniem składek na ubezpieczenia społeczne oraz składek na ubezpieczenia zdrowotne tych zleceniobiorców/pracowników, których po przejęciu zakładu pracy wiązały z Wnioskodawcą nadal stosunki prawne. Natomiast w odniesieniu do tych zleceniobiorców/pracowników, których stosunki prawne wygasły przed przejęciem przedsiębiorstwa (zakładu pracy) Wnioskodawca nie wykonał żadnych obowiązków z tytułu rozliczeń z ZUS, gdyż te wykonane zostały przez podmiot wnoszący aport, tj. X Sp. z o.o.;
  • wynagrodzenia za wrzesień 2013 r. zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów wnoszącego aport, mimo że wynagrodzenia zostały wypłacone już po dniu wniesienia aportu a wszelkie składki do ZUS oraz zaliczki zostały potrącone również po dniu wniesienia aportu przez wnoszącego aport, jako dotychczasowego pracodawcę stosownie do art. 231 Kodeksu pracy, nadal po przeniesieniu zakładu pracy zobowiązanego do ich zapłaty. Ponadto Strony umowy zbycia przedsiębiorstwa z jego zakresu wyłączyły: bieżące koszty (zobowiązania) i przychody (wierzytelności) operacyjne dotyczące usług i sprzedaży wykonanej przez wnoszącego przedsiębiorstwo we wrześniu 2013 r., które odpowiednio zobowiązał się w treści umowy o przeniesieniu przedsiębiorstwa spłacić i otrzymać wnoszący przedsiębiorstwo, a Wnioskodawca nie będzie ich otrzymywać lub spłacać i zaliczać do swych kosztów podatkowych jako niedotyczących Jego działalności;
  • u wnoszącego aport terminem wynagradzania jest 10 miesiąca następującego po miesiącu, którego wynagrodzenie dotyczy, przy czym składniki wynagrodzenia zależne od osiąganych wyników, jak premie od sprzedaży, wypłacane są do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ustalona została podstawa do ich obliczenia. Dlatego wynagrodzenia za wrzesień wypłacone zostały przez wnoszącego po przeniesieniu przedsiębiorstwa w ww. terminach, tj. elementy stałe do 10 października 2013 r., a elementy zmienne do 10 listopada i 10 grudnia w odniesieniu do premii, których podstawy ustalone zostały odpowiednio we wrześniu i październiku 2013 r.;
  • niewypłacone wynagrodzenia za okres do dnia przeniesienia przedsiębiorstwa, tj. końca września 2013 r. nie zostały wykazane w aporcie jako zobowiązania, gdyż jak wskazano powyżej, stosownie do umowy przeniesienia własności przedsiębiorstwa (wniesienia przedsiębiorstwa aportem) z zakresu aportu (przedsiębiorstwa) wyłączone zostały bieżące koszty (zobowiązania) i przychody (wierzytelności) operacyjne dotyczące usług i sprzedaży wykonanej przez wnoszącego przedsiębiorstwo we wrześniu 2013 r. Wynagrodzenia te zostały zatem wyłączone z aportu i spłacone przez wnoszącego przedsiębiorstwo, a nie wnioskodawcę;
  • po dniu wniesienia aportu Wnioskodawca wypłacił przejętym pracownikom wynagrodzenia za okres od dnia 1 października 2013 r., tj. dnia nabycia przedsiębiorstwa, zaś za wrzesień 2013 r. i okresy wcześniejsze wynagrodzenia wypłacił zgodnie z ww. ustaleniami oraz potrącił zaliczki oraz zapłacił składki ZUS od tych wynagrodzeń wnoszący przedsiębiorstwo.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku z aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa i tym samym w związku z przejściem zakładu pracy z Wnoszącego na Wnioskodawcę, to na Wnioskodawcy, jako nowym pracodawcy, będzie spoczywał obowiązek sporządzenia deklaracji PIT-4R oraz PIT-11 za cały rok podatkowy, w którym nastąpiło wniesienie aportem przedsiębiorstwa?
  2. Czy w związku z aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa i tym samym w związku z przejściem zakładu pracy z Wnoszącego na Wnioskodawcę, to na Wnioskodawcy, jako nowym pracodawcy, będzie spoczywał obowiązek księgowania oraz wypłacania składek w związku z korektami ZUS za lata ubiegłe?
  3. Czy dokonanie korekt ZUS za lata ubiegłe przez Wnioskodawcę będzie rodziło przychód z działalności wykonywanej osobiście po stronie zleceniobiorcy?
  4. Czy w związku z aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa i tym samym w związku z przejściem zakładu pracy z Wnoszącego na Wnioskodawcę, Wnioskodawca, jako nowy pracodawca, wypłacając pracownikom wynagrodzenia za wrzesień, realizując płatności na rzecz ZUS, ma prawo zaliczyć powyższe wydatki do podatkowych kosztów uzyskania przychodów?

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 lutego 2014 r. Wnioskodawca przeformułował pytanie nr 3 i zadał następujące zapytanie:

Czy dokonanie korekt składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne za lata 2008-2011 przez poprzednika prawnego Wnioskodawcy, tj. X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, którego przedsiębiorstwo nabył Wnioskodawca, będzie rodziło po stronie byłego zleceniobiorcy:

  • przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a jeśli tak to czy przychód ten należy wykazać w formularzu PIT-11 pobierając zaliczkę na podatek dochodowy, oraz wykazując 20% koszty uzyskania przychodu

czy też

  • przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. l pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i należy jedynie sporządzić informację PIT-8C, stosownie do postanowień art. 42a tej ustawy

oraz kto winien sporządzić odpowiednie deklaracje PIT-11 lub PIT-8C dla byłych zleceniobiorców, czy Wnioskodawca jako nabywca przedsiębiorstwa X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, czy też sam X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością?

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 2 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca przeformułował pytania nr 2 i 4 i zadał następujące zapytania:

Pytanie nr 2:

Czy w związku z aportem przedsiębiorstwa i tym samym w związku z przejściem zakładu pracy z Wnoszącego na Wnioskodawcę, to na Wnioskodawcy, jako nowym pracodawcy, będzie spoczywał obowiązek księgowania oraz wypłacania składek w związku z korektami ZUS za lata ubiegłe, do których potrącenia jako płatnik zgodnie z przepisami wynikającymi z ustawy o ubezpieczeniach społecznych oraz art. 26 ust. 1 pkt 2 w odniesieniu do zaliczek zobowiązany był najpierw wnoszący aport a następnie Wnioskodawca jako nowy pracodawca i płatnik?

Pytanie nr 4:

Czy w związku z aportem przedsiębiorstwa i tym samym w związku z przejściem zakładu pracy z Wnoszącego na Wnioskodawcę, Wnioskodawca, jako nowy pracodawca, wypłacając pracownikom wynagrodzenia za wrzesień 2013 r., realizując płatności na rzecz ZUS ma prawo zaliczyć powyższe wydatki do podatkowych kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3 wynikające z uzupełnienia wniosku z dnia 26 lutego 2014 r. Natomiast wniosek w zakresie pytania nr 1, 2 i 4 zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z dnia 26 lutego 2014 r., definicję legalną przedsiębiorstwa zawiera art. 551 ustawy Kodeks cywilny. Zgodnie z nim, przedsiębiorstwo to zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorstwo w takim ujęciu tworzy jedną całość z wielu składników powiązanych ze sobą funkcjonalnie.

W myśl natomiast art. 552 ww. ustawy, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Zgodnie natomiast z art. 554 ww. ustawy, nabywca przedsiębiorstwa lub gospodarstwa rolnego jest odpowiedzialny solidarnie ze zbywcą za jego zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa lub gospodarstwa, chyba że w chwili nabycia nie wiedział o tych zobowiązaniach, mimo zachowania należytej staranności. Odpowiedzialność nabywcy ogranicza się do wartości nabytego przedsiębiorstwa lub gospodarstwa według stanu w chwili nabycia, a według cen w chwili zaspokojenia wierzyciela. Odpowiedzialności tej nie można bez zgody wierzyciela wyłączyć ani ograniczyć. Powyższa zasada niejednokrotnie była przedmiotem analizy sądów, i tak m.in. Sąd Okręgowy w Białymstoku w postanowieniu z dnia 8 października 2010 r., II CA 660/10, wskazał, że: „Nie budzi jednak wątpliwości, że nabywca przedsiębiorstwa ponosi wraz ze zbywcą solidarną odpowiedzialność za jego zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, chyba, że w chwili nabycia nie wiedział o tych zobowiązaniach, mimo zachowania należytej staranności (art. 55[4] k.c.).”

Na mocy art. 231 § 1 ustawy Kodeks pracy, w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Wnioskodawca wskazał, że wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy spowodowało przejęcie przez Wnioskodawcę zatrudnionych w nim pracowników. Tym samym Wnioskodawca stał się pracodawcą w stosunku do przejmowanych pracowników. Dodał także, że wszyscy przejmowani pracownicy wyrazili zgodę na przejście do nowego pracodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie korekt deklaracji rozliczeniowych ZUS DRA oraz zapłata z własnych środków zaległych składek na ubezpieczenie społeczne za lata ubiegłe przez poprzednika prawnego Wnioskodawcy, tj. X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, którego przedsiębiorstwo nabył Wnioskodawca, będzie rodziło przychód po stronie byłego zleceniobiorcy, a przychód ten (w wysokości zapłaconych składek społecznych, które zgodnie z przepisami powinny zostać sfinansowane ze środków zleceniobiorcy) należy wykazać nie w formularzu PIT-11 pobierając zaliczkę na podatek dochodowy, lecz jedynie sporządzić informacje PIT-8C, stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosowną informację PIT-8C winien sporządzić nie Wnioskodawca jako nabywca przedsiębiorstwa X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, lecz sam X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Jedynie w odniesieniu do zleceniobiorców, z którymi po przejęciu przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, nadal łączy z Wnioskodawcą stosunek prawny przychód ten należy wykazać w formularzu PIT-11, który winien sporządzić sam Wnioskodawca, i w którym jako przychód powinna zostać wykazana część składek z tytułu ubezpieczenia społecznego, która zgodnie z przepisami prawa podlega finansowaniu ze środków ubezpieczonego, wykazując jednocześnie pobraną zaliczkę na podatek dochodowy, oraz 20% koszty uzyskania przychodu.

Jak wynika z postanowień art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.), składki na ubezpieczenie emerytalne zleceniobiorców finansują z własnych środków, w równych częściach, ubezpieczeni i płatnicy składek. W konsekwencji na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem ubezpieczonego (byłego zleceniobiorcy) jest wyłącznie ta część należności uiszczonej przez płatnika składek, którą zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych powinien zapłacić ubezpieczony, i której w roku jej opłacenia ubezpieczony nie zwrócił płatnikowi.

W przypadku byłego zleceniobiorcy, który nie zwrócił płatnikowi zapłaconych za niego składek w roku podatkowym, w którym płatnik zapłacił za ubezpieczonego składkę, przychód zleceniobiorcy (podatnika) należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uiszczając bowiem za byłego zleceniobiorcę zaległe składki na ubezpieczenie społeczne (należne z dochodu zleceniobiorcy) zleceniodawca reguluje zobowiązanie zleceniobiorcy należne wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (nie jest to więc świadczenie z tytułu umowy zlecenia). W konsekwencji w sytuacji takiej nie powstaje obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od świadczeń uzyskanych przez byłego zleceniobiorcę, a jedynie obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy czym obowiązek taki winien zrealizować nie Wnioskodawca, gdyż Jego z byłymi zleceniobiorcami X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie łączy już żaden stosunek prawny.

W przedstawionym stanie faktycznym przychód byłego zleceniobiorcy należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy. Tym samym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy z tytułu zapłaty za byłego zleceniobiorcę składek na ubezpieczenie społeczne. W przypadku takiej kwalifikacji przychodu ustawodawca nie nakłada bowiem obowiązku poboru zaliczki na podatek. W takiej sytuacji należy sporządzić byłemu zleceniobiorcy informację PIT-8C, a nie deklarację PIT-11. Na byłym zleceniobiorcy spoczywa obowiązek wykazania kwoty zapłaconych przez płatnika składek na ubezpieczenie społeczne, jako przychodu z innych źródeł, w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym były zleceniobiorca otrzymał ww. przychód.

Analogiczne stanowisko reprezentowane jest m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 18 lutego 2013 r., Nr IPTPBl/415-689/12-4/MAP. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, że „składki na ubezpieczenia społeczne sfinansowane za byłego zleceniobiorcę nie są przychodem z działalności wykonywanej osobiście, tylko przychodem z innych źródeł, bowiem zapłacone przez płatnika zaległe składki na ubezpieczenia społeczne stanowią dla byłego zleceniobiorcy przysporzenie majątkowe mające swoje źródło w przychodzie z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych . W konsekwencji opłacenie składek za byłego zleceniobiorcę nie rodzi obowiązku uwzględnienia tego przychodu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.” W tej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej uznał także, że „z uwagi na fakt, że wnioskodawca nie dokonał zwrotu zleceniobiorcy nadpłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne, zaliczając je na poczet zapłaconych przez siebie składek na ubezpieczenia społeczne, art. 45 ust. 3a ustawy o PDOFizU nie ma zastosowania. Ponadto organ wskazał, że „na Wnioskodawcy od zapłaconych w 2012 r. zaległych składek na ubezpieczenia społeczne za 2009 r., do sfinansowania których zobowiązany był zleceniobiorca, z którym Wnioskodawcy nie łączy już stosunek prawny, nie ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek od powyższych kwot, a jedynie obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

Jedynie w odniesieniu do zleceniobiorców, którzy po przejęciu przedsiębiorstwa (i zakładu pracy) X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością przez Wnioskodawcę nadal związani są z Wnioskodawcą stosunkiem prawnym, przychód takiego zleceniobiorcy, czyli zapłacone przez poprzednika prawnego Wnioskodawcy (X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) składki na ubezpieczenia społeczne, Wnioskodawca jako aktualny pracodawca (płatnik z tytułu nadal obowiązującej umowy zlecenia) powinien wykazać na formularzu PIT-11 w wierszu 6. „Działalność wykonywana osobiście...”.

Przepis art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi bowiem, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  • osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej;
  • właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W przypadku nadal aktualnych zleceniobiorców, którzy nie zwrócili płatnikowi zapłaconych za niego składek w roku podatkowym, w którym płatnik zapłacił za ubezpieczonego składkę, przychód zleceniobiorcy (podatnika) należy kwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. W konsekwencji, na Wnioskodawcy ciąży też w odniesieniu do takich zleceniobiorców obowiązek poboru zaliczki na podatek od powyższych kwot, a nie jedynie obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak to ma miejsce w odniesieniu do byłych już zleceniobiorców, z którymi Wnioskodawcy nie łączy stosunek prawny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obowiązków płatnika (pytanie nr 3):

  • w części dotyczącej obowiązku sporządzenia informacji podatkowej PIT-8C dla byłego zleceniobiorcy, za którego płatnik dokonał zapłaty zaległych składek na ubezpieczenie społeczne, do sfinansowania których zobowiązany był zleceniobiorca – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników tego podatku, a także sporządzanie i przekazywanie informacji podatkowych o wysokości dochodów uzyskanych przez osobę fizyczną, normuje rozdział 7 ustawy. Regulacje zawarte w tym rozdziale są konsekwencją przepisów dotyczących źródeł przychodów (art. 10 ustawy) oraz momentu powstawiania przychodu (art. 11 ustawy).

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określone zostały źródła przychodów, wśród których wymieniono:

  • w ust. 1 pkt 2 działalność wykonywaną osobiście,
  • w ust. 1 pkt 9 inne źródła.

Przepis art. 13 pkt 8 ww. ustawy stanowi, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z kolei definicję przychodów z innych źródeł zawiera art. 20 ust. 1 i 1a ustawy. Zgodnie z ust. 1 tego artykułu, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.), składki na ubezpieczenia emerytalne zleceniobiorców finansują z własnych środków, w równych częściach, ubezpieczeni i płatnicy składek.

W świetle powyższego, zapłacenie ze środków płatnika, kwoty tytułem zaległych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w części, w której powinny być pokryte z dochodu osoby fizycznej (ubezpieczonego), skutkuje powstaniem przychodu po stronie osoby fizycznej w momencie dokonania zapłaty przez płatnika składek.

W przypadku, gdy zapłata nastąpiła za osobę fizyczną, która w chwili dokonania zapłaty pozostaje ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym, otrzymane świadczenie stanowi dla tej osoby (pracownika) przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy powoduje, że na osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osobach prawnych i ich jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jako płatnikach dokonujących wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Przy tym, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Z przepisu art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.

Zatem, w momencie zapłaty przez płatnika zaległych składek na ubezpieczenie społeczne, do sfinansowania których zobowiązany był zleceniobiorca, z którym Wnioskodawcę nadal łączy stosunek cywilnoprawny, Wnioskodawca, jako aktualny pracodawca, zobowiązany jest do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy. Jednocześnie w terminie wskazanym w art. 42 ust. 1a powinien złożyć we właściwym urzędzie skarbowym roczną deklarację PIT-4R, natomiast w terminie wskazanym w art. 42 ust. 2 pkt 1 przesłać zleceniobiorcom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imienną informację PIT-11.

Natomiast w przypadku byłego zleceniobiorcy, który nie zwrócił płatnikowi zapłaconych za niego składek w roku podatkowym, w którym płatnik zapłacił za ubezpieczonego składkę, przychód zleceniobiorcy (podatnika) należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uiszczając bowiem za byłego zleceniobiorcę zaległe składki na ubezpieczenie społeczne (należne z dochodu zleceniobiorcy) zleceniodawca reguluje zobowiązanie zleceniobiorcy należne wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (nie jest to więc świadczenie z tytułu umowy zlecenia).

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od świadczeń uzyskanych przez byłego zleceniobiorcę. Jednak, wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy, ma On obowiązek, jako aktualny pracodawca, sporządzenia informacji imiennej PIT-8C, stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią przepisu art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. Nr 24, poz. 141, z późn. zm.), w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5. Zatem, nowy podmiot, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca, przejmuje obowiązki płatnika i na Nim będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C za cały rok podatkowy uwzględniającej również okres zatrudnienia pracownika w przejętym zakładzie pracy.

W myśl bowiem powołanego powyżej przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj