Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-53/14-4/ISN
z 7 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 4 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy oraz podpis drugiej upoważnionej osoby.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność usługową w zakresie przeglądu, serwisu i konserwacji urządzeń grzewczych (kotłów gazowych i pomp ciepła). Usługi dotyczyć będą nadzoru nad bieżącą eksploatacją i konserwacją kotłowni w domach jednorodzinnych, lokalach mieszkalnych oraz budynkach mieszkalnych we wspólnotach mieszkaniowych. Przedmiotem prac będzie nadzór nad bieżącą eksploatacją i konserwacją kotłowni zlokalizowanych w budynkach mieszkalnych, w częściach wspólnych budynku (kotłownie) lub też w lokalach mieszkalnych. Do obowiązków Zainteresowanego należeć będą prace z zakresu:

  • regularnej konserwacji urządzeń,
  • usuwania drobnych usterek wraz z wymianą części zamiennych,
  • konserwacji kotła i palnika,
  • konserwacji pomp obiegowych c.o. przed i po sezonie grzewczym.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka poinformowała, że:

  • przedmiotowe usługi konserwacji urządzeń grzewczych stanowić będą roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont;
  • będą zdarzały się sytuacje, w których wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia przedmiotowych usług nie przekroczy 50% tej podstawy oraz sytuacje, w których wartość towarów bez podatku przekroczy 50% podstawy opodatkowania;
  • przedmiotowe usługi będą dotyczyć budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  • Wnioskodawca wykonuje również przedmiotowe usługi w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12;
  • Zainteresowany klasyfikować będzie budynki w których świadczone będą przedmiotowe usługi zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (dział 11 i 12).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy usługi konserwacji urządzeń grzewczych (kotłów gazowych i pomp ciepła) znajdujących się w kotłowniach w domach jednorodzinnych, lokalach mieszkalnych oraz budynkach mieszkalnych we wspólnotach mieszkaniowych korzystają ze stawki VAT 8%?
  2. Czy w sytuacji, gdy wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych w ww. budynkach mieszkalnych przekroczy 50% tej podstawy, nadal będzie można zastosować stawkę VAT 8%?
  3. W jaki sposób Spółka, jako podmiot na którym ciąży ryzyko zastosowania niewłaściwej stawki VAT powinien ustalać i dokumentować (na ewentualność kontroli) powierzchnię użytkową lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego, w którym realizowana będzie usługa?

Zdaniem Wnioskodawcy, należy zastosować podatek od towarów i usług w wysokości 8% na usługi konserwacji urządzeń grzewczych (kotłów gazowych i pomp ciepła) we wszystkich obiektach budownictwa mieszkaniowego zarówno objętych społecznym programem mieszkaniowym, jak i nie objętym tym programem, z wyłączeniem lokali użytkowych (na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. (Dz.U. poz. 1719)). W sytuacji, gdy wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych w ww. budynkach budownictwa mieszkaniowego przekroczy 50% tej podstawy, nadal będzie można zastosować stawkę VAT 8% traktując usługę jako remont, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl przepisu art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Art. 41 ust. 2 ustawy określa, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ustawy - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się - na mocy art. 41 ust. 12a ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy - przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Z godnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania. Natomiast w dziale 12 mieszczą się budynki niemieszkalne i dział ten obejmuje: 121 - hotele i budynki zakwaterowania turystycznego, 122 - budynki biurowe, 123 - budynki handlowo-usługowe, 124 - budynki transportu i łączności, 125 - budynki przemysłowe i magazynowe, 126 - ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej, 127 - pozostałe budynki niemieszkalne.

Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1719 ze zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem - stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    – w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

W myśl § 3 ust. 3 rozporządzenia - przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach swojej działalności Wnioskodawca prowadzi działalność usługową w zakresie przeglądu, serwisu i konserwacji urządzeń grzewczych (kotłów gazowych i pomp ciepła). Usługi dotyczyć będą nadzoru nad bieżącą eksploatacją i konserwacją kotłowni w domach jednorodzinnych, lokalach mieszkalnych oraz budynkach mieszkalnych we wspólnotach mieszkaniowych. Przedmiotem prac będzie nadzór nad bieżącą eksploatacją i konserwacją kotłowni zlokalizowanych w budynkach mieszkalnych, w częściach wspólnych budynku (kotłownie) lub też w lokalach mieszkalnych. Do obowiązków Zainteresowanego należeć będą prace z zakresu:

  • regularnej konserwacji urządzeń,
  • usuwaniu drobnych usterek wraz z wymianą części zamiennych,
  • konserwacji kotła i palnika,
  • konserwacji pomp obiegowych c.o. przed i po sezonie grzewczym.

Przedmiotowe usługi konserwacji urządzeń grzewczych stanowić będą roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont. Będą zdarzały się sytuacje, w których wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia przedmiotowych usług nie przekroczy 50% tej podstawy oraz sytuacje, w których wartość towarów bez podatku przekroczy 50% podstawy opodatkowania. Przedmiotowe usługi będą dotyczyć budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Stosownie do przepisów cyt. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1409 ze zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych z dnia 16 sierpnia 1999 r. (Dz.U. Nr 74, poz. 836 ze zm.) - rozporządzenie to określa warunki techniczne użytkowania budynków mieszkalnych, wraz ze związanymi z nimi instalacjami i urządzeniami technicznymi, zwanych dalej „budynkami”.

Na mocy § 3 pkt 4 ww. rozporządzenia - konserwacja to wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku.

W § 40 cyt. rozporządzenia określono, że w okresie użytkowania instalacji i urządzeń centralnego ogrzewania należy zapewniać:

  1. drożność instalacji i urządzeń, zgodnie z założeniami projektu tej instalacji,
  2. utrzymywanie wymaganego stanu technicznego instalacji i urządzeń oraz właściwe warunki ich użytkowania,
  3. realizację planu napraw i wymian oraz robót konserwacyjnych,
  4. nadzór nad realizacją robót konserwacyjnych, napraw i wymian oraz nadzór nad wykonawstwem usług związanych z realizacją zaleceń wynikających z okresowych kontroli w lokalach,
  5. realizację zaleceń pokontrolnych wydawanych przez upoważnione organy,
  6. w razie uzasadnionej potrzeby - kontrolę stanu technicznego tej instalacji i urządzeń.

Mając na uwadze opis sprawy należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę będą stanowiły roboty konserwacyjne, o których mowa w § 3 ust. 2 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zainteresowany przedmiotowe usługi będzie wykonywał w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym, zdefiniowanym w art. 41 ust. 12a ustawy.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że usługi konserwacji urządzeń grzewczych (kotłów gazowych i pomp ciepła) znajdujących się w kotłowniach w domach jednorodzinnych, lokalach mieszkalnych oraz budynkach mieszkalnych we wspólnotach mieszkaniowych (w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym) korzystać będą ze stawki podatku obniżonej do wysokości 8%, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Nawet w sytuacji, gdy wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych w ww. budynkach mieszkalnych przekroczy 50% tej podstawy, będzie można zastosować stawkę podatku obniżoną do wysokości 8%, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, ponieważ w tym przypadku § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia nie będzie miał zastosowania (przepis ten dotyczy robót konserwacyjnych opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia).

Natomiast w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku to na podatniku ciąży odpowiedzialność w zakresie udowodnienia wystąpienia okoliczności uzasadniających zastosowanie stawki podatku innej niż stawka podstawowa, tj. w tym przypadku 8%. Ustawodawca oczekuje, aby to podatnik wykazał, że świadczone przez niego usługi są związane z budownictwem mieszkaniowym oraz, że powierzchnie użytkowe są odpowiednie do zastosowania obniżonej stawki podatku. Powyższe ma wynikać z materiału dowodowego jakim dysponuje podatnik. Ustawa o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia wydane na jej podstawie nie określają rodzaju i formy dokumentów, jednakże podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne, które formalnie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać będą powierzchnię użytkową, np. kserokopia dokumentacji budowlanej, na podstawie której taką powierzchnię można obliczyć, akt notarialny, w którym wymieniona byłaby powierzchnia mieszkania lub budynku, przydział ze spółdzielni z wymienionymi powierzchniami poszczególnych pomieszczeń mieszkalnych itp.

Zatem stanowisko Zainteresowanego w zakresie stawki podatku dla wykonywanych robót konserwacyjnych należało uznać za prawidłowe, jednak na podstawie innego uzasadnienia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj