Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-59/14-6/IR
z 17 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismami z dnia 10 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.) i z dnia 10 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu wydatków związanych z wykonaniem instalacji solarnych w budynkach użyteczności publicznej na terenie Powiatu w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu wydatków związanych z wykonaniem instalacji solarnych w budynkach użyteczności publicznej na terenie Powiatu w związku z realizacją projektu pn. „…”

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 10 marca 2014 r. i 10 kwietnia 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, zakresu postawionego pytania oraz kwestie związane z reprezentacją.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 marca 2014 r.).

Powiat X (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Powiat wspólnie z Gminą Z. i Gminą B. na mocy umowy partnerskiej realizuje projekt RPO 2007-2013 pn. „…”. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa.

Podmiotem odpowiedzialnym za realizację przedsięwzięcia - Liderem jest Gmina Z. Do zadań Lidera należy w szczególności:

  • reprezentowanie wszystkich stron umowy w zakresie przygotowania i realizacji projektu,
  • złożenie formularza aplikacyjnego do Urzędu Marszałkowskiego,
  • dopilnowanie prawidłowego rozliczenia przedsięwzięcia, w tym złożenia wniosków o płatność,
  • zapewnienie współfinansowania, jak również wydatkowania i rozliczenia środków uzyskanych z funduszy strukturalnych na wydatki związane z realizowanym projektem w części dotyczącej gminy Z.,
  • wykonanie strony promującej Odnawialne źródła energii i zapewnienie systemu IT,
  • przestrzegania procedur sprawozdawczości, w tym monitoring i opracowywanie odpowiednich sprawozdań,
  • poprawne rozliczenie przedsięwzięcia,
  • założenie konta bankowego w celu obsługi płatności związanych z realizacją przedsięwzięcia w części dotyczącej Gminy,
  • zawarcie umów z osobami fizycznymi z terenu Gminy dotyczących dobrowolnych wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach przedsięwzięcia oraz ich zebranie.

Gmina B. odpowiedzialna jest za:

  • przeprowadzenie postępowań przetargowych oraz sprawowanie nadzoru nad podmiotami, wyłonionymi w drodze przetargu, na realizację inwestycji w ramach przedsięwzięcia, umieszczeniu zapisów w specyfikacji istotnych warunków zamówienia o zawarciu umów częściowych z wykonawcami dokumentacji projektowych, instalacji solarnych i podmiotem pełniącym nadzór budowlany przez wszystkie strony umowy partnerskiej,
  • zapewnienie współfinansowania, jak również wydatkowania i rozliczenia środków uzyskanych z funduszy strukturalnych na wydatki związane z realizowanym projektem w części dotyczącej Gminy,
  • zapewnienie w imieniu wszystkich stron umowy, przestrzegania procedur sprawozdawczości, w tym monitoring i opracowywanie odpowiednich sprawozdań,
  • zarządzanie projektem,
  • przygotowanie materiałów informacyjnych,
  • poprawne rozliczenie przedsięwzięcia,
  • zapewnienie płynności finansowej oraz kontrola wydatkowania środków finansowych,
  • opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego, promocję projektu, zapewnienie zarządzania przez podmiot zewnętrzny,
  • założenie konta bankowego w celu obsługi płatności związanych z realizacją przedsięwzięcia w części dotyczącej Gminy,
  • zawarcie umów z osobami fizycznymi z terenu Gminy dotyczących dobrowolnych wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach przedsięwzięcia oraz ich zebranie.

Wnioskodawca odpowiedzialny jest za:

  • przygotowanie materiałów informacyjnych,
  • przestrzeganie procedur sprawozdawczości, w tym monitoring i opracowywanie odpowiednich sprawozdań,
  • poprawne rozliczenie przedsięwzięcia,
  • zapewnienie płynności finansowej oraz kontrola wydatkowania środków finansowych,
  • zapewnienie współfinansowania, jak również wydatkowania i rozliczenia środków uzyskanych z funduszy strukturalnych na wydatki związane z realizowanym projektem w części dotyczącej Powiatu,
  • założenie konta bankowego w celu obsługi płatności związanych z realizacją przedsięwzięcia w części dotyczącej Powiatu.

Powiat odpowiada za zadania mieszczące się w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Partnerzy są obowiązani do dołożenia maksymalnej staranności do osiągnięcia zamierzonego celu Partnerstwa, w tym do zgodnego współdziałania oraz wzajemnej konsultacji podejmowanych przez siebie działań, w ramach zadań wyznaczonych dla poszczególnych Partnerów przez Lidera. Każdy z Partnerów zobowiązany jest poddać się w swojej siedzibie kontroli realizacji projektu przeprowadzonej przez Instytucję Zarządzającą, według określonych przez nią zasad. Każdy z Partnerów po zrealizowaniu projektu zobowiązuje się do aktywnego uczestnictwa w akcjach promocyjnych oraz informacyjnych związanych z projektem.

Przedmiotem umowy jest wspólna realizacja projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Sposób finansowania przedsięwzięcia strony ustaliły następująco:

  • wydatki bezpośrednie (na wykonanie urządzeń solarnych, kotłowni, instalacji c.w.u.) ponoszą strony w części ich dotyczącej,
  • wydatki pozostałe: Lider - Gmina Z. - 32% kosztów własnego udziału, Gmina B. - 57% kosztów własnego udziału, Wnioskodawca - 11% kosztów własnego udziału.

Procentowy udział kwoty dofinansowania zostanie zweryfikowany na podstawie rzeczywistych kwot wynikających z postępowania przetargowego. Środki na uregulowanie należności zostały zabezpieczone w budżetach Gminy Z. i B. oraz Wnioskodawcy.

Inwestycja obejmuje koszty pośrednie (między innymi zarządzania, promocji), wykonanie dokumentacji budowy urządzeń solarnych, wykonanie instalacji solarnych w budynkach użyteczności publicznej na terenie Powiatu, a także jednym z elementów realizacji tego zadania jest wybudowanie w roku 2014 instalacji solarnych dla osób fizycznych - mieszkańców Gminy B. i Z.

Inwestycja będzie realizowana na 8 budynkach instytucji użyteczności publicznej tzn. szkoły, domu dziecka, poradni i szpitali będących jednostkami organizacyjnymi Powiatu, gdzie zostanie zainstalowanych 278 kolektorów.

Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na nabycie usług wykorzystywanych do realizacji tej inwestycji – budowy instalacji solarnych związane będą z wykonywaniem zadań własnych powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2013 r., poz. 595) i art. 403 ust. 1 w związku z art. 400a ust. 1 pkt 21 i 22 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2013 r., poz. 1232, z późn. zm.).

Każdy z partnerów realizuje swoją część inwestycji otrzymując za wykonane usługi faktury. W związku z tym faktury dokumentujące nabycie towarów i usług przez Powiat będą wystawiane na Wnioskodawcę. Inwestycja finansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa (dotacja) i budżetu Powiatu (udział własny). Środki z dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 wpłyną bezpośrednio na rachunki bankowe wyodrębnione na rzecz projektu przez Lidera tj. Gminę Z. i poszczególnych Partnerów tj. Gminę B. i Powiat X.

Zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, inwestycje po wybudowaniu będą stanowiły własność Wnioskodawcy. Powiat po zrealizowaniu inwestycji przekaże ją nieodpłatnie do użytkowania ww. jednostkom organizacyjnym i w związku z tym nie będzie pobierał dalszych opłat, ani też nie będzie ponosił żadnych wydatków związanych z eksploatacją urządzeń solarnych. To użytkownik będzie zobowiązany do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z eksploatacją zestawu solarnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 kwietnia 2014 r.).

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwała możliwość prawnego odzyskania podatku VAT dotyczącego wydatków związanych z wykonaniem instalacji solarnych w budynkach użyteczności publicznej na terenie Powiatu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Zgodnie z art. 86 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) podatnikom podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Beneficjent jest podatnikiem VAT, a zakupione przez Beneficjenta towary i usługi w przypadku projektu będącego przedmiotem analizy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - w związku z czym nie spełniają warunku określonego w art. 86 ust. 1 ww. ustawy. Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Art. 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo – przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2013 r., poz. 595, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat został określony w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Powiat) będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wspólnie z Gminą Z. i Gminą B. na mocy umowy partnerskiej realizuje projekt RPO 2007-2013 pn. „…”. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa. Podmiotem odpowiedzialnym za realizację przedsięwzięcia - Liderem jest Gmina Z. Partnerzy są obowiązani do dołożenia maksymalnej staranności do osiągnięcia zamierzonego celu Partnerstwa, w tym do zgodnego współdziałania oraz wzajemnej konsultacji podejmowanych przez siebie działań, w ramach zadań wyznaczonych dla poszczególnych Partnerów przez Lidera. Inwestycja obejmuje koszty pośrednie (między innymi zarządzania, promocji), wykonanie dokumentacji budowy urządzeń solarnych, wykonanie instalacji solarnych w budynkach użyteczności publicznej na terenie Powiatu, a także jednym z elementów realizacji tego zadania jest wybudowanie w roku 2014 instalacji solarnych dla osób fizycznych - mieszkańców Gminy B. i Z. Inwestycja będzie realizowana na 8 budynkach instytucji użyteczności publicznej tzn. szkoły, domu dziecka, poradni i szpitali będących jednostkami organizacyjnymi Powiatu, gdzie zostanie zainstalowanych 278 kolektorów.

Każdy z partnerów realizuje swoją część inwestycji otrzymując za wykonane usługi faktury. W związku z tym faktury dokumentujące nabycie towarów i usług przez Powiat będą wystawiane na Wnioskodawcę. Inwestycja finansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa (dotacja) i budżetu Powiatu (udział własny). Środki z dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 wpłyną bezpośrednio na rachunki bankowe wyodrębnione na rzecz projektu przez Lidera i poszczególnych Partnerów.

Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na nabycie usług wykorzystywanych do realizacji tej inwestycji – budowy instalacji solarnych związane będą z wykonywaniem zadań własnych powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 403 ust. 1 w związku z art. 400a ust. 1 pkt 21 i 22 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2013 r., poz. 1232, z późn. zm.).

Zakończona inwestycja po wybudowaniu będzie stanowiła własność Wnioskodawcy i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Powiat po zrealizowaniu inwestycji przekaże ją nieodpłatnie do użytkowania ww. jednostkom organizacyjnym.

Odnosząc się do kwestii możliwości odzyskania podatku VAT wskazać należy, że zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się – w oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (…).

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca po zrealizowaniu inwestycji przekaże ją nieodpłatnie do użytkowania ww. jednostkom organizacyjnym.

W tym miejscu należy wskazać, że nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Warunki, których spełnienie powoduje, że nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług to:

  • w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa – użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia – w całości lub w części – podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie);
  • w przypadku świadczenia usług – świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

W konsekwencji aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Dodatkowo należy zauważyć, że powołany przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy nie uzależnia faktu opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika od prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym świadczeniem.

Jak wskazano wyżej, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat został określony w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym. Zadania publiczne obejmują między innymi sprawy utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie powiatowym).

W związku z powyższym należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie do użytkowania przez Powiat efektów inwestycji, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu, gdyż świadczenie to będzie odbywało się w związku z wykonywaniem przez Powiat we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych. Zatem czynność przekazania w nieodpłatne użyczenie efektów inwestycji powstałych w ramach realizowanego projektu ww. jednostkom organizacyjnym, nie będzie stanowiło nieodpłatnego świadczenia usług zrównanego z odpłatnym świadczeniem usług, na gruncie art. 8 ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ zakończona inwestycja w ramach realizowanego projektu nie będzie wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT dotyczącego wydatków związanych z wykonaniem instalacji solarnych w budynkach użyteczności publicznej na terenie Powiatu w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty inwestycji powstałe w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla pozostałych Gmin uczestniczących w projekcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj