Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-137/14-5/OS
z 17 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2014 r. (data wpływu 26 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2014 r. (data wpływu 2 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania wpłat mieszkańców za pomocą kas rejestrujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania wpłat otrzymanych od mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach montażu instalacji solarnych oraz stawki podatku,
  • braku opodatkowania przekazania mieszkańcom prawa własności kolektorów słonecznych po 5 latach od zakończenia projektu,
  • prawa do zwrotu podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu, w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych stanowiących własność osób fizycznych,
  • obowiązku ewidencjonowania wpłat mieszkańców za pomocą kas rejestrujących.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 marca 2014 r. (data wpływu 2 kwietnia 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego, własnego stanowiska oraz uiszczenia dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 23 stycznia 2014 roku do Urzędu Miasta wpłynęło pismo z Urzędu Marszałkowskiego Województwa informujące o przydzielonych środkach finansowych na dofinansowanie realizacji projektu „...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Gmina Miasto przygotowując się do realizacji przedmiotowego projektu planuje wykonanie montażu 436 zestawów solarnych na prywatnych budynkach mieszkalnych należących do mieszkańców Miasta oraz jeden piec zasilany paliwem ekologicznym na biomasę w placówce oświatowo - wychowawczej. Za realizację przedsięwzięcia ma odpowiadać Gmina Miasto, która jest uprawniona do podpisania umowy o dofinansowanie, wdrożenia i rozliczenia projektu. Warunki w ogłoszonym konkursie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 zakładają, że dofinansowanie ze środków europejskich może stanowić nie więcej niż 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu, wkład własny Beneficjenta nie mniej niż 15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Gmina Miasto zobowiązało się zapewnić wkład własny oraz pokryć ze środków własnych wszelkie wydatki niekwalifkowalne w ramach Projektu. Na pokrycie wkładu własnego Gmina Miasto zawrze umowy cywilno-prawne z właścicielami prywatnych budynkach mieszkalnych, z których wynikać będzie, że właściciele budynków mieszkalnych przed rozpoczęciem realizacji projektu wniosą zaliczkę na wkład własny w wysokości 15% zakładanych kosztów kwalifikowalnych instalacji solarnej montowanej w gospodarstwie domowym oraz na koszty niekwalifikowalne projektu. W umowie zostanie zapisane, że wpłata mieszkańca wchodzi w zakres wkładu własnego beneficjenta na realizację zadania w rozumieniu przepisów RPOW 2007-2013. Realizacja projektu ma nastąpić po podpisaniu umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa o dofinansowanie projektu oraz po podpisaniu umowy z wyłonionym zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych wykonawcą robót budowlanych. Po zakończeniu inwestycji wybudowane instalacje solarne zostaną przekazane dla Gminy Miasto przez wykonawcę na podstawie protokołu odbioru końcowego i staną się środkiem trwałym miasta. Po okresie utrzymania trwałości projektu tj. po upływie 5 lat od zakończenia inwestycji, instalacje solarne zostaną protokolarnie przekazane właścicielom na własność za kwotę wniesionego wkładu własnego. W momencie przeniesienia własności instalacji solarnej właściciel budynku nie będzie już ponosił żadnych kosztów ani opłat wobec miasta, w związku z czym miasto nie osiągnie z tego tytułu żadnych dochodów. Świadczenie dokonywane na rzecz mieszkańców, w oparciu o umowę na montaż układu solarnego wraz z dostawą urządzeń oraz uruchomienie tego układu, ma charakter usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Gmina podpisując umowę z wykonawcą na montaż układów kolektorów słonecznych z materiałów i urządzeń wykonawcy oraz umowy z mieszkańcami na montaż układu solarnego wraz z uruchomieniem tego układu wchodzi w rolę podmiotu świadczącego usługę wykonywaną w ramach termomodernizacji budynków mieszkalnych. W związku z powyższym dokonywane przez mieszkańców wpłaty zaliczki na wkład własny w projekcje dotyczyć będą świadczenia usługi termomodernizacyjnej wykonywanej w budynkach mieszkalnych. Uzyskanie pewności w kwestii podatku VAT jest dla podatnika szczególnie istotna wobec faktu planowania i realizacji w najbliższej przyszłości projektu „...” współfinansowanego ze środków regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2014. Miasto przed podpisaniem umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą oraz podpisując umowy z mieszkańcami na realizację projektu, musi w sensie prawnopodatkowym mieć przekonanie co do słuszności przyjętych rozwiązań w danej kwestii rozliczeń podatkowych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Gmina Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarowi usług.
  2. Wpłaty mieszkańców dokonywane są na podstawie umowy cywilno-prawnej, w której ustalany jest termin wpłaty.
  3. Realizacja inwestycji na poszczególnych prywatnych budynkach mieszkalnych jest uzależniona od wpłaty przez poszczególnych mieszkańców.
  4. Zgodnie z zawartą umową gdy mieszkaniec nie dokona wpłaty kwoty w terminie i wysokości określonej w umowie, umowa zostaje rozwiązywana w trybie natychmiastowym, co skutkuje wykluczeniem danego mieszkańca z uczestnictwa w projekcie.
  5. Zgodnie z założeniami projektu montaż zestawów solarnych będzie dokonywany wyłącznie na budynkach mieszkalnych tj. dachach, balkonach, ścianach.
  6. Zgodnie Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) określoną w załączniku rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1939 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), klasyfikacja budynków prywatnych, o których mowa we wniosku to klasy oznaczone symbolami (PKOB) -1110 i 1121.
  7. Instalacje solarne będą montowane na budynkach, które są zaliczane do budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 300m3.
  8. Faktury dokumentujące poniesione wydatki, których mowa w pytaniu nr 3 wniosku ORD-IN będą wystawiane na Wnioskodawcę czyli Gminę Miasto.
  9. Realizacja przedmiotowego projektu, polegająca na wykonaniu instalacji solarnych należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. l pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.). Wynika to z tego, że zgodnie z postanowieniami Konstytucji RP, ochrona środowiska jest obowiązkiem władz publicznych. Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami, szczególnie przed wysoką emisją dwutlenku węgla, stanowi jeden z podstawowych kierunków polityki ekologicznej Państwa oraz jedno z podstawowych zadań jednostek samorządu terytorialnego. Dążąc do poprawy jakości powietrza, zmniejszenia wykorzystania nieodnawialnych źródeł energii, dywersyfikacji źródeł energii, poprawy jakości życia mieszkańców. Gmina Miasto postanowiła przystąpić do współdziałania w zakresie rozpowszechniania na swoim terenie źródeł energii odnawialnej, w tym niekonwencjonalnych źródeł energii tj. instalacji, kolektorów słonecznych.
  10. Wśród mieszkańców uczestniczących w projekcie, którzy będą dokonywali wpłat zaliczek tytułem montażu instalacji solarnych będą nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy zryczałtowani. Zgodnie z założeniami projektu montaż instalacji solarnych odbywać będzie się na budynkach mieszkalnych niezwiązanych z prowadzeniem działalności.
  11. Wpłaty zaliczek dokonywane przez mieszkańców zgodnie z zawartymi umowami będą dokonywane wyłącznie bezgotówkowo przelewem lub wpłatą na wyodrębniony w tym celu rachunek bankowy. Ewidencja wpłat dokonywana będzie przez utworzenie indywidualnych kart należności wynikających z umów. Po zaksięgowaniu na indywidualnym koncie wpłaty zaliczki lub części zaliczki wystawiana będzie zaliczkowa faktura VAT na wartość wpłaconej kwoty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy otrzymane przez Gminę na rachunek bankowy wpłaty zaliczek mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach i montażu instalacji solarnych w ramach projektu „...” podlegają ewidencji przy użyciu kas rejestrujących? (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane na rachunek bankowy Miasta wpłaty mieszkańców na montaż instalacji solarnych w ramach projektu nie podlegają ewidencji przy użyciu kas rejestrujących ponieważ zgodnie z zawartymi umowami będą dokonywane wyłącznie bezgotówkowo przelewem na wyodrębniony w tym celu rachunek bankowy. Ewidencja wpłat dokonywana będzie przez utworzenie indywidualnych kart należności wynikających z umów. Po zaksięgowaniu na indywidualnym koncie wpłaty zaliczki lub części zaliczki wystawiana będzie zaliczkowa faktura VAT na wartość wpłaconej kwoty. W związku z powyższym spełnione będą wymogi określone w poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012r. poz. 1382).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012, poz. 1382).

W myśl § 2 ust. 1 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem podatnik miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia, przy świadczeniu usług muszą łącznie zostać spełnione określone w tym przepisie warunki.

Z opisu sprawy wynika iż Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, przygotowuje się do realizacji projektu pn. „...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wnioskodawca jest uprawniony do podpisania umowy o dofinansowanie, wdrożenia i rozliczenia projektu. Wpłaty mieszkańców dokonywane są na podstawie umowy cywilno-prawnej, w której ustalany jest termin wpłaty. Realizacja inwestycji na poszczególnych prywatnych budynkach mieszkalnych jest uzależniona od wpłaty przez poszczególnych mieszkańców. Wpłaty zaliczek dokonywane przez mieszkańców zgodnie z zawartymi umowami będą dokonywane wyłącznie bezgotówkowo przelewem lub wpłatą na wyodrębniony w tym celu rachunek bankowy. Ewidencja wpłat dokonywana będzie przez utworzenie indywidualnych kart należności wynikających z umów. Po zaksięgowaniu na indywidualnym koncie wpłaty zaliczki lub części zaliczki wystawiana będzie zaliczkowa faktura VAT na wartość wpłaconej kwoty.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy stwierdzić, że skoro wpłaty mieszkańców za usługi montażu instalacji solarnych następować będą w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Miasta a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie transakcji zapłata będzie dotyczyć, to będą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, stosownie do zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie pytania oznaczonego Nr 4. W zakresie pytań oznaczonych we wniosku jako: Nr 1, Nr 2, Nr 3, wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj