Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-192/14-4/PR
z 18 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia – 5 marca 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 16 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy:

  • działki o numerze 148/5 wraz z posadowionymi na niej budynkami i innymi obiektami – jest prawidłowe,
  • działki o numerze 148/6 wraz z posadowionym na niej utwardzonym placem i ogrodzeniem – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy:

  • działki o numerze 148/5 wraz z posadowionymi na niej budynkami i innymi obiektami,
  • działki o numerze 148/6 wraz z posadowionym na niej utwardzonym placem i ogrodzeniem.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 kwietnia 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwana dalej: Wnioskodawcą), będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, planuje transakcję sprzedaży nieruchomości, mieszczącej się w X. Nieruchomość ta została nabyta przez Wnioskodawcę 28.11.1997 r. od osoby fizycznej, niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług. W skład nieruchomości wchodzą następujące składniki:

  • grunty: działka 148/5 o powierzchni 1341 m2 oraz działka 148/6 o powierzchni 357 m2,
  • budynki:
    • produkcyjno-biurowy o powierzchni użytkowej 1101,00 m2,
    • produkcyjny o powierzchni użytkowej 200,00 m2,
    • kotłownia o powierzchni 30,00 m2.


Na działce 148/5 znajdują się powyższe budynki, przyłącza kanalizacyjne i wodociągowe oraz kioski, będące własnością najemców. Działka ta jest ogrodzona i pokryta utwardzoną nawierzchnią z kostki brukowej. Druga działka nie jest zabudowana budynkami. Znajdują się tam jednak budowle w postaci utwardzonej nawierzchni z kostki brukowej oraz ogrodzenia. Dzięki utwardzonej nawierzchni na działce 148/6 Wnioskodawca mógł korzystać z działki zgodnie z jej przeznaczeniem. Przez wiele lat utwardzona nawierzchnia służyła Wnioskodawcy jako miejsce postojowe oraz miejsce rozładunku dostaw.

Wybudowanie budynków miało miejsce w 1900 r. (budynek produkcyjno-biurowy) oraz w 1935 r. (budynek produkcyjny oraz budynek kotłowni), W latach 1998-2005 ponoszono nakłady w związku z ulepszeniami dokonywanymi w budynkach i budowlach wchodzących w skład nieruchomości.

Wartość początkowa oraz wartość nakładów dla poszczególnych budynków przedstawia się następująco (przedstawiona jest wartość początkowa i wysokość nakładów w zł oraz data dowodu księgowego):

  • budynek produkcyjno-biurowy (wartość początkowa = 384 791,28)
    • 26 629,14 - 31.03.1998;
    • 9 051,69 - 30.04.1998;
    • 2 015,07 - 31.05.1998;
    • 3 457,22 - 30.06.1998;
    • 1 154,49 - 30.06.1998;
    • 7 805,80 - 31.07.1998;
    • 2 328,17 - 31.07.1998;
    • 4 200,00 - 31.07.1998;
    • 2 285,00 - 31.08.1998;
    • 1 113,51 - 30.11.1998;
    • 1 250,00 - 31.12.1998;
    • 193 600,84 - 03.11.2004;
    • 19 200,00 - 11.02.2005;
    • 368 711,00 - 11.02.2005;
  • inne nakłady w ramach budynku produkcyjno-biurowego:
    • 1 162,00 - 31.05.1998 (montaż sieci domofonowej);
    • 4900,00 - 30.09.1998 (montaż wewnątrzzakładowej linii elektroenergetycznej);
    • 22 453,20 - 05.04.2004 (montaż zestawu urządzeń do rejestracji czasu pracy);
    • 4 000,00 - 28.04.2004 (montaż systemu monitoringu wizyjnego);
    • 10 700,00 - 14.12.2004 (montaż systemu oddymiania klatki schodowej).


Łączne nakłady na budynek produkcyjno-biurowy wynoszą 686 018,01 (nakłady w wysokości 30% wartości początkowej osiągnięto 3.11.2004)

  • budynek produkcyjny (wartość początkowa = 63 837,00)
    • 7 321,83 - 30.09.1998;
    • 1 888,04 - 30.09.1998;
    • 4800,00 - 11.02.2005.


Łączne nakłady na budynek produkcyjny wyniosły 14 009,87 (nakłady nie osiągnęły 30% wartości początkowej)

  • budynek kotłowni (wartość początkowa = 11 704,08)
    • 4 710,41 - 30.10.1998;
    • 6 887,00 - 30.11.1998;
    • 87,98 - 31.12.1998;
    • 585,97 - 28.02.1999;
    • 1 044,00 - 31.03.1999.


Łączne nakłady na kotłownię wyniosły 13 315,36 (nakłady w wysokości 30% wartości początkowej osiągnięto 30.10.1998)

  • inne nakłady - ogrodzenie (wartość początkowa = 3427,62)
    • 12 437,06 - 30.06.1998;
    • 2 752,66 - 30.11.2000.


Łączne nakłady na ogrodzenie wyniosły 15 189,72 (nakłady w wysokości 30% wartości początkowej osiągnięto 30.06.1998).

Budynki wchodzące w skład nieruchomości są wynajmowane, zawarte są ponadto umowy na wynajem gruntu pod kioski wolnostojące (niezwiązane z gruntem), które są własnością najemców. Poniżej znajduje się wykaz wynajmowanych części poszczególnych budynków wchodzących w skład nieruchomości (ramy czasowe, najemcy oraz wynajmowane powierzchnie):

Budynek produkcyjno-biurowy:

  • 01.12.1997 - 31.12.1997 – Zakłady Bawełniane -110 m2;
  • 01.12.1997 - 31.03.1998 –Sp. z o.o. - 93 m2;
  • 01.05.1998 - 30.06.1998 – ....... - 126 m2;
  • 01.07.1998 - 28.09.1998 –Firma Handlowa - 126 m2;
  • 29.09.1998 - 31.01.1999 –Firma Handlowa -126 m2;
  • 01.01.1998 - 30.04.1999 – ..... - 45 m2;
  • 01.03.1999 - 31.07.1999 – ...... - 126 m2;
  • 01.12.1997 - 31.10.1999 –S.C. - 61 m2;
  • 01.12.1997 - 31.10.1999 –S.C - 16 m2;
  • 22.12.1997 - 31.12.1999 – „Biuro Obrotu Nieruchomościami - 34 m2;
  • 01.12.1997 - 31.03.2002 – ....... - 20 m2;
  • 01.05.1999 - 30.11.2002 –Sp. z o.o. w Y. -45 m2;
  • 01.12.1997 - 30.06.2003 –Sp. z o.o. w Z. - 7,6 m2;
  • 31.08.2005 - 31.08.2007 – ….. - 20 m2;
  • 01.10.2010 - 30.11.2010 –S.C. - 8 m2;
  • 01.09.2007 - 31.10.2012 – ...... - 37 m2.

Budynek produkcyjny:

  • 16.09.1998 - 31.10.1998 – Instytut - 115 m2;
  • 16.11.1998 - 14.02.1999 –Salon Mebli Biurowych - 115 m2;
  • 15.02.1999 - 21.06.1999 –Salon Mebli Biurowych - 57,5 m2;
  • 01.10.1999 - 15.09.2000 –S.C - 115 m2;
  • 01.12.2005 - 31.05.2007 – Fundacja - 102 m2;
  • 01.06.2007 - 31.01.2009 – Fundacja - 20 m2;
  • 01.10.2010 - aktualnie – P.H.U. - 102 m2.

Umowy na wynajem gruntu pod kioski wolnostojące (niezwiązane trwale z gruntem), które stanowią własność najemców:

  • 01.12.1997 - 15.04.1999 – .....
  • 26.04.1999 - 15.05.1999 – .....
  • 01.12.1997 - 31.09.2001 – .....
  • 16.04.1999 - 31.03.2002 – .....
  • 01.04.2003 - 31.10.2006 – Kwiaciarnia;
  • 01.09.2001 - 30.04.2007 – .....;
  • 01.12.1997 - 31.05.2007 – „S.A.;
  • 01.08.2001 - 29.12.2008 – .....;
  • 01.102009 - 28.02.2010 – .....;
  • 01.06.2010 - 31.08.2010 – Sklep;
  • 24.06.2011 - 30.07.2011 – Biuro Promocji;
  • 01.05.2007 - 31.10.2011 –S.C.;
  • 01.11.2006 - 30.11.2011 – ......;
  • 01.11.2011 - 30.11.2012 – .....;
  • 01.05.2012 - 30.09.2012 – ......;
  • 01.08.2009 - aktualnie – ......;
  • 22.03.2010 - aktualnie – „......;
  • 01.12.2011 - aktualnie – Działalność Gospodarcza.

Przedmiotem dostawy będą także:

  • Przyłącza wodociągowe (wartość początkowa 2.732,36);
  • Przyłącza kanalizacyjne (wartość początkowa 4.844,60);
  • Utwardzona nawierzchnia (wartość początkowa 21 402,81; w 2005 r. przeprowadzono remont nawierzchni przywracający jej stan techniczny obniżony w wyniku wieloletniej eksploatacji - zamieniono płyty na kostkę brukową, wydatki te nie zwiększyły wartości początkowej);
  • Ogrodzenie (wartość początkowa 3.427,62).

Ponadto Zainteresowany wskazał, iż budynki, budowle będące przedmiotem planowanej sprzedaży nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Wszystkie budynki i budowle, z wyjątkiem kiosków, o których mowa we wniosku, są trwale związane z gruntem. Klasyfikacja ww. budynków i budowli, za wyjątkiem kiosków według PKOB jest następująca:

  1. budynek produkcyjno-biurowy – 1.12.125.1251,
  2. budynek produkcyjny – 1.12.125.1251,
  3. budynek kotłowni – 1.12.123.1230,
  4. ogrodzenie – 2.24.242,
  5. utwardzona nawierzchnia – 2.21.211,
  6. przyłącza wodociągowe – 2.22.222,
  7. przyłącza kanalizacyjne – 2.22.222.

W stosunku do:

  1. budynku produkcyjno-biurowego nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. budynku produkcyjnego nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  3. budynku kotłowni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  4. ogrodzenia nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  5. utwardzonej nawierzchni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  6. przyłączy wodociągowych i kanalizacyjne nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wartość nakładów poniesionych 11.02.2005 r. przekroczyła 30% wartości początkowej budynku produkcyjno-biurowego zaktualizowanej o wartość nakładów ponoszonych przez Wnioskodawcę przed tą datą. W stosunku do wydatków na ulepszenie budynku produkcyjno-biurowego oraz kotłowni Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nadto Zainteresowany wskazał, że były części budynku produkcyjnego, które nie były przedmiotem zawieranych umów najmu. Po zakończeniu wszystkich ulepszeń budynek produkcyjno-biurowy oraz kotłownia były wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

W stosunku do działki o nr 148/6 nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy dostawa działki gruntu 148/5 wraz z posadowionymi na niej budynkami i innymi obiektami będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług?
  2. Czy dostawa działki gruntu 148/6 wraz z posadowionymi na niej obiektami będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm. dalej: u.p.t.u.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów. W myśl art. 2 pkt 6 u.p.t.u. pod pojęciem towar rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Nieruchomości zgodnie z przepisami prawa cywilnego stanowią rzeczy. Pojęcie dostawy reguluje art. 7 ust. 1 u.p.t.u. W myśl tego przepisu przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Mając na uwadze powyżej przytoczone przepisy sprzedaż nieruchomości (budynków oraz innych obiektów wraz z gruntem) będzie stanowiła dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Co do zasady dostawa budynków, budowli lub ich części oraz dostawa gruntu podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej (23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 u.p.t.u.). W myśl art. 29a ust. 8 u.p.t.u. w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że grunt, na którym posadowione są budynki, budowle lub ich części podlega takim samym zasadom opodatkowania, jak dostawa samych budynków, budowli lub ich części.

Dostawa budynków, budowli lub ich części nie zawsze będzie wiązała się z opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. W niektórych wypadkach zastosowanie może mieć zwolnienie przedmiotowe.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z punktu widzenia omawianego zwolnienia decydujące jest ustalenie, czy w danej sytuacji wystąpiło pierwsze zasiedlenie. Definicja pierwszego zasiedlenia określona jest w art. 2 pkt 14 u.p.t.u.

Zgodnie z nim pod tym pojęciem rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku, gdy nie będzie można skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10, należy rozważyć zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W analizowanym zwolnieniu oba warunki muszą być spełnione łącznie. W pierwszej kolejności należy zbadać, czy dokonującemu dostawy w stosunku do tych obiektów przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Po drugie, trzeba ustalić czy i w jakiej kwocie dokonujący dostawy ponosił wydatki na ulepszenie obiektów. Istotne jest także brzmienie art. 43 ust. 7a u.p.t.u., zgodnie z którym warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b (dotyczącym wydatków na ulepszenie), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Prawno-podatkowe skutki transakcji należy rozpatrywać na trzech polach: najpierw należy ustalić zasady opodatkowania dostawy budynków i innych obiektów znajdujących się na gruncie, a następnie ocenić konsekwencje dostawy gruntu.

Dostawa budynków

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wybudowanie budynków miało miejsce w 1900 r. (budynek produkcyjno-biurowy) oraz w 1935 r. (budynek produkcyjny oraz budynek kotłowni).

Niemniej jednak po nabyciu tych budynków przez Wnioskodawcę nastąpiło ich ulepszenie w następującym zakresie:

  • budynek produkcyjno-biurowy - wartość początkowa 384 791,28 zł, ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej miało miejsce 3.11.2004 r.;
  • budynek produkcyjny - Wnioskodawca nie dokonał ulepszeń na ten budynek, przekraczających 30% wartości początkowej;
  • budynek kotłowni - wartość początkowa 11 704,08 zł, ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej miało miejsce 30.10.1998 r.

W stosunku do budynku produkcyjno-biurowego możliwość wystąpienia pierwszego zasiedlenia należy rozpoznawać po 3.11.2004 r. Po tej dacie poszczególne części tego budynku zostały oddane w najem. Z punktu widzenia u.p.t.u. oddanie w najem stanowi oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu użytkownikowi.

W przypadku poszczególnych części budynku, tj.:

  • w odniesieniu do powierzchni 20 m2 pierwsze zasiedlenie wystąpiło 31.08.2005 r.;
  • w odniesieniu do powierzchni 8,00 m2 pierwsze zasiedlenie wystąpiło 1.10.2010 r.;
  • w odniesieniu do powierzchni 37 m2 pierwsze zasiedlenie wystąpiło 1.09.2007 r.

Z powyższego wynika, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych części budynków upłynęły 2 lata. Oznacza to, że dostawa tych części budynków będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, że w odniesieniu do całego budynku poniesiono nakłady powyżej 30% wartości początkowej (3.11.2004 r.), a niewymienione powyżej części budynku nie zostały po tej dacie oddane w najem, nie można mówić w stosunku do tych części budynku o pierwszym zasiedleniu. Oznacza to, że dostawa tych części budynku nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. W związku z tym należy rozważyć, czy w sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nabył nieruchomość od osoby fizycznej, niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług. W stosunku do tego obiektu nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Spełniony jest zatem pierwszy warunek zwolnienia. W odniesieniu do drugiego z warunków należy zauważyć, że Wnioskodawca ponosił wydatki na budynek produkcyjno-biurowy w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej. Oznaczałoby to, że nie można skorzystać ze zwolnienia w związku z niespełnieniem drugiego z warunków. Niemniej jednak w tym przypadku należy odwołać się do art. 43 ust. 7a u.p.t.u., zgodnie z którym drugiego z warunków zwolnienia nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Wydatki na ulepszenie budynku przekroczyły 30% wartości początkowej 3 listopada 2004 r., zaś ostatni wydatek na ulepszenie budynku zaksięgowano 11 lutego 2005 r. Budynek ten jest wykorzystywany w stanie ulepszonym przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych od ponad 5 lat. Oznacza to, że w stosunku do tej części budynku również będzie można skorzystać ze zwolnienia (a zatem dostawa całego budynku będzie zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług).

W stosunku do budynku produkcyjnego nie poniesiono wydatków przekraczających 30% wartości początkowej tego budynku. Można przyjąć, że z pierwszym zasiedleniem mieliśmy do czynienia najpóźniej 28.11.1997 r., tj. z chwilą nabycia tego budynku. Wówczas nastąpiło oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (sprzedaż). Wnioskodawca zdaje sobie jednak sprawę, że czynność ta faktycznie nie została opodatkowana podatkiem od towarów i usług, w związku z czym może nie zostać spełniona przesłanka pierwszego zasiedlenia. Mimo wątpliwości co do zasadności zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. powstaje możliwość skorzystania ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u. W tym przypadku spełniona jest pierwsza przesłanka zwolnienia (w stosunku do tego obiektu nie przysługiwało Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego). Ponadto Wnioskodawca nie poniósł na budynek produkcyjny wydatków przekraczających 30% wartości początkowej tego obiektu. W związku ze spełnieniem drugiej przesłanki można skorzystać ze zwolnienia z art. 43 ust 1 pkt 10a u.p.t.u.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że 30.10.1998 r. Spółka poniosła wydatki przekraczające 30% wartości początkowej budynku kotłowni. Po tej dacie budynek ten nie został oddany do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (w szczególności nie był wynajmowany). Oznacza to, że nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie tego budynku. Nie będzie można zatem skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. Można natomiast rozważyć zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u. W tym przypadku spełniony jest pierwszy z warunków tego zwolnienia, tj. w stosunku do tego obiektu nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W odniesieniu do drugiego z warunków należy zauważyć, że Wnioskodawca ponosił wydatki na budynek kotłowni w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej. Oznaczałoby to, że nie można skorzystać ze zwolnienia w związku z niespełnieniem drugiego z warunków. Niemniej jednak w tym przypadku, podobnie jak w odniesieniu do dostawy części budynku produkcyjno-biurowego, należy odwołać się do art. 43 ust. 7a u.p.t.u. Zgodnie z tym przepisem, drugiego z warunków zwolnienia nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wydatki na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej zostały poniesione 30 października 1998 r., zaś ostatnie wydatki na ulepszenie poniesiono 31 marca 1999 r. Z powyższego wynika, że budynek w stanie ulepszonym był wykorzystywany przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Dostawa tego budynku będzie zatem korzystać ze zwolnienia.

Dostawa innych obiektów

Dla oceny skutków podatkowych niezbędne jest w pierwszej kolejności ustalenie, czy dany obiekt może być uznany za budynek lub budowlę. Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm., dalej: pr. b.) budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Z kolei przez budowlę rozumie się, w myśl art. 3 pkt 3 pr. b, każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową. Zgodnie z art. 3 pkt 9 pr. b. ilekroć w ustawie jest mowa o urządzeniach budowlanych należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z przytoczonych definicji wyraźnie wynika, że ogrodzenie, utwardzona nawierzchnia oraz przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne nie mogą być uznane za budynki. Nie stanowią one także budowli. Ustawa wprost wymienia ogrodzenia i przyłącza jako urządzenia budowlane. Klasyfikacja ta jest trafna w sytuacji, gdy ogrodzenia czy przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne związane są z obiektem budowlanym (np. budynkiem) i zapewniają możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Taka sytuacja ma miejsce w opisanym zdarzeniu przyszłym. Podobnie, mimo że ustawa nie wymienia wprost utwardzonej nawierzchni w przykładowym katalogu urządzeń budowlanych, to wyszczególnia przejazdy i place postojowe. Wnioskując na podstawie podobieństwa, można przyjąć, że utwardzona nawierzchnia stanowi urządzenie budowlane w przypadku, gdy zapewnia ona możliwość użytkowania obiektu (budynków) zgodnie z jego przeznaczeniem. Mając na uwadze powyższe ogrodzenie, utwardzona nawierzchnia oraz przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne stanowią urządzenia budowlane.

Z praktyki organów podatkowych wynika, że urządzenia budowlane związane z określonym obiektem budowlanym podlegają zasadom opodatkowania właściwym dla dostawy tego obiektu budowlanego (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9.09.2013 r., IPPP2/443-780/13-2/MAO). Oznacza to, że skoro dostawa wyżej wymienionych budynków będzie zwolniona z opodatkowania, to również dostawa urządzeń budowlanych będzie podlegała zwolnieniu. W związku z tym dostawa ogrodzenia, utwardzonej nawierzchni oraz przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jak zaznaczono w zdarzeniu przyszłym, na działce znajdują się także kioski, będące własnością najemców. Należy zaznaczyć, że w odniesieniu do kiosków w ogóle nie będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów. Wnioskodawca nie może bowiem przenieść prawa do rozporządzania tymi towarami (kioskami) jak właściciel w sytuacji, w której prawo własności przysługuje najemcom. W związku z tym najistotniejsze jest ustalenie zasad opodatkowania gruntu znajdującego się pod kioskami. Zmiana strony umowy najmu gruntu pod kioskami w wyniku transakcji sprzedaży całej nieruchomości nie będzie rzutować na zasady opodatkowania tej czynności.

Dostawa gruntu

Zgodnie z art. 29a ust. 8 u.p.t.u. w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Skoro zatem dostawa poszczególnych budynków oraz innych obiektów (położonych na działce 148/5) podlega zwolnieniu z opodatkowania, to również dostawa gruntu skorzysta ze zwolnienia.

Reasumując, dostawa działki gruntu 148/5 wraz z posadowionymi na niej budynkami i innymi obiektami będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 14 kwietnia 2014 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż w stosunku do budynku produkcyjnego możliwość wystąpienia pierwszego zasiedlenia należy rozpoznawać po 1998 r. Po tej dacie poszczególne części tego budynku zostały oddane w najem. Z punktu widzenia u.p.t.u. oddanie w najem stanowi oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu użytkownikowi.

W przypadku poszczególnych części budynku, tj.:

  • w odniesieniu do powierzchni 115 m2 pierwsze zasiedlenie wystąpiło 16.09.1998 r.;
  • w odniesieniu do powierzchni 57,5 m2 pierwsze zasiedlenie wystąpiło 15.02.1999 r.;
  • w odniesieniu do powierzchni 102 m2 pierwsze zasiedlenie wystąpiło 01.12.2005 r.;
  • w odniesieniu do powierzchni 20 m2 pierwsze zasiedlenie wystąpiło 01.06.2007 r.

Z powyższego wynika, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych części budynków upłynęły 2 lata. Oznacza to, że dostawa tych części budynków będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u..

Z uwagi na fakt, że niektóre części budynku w ogóle nie zostały oddane w najem, nie można mówić w stosunku do tych części budynku o pierwszym zasiedleniu. Oznacza to, że dostawa tych części budynku nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. W związku z tym należy rozważyć, czy w sprawie znajdzie za stosowa nie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nabył nieruchomość od osoby fizycznej, niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług. W stosunku do tego obiektu nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Spełniony jest zatem pierwszy warunek zwolnienia. W odniesieniu do drugiego z warunków należy zauważyć, że Wnioskodawca nie poniósł wydatków na budynek produkcyjny w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej. Oznacza to, że w stosunku do tej części budynku również będzie można skorzystać ze zwolnienia (a zatem dostawa całego budynku będzie zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług).

Ponadto Wnioskodawca dodał, iż do podobnego wniosku doszedł w pierwotnym wniosku o interpretację, tj. że w stosunku do dostawy budynku produkcyjnego przysługuje zwolnienie, lecz powołał się na niewłaściwą podstawę prawną.

Ad. 2

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm. dalej: u.p.t.u.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów. W myśl art. 2 pkt 6 u.p.t.u. pod pojęciem towar rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Nieruchomości zgodnie z przepisami prawa cywilnego stanowią rzeczy. Pojęcie dostawy reguluje art. 7 ust. 1 u.p.t.u. W myśl tego przepisu przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Mając na uwadze powyżej przytoczone przepisy sprzedaż nieruchomości (budynków oraz innych obiektów wraz z gruntem) będzie stanowiła dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Co do zasady dostawa budynków, budowli lub ich części oraz dostawa gruntu podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej (23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 u.p.t.u.). W myśl art. 29a ust. 8 u.p.t.u. w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że grunt, na którym posadowione są budynki, budowle lub ich części podlega takim samym zasadom opodatkowania, jak dostawa samych budynków, budowli lub ich części.

Dostawa budynków, budowli lub ich części nie zawsze będzie wiązała się z opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. W niektórych wypadkach zastosowanie może mieć zwolnienie przedmiotowe.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z punktu widzenia omawianego zwolnienia decydujące jest ustalenie, czy w danej sytuacji wystąpiło pierwsze zasiedlenie. Definicja pierwszego zasiedlenia określona jest w art. 2 pkt 14 u.p.t.u.

Zgodnie z nim pod tym pojęciem rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku, gdy nie będzie można skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10, należy rozważyć zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W analizowanym zwolnieniu oba warunki muszą być spełnione łącznie. W pierwszej kolejności należy zbadać, czy dokonującemu dostawy w stosunku do tych obiektów przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Po drugie, trzeba ustalić czy i w jakiej kwocie dokonujący dostawy ponosił wydatki na ulepszenie obiektów. Istotne jest także brzmienie art. 43 ust. 7a u.p.t.u., zgodnie z którym warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b (dotyczącym wydatków na ulepszenie), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, działka 148/6 nie jest zabudowana budynkami. Na działce tej znajdują się budowle (obiekty) w postaci utwardzonej nawierzchni z kostki brukowej oraz ogrodzenia. W pierwszej kolejności należy zatem ustalić zasady opodatkowania dostawy budowli (obiektów), a następnie przeanalizować konsekwencje prawno- podatkowe dostawy gruntu. Trzeba także sprawdzić, czy obiekty znajdujące się na działce 148/6 stanowią budowle.

Dostawa budowli (obiektów)

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm., dalej: pr. b.) budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Z kolei przez budowlę rozumie się, w myśl art. 3 pkt 3 pr. b. każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową. Zgodnie z art. 3 pkt 9 pr. b. ilekroć w ustawie jest mowa o urządzeniach budowlanych należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z całą pewnością ogrodzenie i utwardzona nawierzchnia nie stanowią budynków. Można natomiast zastanowić się, czy w tym przypadku mamy do czynienia z urządzeniem budowlanym. Z definicji urządzenia budowlanego wynika, że dany obiekt może być uznany za urządzenie budowlane, gdy jest związany z obiektem budowlanym i zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Nie ma znaczenia, że dany obiekt wprost wymieniony jest w katalogu urządzeń budowlanych, jeśli nie jest spełniona wspomniana przesłanka związku z obiektem budowlanym. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wyraźnie wynika, że na działce 148/6 nie znajdują się żadne obiekty budowlane (w szczególności budynki), z którymi mogłoby być związane ogrodzenie czy utwardzony plac. W związku z tym nie jest w tym przypadku spełniona definicja urządzenia budowlanego. Oznacza to, że możemy w tej sytuacji mówić o budowlach. W jednej z interpretacji indywidualnych zauważono, że niektóre z urządzeń budowlanych np. ogrodzenie, występując samodzielnie, będąc niezwiązane z obiektem budowlanym (np. budynkiem), tracą niejako status urządzenia budowlanego, a stają się obiektem budowlanym (budowlą) (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 17.03.2011 r., IBPP3/443-1032/10/PH). Podobnie w praktyce organów podatkowych uznaje się, że utwardzona np. wybrukowana czy wyasfaltowana nawierzchnia stanowi budowlę (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11.10.2012 r., IBPP2/443-684/12/AB oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 17.06.2013 r., ITPP2/443-260/13/KT). Inaczej rzecz przedstawiałaby się, gdyby nawierzchnia była jedynie mechanicznie utwardzona lub wysypana żwirem. W tym przypadku jednak nawierzchnia jest wyłożona kostką brukową, wprowadzona jest jako budowla do ewidencji środków trwałych i podlegała amortyzacji (podobnie jak ogrodzenie).

Alternatywnie można uznać, że ogrodzenie stanowi urządzenie budowlane, lecz w tym przypadku stanowi ono funkcję służebną względem obiektu budowlanego, jakim jest utwardzona nawierzchnia (która jest niewątpliwie budowlą). Dzięki utwardzonej nawierzchni Wnioskodawca mógł korzystać z działki zgodnie z jej przeznaczeniem. Przez wiele lat utwardzona nawierzchnia służyła Wnioskodawcy jako miejsce postojowe oraz miejsce rozładunku dostaw.

Przyjmując, że ogrodzenie oraz utwardzona nawierzchnia stanowią budowle, należy ustalić zasady opodatkowania ich dostawy.

Ogrodzenie zostało nabyte razem z całą nieruchomością. Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie ogrodzenia przekraczające 30% wartości początkowej (w 1998 r.). Następnie nie zostało one oddane do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu przez Spółkę. Oznacza to, że nie doszło do pierwszego zasiedlenia tej budowli. Nie będzie można zatem skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. W tym przypadku nie zajdą również przesłanki do zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u. (w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ale dokonujący ich dostawy poniósł wydatki na ich ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej). Niemniej jednak należy odwołać się do art. 43 ust. 7a u.p.t.u., zgodnie z którym drugiego z warunków zwolnienia nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Wydatki na ulepszenie ogrodzenia przekroczyły 30% wartości początkowej 30.06.1998 r., zaś ostatni wydatek na ulepszenie zaksięgowano 30.11.2000 r. Ogrodzenie jest wykorzystywane w stanie ulepszonym przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych od ponad 5 lat Oznacza to, że dostawa ogrodzenia będzie korzystać ze zwolnienia.

Z kolei utwardzona nawierzchnia została nabyta razem z całą nieruchomością w 1997 r. Nie czyniono na nią nakładów (poza remontem, który nie zwiększył wartości początkowej nawierzchni, nie podlega więc analizie z punktu widzenia zwolnienia od podatku od towarów i usług) oraz nie została ona oddana do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu przez Spółkę. Oznacza to, że do pierwszego zasiedlenia mogło dojść najpóźniej w chwili nabycia nieruchomości. Wnioskodawca zdaje sobie jednak sprawę, że czynność ta faktycznie nie została opodatkowana podatkiem od towarów i usług, w związku z czym może nie zostać spełniona przesłanka pierwszego zasiedlenia. Mimo wątpliwości co do zasadności zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. powstaje możliwość skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt l0a u.p.t.u. (w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie).

Biorąc pod uwagę powyższe, dostawa ogrodzenia oraz utwardzonej nawierzchni będzie zwolniona z podatku od towarów i usług. Przyjmując jednak, że ogrodzenie nie stanowi budowli, lecz urządzenie budowlane, podlega ono takim samym zasadom opodatkowania jak dostawa obiektu budowlanego, z którym ogrodzenie jest związane – utwardzonej nawierzchni (w takim wypadku dostawa ogrodzenia również będzie zwolniona z opodatkowania). Stanowisko to zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 6.09.2013 r., IPPP1/443-792/13-2/PR.

Dostawa gruntu

Zgodnie z art. 29a ust. 8 u.p.t.u. w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W związku z tym, skoro dostawa ogrodzenia i utwardzonej nawierzchni zwolniona jest z opodatkowania, to również dostawa gruntu, na którym znajdują się te obiekty, będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, dostawa działki gruntu 148/6 wraz z posadowionymi na niej budowlami (obiektami) będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy:

  • działki o numerze 148/5 wraz z posadowionymi na niej budynkami i innymi obiektami – jest prawidłowe,
  • działki o numerze 148/6 wraz z posadowionym na niej utwardzonym placem i ogrodzeniem – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jednym z warunków zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest konieczność wykorzystywania towarów, w tym również nieruchomości, będących przedmiotem dostawy wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług.

Według art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o terenach budowlanych rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich części jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość winna być przyjęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę, bowiem zarówno sprzedaż jak i najem, dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem należy uznać że pierwsze zasiedlenie zachodzi w momencie sprzedaży lub oddania budynku (budowli) do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części, objętych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwolnieniem od podatku, po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, możliwość zrezygnowania z tego zwolnienia i opodatkowania dostawy na zasadach ogólnych.

Jednocześnie należy zauważyć, iż kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy - obowiązujący od dnia 1 stycznia 2014 r. – w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

W tym miejscu wskazać należy, iż stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.), przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Przez budowlę rozumie się natomiast każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane).

W myśl natomiast art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane przez obiekt liniowy należy rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Z kolei przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki (art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, planuje transakcję sprzedaży nieruchomości. Nieruchomość ta została nabyta przez Wnioskodawcę 28.11.1997 r. od osoby fizycznej, niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług. W skład nieruchomości wchodzą następujące składniki:

  • grunty: działka 148/5 o powierzchni 1341 m2 oraz działka 148/6 o powierzchni 357 m2,
  • budynki:
    • produkcyjno-biurowy o powierzchni użytkowej 1101,00 m2,
    • produkcyjny o powierzchni użytkowej 200,00 m2,
    • kotłownia o powierzchni 30,00 m2.

Na działce 148/5 znajdują się powyższe budynki, przyłącza kanalizacyjne i wodociągowe oraz kioski, będące własnością najemców. Działka ta jest ogrodzona i pokryta utwardzoną nawierzchnią z kostki brukowej. Druga działka nie jest zabudowana budynkami. Znajdują się tam jednak budowle w postaci utwardzonej nawierzchni z kostki brukowej oraz ogrodzenia. Dzięki utwardzonej nawierzchni na działce 148/6 Wnioskodawca mógł korzystać z działki zgodnie z jej przeznaczeniem. Przez wiele lat utwardzona nawierzchnia służyła Wnioskodawcy jako miejsce postojowe oraz miejsce rozładunku dostaw.

Odnosząc się do działki o numerze 148/5, na której znajdują się obiekty będące własnością Wnioskodawcy, tj. budynek produkcyjno-biurowy, budynek produkcyjny, budynek kotłowni, przyłącza kanalizacyjne i wodociągowe, ogrodzenie oraz utwardzona nawierzchnia, stwierdzić należy co następuje.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prowadzi do wniosku, że dostawa budynków, znajdujących się na działce o numerze 148/5, będących przedmiotem planowanej sprzedaży nie będzie korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż przedmiotowe budynki nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Ponieważ zaistniały przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy należy rozpatrzyć warunki do zwolnienia przedmiotowej dostawy z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy.

Jak wynika z okoliczności sprawy – Wnioskodawca 11.02.2005 r. poniósł nakłady przekraczające 30% wartości początkowej budynku produkcyjno-biurowego zaktualizowanej o wartość nakładów ponoszonych przed tą datą.

A zatem dostawa wyłącznie tej części budynku produkcyjno-biurowego, która była przedmiotem najmu po 11.02.2005 r. nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Ww. część budynku produkcyjno-biurowego po ulepszeniu przekraczającym 30% wartości początkowej przedmiotowego budynku zaktualizowanej o wartość nakładów ponoszonych przed 11.02.2005 r. została oddana do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą tej części budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym dostawa tej części budynku produkcyjno-biurowego znajdującego się na działce nr 148/5, która była przedmiotem najmu po 11.02.2005 r. będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, o ile nie zostanie wybrana opcja opodatkowania wskazana w art. 43 ust. 10 ustawy.

Odnosząc się natomiast do części budynku produkcyjno-biurowego znajdującego się na działce nr 148/5, która nie była przedmiotem najmu bądź była przedmiotem najmu do dnia 11.02.2005 r., należy stwierdzić, że dostawa tej części będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, bowiem jak wynika z okoliczności sprawy nie doszło do wydania tej części budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu po ulepszeniach budynku przekraczającym 30% wartości początkowej zaktualizowanej o wartość nakładów ponoszonych przed 11.02.2005 r. Wobec powyższego dostawa tej części przedmiotowego budynku nie będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Przy dostawie tej części ww. budynku spełniony będzie warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy, ponieważ Wnioskodawcy w stosunku do budynku produkcyjno-biurowego nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Odnosząc się natomiast do warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy należy wskazać, iż jakkolwiek Zainteresowany ponosił wydatki na ulepszenie ww. budynku, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej budynku zaktualizowanej o wartość nakładów ponoszonych przed 11.02.2005 r., to jednak po ulepszeniu Wnioskodawca wykorzystywał przedmiotowy budynek do czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż 5 lat. W sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie stosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy, określone w art. 43 ust. 7a ustawy, bowiem po ulepszeniu Wnioskodawca wykorzystywał przedmiotowy budynek do czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż 5 lat. Zatem, dostawa tej części ww. budynku będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 43 ust. 7a ustawy.

Natomiast odnosząc się do planowanej sprzedaży części budynku produkcyjnego, będących przedmiotem najmu, należy stwierdzić, że dostawa tej części ww. budynku nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Pierwsze zasiedlenie miało miejsce z chwilą zawarcia umowy najmu tej części budynku. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym dostawa tej części ww. budynku, będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, o ile nie zostanie wybrana opcja opodatkowania wskazana w art. 43 ust. 10 ustawy.

Z kolei w przypadku części budynku produkcyjnego, niebędącej przedmiotem najmu, należy stwierdzić, że dostawa tej części ww. budynku nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, bowiem nie doszło dotychczas do oddania ww. części budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem dostawa części ww. budynku, niebędącej przedmiotem najmu, nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wynika z okoliczności sprawy, w stosunku do przedmiotowego budynku produkcyjnego Zainteresowanemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie ww. budynku. Tym samym, dostawa części ww. budynku, niebędącej przedmiotem najmu, będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Także dostawa kotłowni będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, bowiem jak wynika z okoliczności sprawy nie doszło do wydania ww. budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu po ulepszeniach budynku przekraczającym 30% wartości początkowej. Wobec powyższego dostawa przedmiotowego budynku nie będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Przy dostawie kotłowni spełniony będzie warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy, ponieważ Wnioskodawcy w stosunku do tego budynku nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Odnosząc się natomiast do warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy należy wskazać, iż jakkolwiek Zainteresowany ponosił wydatki na ulepszenie ww. budynku, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej, to jednak po ulepszeniu Wnioskodawca wykorzystywał przedmiotowy budynek do czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż 5 lat. W sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie stosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy, określone w art. 43 ust. 7a ustawy, bowiem po ulepszeniu Wnioskodawca wykorzystywał przedmiotowy budynek do czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż 5 lat. Zatem, dostawa ww. budynku będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 43 ust. 7a ustawy.

Ponadto, z uwagi na fakt, iż dostawa budynku produkcyjno-biurowego, budynku produkcyjnego i budynku kotłowni będzie zwolniona od podatku, to zbycie gruntu, na którym ww. budynki są posadowiony, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy również będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Odnosząc się z kolei do znajdujących się na przedmiotowej działce nr 148/5 ogrodzenia, utwardzonej nawierzchni, przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych stwierdzić należy, że przedmiotowe ogrodzenie, utwardzona nawierzchnia, przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne, zaliczają się do urządzeń budowlanych w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Rzeczy, które nie są objęte wyliczeniem zawartym w art. 3 pkt 3 ww. ustawy, a ich konstrukcja, charakter i przeznaczenie różni się od wymienionych przez ustawodawcę, nie można zaliczyć do kategorii budowli. Bowiem te urządzenia budowlane nie pełnią samodzielnych funkcji budowlanych, lecz są urządzeniem technicznym związanym z obiektami budowlanymi, zapewniającym możliwość użytkowania obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem.

W konsekwencji powyższego, stwierdzić należy, że dostawa całej nieruchomości o numerze 148/5 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Jednocześnie należy nadmienić, iż przedmiotem dostawy nie będą znajdujące się na tej działce kioski, bowiem Wnioskodawca nie posiada w stosunku do nich prawa do rozporządzenia jak właściciel.

W związku z powyższym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy działki o numerze 148/5 wraz z posadowionymi na niej budynkami i innymi obiektami należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do działki o numerze 148/6, na której znajduje się utwardzona nawierzchnia z kostki brukowej oraz ogrodzenie, stwierdzić należy, iż przedmiotowa utwardzona nawierzchnia z kostki brukowej oraz ogrodzenie stanowią urządzenia budowlane w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

Z kolei twierdzenie Wnioskodawcy, że skoro na ww. działce nie ma budynku, to ogrodzenie i utwardzony plac nie mogą być traktowane jako urządzenie budowlane, gdyż nie ma obiektu, któremu użytkowaniu ma ono służyć, nie znajduje uzasadnienie.

To, że art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane wskazuje, że przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem (w tym m.in. ogrodzenia i place postojowe), nie oznacza, że na potrzeby uzyskania brakującej w ustawie definicji pojęcia „budowla” należy przyjąć, że jeśli urządzenia te nie są powiązane z obiektem budowlanym, samoistnie przekształcają się w „budowle”.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że celem ekonomicznym dostawy działki o numerze 148/6 wraz z posadowionym na niej utwardzonym placem i ogrodzeniem, będzie sprzedaż gruntu, a nie ogrodzenia czy utwardzonej nawierzchni z kostki brukowej.

Przy czym należy zauważyć, że planowana dostawa działki o numerze 148/6 nie będzie korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż – jak wynika z okoliczności sprawy - przedmiotowa nieruchomość nie była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Jednakże – jak wynika z okoliczności sprawy - dla działki o numerze 148/6 brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wobec powyższego dostawa przedmiotowej działki o numerze 148/6 będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy działki o numerze 148/6 wraz z posadowionym na niej utwardzonym placem i ogrodzeniem należało uznać za nieprawidłowe. Jakkolwiek Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny, to jednakże tut. Organ dokonał rozstrzygnięcia w oparciu o inną podstawę prawną od wskazanej przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj