Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1033/13/BM
z 7 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 października 2013 r. (data wpływu 29 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 stycznia 2014 r. znak: IBPP1/443-1033/13/BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadząc wraz z mężem działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej wykorzystali oni ulgę podatkową określoną w art. 26 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2001 r. Odliczyli oni od swojego dochodu kwoty wydatków poniesionych na wybudowanie dwóch budynków mieszkalnych posiadających 12 lokali mieszkalnych, w taki sposób, iż kwoty brutto wynikające z faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług odliczyli od ustalonego dochodu przed opodatkowaniem. Odliczenie takie nie dawało możliwości odliczania podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług. Pomiędzy małżonkami istnieje rozdzielczość majątkowa. Planowany jest podział geodezyjny w wyniku którego powstanie 12 nieruchomości z których każda składać się będzie z działki i budynku mieszkalnego znajdującego się na tej działce. Planuje się , iż sprzedaż tych nieruchomości (budynków) odbędzie się w roku 2014.

Wnioskodawca nigdy nie był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT .

Przychód z wynajmu budynków mieszkalnych to przychód z najmu o którym mowa w art. 10 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, zatem budynki nie stanowią środków trwałych ani towarów handlowych przedsiębiorcy.

Od czasu wybudowania i w trakcie użytkowania budynków dla celów mieszkalnych nie poniesiono żadnych wydatków na ulepszenie wynajmowanych budynków mieszkalnych. Żaden z przedmiotowych budynków nie został sprzedany.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem sprzedaży będzie 12 nieruchomości zabudowanych lokalami mieszkalnymi, stanowiącymi w zasadzie budynki mieszkalne w zabudowie szeregowej. Na dzień dzisiejszy dokonany został podział nieruchomości i do każdego lokalu przyporządkowana jest działka.

Budowa rozpoczęła się , po uzyskaniu w dniu 31 grudnia 1999 roku pozwolenia na budowę zakończono w roku 2003 , po czym 31 grudnia 2003 r. uzyskano pozwolenie na użytkowanie budynków. W tym okresie wybudowano jednocześnie wszystkie budynki.

Wynajmowane są poszczególne lokale w ilości 12 sztuk znajdujące się w dwóch budynkach. Zgodnie z treścią umów najmu wszystkie lokale wynajęte zostały do celów mieszkalnych , żaden z lokali, w żadnej części nie był wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej.

Historia najmu poszczególnych lokali przedstawia się następująco:

tabela – załącznik PDF – strona „7”

Lokale budowane były z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe i również przez cały okres użytkowania wynajmowane były wyłącznie na cele mieszkaniowe , które to usługi zwolnione są z podatku od towarów i usług,

Symbol PKOB - 1110- Budynki mieszkalne w których każde mieszkanie ma swoje wejście z poziomu gruntu.

Wnioskodawca informuje ponadto, że w przedmiotowej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał w dniu 11 grudnia 2012 r. interpretację Nr IBPP1/443-917/12/ES.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od sprzedaży z wyżej opisanych nieruchomości obejmujących teren działek oraz posadowionych na nich budynków, która nastąpi w roku 2014 należy naliczyć podatek od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, ewentualna przyszła sprzedaż nieruchomości obejmujących teren działek oraz posadowionych na nich budynków nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Tak literalnie wg Wnioskodawcy należy odczytać art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Nawet gdyby przyjąć, iż opisany stan faktyczny nie podpada pod dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy podatkowej z uwagi na przyjęcie, że sprzedaż będzie dostawą w ramach pierwszego zasiedlenia (definiowaną w art. 2 pkt 14 ww. ustawy podatkowej), to zastosować należałoby art. 43 ust. 10a lit. a). A to stąd, iż wykorzystanie ulgi z art. 26 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uniemożliwiało odliczenie podatku VAT naliczonego, stąd nie ma możliwości, by kwota wynikająca ze sprzedaży miała być zwiększona o kwotę podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustawodawca, w ww. przepisach poza wskazaniem, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wskazał ponadto, że za świadczenie usług uznawana jest każda transakcja, która nie stanowi dostawy towarów.

Przyjęcie podziału na dostawę towaru oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli nawet wykazane zostałoby w konkretnym przypadku, że nie występuje dostawa towarów to i tak z reguły należy opodatkować czynność kwalifikowaną wówczas jako świadczenie usług.

Głównym celem wprowadzenia takiej konstrukcji jest zagwarantowanie, aby każda transakcja, która nie mogłaby zostać uznana za dostawę towarów była opodatkowana jako świadczenie usług, za wyjątkiem tych transakcji, które zostały taksatywnie wyłączone lub zwolnione z opodatkowania.

Powyższe regulacje wynikające z ustawodawstwa wspólnotowego dotyczącego harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych, wprowadzono w tym celu, aby nie dopuścić do:

  1. podwójnego opodatkowania,
  2. braku opodatkowania,
  3. zakłócenia konkurencji.

Podstawowe bowiem znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

  1. powszechność opodatkowania,
  2. faktyczne opodatkowanie konsumpcji,
  3. stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Realizację powyższych fundamentalnych cech podatku od towarów i usług, o których mowa wyżej, gwarantują nie tylko przepisy określające zakres przedmiotowy podatku VAT, tj. cyt. wyżej art. 5, 7 i 8 ww. ustawy, lecz również przepisy regulujące zakres podmiotowy podatku od towarów i usług, czyli przepisy art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie każda bowiem czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 tej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wnioskodawca, prowadząc działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej wykorzystał ulgę podatkową określoną w art. 26 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odliczył od swojego dochodu kwoty wydatków poniesionych na wybudowanie dwóch budynków mieszkalnych posiadających 12 lokali mieszkalnych, z których Wnioskodawca uzyskuje stały przychód z wynajmu ww. lokali.

Wynajmowane są poszczególne lokale (tylko do celów mieszkalnych) w ilości 12 sztuk znajdujące się w dwóch budynkach. Historia najmu poszczególnych lokali:

tabela – załącznik PDF – strona „7”

Planowany jest podział geodezyjny w wyniku którego powstanie 12 nieruchomości z których każda składać się będzie z działki i budynku mieszkalnego znajdującego się na tej działce. Planuje się , iż sprzedaż tych nieruchomości (budynków) odbędzie się w roku 2014.

Przedmiotem sprzedaży będzie 12 nieruchomości zabudowanych lokalami mieszkalnymi, stanowiącymi w zasadzie budynki mieszkalne w zabudowie szeregowej. Na dzień dzisiejszy dokonany został podział nieruchomości i do każdego lokalu przyporządkowana jest działka.

Symbol PKOB - 1110- Budynki mieszkalne w których każde mieszkanie ma swoje wejście z poziomu gruntu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wybudował budynki mieszkalne w celach wynajmu i w taki też sposób wykorzystuje je przez cały czas zatem dla ich sprzedaży Wnioskodawca będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl natomiast art. 43 ust. 7a ww. ustawy o VAT warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz przedstawione przepisy prawa, w celu ustalenia czy dostawa 12 budynków mieszkalnych w zabudowie szeregowej (powstałych z 12 lokali mieszkalnych) może korzystać ze zwolnienia, koniecznym jest zbadanie przesłanek określonych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Aby zatem dostawa przedmiotowych budynków mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie może być dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych budynków nie może upłynąć okres krótszy niż 2 lata.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania przedmiotowych budynków (poprzednio lokali) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek/lokal zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedmiotem sprzedaży będzie 12 budynków mieszkalnych w zabudowie szeregowej (powstałych z 12 lokali mieszkalnych), na które od 2004r. zawarte były umowy najmu, a więc doszło do ich pierwszego zasiedlenia oraz od czasu wybudowania i w trakcie użytkowania nie poniesiono żadnych wydatków na ulepszenie wynajmowanych lokali mieszkalnych. Ponieważ sprzedaż planowana jest w 2014 r., zatem pomiędzy pierwszym zasiedleniem (czyli pierwszym oddaniem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu każdego z 12 budynków mieszkalnych powstałych z lokali mieszkalnych) a ich dostawą nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Biorąc powyższe pod uwagę dostawa każdego z 12 budynków mieszkalnych w zabudowie szeregowej (powstałych z 12 lokali mieszkalnych), które były wynajmowane, będzie objęta zwolnieniem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponieważ w niniejszej interpretacji wykazano, iż dostawa przedmiotowych 12 budynków mieszkalnych będzie dostawą korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, badanie czy w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę dostawa tych budynków będzie dostawą korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a - jest bezprzedmiotowe.

W przedmiotowej sprawie przedmiotem dostawy będzie również 12 działek, na których posadowione są przedmiotowe budynki mieszkalne w zabudowie szeregowej (powstałe z 12 lokali mieszkalnych).

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że w sytuacji, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części jest opodatkowana, to również dostawa gruntu, z którym te obiekty są trwale związane, jest opodatkowana, jeśli natomiast dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona od podatku, zwolnieniem objęta jest również dostawa gruntu, z którym te obiekty są trwale związane.

Zatem, skoro dla dostawy ww. 12 budynków mieszkalnych w zabudowie szeregowej zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, również dostawa działek na których te budynki są posadowione będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy, że ewentualna przyszła sprzedaż nieruchomości obejmujących teren działek oraz posadowionych na nich budynków nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest zatem wyłącznie do Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków podatkowoprawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa, dla małżonka Wnioskodawcy. Jeśli małżonek Wnioskodawcy jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej winien złożyć odrębny wniosek, przedstawić wyczerpująco zaistniały stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, sformułować pytanie oraz własne stanowisko i wnieść odrębną opłatę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj