Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-111/12/PK
z 11 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-111/12/PK
Data
2012.06.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
węgiel
wyroby
zwolnienie


Istota interpretacji
Deputaty węglowe



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2012r. (data złożenia 28 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2012r. (data wpływu 5 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

  • prawidłowe w zakresie:
    • zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych dostarczanych pod inny adres niż adres zameldowania deputatobiorcy,
    • obowiązku wystawiania dokumentów dostawy przez Wnioskodawcę ,
    • zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych przeznaczonych do zużycia w gospodarstwach domowych,
    • braku obowiązku składania deklaracji podatkowych w sytuacji, gdy są spełnione warunki zwolnienia,
  • nieprawidłowe w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia przy dostawie wyrobów węglowych jedynie na podstawie oświadczenia deputatobiorcy uzyskanego przez Wnioskodawcę przy wydaniu talonu


UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2011r. został złożony ww wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych. Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2012r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 maja 2012r. znak IBPP4/443-111/12/PK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest przedsiębiorstwem, którego podstawowym przedmiotem działalności zgodnie z art. 8 ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008-2015 (Dz. U. Nr 192 z 2007r. poz. 1379) jest prowadzenie likwidacji kopalń, zabezpieczanie kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym, gazowym oraz pożarowym w likwidowanej kopalni, zagospodarowywanie majątku likwidowanej kopalni, zbędnego majątku przedsiębiorstwa górniczego. Zadania te wykonywane są z dotacji z budżetu państwa oraz z innych źródeł finansowania. Ponadto zgodnie z art. 13 wyżej wymienionej ustawy Spółka wydaje bezpłatny węgiel w naturze w ilości od 2 do 3 ton rocznie dla jednego uprawnionego. Bezpłatny węgiel w naturze (deputat węglowy) wydawany uprawnionym do jego otrzymania (byłym pracownikom zlikwidowanych kopalń), finansowany jest z dotacji budżetowej. Na podstawie Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 27 czerwca 2008 roku w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i wykorzystania dotacji budżetowej przeznaczonej na finansowanie ekwiwalentu pieniężnego z tytułu prawa do bezpłatnego węgla, bezpłatnego węgla w naturze oraz rent wyrównawczych, w każdym roku budżetowym Spółka otrzymuje dotację budżetową na wykonywanie zadania określonego w art. 13 wyżej wymienionej ustawy.

W celu spełnienia tego zadania, za otrzymane z dotacji budżetowej środki finansowe, Spółka kupuje węgiel o określonych parametrach i w określonym sortymencie, w ramach rozstrzygniętego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Węgiel deputatowy wydawany jest w dwóch rejonach;

  1. B. i P. Ś.
  2. N. R. (woj. dolnośląskie)

W rejonie B. i P. Ś., Spółka wydaje uprawnionym deputatobiorcom bądź ich pełnomocnikom, talony węglowe, na podstawie których następuje realizacja (odebranie) węgla deputatowego u wyłonionego w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, dostawcy węgla (tj. np w roku 2011 były to kopalnie X.).

Po zakończeniu każdego dnia roboczego, Spółka obciążana jest fakturą za wydany węgiel deputatowy.

W rejonie N. R. węgiel deputatowy, zakupiony u wyłonionego w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, sprzedawcy jest transportowany do N. R. i tam składowany na placu Spółki, z którego wydawany jest uprawnionym bądź ich pełnomocnikom na podstawie talonów węglowych.

W styczniu 2012 roku Spółka złożyła do Naczelnika Urzędu Celnego w Katowicach powiadomienie o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy i uzyskała potwierdzenie przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, rodzaj działalności - sprzedaż na terytorium kraju wyrobów węglowych poprzez pośredniczący podmiot węglowy podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że w przypadku Spółki sprzedaż na terytorium kraju wyrobów węglowych ogranicza się tylko i wyłącznie do wydawania byłym pracownikom zlikwidowanych kopalń, deputatów węglowych zgodnie z przepisami ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008-2015.

Wnioskodawca uznał, iż przekazanie węgla deputatobiorcom stanowi sprzedaż wyrobów węglowych w rozumieniu art. 9a ust. 2 pkt 8 w brzmieniu: „za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich przekazanie przez podatnika na potrzeby byłych pracowników”

Spółka jest przygotowana do wystawiania dokumentów dostawy i będzie je wystawiać, jednakże z uwagi na istniejące niejasności, które zostały przedstawione we wniosku Spółka oczekuje odpowiedzi na zadane we wniosku pytanie - czy Spółka ma obowiązek wystawiać dokumenty dostawy - jest to pytanie nr 2

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Mając na uwadze opisane stan faktyczny oraz przepisy znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym obowiązującej w 2012 roku, Wnioskodawca prosi o udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące wydawania deputatów węglowych, które rozpocznie się np. od maja 2012 roku:

  1. czy oświadczenie o zużyciu węgla przez gospodarstwo domowe, złożone w Spółce przez deputatobiorcę w dniu odbioru talonów węglowych może być wiążące dla zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyrobów węglowych, odbieranych w dacie późniejszej...
  2. czy Spółka ma obowiązek wystawiania dokumentów dostawy oraz sporządzania miesięcznego zestawienia wystawionych dokumentów dostawy i przekazywania tych zestawień do właściwego naczelnika urzędu celnego przy uwzględnieniu przy obydwu sposobach wydawania węgla deputatowego, a mianowicie:
    • w przypadku, kiedy węgiel wydawany jest przez sprzedającego (właściciela wyrobów węglowych np. Kopalnie.) - Spółka obciążana jest fakturą za zakupiony węgiel dopiero po jego odebraniu przez deputatobiorców...
    • w przypadku, kiedy Spółka zakupi węgiel, przetransportuje go do N. R., złoży na placu i na podstawie talonów węglowych węgiel ten wydawany jest deputatobiorcom...
  3. czy węgiel deputatowy musi być dostarczony do miejsca zameldowania deputatobiorcy czy ewentualnie pod inny adres wskazany przez niego, np. do drugiego lokalu mieszkalnego czy domu jednorodzinnego, czy w takim przypadku deputatobiorca musi udowodnić że jest właścicielem, posiadaczem, dzierżawcą tego lokalu bądź domu...
  4. jeżeli Spółka ma obowiązek wystawiania dokumentów dostawy, które w imieniu Spółki będą wystawiane przez wydającego węgiel deputatowy (tj. sprzedawcę np. X), a odbiorca węgla nie zwróci potwierdzonego dokumentu dostawy, to czy w Spółce powstanie wówczas obowiązek podatkowy z tytułu wydanego węgla pomimo, iż Spółka będzie w posiadaniu oświadczenia deputatobiorcy złożonego przy odbiorze talonów węglowych, o zużyciu węgla przez gospodarstwo domowe...
  5. jeżeli Spółka jest zobowiązana do wystawiania dokumentów dostawy to czy również ma obowiązek składania za każdy miesiąc deklaracji podatkowych przy uwzględnieniu przepisu art. 21a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym czy tylko za miesiące, w których ze względu na brak potwierdzonych dokumentów dostawy należy wyliczyć podatek akcyzowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, jako pośredniczącego podmiotu węglowego, który tylko i wyłącznie prowadzi działalność wyszczególnioną w art. 9a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym polegającą na przekazaniu wyrobów węglowych (zakupionych za środki dotacji budżetowej) na potrzeby osobiste byłych pracowników, do przemieszczanych wyrobów węglowych konieczne jest dołączenie dokumentu dostawy.

Zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zwolnienia sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy, podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy. Zdaniem Spółki, wystawienie dokumentów dostawy zgodnie z § 2 ust. 6a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, oraz dołączenie ich do przemieszczanego węgla, zwalnia Spółkę od akcyzy zgodnie z przepisem art. 31a ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka nie ma możliwości wyegzekwowania zwrotu potwierdzonego dokumentu dostawy.

Mając na uwadze przepis art. 31a ust. 2 pkt 3 zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez gospodarstwa domowe, to zdaniem Spółki węgiel deputatowy dostarczony na adres inny niż adres zameldowania deputatobiorcy lecz przeznaczony do zużycia przez gospodarstwo domowe, co potwierdzone zostaje złożonym przy odbiorze talonu węglowego, oświadczeniem, jest zwolniony od akcyzy.

Zdaniem Spółki nie jest obowiązana do składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracji podatkowych ponieważ dokonuje czynności, o których mowa w art. 21a ust 3, tj. podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy, do których nie ma zastosowania przepis art. 21a ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie:
    • zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych dostarczanych pod inny adres niż adres zameldowania deputatobiorcy,
    • obowiązku wystawiania dokumentów dostawy przez Wnioskodawcę ,
    • zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych przeznaczonych do zużycia w gospodarstwach domowych,
    • braku obowiązku składania deklaracji podatkowych w sytuacji, gdy są spełnione warunki zwolnienia,
  • nieprawidłowe w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia przy dostawie wyrobów węglowych jedynie na podstawie oświadczenia deputatobiorcy uzyskanego przez Wnioskodawcę przy wydaniu talonu

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.), w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;
  3. dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;
  4. import wyrobów węglowych;
  5. eksport wyrobów węglowych;
  6. użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;
  7. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  8. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Jednocześnie stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  2. dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  4. import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  5. eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

Przy czym zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

W ust. 2 art. 31a ustawy wskazano zwolnienia od akcyzy obejmujące wyroby węglowe zużywane:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 „produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych” w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);
  8. przez zakłady energochłonne do celów opałowych;
  9. przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej, jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Jednocześnie zgodnie z przepisem ogólnym zawartym w art. 32 ust. 11 ustawy odbierający wyroby akcyzowe, a zatem i również wyroby węglowe zaliczone w myśl ustawy do wyrobów akcyzowych, jest zobowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.) wydanym na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, określono wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zwanych dalej wyrobami zwolnionymi.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy – w przypadku:

  1. przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy,
  2. importu lub eksportu przez niego wyrobów węglowych,
  3. nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej przez niego wyrobów węglowych,
  4. zwrotu do niego wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Stosownie zaś do § 2 ust. 6a ww. rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których:

  1. pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe,
  2. drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy,
  3. trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe,
  4. czwarty jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy,

Stosownie do § 2 ust. 6f ww. rozporządzenia, jeżeli w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, przemieszczenie wyrobów węglowych jest dokonywane bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego, który dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych, do nabywającego te wyroby:

  1. pośredniczącego podmiotu węglowego,
  2. podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 us
  • dokument dostawy może być wystawiony w trzech egzemplarzach. Przepisy ust. 6a pkt 1, 2 i 4 stosuje się.

Natomiast zgodnie z § 2 ust. 6g ww. rozporządzenia, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jeżeli odbiór tych wyrobów przez ich nabywcę następuje bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby, może być wystawiony dokument dostawy w formie uproszczonej, jeżeli nabywane wyroby węglowe:

  1. nie są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia;
  2. są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia, a wystawiona faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych została dołączona do tego dokumentu.

Przy czym stosownie do § 2 ust. 6j ww. rozporządzenia, dokument dostawy w formie uproszczonej wystawia się w dwóch egzemplarzach, z których:

  1. jeden jest przeznaczony dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia nabywającego wyroby węglowe;
  2. drugi, na którym podmiot korzystający ze zwolnienia nabywający wyroby węglowe potwierdza ich odbiór, jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił ten dokument.

Stosownie do § 2 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia podmiot, który wystawił dokument dostawy, sporządza miesięczne zestawienie wystawionych dokumentów dostawy. Jeden egzemplarz tego zestawienia przekazuje właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy zestawienie. Zestawienie, o którym mowa powyżej zawiera informację o dacie jego sporządzenia, nazwie albo imieniu i nazwisku oraz adresie siedziby albo miejsca zamieszkania podmiotu sporządzającego zestawienie oraz wykaz wystawionych dokumentów dostawy.

Z wyżej przywołanych przepisów rozporządzenia wynika, że w sytuacji nabycia wyrobów węglowych przez podmioty korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 2 ustawy, niezależnie od stosowanego trybu wystawienia dokumentu dostawy (i co się z tym wiąże – ich ilości), podmioty dokonujące nabycia są zobowiązane do potwierdzenia na dokumencie dostawy odbioru wyrobów węglowych.

W tym miejscu należy jednakże wskazać, iż pośredniczący podmiot węglowy w powyższym przypadku określa w dokumencie dostawy (w oparciu o informacje przekazane przez podmiot nabywający np. w formie oświadczenia) przeznaczenie wyrobów węglowych uprawniające go do zastosowania zwolnienia od akcyzy. Tym samym potwierdzenie dostarczenia wyrobów węglowych podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia poprzez złożenie podpisu przez ten podmiot nabywający określony w dokumencie dostawy, stanowi potwierdzenie przeznaczenia do celów zwolnionych z akcyzy wyrobów węglowych określonych w dokumencie dostawy

Art. 21a ust. 1 i ust. 3 ustawy stanowi, że w przypadku wyrobów węglowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej
    - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu od miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 78 ust. 1 pkt 3.

Powyższy przepis nie ma zastosowania do podmiotów dokonujących czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia od akcyzy jest zwolniona z akcyzy, pod warunkiem, że podmiot sprzedający te wyroby posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego, a do przemieszczanych wyrobów węglowych zostanie dołączony dokument dostawy wystawiony przez ten podmiot. Podmiot wystawiający dokumenty dostawy winien sporządzić, ich miesięczne zestawienie oraz przekazać je właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy zestawienie.

Wnioskodawca jako pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych, jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z akcyzy, w sytuacji gdy otrzyma potwierdzony przez nabywcę dokument dostawy. Potwierdzony przez nabywcę dokument dostawy jest bowiem jedynym potwierdzeniem dla Wnioskodawcy, iż dokonał on sprzedaży wyrobów węglowych podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia do celów zwolnionych. Innymi słowy brak otrzymania potwierdzonego dokumentu dostawy stanowi dla Wnioskodawcy, iż wyroby węglowe objęte dokumentem dostawy nie zostały dostarczone do odbiorcy występującego, jako podmiot korzystający ze zwolnienia. Fakt otrzymania przez Wnioskodawcę oświadczenia złożonego przez deputatobiorcę przy odbiorze talonów nie stanowi spełnienia warunku formalnego pozwalającego skorzystać ze zwolnienia przy dostawie węgla albowiem oświadczenie to na gruncie przepisów podatku akcyzowego nie stanowi potwierdzenia odbioru i przeznaczenia wyrobów objętych danym dokumentem dostawy.

Otrzymanie przez Wnioskodawcę potwierdzonego przez nabywcę dokumentu dostawy będzie podstawą do zastosowania zwolnienia wyrobów węglowych z akcyzy. Stanowi to bowiem dla Wnioskodawcy potwierdzenie przeznaczenia wyrobów węglowych określonych w dokumencie dostawy do celów objętych zwolnieniem. Natomiast brak otrzymania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy potwierdzonego przez podmiot korzystający ze zwolnienia świadczy, iż Wnioskodawca nie ma podstaw do uznania, iż wyroby węglowe określone w dokumencie dostawy zostały sprzedane (dostarczone) nabywcy korzystającemu ze zwolnienia. Podpis odbierającego te wyroby poświadcza bowiem ich zużycie na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia - brak podpisu nabywcy oznacza tym samym, iż nie będzie można przyjąć w takiej sytuacji, że zrealizowano cel zwolnienia ze względu na przeznaczenie.

Przenosząc powyższe na przedstawione zdarzenie przyszłe oraz odpowiadając na zadane pytania należy stwierdzić, że:

  1. Oświadczenie złożone o zużyciu węgla przez gospodarstwo domowe, złożone w Spółce przez deputatobiorcę w dniu odbioru talonów węglowych nie stanowi podstawy do zastosowania zwolnienia dostawy węgla dla gospodarstw domowych albowiem podstawą do zwolnienia jest potwierdzony, przez odbierającego, dokument dostawy wyrobów węglowych.
  2. Wnioskodawca ma obowiązek przy sprzedaży wyrobów węglowych wystawić dokument dostawy. Będzie to dotyczyło sytuacji zarówno, gdy węgiel będzie wydawany deputatobiorcom bezpośrednio przez Wnioskodawcę jak i w sytuacji gdy węgiel będzie wydawany deputatobiorcy przez kopalnie. Wnioskodawca winien sporządzić miesięczne zestawienie wystawionych dokumentów dostawy oraz przekazać to zestawienie właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy zestawienie.
  3. Zwolnienie wyrobów węglowych ze względu na ich zużycie przez gospodarstwa domowe nie jest uwarunkowane wykazaniem się nabywcy węgla zameldowaniem w danej nieruchomości, do której jest dostarczany węgiel natomiast istotne jest aby węgiel nabyty przez deputatobiorcę był zużyty przez jego gospodarstwo domowe. Trzeba tutaj wskazać również, że w dokumencie dostawy wyrobów węglowych jest pole w którym należy wykazać adres miejsca, w którym następuje odbiór wyrobów węglowych przez podmiot zwolniony, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. W zależności od sytuacji może to być zatem miejsce prowadzenia gospodarstwa domowego lub miejsce odbioru przez podmiot prowadzący gospodarstwo domowe wyrobów węglowych tj. miejsce wydania tych wyrobów.
  4. Jak wskazano powyżej warunkiem zastosowania zwolnienia dla wyrobów węglowych jest posiadanie potwierdzenia odbioru na dokumencie dostawy przez podmiot korzystający ze zwolnienia ze względu na zużycie. W sytuacji braku takiego potwierdzenia sprzedany węgiel winien być opodatkowany stosowną stawką, a u Wnioskodawcy zrodzi się obowiązek podatkowy, w związku z którym Wnioskodawca będzie obowiązany zgodnie z art. 21a ust. 1 złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnemu deklaracje podatkową oraz określić i wpłacić należną akcyzę.
  5. W sytuacji gdy sprzedany przez Wnioskodawcę węgiel do zużycia przez gospodarstwo domowe spełnia warunki do skorzystania ze zwolnienia tj. do sprzedanych wyrobów węglowych zostanie dołączony dokument dostawy i Wnioskodawca przed terminem złożenia deklaracji jest w posiadaniu potwierdzonego przez nabywcę odbioru wyrobów węglowych do celów zwolnionych objętych tym dokumentem dostawy, nie ma on obowiązku składania deklaracji podatkowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za:

  • prawidłowe w zakresie:
    • zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych dostarczanych pod inny adres niż adres zameldowania deputatobiorcy,
    • obowiązku wystawiania dokumentów dostawy przez Wnioskodawcę ,
    • zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych przeznaczonych do zużycia w gospodarstwach domowych,
    • braku obowiązku składania deklaracji podatkowych w sytuacji, gdy są spełnione warunki zwolnienia,
  • nieprawidłowe w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia przy dostawie wyrobów węglowych jedynie na podstawie oświadczenia deputatobiorcy uzyskanego przez Wnioskodawcę przy wydaniu talonu

W niniejszej interpretacji tut. organ odniósł się do pytań Wnioskodawcy zadanych w kontekście zaistniałego stanu faktycznego a dotyczących przewidywanych zdarzeń przyszłych.

Interpretacja zatem dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj