Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1327a/13/AJ
z 4 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.), uzupełnionym w dniach 17 i 31 marca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • sposobu opodatkowania usług zbierania odpadów – jest nieprawidłowe,
  • sposobu opodatkowania sprzedaży paliwa alternatywnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 grudnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 17 i 31 marca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zbierania odpadów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka na podstawie decyzji Starostwa Powiatowego otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów. Na podstawie tych zezwoleń rozpoczęła współpracę w zakresie odbioru odpadów przewidzianych w ww. zezwoleniach. Spółka odbiera następujące odpady: 030307 (mechanicznie wydzielone odrzuty z przeróbki makulatury i tektury), 030305 (szlamy z odbarwiania makulatury), 030310 (odpady z włókna, szlamy z włókien, wypełniaczy i powłok pochodzące z mechanicznej separacji), 100182 (mieszaniny popiołów lotnych i odpadów stałych z wapniowych metod odsiarczania gazów odlotowych (metody suche i półsuche odsiarczania spalin oraz spalanie w złożu fluidalnym), 190801 (skratki), 191210 (odpady palne – paliwo alternatywne), 191212 (inne odpady – w tym zmieszane substancje i przedmioty z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 191211). Spółka odbiera ww. odpady z zakładów produkcyjnych (wytwórców) wystawiając za odbiór i zagospodarowanie tych odpadów faktury z podatkiem VAT 23%. Spółka nie jest finalnym odbiorcą odpadów. Zagospodarowane odpady przekazuje specjalistycznym firmom, zajmującym się recyklingiem (odzyskiem) ww. odpadów lub na składowiska odpadów.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 17 marca wskazano, że podane kody odpadów odpowiadają grupowaniom PKWiU:


  • 030307 – PKWiU 38.11.1,
  • 030307 – PKWiU „zawierające metal 38.11.58.0 odwrotne obciążenie”,
  • 030305 – PKWiU 38.11.1,
  • 030310 – PKWiU 38.11.1,
  • 100182 – PKWiU 38.11.1,
  • 191210 – PKWiU 46.77.10.


Natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 31 marca 2014 r. zawarto opis czynności świadczonych przez Spółkę:


  1. 030307 PKWiU 38.11.1 – odpad odbierany z zakładów papierniczych, występuje w tym przypadku w postaci ścinek folii z dodatkiem innych zanieczyszczeń tj. piasek itp.
    Świadczone przez Spółkę usługi polegają na odbiorze odpadu (transport realizowany jest przez wyspecjalizowane firmy transportowe, Spółka nie posiada własnej floty do odbioru odpadów korzysta z firm zewnętrznych). Odebrany odpad jest transportowany do firmy, która poddaje go procesowi odzysku. W opisanym procesie „Spółka jest pośrednikiem” między firmą produkującą odpady, a firmą poddającą te odpady procesowi odzysku. Przy tym odpadzie Spółka stosuje stawkę 23% VAT.
  2. 030307 PKWiU 38.11.58 – odpad odbierany z zakładów papierniczych, występuje w tym przypadku w postaci ścinek folii z dodatkiem metalowego drutu (zawartość metalu w odpadzie ok. 30%). Świadczone przez Spółkę usługi polegają na odbiorze odpadu (transport realizowany jest przez wyspecjalizowane firmy transportowe, Spółka nie posiada własnej floty do odbioru odpadów korzysta z firm zewnętrznych). Odebrany odpad jest transportowany do firmy, która poddaje go procesowi odzysku. W opisanym procesie „Spółka jest pośrednikiem” między firmą produkującą odpady, a firmą poddającą te odpady procesowi odzysku. Przy tym odpadzie Spółka stosuje „stawkę NP%” VAT (odwrotne obciążenie), podatek rozlicza nabywca.
  3. 030305 PKWiU 38.11.1 – odpad odbierany z zakładów papierniczych, występuje w postaci szlamów z odbarwiania makulatury, odpad nie zawiera metalu i nie jest odpadem komunalnym. Świadczone przez Spółkę usługi polegają na odbiorze odpadu (transport realizowany jest przez wyspecjalizowane firmy transportowe, Spółka nie posiada własnej floty do odbioru odpadów korzysta z firm zewnętrznych). Odebrany odpad jest transportowany do firmy, która poddaje go procesowi unieszkodliwiania. W opisanym procesie „Spółka jest pośrednikiem” między firmą produkującą odpady, a firmą poddającą te odpady procesowi unieszkodliwiania. Przy tym odpadzie Spółka stosuje stawkę 23% VAT.
  4. 030310 PKWiU 38.11.1 – odpad odbierany z zakładów papierniczych, występuje w postaci odpadów z włókien, szlamów z włókien, wypełniaczy i powłok pochodzących z mechanicznej separacji. Świadczone przez Spółkę usługi polegają na odbiorze odpadu (transport realizowany jest przez wyspecjalizowane firmy transportowe, Spółka nie posiada własnej floty do odbioru odpadów korzysta z firm zewnętrznych). Odebrany odpad jest transportowany do firmy która poddaje go procesowi odzysku lub unieszkodliwiania. W opisanym procesie „Spółka jest pośrednikiem” między firmą produkującą odpady, a firmą poddającą te odpady procesowi odzysku lub unieszkodliwiania. Przy tym odpadzie Spółka stosuje stawkę 23% VAT.
  5. 100182 PKWiU 38.11.1 – odpad odbierany z zakładów papierniczych, występuje w postaci popiołów lotnych i odpadów stałych. Świadczone przez spółkę usługi polegają na odbiorze odpadu (transport realizowany jest przez wyspecjalizowane firmy transportowe, Spółka nie posiada własnej floty do odbioru odpadów korzysta z firm zewnętrznych). Odebrany odpad jest transportowany do firmy, która poddaje go procesowi odzysku lub unieszkodliwiania. W opisanym procesie „Spółka jest pośrednikiem” między firmą produkującą odpady, a firmą poddającą te odpady procesowi odzysku lub unieszkodliwiania. Przy tym odpadzie Spółka stosuje stawkę 23% podatku VAT.
  6. 190801 PKWiU 38.11.29.0 – odpad odbierany z zakładów papierniczych, występuje w postaci odpadów stałych nie nadających się do recyklingu. Świadczone przez Spółkę usługi polegają na odbiorze odpadu, (transport realizowany jest przez wyspecjalizowane firmy transportowe, Spółka nie posiada własnej floty do odbioru odpadów korzysta z firm zewnętrznych). Odebrany odpad jest transportowany do firmy, która poddaje go procesowi unieszkodliwiania. W opisanym procesie „Spółka jest pośrednikiem” między firmą produkującą odpady, a firmą poddającą te odpady procesowi. unieszkodliwiania. Przy tym odpadzie Spółka stosuje stawkę 8% podatku VAT ponieważ odpad ten nie nadaje się recyklingu.
  7. 19.12.10 PKWiU 46.77.10 – odpad kupowany jest od firmy produkującej paliwa alternatywne. Dla Spółki odpad jest towarem przeznaczonym do dalszej sprzedaży. Paliwo alternatywne sprzedawane jest do elektrociepłowni jako paliwo pełniące taką samą rolę jak węgiel czy pelet. W związku z powyższym, Spółka stosuje stawkę VAT 23% i kwalifikuje ten produkt do „kodu PKWiU o nr 46.77.10”. Zakwalifikowanie paliwa alternatywnego pod ww. kodem Spółka potraktowała jako sprzedaż hurtową odpadów niekoniecznie zawierających złom.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prowadząc działalność na podstawie zezwolenia na zbieranie odpadów (a nie recykling/odzysk/składowanie) Spółka poprawnie nalicza podatek VAT w wysokości 23%?


Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż nie prowadzi działalności dot. recyklingu, odzysku ani składowania naliczany VAT w wysokości 23% jest prawidłowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznaje się za:


  • nieprawidłowe w części dotyczącej sposobu opodatkowania podatkiem od towarów i usług usług zbierania odpadów,
  • prawidłowe w części dotyczącej sposobu opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży paliwa alternatywnego.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – stosownie do zapisu art. 7 ust. 1 ustawy – przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel

Z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (…).

Jak stanowi przepis art. 5a, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy, stawka podatku wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak w myśl art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


W załączniku nr 3 do ustawy wymieniono m.in.:


  • w poz. 143 – usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.1),
  • w poz. 144 – usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.2),


Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka na podstawie otrzymanych zezwoleń prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbierania odpadów. Spółka odbiera m.in. następujące odpady:


  • 030307 – mechanicznie wydzielone odrzuty z przeróbki makulatury i tektury,
  • 030305 – szlamy z odbarwiania makulatury,
  • 030310 – odpady z włókna, szlamy z włókien, wypełniaczy i powłok pochodzące z mechanicznej separacji,
  • 100182 – mieszaniny popiołów lotnych i odpadów stałych z wapniowych metod odsiarczania gazów odlotowych (metody suche i półsuche odsiarczania spalin oraz spalanie w złożu fluidalnym)

– dla których wskazała grupowanie PKWiU 38.11.1, oraz 190801 – skratki – dla których wskazała grupowanie PKWiU 38.11.29.0.

Spółka odbiera ww. odpady z zakładów produkcyjnych (wytwórców), wystawiając za odbiór i zagospodarowanie tych odpadów faktury z podatkiem VAT 23%. Spółka nie jest finalnym odbiorcą odpadów, zagospodarowane odpady, przekazuje specjalistycznym firmom zajmującym się recyklingiem (odzyskiem) ww. odpadów lub na składowiska odpadów.


Należy wskazać, że w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowanie 38.11.1 obejmuje usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu, natomiast grupowanie 38.11.29.0 obejmuje usługi związane ze zbieraniem pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że świadczone przez Spółkę usługi (zbieranie odpadów) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z poz. 143 i 144 załącznika nr 3 do ustawy, przy założeniu, że podane przez Spółkę klasyfikacje dla opisanych usług są prawidłowe. W świetle powyższego, stanowisko Spółki, z którego wynika, że do ww. usług odbierania odpadów prawidłowo stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23% uznano za nieprawidłowe.

Z wniosku wynika ponadto, że Spółka dokonuje sprzedaży hurtowej odpadów niekoniecznie zawierających złom, które nabywa od firmy produkującej paliwa alternatywne. Dla Spółki odpad ten jest towarem przeznaczonym do dalszej sprzedaży. Paliwo alternatywne sprzedawane jest do elektrociepłowni jako paliwo pełniące taką samą rolę jak węgiel czy pelet. W związku z powyższym, Spółka zaklasyfikowała ten produkt wg PKWiU w grupowaniu 46.77.10.

Należy wskazać, że w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowanie 46.77.10 obejmuje sprzedaż hurtową metalowych i niemetalowych odpadów i złomu oraz materiałów przeznaczonych do recyklingu (…).

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że opisana sprzedaż, jako niewymieniona zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak również aktach wykonawczych do niej wśród czynności objętych preferencyjnymi stawkami podatku, podlega opodatkowaniu stawką podstawową 23%.

W świetle powyższego, stanowisko Spółki w tym zakresie uznano za prawidłowe.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Końcowo należy wskazać, że w odniesieniu do czynności, dla których wskazano grupowanie PKWiU 38.11.58 wydano postanowienie znak....


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj