Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-72/14-2/TW
z 17 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie skutków podatkowych zmiany interpretacji indywidualnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie skutków podatkowych zmiany interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 12 kwietnia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając jako organ upoważniony do wydania interpretacji przez Ministra Finansów, wydał indywidualną interpretację prawa podatkowego (…), w której stwierdził, iż stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2010 r. o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest prawidłowe.

Wniosek o wydanie interpretacji dotyczył następującego stanu faktycznego: w chwili złożenia wniosku Wnioskodawca planował założenie portalu internetowego z grami logicznymi i zręcznościowymi. Użytkownikami portalu miały być osoby fizyczne, które miały mieć możliwość wzięcia udziału w grze rozgrywanej w tym portalu internetowym. Każda pojedyncza gra będzie dawać możliwość otrzymania wygranej pieniężnej w kwocie poniżej 760 zł.

W związku z tym Wnioskodawca zadał pytanie o to czy prawidłowe jest twierdzenie, że w przypadku, gdy osoba fizyczna biorąca udział w grach logicznych i zręcznościowych rozgrywanych w portalu, gdzie każda pojedyncza gra daje możliwość otrzymania wygranej pieniężnej w kwocie poniżej 760 zł, to taka osoba będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do każdej wygranej pieniężnej, tym samym całość uzyskanych przez tę osobę fizyczną wygranych pieniężnych zwolniona będzie z podatku dochodowego od osób fizycznych, a podatnik – jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych – nie będzie zobowiązany do poboru podatku dochodowego od sum uzyskanych przez użytkownika portalu.

Na tak postawione pytanie Minister Finansów udzielił odpowiedzi twierdzącej.

Wnioskodawca rozpoczął działalność opisaną we wniosku.

W dniu 4 lutego 2013 r. Minister Finansów zmienił z urzędu ww. indywidualną interpretację prawa wydaną w jego imieniu przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu i stwierdził, iż dochody uzyskane w sposób wskazany powyżej, nie mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest twierdzenie, że w sytuacji, gdy odwołana interpretacja dotyczyła podatku dochodowego od osób fizycznych, zwolnienie, o którym mowa w art. 14m § 1 ustawy Ordynacja podatkowa będzie dotyczyło okresu do końca roku podatkowego, w którym doręczono zmienioną interpretację indywidualną?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy w toku roku podatkowego zmieniana jest interpretacja indywidualna dotycząca zasad rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych, zwolnienie, o którym mowa w art. 14m § 1 ustawy Ordynacja podatkowa dotyczy, zgodnie z przepisem ust. 2 tego przepisu, okresu do końca roku podatkowego, w którym doręczono zmienioną interpretację indywidualną.

Podatek dochodowy od osób fizycznych jest bowiem podatkiem rozliczanym rocznie. Wskazuje na to choćby regulacja zawarta w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8. Nadto, w szeregu przepisów, w tym przy wskazywaniu wysokości podstawy obliczenia podatku na potrzeby zastosowania opodatkowania progresywnego, ustawa odwołuje się do roku podatkowego, za który następuje opodatkowanie.

Mając powyższe na uwadze, skoro podatek dochodowy jest podatkiem rozliczanym rocznie, podatnik jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 14m § 1 ustawy Ordynacja podatkowa do końca roku podatkowego, w którym doręczono zmienioną interpretację indywidualną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Jedną z funkcji, jaką spełniają indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego, jest ich funkcja ochronna.

Stosownie bowiem do art. 14k § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., 749 ze zm.), zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Zgodnie z art. 14k § 3 ww. ustawy, w zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Wskazać należy, że na podstawie art. 14b § 2 ww. ustawy, wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

W myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Przepis art. 14b § 5 ww. ustawy stanowi, że nie wydaje się interpretacji indywidualnej w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

W razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy interpretacja indywidualna zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym (art. 14c § 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W myśl natomiast art. 14m § 1 ww. ustawy, zastosowanie się do interpretacji, która następnie została zmieniona lub nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji, jeżeli:

  1. zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej oraz
  2. skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo po doręczeniu interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14m § 2 Ordynacji podatkowej zwolnienie, o którym mowa w § 1, obejmuje:

  1. w przypadku rocznego rozliczenia podatków – okres do końca roku podatkowego, w którym opublikowano zmienioną interpretację ogólną, doręczono zmienioną interpretację indywidualną albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności;
  2. w przypadku kwartalnego rozliczenia podatków – okres do końca kwartału, w którym opublikowano zmienioną interpretację ogólną, doręczono zmienioną interpretację indywidualną albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności, oraz kwartał następny;
  3. w przypadku miesięcznego rozliczenia podatków – okres do końca miesiąca, w którym opublikowano zmienioną interpretację ogólną, doręczono zmienioną interpretację indywidualną albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności, oraz miesiąc następny.

Jak wynika z powołanych unormowań, zastosowanie się do pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przed jej zmianą nie może szkodzić wnioskodawcy. Zasada ta służy realizacji funkcji gwarancyjnej interpretacji indywidualnych. Jej szczególnym przejawem jest zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji. Na mocy art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej w przypadku zmiany interpretacji indywidualnej, zwolnienie takie jest uzależnione od łącznego zaistnienia następujących przesłanek:

  1. zastosowano się do interpretacji, która następnie została zmieniona,
  2. zastosowanie się do tej interpretacji spowodowało, że zobowiązanie podatkowe nie zostało prawidłowo wykonane,
  3. skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada sytuacja faktyczna będąca przedmiotem interpretacji indywidualnej miały miejsce po doręczeniu tej interpretacji.

W analizowanym przypadku zastosowaniem się do interpretacji indywidualnej z dnia 12 kwietnia 2011 r. nr (…), tj. zachowaniem się zgodnie z tym rozstrzygnięciem, był brak odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy. Takie zastosowanie się do ww. interpretacji spowodowało, że zobowiązanie podatkowe nie zostało prawidłowo wykonane, co na tym etapie potwierdza interpretacja zmieniająca wydana przez Ministra Finansów w dniu 4 lutego 2013 r. Ponadto, doręczenie interpretacji indywidualnej z dnia 12 kwietnia 2011 r. nr (…) miało miejsce przed datą rozpoczęcia działalności gospodarczej przez Zainteresowanego, tj. przed datą zaistnienia zdarzenia, odpowiadającego sytuacji faktycznej będącej przedmiotem tej interpretacji. Skutki podatkowe tego zdarzenia wystąpiły zatem po doręczeniu interpretacji indywidualnej.

W związku z tym ochrona, której zakres został określony w art. 14k i art. 14m Ordynacji podatkowej przysługuje Wnioskodawcy od wszystkich zdarzeń związanych z otrzymaną interpretacją, które zaistniały po doręczeniu tej interpretacji.

W tym miejscu należy podkreślić, że w sprawie będącej przedmiotem zmienionej przez Ministra Finansów interpretacji indywidualnej Wnioskodawca występował w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. W rozumieniu art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa – płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Okresem rozliczeniowym płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych – stosownie do treści art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) – jest miesiąc. Zgodnie bowiem z treścią tego przepisu płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) (…).

W przypadku rozliczeń miesięcznych – jak to ma miejsce w przypadku płatników – okres zwolnienia poszerzono o następny miesiąc, w którym doręczono zmienioną interpretację. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w omawianym przypadku okres ochronny wydanej interpretacji rozpoczyna się od dnia doręczenia interpretacji i kończy zgodnie z art. 14m § 2 pkt 3 Ordynacji podatkowej z końcem następnego miesiąca po miesiącu, w którym doręczono zmianę interpretacji indywidualnej.

Zatem, nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że gdy zmieniona interpretacja dotyczyła zasad rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych, zwolnienie, o którym mowa w art. 14m § 1 ustawy Ordynacja podatkowa będzie dotyczyło okresu do końca roku podatkowego, w którym doręczono zmienioną interpretację indywidualną. Jak wskazano bowiem w niniejszej interpretacji okres ochronny wydanej interpretacji rozpoczyna się od dnia doręczenia interpretacji i kończy z końcem następnego miesiąca po miesiącu, w którym doręczono zmianę interpretacji indywidualnej.

Końcowo zauważyć należy, że Wnioskodawca wyrażając swoje własne stanowisko w sprawie oceny prawnej podał, że skoro podatek dochodowy jest podatkiem rozliczanym rocznie, podatnik jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 14m § 1 ustawy Ordynacja podatkowa do końca roku podatkowego, w którym doręczono zmienioną interpretację indywidualną. Wskazać jednak należy, że tut. Organ nie odniósł się do kwestii ochrony prawnej dla podatnika, gdyż przedmiotem rozstrzygnięcia niniejszej interpretacji była kwestia ochrony w odniesieniu do Wnioskodawcy jako płatnika w rozumieniu art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj